Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
✋:. Meistä on hienoa, kun selailet Potkun, Pohjoismaiden suurimman kamppailulajiyhteisön keskusteluja. Toivottavasti löydät mielenkiintoisia keskusteluja ja otat reippaasti osaa niihin. Samassa voisit sallia Ad Block -ohjelmasi näyttää mainoksia Potkun sivuilla, jotta voimme jatkossakin ylläpitää näitä keskusteluja. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton Potku. Kiitos kun ymmärrät. 🙇♂️
- Ruoanlaittoharrastus on lisääntynyt miesten parissa todella paljon. Kun 15 vuotta sitten aloitimme kokkikurssit, oli 11 daamia ja yksi herra. Nykyään se on toisinpäin, kertoo keittiömestari Gero Hottinger Helsingin Kulinaarisesta Instituutista.
Myös kokkikursseja järjestävässä Team Kitchenissä miesten harrastuneisuus on huomattu.
- Todella paljon on miehiä jos vertaa edellisiin vuosiin. Miehet todellakin harrastavat tänä päivänä ruoanlaittoa, kertoo keittiömestari Janna Wahlberg.
Mitä luulette, onkohan niillä useilla erilaisilla kokkiohjelmilla ollut osansa tässä?
Mika kirjoitti:
Mitä luulette, onkohan niillä useilla erilaisilla kokkiohjelmilla ollut osansa tässä?
Varmasti. Nykyään vässykätkin tajuaa sen minkä tosimiehet ovat aina tajunneet, ruoanlaitto on yhtälailla miesten hommaa.
Vastasin että osaan jonkinverran. Mielestäni teen varsin hyvää ruokaa mutta skaalani on suppeampi kuin haluaisin. Tykkään kuitenkin ruoanlaitosta ja yritän oppia aina uusia juttuja.
-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.
Kokkiohjelmilla on luultavasti osansa. Lapsena tuli katsottua Jaakko Kolmosen kokkiohjelmia ja niistä jäi intohimo ruuanlaittoon. Joskus 12 vanhasta alkaen olen ollut se, joka perheessä sapuskat yleensä laittaa. Hirveän kaukana ei ollut aikanaan kokiksi opiskelukaan ja luultavasti eläkkeelle jäätyäni vielä moiseksi opiskelenkin.
"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Osaan vaikken ole kokkiohjelmia juuri katsellut tai kirjoja lukenut. Etenkin lihojen paistaminen on jostain syystä aina onnistunut minulta hyvin samoin kuin maustaminenkin. Koen, että saa olla aika uusavuton, ettei osaa ruokaa tehdä, oli sitten mies tai nainen.
Tänään meillä syötiin itse sekoitetulla chili-soosilla höystettyä kanaa. 8-)
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...
Kai sitä aika hyvin osaa ruokaa tehdä. Jos ohjeen saan nenän eteen ja on kaikki asialliset välineet niin teen kyllä melkein mitä vaan.
Useimmiten perusruuat tosin teen ihan tuntumalla enkä niinkään mittailemalla ja sekuntikellon kanssa. Tekemiäni kastikkeita on melkoisen moni kehunut. Riistaruokiin panostan, koska sitä tulee melko paljon syötyä ja se on kuitenkin sellaista arvokamaa mitä ei tohdi pilata.
En osaa. Kaikki ohjeet ovat liian epäeksakteja eivätkä oikeasti opasta ummikkoa yhtään. Ennen kokkaamisen opettelun aloittamista tarvittaisiin vihkonen tms., joka selittäisi ja kuvaisi tarkasti termit ja työtavat, kuten kuullotus tai suurustus. Ei, ne eivät ole itsestäänselvyyksiä, kuten eivät myöskään "hyppysellinen" tai "loraus".
Olen luonnontieteilijä, tarvitsen riittävän tarkat ohjeet. Sitäpaitsi "kokkaan" töissä lähes joka päivä, ruoanlaitto vertautuu siis aivan liikaa työhön jota teen, jotta sitä jaksaisi alkaa opetella vapaa-ajalla.
, mutta vain vähän.
Mikko Mänttäri
In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Tunnen ruoanlaiton perusteet, eli suunnilleen mitkä ruoka-aineet sopivat yhteen, missä lämmössä tai montako minuuttia mitäkin kypsennetään, mitkä mausteet sopivat mihinkin jne.
Lisäksi olen tehnyt niin useasti ruokaa, että muistan (konseptitasolla) ulkoa useita reseptejä.
Leipomista en osaa ilman tarkkoja ohjeita.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Osaan suhteellisen hyvin. Johtunee varmaankin siitä että äiti on ravintola-alan ammittilainen ja niin nuoresta kuin muistan olen kotona joutunut/saanut olla keittiössä mukana tekemässä. Sitten ensimmäisessä oikeassa työpaikassa olin lihan kanssa tekemisissa ja luin lähes valmiiksi liha- ja ruokamestariksi. Sitten tuli alan vaihto.
En kokkaa yleensä reseptien mukaan tarkasti. "katsottu on mutta ei kopioitu" sopisi tapaani käyttää reseptejä, eli katson yleiset periaatteet ja sovellan oman maun mukaan.
Kalaa pitäisi oppia valmistamaan vielä paremmin. (ja useammin)
Tuo ruuanlaitto kulkee suvussa vähän niinku verenperintönä. Puolet suvusta kun on jonkin sortin keittiöihmisiä. Pyrin tekemään joka päivälle "kunnon ruokaa", välillä hektinen elämänmeno vaan haittaa tätä mainiota harrastusta. Vähintäänkin kaikki ruuat, joiden valmistuksessa menee pidemmän aikaa, jäävät tekemättä tai sitten niitä tulee tehtyä viikonloppuisin. Olen myös välillä vähän tylsä eli päädyn monesti tekemään samoja ruokia. Joskus myös iskee pihi viimeistään kaupassa, kun katsoo, miten paljon kaikki yrtit, vihanteet, tahnat ja muut mausteet tulisivat maksamaan johonkin uuteen kivaan reseptiin...
Vastasin myös, että osaan muka hyvinkin Tosin kokemus on opettanut, että ohjeissa ei kannata noudattaa mausteiden määrää, vaan maustaa reilulla kädellä oman maun mukaan. En yleensä muutenkaan kokkaa mitään mittaillen (paitsi leipoessa, jota teen harvoin), vaan arvioin silmämääräisesti paljonko mitäkin tarvitaan. Kyllä sen suurin piirtein tietää, kun on ruokaa tehnynnä. Mausta ei tingitä - se on tärkein.