Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yi Quan

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#61

Viesti tohtorismies »

Kiva nähdä mies liikkeessä, itsekkin olen olen lähtenyt fiilistelemään yi quanin kanssa pitkästä aikaa. Voisi vaikka lähteä joskus katsastamaan miekkosen. Liike on kyllä vaikuttavaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

Yi Quan

#62

Viesti V. R. »

Meidän seuran sivuilta löytyvät nuo tämän kevään leiriajankohdat, jos mestarin näkeminen kiinnostaa. Leirit ovat kaikille avoimia, minkä takia niillä keskitytään perusharjoituksiin. Kokeneemmille harrastajille on yleensä ollut viikonloppuleirin yhteydessä ainakin meillä Tampereella vielä maanantaina treenit, joissa käydään edistyneempiä asioita ja enemmän liikkumista.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Yi Quan

#63

Viesti flammee »

Heräsi tällainen kysymys kun pohdiskelin - mihin tää yq:lla ja muilla vastaavilla lajeilla kehiteltävä sisäinen voima soveltuu? Olen ymmärtänyt että jonkinlainen "Se juttu" olisi lyhyen etäisyyden lyönnit tai esim työnnöt, mutta miten esim. Oman kehon hallinnan voimalliset suoritukset, kuten esim. hypyt tai vaikkapa taaksepäin voltissa kerän voimakas vetäminen? Tai vaikkapa matalissa asennoissa liikkuminen... Entä vaikuttaako penkkitulokseen? ;) Raudan nostelu ei ole varmaankaan se juttu, mutta lukemani perusteella en tajua miksei se siihenkin vaikuttaisi, mutta toisaalta tää juttu on niin erilainen niin sillä kyselen.. :) Eli olen kiinnostanut funktionaalisista vaikutuksista, ihmisten lyöminen kovaa, no, kun sitä ei tule kovin paljoa tehtyä niin en koe sitä niin kovin tarpeellisena juttuna itelleni.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Poista käyttäjä 5366
Viestit tässä aiheessa: 2

Yi Quan

#64

Viesti Poista käyttäjä 5366 »

Sanoisin että varmasti löytyy apuja myös muuhunkin kehonkäyttöön kuin lyömiseen, esim. vaikkapa tennislyöntiin. Kuinka paljon tarkalleen verrattuna modernin urheilun valitsemiin metodeihin mahdollista parannusta voisi tapahtua, en kyllä osaa sanoa. Tutkimisen arvoinen juttu, jollekin joka näitä metodeja treenaa sekä tekee jotain oheistoimintaa mihin niitä voisi soveltaa.

Haasteena on tietenkin se että aluksi noita voimia treenatessa niitä ei kovin vapaasti pysty suuntailemaan, vaan jos jossain harjoituksessa harjoitellaan eteen-taakse suuntautuvia voimia niin niihin suuntiin sitä sitten oppii sillä tietyllä tavalla tekemään. Tottakai lopulta pitäisi pystyä tekemään näin tyyliin freestyle, mutta sitten aletaan vaatia jo sitä kuulua kärsivällisyyttä jota nämä sisäiset lajit vaativat. Eli kuinka nopeasti vaikkapa tuohon tennislyöntiin saisi jytyä on paha sanoa, koska sitä varten ei nyt varmaan kovin monesta tyylistä löydy suoraa harjoitetta.
Poista käyttäjä 5366
Viestit tässä aiheessa: 2

Yi Quan

#65

Viesti Poista käyttäjä 5366 »

Tulipa tämä ketju mieleen kun törmäsin tähän linkkiin. Noin kahden minuutin kohdalla alkaa Kiinankielinen sepostus aiheesta Yiquan ja pingis, mutta en kyllä itsekään ymmärrä mitä siinä sanotaan.
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#66

Viesti marcus »

flammee - täysin anekdotaalinen kehitys omalta osalta. Kun rakenne on kehittynyt Yi Quan treenissä, on maastaveto muuttunut kevyemmäksi. Esim. niin, että maastavedossa yrittää käyttää voimaa kuten raskaassa shi li:ssä. Itse tulkitsen sen niin, että kehittynyt kehonkäyttö auttaa maastavedon tekniikan parantumisessa.

Yi Quanista yleisesti - Wang Xiang Zhain haastattelu. Hyvää kamaa myös Xing Yin treenaajile.
http://taijijourney.blogspot.com/2005/0 ... gzhai.html
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#67

Viesti marcus »

Lainaus tuosta yllä olevasta haastattelusta:
The way of learning builds up from comparison, this applies to boxing as well. When comparing skills, there is victory or defeat, but one’s personality is not harmed by it, on the contrary, it may improve one’s personality and increase one’s morals. If everyone could inspect and learn from each other’s experiences, the dispute between different schools could be avoided, and furthermore, it could stop the irresponsible talking. I wish that those who pursue the same things as I, will not take these words as empty talk, and if the prominent personage and the wise hermits of this country will be willing to make a journey to grant me instruction, they are very welcome. If you do not wish to come to visit me, please just send me a note and I will surely and wholeheartedly pay you a visit and respectfully listen to all you have to say. To sum up, I only seek to improve the boxing art, I do not bother about anything else.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#68

Viesti KungFuMiäs »

marcus kirjoitti: Lainaus tuosta yllä olevasta haastattelusta:
The way of learning builds up from comparison, this applies to boxing as well. When comparing skills, there is victory or defeat, but one’s personality is not harmed by it, on the contrary, it may improve one’s personality and increase one’s morals. If everyone could inspect and learn from each other’s experiences, the dispute between different schools could be avoided, and furthermore, it could stop the irresponsible talking. I wish that those who pursue the same things as I, will not take these words as empty talk, and if the prominent personage and the wise hermits of this country will be willing to make a journey to grant me instruction, they are very welcome. If you do not wish to come to visit me, please just send me a note and I will surely and wholeheartedly pay you a visit and respectfully listen to all you have to say. To sum up, I only seek to improve the boxing art, I do not bother about anything else.
:D eli hienostunut tapa sanoa että tulkaa tänne flaidaan tai mä voin tulla sinne flaidaa.
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#69

Viesti marcus »

KungFuMiäs kirjoitti: :D eli hienostunut tapa sanoa että tulkaa tänne flaidaan tai mä voin tulla sinne flaidaa.
Joo :)... Ei se kyllä kauheasti kierrellyt noiden mielipiteidensä kanssa. Mun mielestä ihan tervehenkinen asenne, että turha roikkua omassa lajissaan, testataan ja muutellaan metodeja. Ei sinänsä kerro vielä siitä miten asiat on nykyään, tai oli edes silloin (voi, aikaa ennen youtubea!)... Mutta mun mielestä JKD ennen JKD:tä noissa kommenteissa paistaa läpi.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#70

Viesti KungFuMiäs »

marcus kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti: :D eli hienostunut tapa sanoa että tulkaa tänne flaidaan tai mä voin tulla sinne flaidaa.
Joo :)... Ei se kyllä kauheasti kierrellyt noiden mielipiteidensä kanssa. Mun mielestä ihan tervehenkinen asenne, että turha roikkua omassa lajissaan, testataan ja muutellaan metodeja. Ei sinänsä kerro vielä siitä miten asiat on nykyään, tai oli edes silloin (voi, aikaa ennen youtubea!)... Mutta mun mielestä JKD ennen JKD:tä noissa kommenteissa paistaa läpi.
Juu no eihän Wangi nyt mitään uutta tehnyt, sitä mitä hyvät mestarit on tehnyt kautta aikojen. Hän vaan nimesi, systematisoi ja popularisoi sen jutun. "It's just Xingyi Yi without the Xing anyway" :D
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#71

Viesti KungFuMiäs »

Mutta mun mielestä JKD ennen JKD:tä noissa kommenteissa paistaa läpi.
Nii tuosta quotesta vielä niin minä näen sen vaan haasteena kaikille sen aikasille kamppailijoille. Tuo "grant me instruction" on asia jota yleensä sanotaan ennenku laitetaan nyrkit pystyyn ja yritetään ottaa toiselta pää irti. Kuuluu kiinalaisen kamppailumaailman etikettiin/kulttuuriin. Ja tuo että hänelle voi myös jättää noten niin hän tulee käymään meinaa vaan sitä että "no excuses".

Se on muuten mielenkiintoinen juttu että tapasikohan Wang koskaan Li Shu Weniä, kun hän tykkäsi haastaa sen aikasia vanhoja mestareita otteluihin (kuten kuuluisa ottelu Li Ruidongin kanssa). Tästä ei ainakaan ole merkintöjä missään. Näin Baji treenaajana uskon että Yi Quanin historia olisi voinut olla hieman erilainen jos olisivat kohdannet :D
sampmikk
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 120
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: yiquan
Takalajit: taiji, xingyi, aikido, muay thai, potkunyrkkeily, hokutoryu ju-jutsu, thieu lam kung fu, goju-ryu karate

Yi Quan

#72

Viesti sampmikk »

[15] Interviewer: Although your critique is appropriate, it is still always the same combat arena, and if you, in the long run, accidentally misstep in one of the challenge fights, then what?

Wang Xiangzhai: How would I dare to give an open challenge, I do not even dare to act as the ringleader for challenge. I just wish that my fellow boxers would be willing to advocate, discuss, and investigate combat science like this, then it would not be difficult to carry it forward in the future. However, if nobody does this, I wish to start from myself, with nothing else other than advising the others with earnest words and good intentions, and often injecting cardiotonic shots into the arms of the other boxers of our country in order to little by little cure their illness of paralysis, I offer a few commonplace remarks by way of introduction so that others may come up with valuable opinions. Even if my body be full of cuts and bruises, my utmost wish will come true if combat science can be promoted.
Jonkinlaisesta haasteesta ilmeisesti on tosiaan ollut kysymys, mutta ymmärtääkseni ihan hyvässä hengessä kuitenkin, ja rehellisin tarkoitusperin? Eli ehkä toiselta pään irti ottaminen on vähän liioittelua, mutta varmaan ihan kunnolla on ollut tarkoitus ottaa miehestä mittaa. :D Ainakaan mistään pelkästä käsienpyörittelystä ei tuntunut olevan kyse.

En vielä kokonaan ehtinyt lukaista juttua läpi, mutta mukavaa kun tällaisia vanhoja haastatteluja on joku viitsinyt kääntää ja julkaista. :thumbsup:
"An eye for an eye makes the whole world blind." -Mahatma Gandhi
Kuvake
Hakkyouken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 275
Lauteille: Syyskuu 2007

Yi Quan

#73

Viesti Hakkyouken »

KungFuMiäs kirjoitti: Näin Baji treenaajana uskon että Yi Quanin historia olisi voinut olla hieman erilainen jos olisivat kohdannet :D
*cough* olisi jäänyt historia lyhyeksi *cough* :badgrin:
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Yi Quan

#74

Viesti flammee »

Hakkyouken kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti: Näin Baji treenaajana uskon että Yi Quanin historia olisi voinut olla hieman erilainen jos olisivat kohdannet :D
*cough* olisi jäänyt historia lyhyeksi *cough* :badgrin:
Toisaalta yi quan kesti kyllä Oyaman kohtaamisen...
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Yi Quan

#75

Viesti flammee »

marcus kirjoitti: flammee - täysin anekdotaalinen kehitys omalta osalta. Kun rakenne on kehittynyt Yi Quan treenissä, on maastaveto muuttunut kevyemmäksi. Esim. niin, että maastavedossa yrittää käyttää voimaa kuten raskaassa shi li:ssä. Itse tulkitsen sen niin, että kehittynyt kehonkäyttö auttaa maastavedon tekniikan parantumisessa.
Jaa, miten YQ ja punttitreeni sopii yhteen? Jostain päin on tullut sellainen käsitys että sisäisten lajien kanssa ei suositeltaisi punttitreeniä, kuin?
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa