Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vatsalihastreeni

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Vatsalihastreeni

#1

Viesti nassesetä »

Ei löytynyt haulla tähän liittyvää.

Millaista treeniä vedätte? Tällä hetkellä tulee itse tehtyä 3-4 kertaa viikossa sellainen setti, että ensin sata hidasta istumaan nousua rauhallisella hengityksellä; lyhyt tauko, sitten toiset sata kahdenkympin sarjoissa niin, että aluksi hitaita kymmenen ja sitten nopeaa ja lyhyttä kymmenen perään, joka kahdenkympin sarjan välissä pari hengenvetoa taukoa. Sitten loppuun vielä muutama kymmenen lyhyttä rutistusta putkeen jalat ylös nostettuna.

Välipäivinä sitten 2-3 kertaa viikossa syvät lihakset nostamalla ja laskemalla jalkoja, ristiselkä kiinni alustassa.

Tuntuu aika hyvin, mutta onko tuossa jo liikaa? Kannattaako syvien treenaus tehdä eri päivinä?
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

Vatsalihastreeni

#2

Viesti Rami Niemi »

nassesetä kirjoitti: Välipäivinä sitten 2-3 kertaa viikossa syvät lihakset nostamalla ja laskemalla jalkoja, ristiselkä kiinni alustassa.
a) Syvät vatsalihakset? Vatsalihaksia ovat kuitenkin Suora vatsalihas (vatsarutistus), Sisempi ja ulompi vino vatsalihas (sivutaivutus, kiertoliikkeet, vatsarutistus, kontrolli) ja poikittainen vatsalihas (Vatsaontelon paineen säätely, tukikorsetti, hengityslihaksisto).
b) Tuolla menetelmällä tosin vatsalihakset tekevät vain staattista pitotyötä, ja itse työn tekevät lonkan koukistajat ja pitkä etureiden lihas. (muutama reiden lihas tukee työtä)
nassesetä kirjoitti: Tuntuu aika hyvin, mutta onko tuossa jo liikaa? Kannattaako syvien treenaus tehdä eri päivinä?
Ei liikaa lainkaan, ja eri vatsalihasten treenin voi aivan hyvin ja suositeltavaakin sitouttaa yhteen treeniin eikä eriyttää erimmiten.
Muista että lihaksen kestävyys/voimatreenailu sekä kontrolliharjoittelu olisi hyvä eriyttää ihan hermotuksellisesti...

Tässä ihan pikapuolinen ohimennen kommentointi, voin heittää lisää myöhemmin paremmalla ajalla.
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Vatsalihastreeni

#3

Viesti L.K. »

Mites kun jotkut ovat kovasti sitä mieltä, että vatsalihaksetkin ovat kuten muutkin lihakset.Eli niitä ei pitäisi treenata kovaa joka päivä?

Tietty mikä on sitten kovaa kellekin? Ja miten vatsalihakset palautuvat?Eli kumpa esim. "pahempi" vaikkapa voimapyörällä/lisäpainoilla lyhyempiä sarjoja vai satoja vatsarutistuksia tms?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Vatsalihastreeni

#4

Viesti PDC »

Kävin tässä hierojalla ja se (kuten olin ajatellutkin) suositteli syvien vatsalihasten ja selän vahvistamista. Sillon kun salilla tuli käytyä niin tein aina erikseen esim. staattisia pitoja ja ei selkä ollut kipee. Mutta jos tekee sitä yhtä siltaa vaan niin alkaa maistua puulta ja en tiedä mitä kaikkia kohtia se treenauttaa? Eli oisko neuvoa hyvin liikkeitä vahvan keskustan rakentamiseen? Tai siis vahvemman paremminkin. Vahvan keskustan rakentaminen kuulostaa siltä, että ei muuta treenaiskaan sitten :D
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vatsalihastreeni

#5

Viesti tohtorismies »

Jalkojen nostot tangossa roikkuen, jandat, vatsat narua käyttäen ylätaljassa ja dragon flag . Ja toki jonkun sortin kiertoliikkeitä. Ja myös keilapallon tai kuntopallon päällä pomppiminen on ihan näppärä homma. Mitä toistoihin tulee niin se satojen toistojen pumppaaminen on aivan täysin ajanhukkaa, henkistä kanttia ne vaatii ei juurikaan muuta. Eli jännitys mallia helkkarin kova treenatessa. Oma maha on mallia hlevetin turvoksissa kiitos purkan syönnin ja kun tuo ruokakin tuntuu maittavan kun yritys on kova tuon tsäpängin lopetuksen kanssa.. Ja joka päivä ainakin minun kärsii treenata vatsat kunhan vain vaihtelee intensiteettiä. Ja kuten kaikkeen kunnon voimmailuun kuuluu niin rymd mehua palariksi.

edit. Ja näillä ohjeilla homma lähtee infernaaliseen nousuun
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Vatsalihastreeni

#6

Viesti L.K. »

Mihin perustat sen,että satojen toistojen pumppaaminen on ajanhukkaa?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vatsalihastreeni

#7

Viesti Mika »

L.K. kirjoitti: Mihin perustat sen,että satojen toistojen pumppaaminen on ajanhukkaa?
Jos tarkoituksena on harjoituttaa myös lonkankoukistajia - ja joissakin tapauksissa se on täysin perusteltua - silloin niitä toistoja saattaa kertyy paljon, mutta jos harjoitukset kohdistetaan vatsalihaksiin, toistomäärät jäävät yleensä vähäisemmiksi.

En silti tiedä mitä tohtorismies ajatteli asiasta, mutta näin itse sen näkisin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vatsalihastreeni

#8

Viesti tohtorismies »

Siihen että jos oikeasti haluaa vahvistamalla vahvistaa omaa keskustaansa (saada aikaan sen vahvan korsetin) ja ne lonkankoukistajat tahtoo vahvistua sen muun jumppailun yhteydessä oliko sali hommia tai hojoilua. Kun tuo normivatsojen tekeminen on aika huono liike nuihin edellä mainittuihin, jos haluaa vahvistaa koko korsettia yhdellä liikkeellä mukaan lukien vatsa/jalat/selkä/lonkankoukistajat niin kyllä se meikäläisen mielestä on silloin etuheilautus se liike mutta minen näistä niin tiedä minä olenkin läski.. :badgrin: . Ei vaineskaan, ihan puhun vain oma kohtaisista kokemuksista vatsan/selän vahvistamisen suhteen. Ota L.K ihan projektiksi se että treenaat vatsat suurinpiirtein jokapäivä vaihdellen vaikka kahta liikettä esim jalkojen nosto alkuun 3x5 (jalat naamaan kiinni) ja toisena päivänä jandoja suurinpiirtein samalla toisto seemalla. Tuo nyt on vain ihan karkea aloittelijan esimerkki siitä että kun tuolla meiningillä treenailee muun jumpan lisäksi niin pitäisi huomata miksi "kirosin" tuota toistojen pumppaamista. Ja joka viikko lisää toistoja tai jotain.
Edit. Pitäisi kuukauden/kahden sisällä olla aika selvä miksi ne toistot tuntuu tyhmiltä..
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vatsalihastreeni

#9

Viesti tohtorismies »

Unohtui sanoa että simppelisti sanottuna helkkarin kova jännitys=voimaa="kokonaisvaltaisempi lihasten käyttö". Ihan oikeita termejä minä en tiedä mutta toivottavasti selvitti mitä tarkoitin ja se muu liikunta hoitaa tavallaan sen kestävyys puolen itsestään sinne vatsan seutuville.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Vatsalihastreeni

#10

Viesti obmijoy »

itse teen lämmittelyksi aina 3suuntaan keskikropan jalkojen nostoilla
puolapuissa taakse eteen ja heiluri(oikealle ja vasemmalle)

treenin lopuksi sama yläkropalla
selänojennus
situp
kylkiojennus oikea vasen
mutta
aika paljon asiaa ja hyvin kerrottu sekä kuvatkin hyvät
ja myös sellaisessa muodossa jotta joka treenin voi koota erinlaiseksi
eli
omat sivut
-ylä
-ala
-vinot
-syvät
-yhdistetyt
ja treenivihkon väliin minikuvat/taulu, josta voi ottaa, joka kerta mieleiset liikkeet eri treeneihin
hankala selitää katso itse
Muscle & Fitness 12/2009-01/2010 suomi versio löytyy kait divareista
hei löyty tuolta
http://www.muscleandfitness.fi/index.ph ... &Itemid=68" onclick="window.open(this.href);return false;

klikkaa kuvaa yksilölliset vatsalihakset
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vatsalihastreeni

#11

Viesti tohtorismies »

Tuli näistä vatsahommista mieleen että kannattaapi kokeilla niitten vatsojen jännittämistä niin että jännittää sen mahansa täysiä niin että vatsalihakset tavallaan muodostavat tukevan vallin ulos ulospäin ja sitten tavallaan "painaa" ne lihakset alaspäin suorassa linjassa, ei sisään missään nimessä, peräaukkoa kohti. Tulee kummasti tehoja lisää, ne jandatkin lähtee sujumaan hiukan eritavalla.. Siis edellyttäen että niitä tekee oikein alkujaankaan.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vatsalihastreeni

#12

Viesti tohtorismies »

Oletko L.K pelehtinyt jalkojen nostojen kanssa?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Dexter
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 282
Lauteille: Tammikuu 2006

Vatsalihastreeni

#13

Viesti Dexter »

Mitkä on syvät vatsalihakset?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vatsalihastreeni

#14

Viesti Mika »

Dr. Dexter kirjoitti: Mitkä on syvät vatsalihakset?
Yleensä syvillä vatsalihaksilla tarkoitetaan kai mm. tätä osastoa:

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Dexter
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 282
Lauteille: Tammikuu 2006

Vatsalihastreeni

#15

Viesti Dexter »

Mika kirjoitti:
Dr. Dexter kirjoitti: Mitkä on syvät vatsalihakset?
Yleensä syvillä vatsalihaksilla tarkoitetaan kai mm. tätä osastoa:

Ok :)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa