Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kysy lajikysymys

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#286

Viesti L.K. »

En itse ainakaan sano sitä etteikö Dimitrillä olisi tietotaitoa, mutta tuo surullisenkuuluisa videon vaan todella huonoa mainosta minusta niin hänelle opettajana kuin lajillekin.
Ja kyllä minusta pitäisi kuitenkin aina miettiä osallistujien taustoja ennen kuin alkaa dissaamaan jotan lajia tms.

Tuossa Dimitrin omassa videossa minua kyllä vähän ihmetyttää puolustajan toiminta. Hän keskittyy tekemään puolivillaisia torjuntoja eikä edes yritä hakea puukkokättä kontrolliin.Myöskään mitään varsinaista vastahyökkäämistä ei näy pl. painiminen.
En tiedä oliko harjoitteessa kielletty sellainen,mutta vähän outoa minusta.
Ilkeämielisesti voisi jopa ajatella että klipistä on haluttu tarkoituksella tehdä sellainen, joka tukee Dimitrin ajatuksia..?;)

Monet valvontanauhat puukotuksista muuten kyllä tukevat sitäkin puolta, että puukottaja ei välttämättä vaihda kohdettaan vaan saattaa hyvinkin yrittää puukottaa samaa kohtaa kymmeniä kertoja,oli siinä torjuvaa/estävää kättä välissä tai ei.
Myöskään läheskään kaikissa puukottaja ei tule kuin Singer-kohtauksen saanut päälle vaan näkee myös yksittäisiä kovia lyöntejä jne.
Joten totuus lienee jossain puolivälissä ehkä?Tai voitaneen todeta että molemman kaltaiset puukkohyökkäykset ovat yleisiä,mutta kumpakaan ei ole mikään satavarma eli lähes aina hyökkäys olis tavalla x tai y?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kysy lajikysymys

#287

Viesti Ile »

L.K. kirjoitti: Monet valvontanauhat puukotuksista...
Olisiko vinkkejä artikkeleista, kirjoista, nettijutuista tms., joissa olisi analyysiä ns. tositilanteista - esim. juuri puukotuksista tai kenties yleisemmin teh street -caseista?
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#288

Viesti L.K. »

Ei valitettavasti näin äkkiseltään, kovaa työtä vaan eli aikaa ja Youtube yms. kehiin:)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kysy lajikysymys

#289

Viesti Ile »

Joo, pitäisi varmaan kaivella. Ajattelin vain jos olisi jotain alan "klassikkoja", jotka on itse sattunut missaamaan... Aika monessa yhteydessähän (mm. lajien opetustilanteissa) toki tulee vastaan enemmän tai vähemmän epätäsmällisiä viittauksia "tositilanteista saatuihin kokemuksiin" mutta olisi mukavaa päästä itsekin vähän tutustumaan johonkin pikkuisen laajempaan aineistoon.

Eikäs VKA muuten ole näitä asioita tutkinut?

Uudessa Fightsportissa kerrottiin, että Ilpo Jalamo valmistelee herran nimeltä Jyrki Talonen (kamppailija ja ilmeisesti Turun yliopiston historiantutkija) kanssa kirjaa, jonka yksi osio - jos nyt oikein ymmärsin - perustuu siihen, että Talonen oli jollakin tapaa analysoinut reilut pari tuhatta tositilannetta. Odotellaan mielenkiinnolla.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kysy lajikysymys

#290

Viesti Lasse Candé »

Olen jauhanut tätä samaa aina ennenkin, mutta tositilanneanalyyseissä pitää muistaa se, ettei tilastoilla ole juurikaan merkitystä. Niitä on ihan kiva toki lueskella, kuten myös tyypillisiä tapahtumakuvauksia, mutta vaarat täytyy miettiä oman olemuksensa ja ympäristönsä kannalta.

Jotkut opettavat esimerkiksi pitämään käsiä ylhäällä, koska tyypillisin tappelu käy läpi vaiheen jossa tönitään pystyssä ja sitten jompi kumpi lyö. Voi sitä hölmöä joka silmät pyöreänä uskoo moista tuubaa auktoriteetin takia ja toistelee samaa, mutta joka ei ole pätkääkään taipuvainen haastamaan riitaa tai provosoitumaan. Menee vähän niinkuin koko juttu hukkaan, puhumattakaan siitä miten hyvä ristiriita tulee päähän kun sitten joku kevyesti kokeilee josko rajojaan voisi kokeilla.

Tämä ei siltikään poista sitä että kyseinen skenaario on varmaan yksi yleisimmistä. On nimittäin hölmöä aukoa päätään ja ne hölmöt dominoi lukumääräisesti noissa skenaarioissa. "Lue paljon mutta älä usko mitään."
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#291

Viesti L.K. »

Lasse Candé kirjoitti: Jotkut opettavat esimerkiksi pitämään käsiä ylhäällä, koska tyypillisin tappelu käy läpi vaiheen jossa tönitään pystyssä ja sitten jompi kumpi lyö. Voi sitä hölmöä joka silmät pyöreänä uskoo moista tuubaa auktoriteetin takia ja toistelee samaa, mutta joka ei ole pätkääkään taipuvainen haastamaan riitaa tai provosoitumaan. Menee vähän niinkuin koko juttu hukkaan, puhumattakaan siitä miten hyvä ristiriita tulee päähän kun sitten joku kevyesti kokeilee josko rajojaan voisi kokeilla.
Minä en nyt kyllä ihan ymmärtänyt tätä...voisitko vähän selventää?

Ja onko sinun mielestäsi siis fiksumpaa pitää kädet alhaalla uhkaavan henkilön läsnäollessa?
Kyseiselle teolle (käsien ylös nostaminen) kun voi olla ehkä jotain ihan fyysisiäkin syitä..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kysy lajikysymys

#292

Viesti Lasse Candé »

Tarkoitin ennen kaikkea siitä lähtökohdasta mistä kirjoitin. Eli uhkien kartoitus oman elämän mukaan.

Esimerkiksi minun tapani elää on sellainen mihin on hyvin sopinut tähän asti käsien alhaallapitäminen. Toisaalta olen viettänyt elämäni aikana sen verran paljon aikaa myös kädet ylhäällä ettei ole täysin vieras toimintaympäristö sekään. Harvemmin on tullut päästettyä tilanteita edes tönimisiin saakka. Sillä on selvinnyt hyvin että kevyt hymy huulessa heittää läppää, vartalo kevyesti enemmänkin hyökkäys- kuin puolustusasennossa. Siitä ne kymmenen sekuntin kaveruudet ovat usein alkaneet sen sijaan että tulisi mitään typerää puoli-ilmeistä kinaa. Se kina käydään noissa tilanteissa vielä piilommassa ja siellä samassa piilossa sovitaan nopeasti.


Todennäköisin uhka on osalle meistä yllätyshyökkäys tai muuten vaan nopeasti rakentuva. Siinä ei auta se että suunnittelee pitävänsä käsiä ylhäällä sitten kun joskus joutuu tilanteeseen. Tottakai kaikki käsien väliset asetelmat ovat rähinän sisällä olemassa, mutta minä puhun nyt valmiusasentoajattelusta. On sanonta "se pelkää joka ottaa asentoja". Asennon ottaminen on joko liian aikaista tai liian myöhäistä. Yksi hyvä tapa harjoitella on työskennellä näissä eri käsiasentoasetelmissa ja sitten se iänikuinen arkiasennon ja taisteluasennon yhteensaattaminen. En kertakaikkiaan ymmärrä harjoitellessa perussuojausta mikä ei ole missään määrin hyökkäysasento vaan pelkkä uhriasento.


Ja vielä kerran... Kyse oli siis siitä ettei kaikille päde samat ohjeet ja tilastoilla ei ole paljon mitään väliä.



Tuohon kysymykseen... Tätä olen osaltani ollut pyörittelemässä täällä aiemminkin tuosta teknis-taktisemmasta näkökulmasta. Muistaakseni olet itsekin osallistunut niihin, joskaan en ole varma. Nyt siis puhuin tuosta "uhkat ja tilastot" -näkökulmasta. Ellei tämä postaus vastannut tuohon kysymykseen voin toki yrittää jatkaa. Eihän tämänaiheisessa ketjussa offtopiccia olekaan. :)
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#293

Viesti L.K. »

Lasse Candé kirjoitti: Todennäköisin uhka on osalle meistä yllätyshyökkäys tai muuten vaan nopeasti rakentuva. Siinä ei auta se että suunnittelee pitävänsä käsiä ylhäällä sitten kun joskus joutuu tilanteeseen. Tottakai kaikki käsien väliset asetelmat ovat rähinän sisällä olemassa, mutta minä puhun nyt valmiusasentoajattelusta. On sanonta "se pelkää joka ottaa asentoja". Asennon ottaminen on joko liian aikaista tai liian myöhäistä. Yksi hyvä tapa harjoitella on työskennellä näissä eri käsiasentoasetelmissa ja sitten se iänikuinen arkiasennon ja taisteluasennon yhteensaattaminen. En kertakaikkiaan ymmärrä harjoitellessa perussuojausta mikä ei ole missään määrin hyökkäysasento vaan pelkkä uhriasento.
Uhriasento? :? Jaa...no.jokainen meistä ajattelee asiat eri tavalla.
On kuitenkin aivan satavarma fysiologinen fakta, että ihminen jonka kädet on alhaalla torjuu
merkittävästi hitaammin lyönnin jos verrataan sitä kun kädet on valmiiksi ylhäällä, edes siinä "uhriasennossa"..
ja tuota sanontaa en kyllä ole ikinä kuullut itse..
Toki on tärkeää ettei asennon "ottamisella" provsoida turhaan kaveria. Mutta jos tilanne eskaloituu tai alkaa eskaloitumaan, on varsin luonnollista haluta hakea jotain itsensä ja kaverin väliin.
Silloin se on helpoin tehdä kädet nostmalla ylös.
ja kyllä se "perussuojaus" vaan auttaa lähtökohtaisesti ainakin minusta mahdollisuuksia torjua ja vastahyökätä tehokkaammin jos sille tulee tarve.

Minä en itse taas pidä puhtaita yllätyshyökkäyksiä suurimpana uhkana omassa yhteiskunnastamme. Suurin riski minusta joutua väkivallan uhriksi on yöelämässä ja kyse on jollain tapaa ns egotappeluista.
Se on sitten aina toinen juttu kuinka paljon näitä voisi välttää omalla toiminnalla. On kuitenkin tilanteita,joita ehkä yrittää välttää,mutta sitten tilanne ei vaan eneää laukea vaikka miten puhejudoilisi.Silloin tulee ottaa kädet mukaan keskusteluun. ;)

Nopeati rakentukvassakin tilanteessa (viittaat ehkä johonkin tilanteeseen jossa nopeasti kaveri alkaa nostamaan agrejaan ja tulee iholle) on kyllä aikaa nostaa ne kädet KUN sitä on harjoitellut treeneissä jatkuvasti ja oikein.
Jos taas ei ole sitä harjoitellut ja kädet jää roikkumaan alas, sieltä ne tuskin enää nousee ylös ennen kuin ensimmäiset iskut on vaihdettu.
Lasse Candé kirjoitti: Ja vielä kerran... Kyse oli siis siitä ettei kaikille päde samat ohjeet ja tilastoilla ei ole paljon mitään väliä.
Ei tietenkään päde, mutta kyllä minusta tilastoilla ja todennäköisyyksilläkin on merkitystä.
Eivät ne auta tositilanteessa, mutta niistä ja niiden tietämiseestä voi olla apua. Myöskin siinä
mielessä että käyttää aikaansa sellaisten asioiden ja uhkien treenaamisen mitkä ovat todennäköisimpä omassa ympäristössä ja yhteiskunnassa.
Lisäksi tosiasia on kuitekin että tiettyjä asioita toistuu lähes aina ennen väkivallantekoja ja/tai tappeluja. Tietyt maneerit ja merkit toistuvat usein ja niiden tunteminen ja tietämine
VOI antaa aikaa valmistautua ja nostaa omaa valmiuttaan.
Tällä nyt tarkoitan esim. karrikoiden sitä että meilä ei ole minusta mitään järkeä käyttää aikaa sen treenaamiseen miten toimitaan käsikranaatilla varustettua taistelijaa vastaan tai jos joku käy
vaikkapa keihäällä päälle. Joissain maissa näidenkin treenaaminen taas voi olla ihan perusteltua.
Tietty jos käy treenaamassa vaikka 5-6krt vkossa niin ehkä silloin voi treenata jo vähän jotain
eksoottisempaakin,mutta jos treenaa kuten perusharrastja, olisi järkevämpi käyttää aika järkevästi ja tehokkaasti.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kysy lajikysymys

#294

Viesti AriJ »

Kädet voinee nostaa erilaisin tavoin, ettei tuolla ajatella aina jotain nyrkkeilyasennon tapaista?
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#295

Viesti Mika »

Ôari kirjoitti: Kädet voinee nostaa erilaisin tavoin, ettei tuolla ajatella aina jotain nyrkkeilyasennon tapaista?
Tämän miehen eli Jack Bennyn mukaan on kaiketi nimetty yksi tällainen asento nykyaikaisissa itsepuolustuslajeissa (Ronin tämän jossakin ketjussa joskus kertoi).

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#296

Viesti Mjölnir »

Rojola kirjoitti: [youtube][/youtube]

Tässä videossa (kohdassa 2:45) on mitä ilmeisemmin oikeanlainen suoritustapa tuohon Dimitrin parjaamaan tekniikkaan, eller hur?
Kappas, tällainen on mennyt multa ohi.

Mutta juu, vaikka tekniikka on himpun erilainen, niin juuri tuosta on kyse, eli oikein harjoittelemalla löytää kyllä äkkiä oikean tavan toteuttaa se vastahyökkäys tehokkaasti.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kysy lajikysymys

#297

Viesti bodyguard »

Mika kirjoitti:
Ôari kirjoitti: Kädet voinee nostaa erilaisin tavoin, ettei tuolla ajatella aina jotain nyrkkeilyasennon tapaista?
Tämän miehen eli Jack Bennyn mukaan on kaiketi nimetty yksi tällainen asento nykyaikaisissa itsepuolustuslajeissa (Ronin tämän jossakin ketjussa joskus kertoi).

Kuva
Juup, noita Fencejähän on toki erilaisia. Tuo kuvankaltainen on sellainen jota itse usein olen töissä käyttänyt, kun esim. baarissa tai konsertissa ei voi oikein keskustella kohdehenkilön kanssa pitäen sen parin metrin turvavälin. Pääasia että sen itsen ja kohdehenkilön välissä on jotain ja asennosta on nopea liikkua.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kysy lajikysymys

#298

Viesti Lasse Candé »

bodyguard kirjoitti: Pääasia että sen itsen ja kohdehenkilön välissä on jotain ja asennosta on nopea liikkua.
Tämä on mielestäni huomattavasti parempi lähtökohta kuin jokin tietty asento. Olen kuullut tuota kuvan asentoa opetettavan ja oppi menee valitettavasti välillä perille niin että "tämän kun tietää niin asiat helpottuu paljon". Itse en ikinä opettaisi moista asentoa, mutta toisaalta taas en tunne opetusta mikä asennon kanssa käsikädessä yhdessä kulkee. Toivottavasti se ei jää pelkkään ulkoiseen asentoon. Asennossa on potentiaalia mutta täytyy samalla muistaa että se on ärsyttävän näköinen ja kuka tahansa hyökkäystä suunnitteleva ihminen tietää sisimmässään miksi joku seisoo noin jos vaara uhkaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#299

Viesti Mika »

Lasse Candé kirjoitti: Asennossa on potentiaalia mutta täytyy samalla muistaa että se on ärsyttävän näköinen ja kuka tahansa hyökkäystä suunnitteleva ihminen tietää sisimmässään miksi joku seisoo noin jos vaara uhkaa.
Minä en olisi tästä ihan samaa mieltä. Noiden nykyaikaisissa ip-lajeissa käytettävien varoasentojen tarkoitus on nimenomaan näyttää luonnolliselta ja provosoimattomalta ollen samassa kuitenkin valmis käyttämään niitä käsiään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Kysy lajikysymys

#300

Viesti Rojola »

Asentojen provokatiivisuuteen liittyy tietysti muu myös kehonkieli ja viestintä. Still-kuvien (yli)analysointi on mielestäni siinä mielessä turhaa... Ne kädet ovat siinä missä ne kulloinkin sattuvat olemaan.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa