Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vöiden laatu, hankinta ja huolto

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

godhand
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 45
Lauteille: Syyskuu 2005

Vöiden laatu, hankinta ja huolto

#1

Viesti godhand »

Muistan jostain lukeneeni aihetta käsittelevän keskustelun mutta en löydä sitä kissojen ja koirienkaan kanssa... Elikkäs: minkähän valmistajan ja mitä materiaalia ovat mustat vyöt, jotka vanhetessaan kuluvat tyylikkäästi (eivätkä värjää takkia mustaksi niinkuin eräät "laatu"vyöt :roll: ).
Okei, oli turhamainen kysymys ja okei, vyö on vain takin kiinnipitämiseen ja... ja... ja... mutta kun se kertoo itselleni valtavasta määrästä harjoittelua ja luopumisesta monesta muusta asiasta jne., ei ole ihan yhdentekevää miltä se näyttää :)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: mustat vyöt

#2

Viesti Jussi Häkkinen »

godhand kirjoitti: Elikkäs: minkähän valmistajan ja mitä materiaalia ovat mustat vyöt, jotka vanhetessaan kuluvat tyylikkäästi
Tokaido, Shureido, Hirota, Mitsuboshi, Isami, Kamikazen kalliimmat vyöt, Eosin Panther.

Hyvälaatuiseen mustaan vyöhön menee n. 80-300 euroa, mikäli vyönsä haluaa kirjailtuna.

Itse käytän Shureidon puuvillapintaista vyötä, jonka laatu on ollut mielestäni erinomainen. Puuvillavyöt kestävät kulutusta kauemmin kuin ns. "pikasensei" -maineella kulkevat satiinipintaiset vyöt. Luonnonsilkkipintaiset vyöt asettuvat kestävyydeltään näiden kahden väliin.

Huomautuksena: Japanissa ns. edustusvyö (jota siis käytetään leireillä, esiintyessä, kilpailtaessa jne.) on yleensä aina uusi ja kulumaton vyö. Treeneissä voidaan käyttää arkivyötä, joka on joskus kulunut (uusitaan säännöllisin väliajoin). Valkoiseksi kuluneen vyön arvostus on länsimainen trendi.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
godhand
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 45
Lauteille: Syyskuu 2005

#3

Viesti godhand »

Kiitos vinkeistä! "Pika-sensei" :) Hauska termi...
Valkoiseksi kuluneen vyön arvostus on länsimainen trendi.
Juurikin näin. Tosin sen ovat lienee aloittaneet länsimaistuneet japanilais-senseit. Joo, juuri sellainen vyö on hakusessa, joka ei heti rispaannu vaan kestää yhtä kauan kuin meikäläinenkin.
pohjanpoika
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 172
Lauteille: Maaliskuu 2005

#4

Viesti pohjanpoika »

Minun vyössäni lukee päässä matsuru, kuluneen näköiseksi sen saa käyttämällä sitä , omaani olen köyttänyt ympärilleni yli 20 v
godhand
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 45
Lauteille: Syyskuu 2005

#5

Viesti godhand »

Odotinkin jo, koska joku alkaa kuittailemaaan :roll:
Minun vyössäni lukee päässä matsuru
Minunkin edellisessä vyössäni luki, ja nyt on takki pilalla värin päästön vuoksi...
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#6

Viesti Jussi*M »

Vanhassa HosoMoso-vyössä luki Earth Moo Sool Sa. Se oli ehta Made-in-Korea laatutuote. Kulunut tasaisesti haalistumalla. Nykyään hyllyn ylisillä, ei käytössä :roll: .
Kuvake
Magician
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 734
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vorssa
Yhteystiedot:

Re: mustat vyöt

#7

Viesti Magician »

godhand kirjoitti: Muistan jostain lukeneeni aihetta käsittelevän keskustelun mutta en löydä sitä kissojen ja koirienkaan kanssa... Elikkäs: minkähän valmistajan ja mitä materiaalia ovat mustat vyöt, jotka vanhetessaan kuluvat tyylikkäästi (eivätkä värjää takkia mustaksi niinkuin eräät "laatu"vyöt :roll: ).
Okei, oli turhamainen kysymys ja okei, vyö on vain takin kiinnipitämiseen ja... ja... ja... mutta kun se kertoo itselleni valtavasta määrästä harjoittelua ja luopumisesta monesta muusta asiasta jne., ei ole ihan yhdentekevää miltä se näyttää :)
mitä väliä vyön kulumisella?
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#8

Viesti AriJ »

godhand kirjoitti: Odotinkin jo, koska joku alkaa kuittailemaaan :roll:
Minun vyössäni lukee päässä matsuru
Minunkin edellisessä vyössäni luki, ja nyt on takki pilalla värin päästön vuoksi...
HEHEHE musta puku ja musta vyö, ei värisiirtymää :D Ah, vyö ostettu Tokiosta, pikkukaupasta Suidôbashissa (jossa vierailu on aina haasteellinen kielimuurin johdosta :) ). Vyö kulunut tasaisesti, hieman rispaantunut solmukohdasta.
______________________
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18953
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#9

Viesti Andy »

Nopeasti rispaantuva vyö on tökerön näköinen. Vanha karateopettajani osti sellaisen tietämättään saatuaan daninsa. Hän joutui ostamaan toisen, koska ei halunnut esiintyä moisessa pellevarustuksessa ja mm. kuluneemmalla vyöllä kuin 6.dan opettajansa. Ei ollut kovin tyytyväinen pikasensei-arvoon. ;)
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Panu Suominen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 909
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: mustat vyöt

#10

Viesti Panu Suominen »

Magician kirjoitti: mitä väliä vyön kulumisella?
Sitä, että kun vyö on kulunut, niin on ostettava uusi...
"Ei tunnu missään! Hakkaa lisää!"

Panu Suominen
Shorinji Kempo
kakedojo
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti kakedojo »

Meidän dojolla haudataan vyöt talveksi maahan ja otetaan keväällä ylös. Vastustajat pelkää kun näkevät homeiset vyömme...
Fire Dragon
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Kuusamo

#12

Viesti Fire Dragon »

Tämä spekulointi mustan vyön rispaantumisesta on aika jännä juttu. Itse olen huomannut että nuoret senseit yrittävät saada uutukaisista vöistään vähän kulahtaneen näköisiä jotta saisivat enemmän arvostusta. Täysin turhaa...Eiköhän se vyö kulu sitten ihan ajan kanssa
Juji-gatame
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

#13

Viesti Jussi Häkkinen »

Fire Dragon kirjoitti: Tämä spekulointi mustan vyön rispaantumisesta on aika jännä juttu. Itse olen huomannut että nuoret senseit yrittävät saada uutukaisista vöistään vähän kulahtaneen näköisiä jotta saisivat enemmän arvostusta. Täysin turhaa...Eiköhän se vyö kulu sitten ihan ajan kanssa
Juuri näin. Toisaalta, eihän täällä ole spekuloitu, lähinnä todettu että noissa laatuvöissä on se nätti valkoinen sisus, joka tulee kulumisen myötä näkyviin.

Pintamateriaalista sitten riippuu, miten nopeasti se tulee näkyviin (puuvillapintainen "puhkeaa" kevyesti n. 100 treenin jälkeen, satiininen paljon nopeammin).

Käyttämällä se vyö kuluu, eihän siinä muuta. :)


Todettakoon vielä, että hyvälaatuiset puvut ja vyöt tekevät treenaamisesta miellyttävää - ja vielä näyttävätkin hyviltä. Jolla toki on ainakin hieman merkitystä. ;)
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti tabitha »

Jussi Häkkinen kirjoitti: puuvillapintainen "puhkeaa" kevyesti n. 100 treenin jälkeen
Mitä v*ttua :shock:, sata treeniä tulee mulla täyteen vähän vajaassa kolmessa kuukaudessa.

En todellakaan halua vyötä joka rikkoutuu pinnalta noin nopeasti. Eikö niistä vöistä voida tehdä sisältä mustia? Alta näkyvä valkoinen juttu on tökerön näköistä.

Huh onneksi mä saan vielä runsaan vuoden pitää valkoista. Mulla on valkoinen vyö joka on kestänyt yli kaksi vuotta, onhan se vähän rupusen näköinen, mutta ilmeisesti valkoiset vyöt sitten kestävät paremmin kuin mustat.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

#15

Viesti Jussi Häkkinen »

tabitha kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti: puuvillapintainen "puhkeaa" kevyesti n. 100 treenin jälkeen
Mitä v*ttua :shock:, sata treeniä tulee mulla täyteen vähän vajaassa kolmessa kuukaudessa.

En todellakaan halua vyötä joka rikkoutuu pinnalta noin nopeasti. Eikö niistä vöistä voida tehdä sisältä mustia? Alta näkyvä valkoinen juttu on tökerön näköistä.
Elä tappi ressaa, kyllä se tahti jossain vaiheessa rauhoittuu (ja joo, minulla tuli 100 treeniä täyteen hieman reilussa kolmessa kuukaudessa. Pieni piste vaaleaa tuli näkyviin, ei dramaattista).

Silloin se vasta puhkeilee - ja alkaa viimein pysyä kunnolla solmussa. "Ankkurinnaruksi" saamiseen menee kyllä vuosia ihan huolella, rispaantuminen mielestäni hidastuu tuon ensimmäisen pehmenemisvaiheen jälkeen.

Huh onneksi mä saan vielä runsaan vuoden pitää valkoista. Mulla on valkoinen vyö joka on kestänyt yli kaksi vuotta, onhan se vähän rupusen näköinen, mutta ilmeisesti valkoiset vyöt sitten kestävät paremmin kuin mustat.
No, kuten joskus todettua, treenasin aikoinaan yhden ruskean vyön kirjaimellisesti poikki, taisi mennä n. 5 vuotta siihen. Mustat vyöt kestävät sen 10-20 vuotta kovaakin treeniä - alkuvaiheen pehmeneminen ei ole sama kuin se röyheä valkoinen, jossa on repaleista mustaa hieman keskellä. Älä vain sitten osta satiinipintaista.
Viimeksi muokannut Jussi Häkkinen, tammi 26, 2006, 00.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 40 kurkkijaa