Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Krav Maga

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

Krav Maga

#226

Viesti Ile »

kollegiassessori kirjoitti: Defiksessä oli mukavaa se, että peruspuikkaukset ja nosehookit käyvät oikein hyvin vähemmänkin agressiivisen vihun rauhoitteluun ja paketoimiseen. Kuuluuko magaan kontrollijuttuja ja millaisia vaihtoehtoja niputtamiseen lajissa on?
Siviiliversiossa fokus on tilanteissa, joissa kaduntallaaja joutuu oikeasti vaarallisen hyökkäyksen kohteeksi eikä pääse suoraan poistumaan tilanteesta. Tällöin lääkkeenä on tilanteeseen sopiva torjunnan/irrottautumisen ja vastahyökkäyksen yhdistelmä ja sen jälkeen mahdollisimman nopea irtaantuminen uhkatilanteesta. Kyse on siis akuutista hätävarjelusta eikä esimerkiksi järjestyksenpidosta tai myymälävarkaan kiinniottamisesta. Siviiliversiossa kontrollijutut eivät siten ole kovin keskeisessä asemassa.

Voimankäyttöversiossa on sitten enemmän sitä kontrollin ammattilaisten kamaa.

Eli magaan kuuluu kontrollijuttuja, mutta siviilien kohdalla keskitytään enemmän siihen nopeaan irtautumiseen.
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Krav Maga

#227

Viesti kollegiassessori »

Ile71 kirjoitti: Siviiliversiossa fokus on tilanteissa, joissa kaduntallaaja joutuu oikeasti vaarallisen hyökkäyksen kohteeksi eikä pääse suoraan poistumaan tilanteesta. Tällöin lääkkeenä on tilanteeseen sopiva torjunnan/irrottautumisen ja vastahyökkäyksen yhdistelmä ja sen jälkeen mahdollisimman nopea irtaantuminen uhkatilanteesta. Kyse on siis akuutista hätävarjelusta eikä esimerkiksi järjestyksenpidosta tai myymälävarkaan kiinniottamisesta. Siviiliversiossa kontrollijutut eivät siten ole kovin keskeisessä asemassa.

Voimankäyttöversiossa on sitten enemmän sitä kontrollin ammattilaisten kamaa.

Eli magaan kuuluu kontrollijuttuja, mutta siviilien kohdalla keskitytään enemmän siihen nopeaan irtautumiseen.
Näinhän se. Aattelin vaan, että parille voimankäyttötekniikalle voi olla siviilillekin joskus käyttöä, jos vaikka Erkki-eno ottaa liikaa viinaa sukujuhlissa eikä mokomaa viitsisi aivan hönöksikään hakata. Eli sellaisia juttuja, jotka eivät ole prioriteettilistassa ihan ykkösenä, mutta tarpeellisia kumminkin.

Millaisia ratkaisuja niputtamisongelmaan voimankäyttäversiossa siis on?
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#228

Viesti Mjölnir »

kollegiassessori kirjoitti: Millaisia ratkaisuja niputtamisongelmaan voimankäyttäversiossa siis on?
No, sanotaanko, että ei niitä asioita voi toimivasti oikein monella eri tavalla tehdä...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Krav Maga

#229

Viesti L.K. »

Älä nyt Mjöllis, kyllä joidenkin lajien gurut vois olla hyvinkin eri mieltä kanssasi;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

Krav Maga

#230

Viesti Ile »

kollegiassessori kirjoitti: Aattelin vaan, että parille voimankäyttötekniikalle voi olla siviilillekin joskus käyttöä.
Tuosta olen kyllä samaa mieltä, ihan oman kokemuksenikin pohjalta. On tilanteita, joihin vastuullisten aikuisten olisi ihan hyvä fyysisesti puuttua vaikkapa isommalla joukolla ja vähän pehmeämmällä tekniikalla.

Toisaalta krav magan siviiliversiolla nyt on tuo tietty fokus ja se on miestäni aika perusteltu. Ja oppimista riittää kylliksi siinäkin. On hyvä, että tälläkin tavalla rajattu paketti on tarjolla.
kollegiassessori kirjoitti: Millaisia ratkaisuja niputtamisongelmaan voimankäyttäversiossa siis on?
Mjölnir.

:D
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Krav Maga

#231

Viesti kollegiassessori »

Mjölnir kirjoitti: No, sanotaanko, että ei niitä asioita voi toimivasti oikein monella eri tavalla tehdä...
Näinhän se. Ihan hyväkin juttu, olisi aika hankalaa jos mahdollisia suuntia olisi vieläkin enemmän. Rajansa kaikella. :)
Ile71 kirjoitti: Toisaalta krav magan siviiliversiolla nyt on tuo tietty fokus ja se on miestäni aika perusteltu. Ja oppimista riittää kylliksi siinäkin. On hyvä, että tälläkin tavalla rajattu paketti on tarjolla.
Komppaan, less is more. Jos jotain tiettyjä ekstrajuttuja halajaa, on vaihtoehtoja kakkoslajiksi tarjolla vaikka kuinka paljon.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#232

Viesti Mjölnir »

Krav Magaan on tuotu viimeisten kymmenen vuoden aikana jonkin verran aika suoraan BJJ:stä otettuja kontrolliratkaisuja, mutta muutamilla aspektieroilla, kuten nenäkoukulla, kasseille läpsimisillä jne.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kevyt potku munille
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 30
Lauteille: Joulukuu 2008
Etulaji: Lukkopaini, BJJ
Takalajit: MMA, Karav Maga, Potukunykkeily, Thainyrkkeily

Krav Maga

#233

Viesti Kevyt potku munille »

Mjölnir kirjoitti: Krav Magaan on tuotu viimeisten kymmenen vuoden aikana jonkin verran aika suoraan BJJ:stä otettuja kontrolliratkaisuja, mutta muutamilla aspektieroilla, kuten nenäkoukulla, kasseille läpsimisillä jne.
Elikkäs kun juhannushäissä suvun mustalammas, ADHD:stä kärsivä 14v pikkuserkkuni, alkaa laittaa sisustusta uuteen uskoon, niin taidan napata siitä nenäkoukun ja alan läpsiä kasseille.
Ja toinen vaihtoehtohan oli se fudispotku säkeille, putkinäön rikkominen ja karkuun.

Kyllä meillä ainakin hiukan pidempään reenanneitten kanssa harjoitellaan pehmeämpiä juttuja, mistä ei tule niin pahasti jälkipuheita.
Kruunu päässä ei lämmitä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#234

Viesti Mjölnir »

Kevyt potku munille kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Krav Magaan on tuotu viimeisten kymmenen vuoden aikana jonkin verran aika suoraan BJJ:stä otettuja kontrolliratkaisuja, mutta muutamilla aspektieroilla, kuten nenäkoukulla, kasseille läpsimisillä jne.
Elikkäs kun juhannushäissä suvun mustalammas, ADHD:stä kärsivä 14v pikkuserkkuni, alkaa laittaa sisustusta uuteen uskoon, niin taidan napata siitä nenäkoukun ja alan läpsiä kasseille.
Ja toinen vaihtoehtohan oli se fudispotku säkeille, putkinäön rikkominen ja karkuun.

Kyllä meillä ainakin hiukan pidempään reenanneitten kanssa harjoitellaan pehmeämpiä juttuja, mistä ei tule niin pahasti jälkipuheita.

Onkos tämä nyt se tekniikan ja konseptin ero? Eli jos minä sanon, että VOIDAAN ottaa nenäkoukkua ja läpsiä kasseille, niin sinä sanot, että "HAHAA! JÄTKÄ ON AINA VÄÄNTÄMÄSSÄ NENÄSTÄ JA LYÖMÄSSÄ KASSEILLE, koska se kuuluu tekniikkaan"?

:)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kevyt potku munille
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 30
Lauteille: Joulukuu 2008
Etulaji: Lukkopaini, BJJ
Takalajit: MMA, Karav Maga, Potukunykkeily, Thainyrkkeily

Krav Maga

#235

Viesti Kevyt potku munille »

Mjölnir kirjoitti:
Kevyt potku munille kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Krav Magaan on tuotu viimeisten kymmenen vuoden aikana jonkin verran aika suoraan BJJ:stä otettuja kontrolliratkaisuja, mutta muutamilla aspektieroilla, kuten nenäkoukulla, kasseille läpsimisillä jne.
Elikkäs kun juhannushäissä suvun mustalammas, ADHD:stä kärsivä 14v pikkuserkkuni, alkaa laittaa sisustusta uuteen uskoon, niin taidan napata siitä nenäkoukun ja alan läpsiä kasseille.
Ja toinen vaihtoehtohan oli se fudispotku säkeille, putkinäön rikkominen ja karkuun.

Kyllä meillä ainakin hiukan pidempään reenanneitten kanssa harjoitellaan pehmeämpiä juttuja, mistä ei tule niin pahasti jälkipuheita.

Onkos tämä nyt se tekniikan ja konseptin ero? Eli jos minä sanon, että VOIDAAN ottaa nenäkoukkua ja läpsiä kasseille, niin sinä sanot, että "HAHAA! JÄTKÄ ON AINA VÄÄNTÄMÄSSÄ NENÄSTÄ JA LYÖMÄSSÄ KASSEILLE, koska se kuuluu tekniikkaan"?

:)
Käsittääkseni moni itsepuolustuslajeja harjoitellut on sitä mieltä, että vastatekniikoita pitäisi olla mahdollisimman vähän, jotta laji on tehokas. Eli tässä tapauksessa tarkoittaa tuota "potku kasseille on ratkaisu kaikkeen" -typpistä lähestymistapaa. Toiset taas haluaisivat opetella useamman eri vastatekniikan (melkein) jokaiseen hyökkäykseen.
Oma mielipiteeni on se, että ensin opetellaan riittävän hyvin nuo tehokkaammat tekniikat ja sen jälkeen voidaan miettiä jotain vaihtoehtoisia tapoja toimia. Ja selvennyksenä vielä, että en pidä sipuleille potkimista ainoana tehokkaana työkaluna ;) .
Kruunu päässä ei lämmitä
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Krav Maga

#236

Viesti Invictus »

Kevyt potku munille kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Kevyt potku munille kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Krav Magaan on tuotu viimeisten kymmenen vuoden aikana jonkin verran aika suoraan BJJ:stä otettuja kontrolliratkaisuja, mutta muutamilla aspektieroilla, kuten nenäkoukulla, kasseille läpsimisillä jne.
Elikkäs kun juhannushäissä suvun mustalammas, ADHD:stä kärsivä 14v pikkuserkkuni, alkaa laittaa sisustusta uuteen uskoon, niin taidan napata siitä nenäkoukun ja alan läpsiä kasseille.
Ja toinen vaihtoehtohan oli se fudispotku säkeille, putkinäön rikkominen ja karkuun.

Kyllä meillä ainakin hiukan pidempään reenanneitten kanssa harjoitellaan pehmeämpiä juttuja, mistä ei tule niin pahasti jälkipuheita.

Onkos tämä nyt se tekniikan ja konseptin ero? Eli jos minä sanon, että VOIDAAN ottaa nenäkoukkua ja läpsiä kasseille, niin sinä sanot, että "HAHAA! JÄTKÄ ON AINA VÄÄNTÄMÄSSÄ NENÄSTÄ JA LYÖMÄSSÄ KASSEILLE, koska se kuuluu tekniikkaan"?

:)
Käsittääkseni moni itsepuolustuslajeja harjoitellut on sitä mieltä, että vastatekniikoita pitäisi olla mahdollisimman vähän, jotta laji on tehokas. Eli tässä tapauksessa tarkoittaa tuota "potku kasseille on ratkaisu kaikkeen" -typpistä lähestymistapaa. Toiset taas haluaisivat opetella useamman eri vastatekniikan (melkein) jokaiseen hyökkäykseen.
Oma mielipiteeni on se, että ensin opetellaan riittävän hyvin nuo tehokkaammat tekniikat ja sen jälkeen voidaan miettiä jotain vaihtoehtoisia tapoja toimia. Ja selvennyksenä vielä, että en pidä sipuleille potkimista ainoana tehokkaana työkaluna ;) .
Jos ihan oikein olen käsittänyt niin Defendossa on se..no en muista ulkoa, mutta jokusen kymmentä PERUStekniikkaa. Ja jos olen ihan oikein käsittänyt niin niistä voi soveltaa mahd. järkevän ratkaisun tilanteen mukaan. Meille ainakin aika alussa selitetty ja jopa demonstroitu miten voi jättää hyökkääjälle jopa lisääntymiskyvyn ja jopa hampaat suuhun jos se hyökkääjä on esim. kaveri joka sattuu olemaan liian kännissä tai muuta vastaavaa. Uskoisin, että monista muistakin ip-lajeista (moderneista tai ei) löytynee samanlaista henkeä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#237

Viesti Mjölnir »

Juu, ei tuossa äsken vakavissaan asiasta väännetty.

Varmaan kaikille lienee jo tässä vaihessa selvää, että moderneissa itsepuolustuslajeissa arvioidaan tilannetta ja niissä käytettäviä keinoja myös oikeuskäytäntöä vasten.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

Krav Maga

#238

Viesti riku »

Kevyt potku munille kirjoitti: Käsittääkseni moni itsepuolustuslajeja harjoitellut on sitä mieltä, että vastatekniikoita pitäisi olla mahdollisimman vähän, jotta laji on tehokas. ---
Tai sitten jopa menemällä metatasolle... tai ainakin näin itseäni osaavampi (okei, okei, niitähän riittää :oops: )
R.A. Miller kirjoitti: --The people I know who consistently do well in ambushes or have often beaten the maxim that action is faster than reaction have one thing in common. They have a group of techniques that form the core of their strategy that they DO NOT SEE AS SEPARATE TECHNIQUES. Mac has hundreds of disarms and counterattacs, but when he is surprised he "de-fangs the snake"---
(Meditations on Violence, s.38)
Eli karkeasti idean kääntäen, sinänsä vastatekniikoiden määrä ei välttämättä ole aina oleellinen, vaan kuinka ne sopivat omaan yleiseen, itse hyväksyttyyn asenteeseen/toimintastrategiaan.

Riku Ylönen
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

Krav Maga

#239

Viesti Ile »

Oliko muita potkulaisia J. Saarion seminaarissa menneenä viikonloppuna? Oli ihan hyvä taas.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#240

Viesti Mjölnir »

Tyttö ja Poika ainakin olivat siellä suorittamassa uusia tasoja
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 17 kurkkijaa