Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hallintaotteiden opettelu

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

KonDe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 254
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hallintaotteiden opettelu

#16

Viesti KonDe »

Tyttö kirjoitti: Maahanviennit "excellent", mutta monen kamppailu-urheilulajin tapaan maahan ei ole hyvä lähteä itse mukaan. Siistissä salissa on ihan mukava pyöriä polvillaan tai selällään, salin ulkopuolella maassa ei ole välttämättä niin siistiä/turvallista/kivaa.
Tämän takia minua ihmetyttääkin miksi niin moni poke treenaa esim. BJJ:tä. Onhan se hieno laji, mutta luulisin esim. kreikkalais-roomalaisen painin tms. pystypainin soveltuvan paremmin poken hommiin, vaikka urheiluahan tuo krekokin on.

(itsehän en ole portsarin hommia tehnyt päivääkään. Ei mulla olis hermot kestänyt kuitenkaan.)
"Työ on luonteeltaan terapeuttinen, ja sen arvo psykologista"
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Hallintaotteiden opettelu

#17

Viesti bodyguard »

Tarvitsee ne portsaritkin harrastuksia :lol:

Mutta ei se bjj toki hyodytonta ole noissa hommissa. Paljon hyvaa kamaa, ja kuten Aittomaki totesi niin varmasti kokemus opettaa etta mita juttuja siella ovella voi toteuttaa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
KonDe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 254
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hallintaotteiden opettelu

#18

Viesti KonDe »

bodyguard kirjoitti: Tarvitsee ne portsaritkin harrastuksia :lol:
Näinhän se on ;)
"Työ on luonteeltaan terapeuttinen, ja sen arvo psykologista"
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Hallintaotteiden opettelu

#19

Viesti Mjölnir »

KonDe kirjoitti:
bodyguard kirjoitti: Tarvitsee ne portsaritkin harrastuksia :lol:
Näinhän se on ;)
Ja BJJ on paljon trendikkäämpää kuin paini
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

Hallintaotteiden opettelu

#20

Viesti IIsakki »

Mjölnir kirjoitti:
KonDe kirjoitti:
bodyguard kirjoitti: Tarvitsee ne portsaritkin harrastuksia :lol:
Näinhän se on ;)
Ja BJJ on paljon trendikkäämpää kuin paini
Remember the eyecontact :smt003
Potkuholisti
"The Art is in the Person, all we have to do is Bring it Out!"
"Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin." -Mjölnir
"Mora. Kun sanat ei auta ja kädet ei riitä"
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Hallintaotteiden opettelu

#21

Viesti Jarppa »

Mitenkähän sitä asiaa selittäisi BJJ:n näkökulmasta.

BJJ:stä on (ainakin minusta) lyhyt matka portsaripainiin, koska pystypaini on kännisten asiakkaiden kanssa joka tapauksessa helppoa, ja portsari-kavereiden takia selustakin on yleensä suhteellisen hyvin turvattu jos kohteen kanssa temmelletään muutama sekunti maassa. Puhumattakaan lajin antamasta fyysisestä valmiudesta, joka kuitenkin on hyvä.
KonDe kirjoitti: Tämän takia minua ihmetyttääkin miksi niin moni poke treenaa esim. BJJ:tä. Onhan se hieno laji, mutta luulisin esim. kreikkalais-roomalaisen painin tms. pystypainin soveltuvan paremmin poken hommiin, vaikka urheiluahan tuo krekokin on.
Krekossa on minusta vielä enemmän "turhaa" noin portsarille, joka ei voi esim. heitellä asiakkaita, ja krekon matto kuitenkin on pääasiassa vyörytystä ja selätystä, enkä näkisi että ne on portsarin kannalta kovin olennaisia asioita.

Tämän lisäksi painissa ei juurikaan harjoitella esim. lukkoja tai kuristuksia (tai vaikkapa vastustajan painamista maahan vatsalleen), jotka nyt loppupeleissä on ihan käteviä keinoja hallita portsarin oletusasiakasta. Vaikka tietenkään BJJ pohjaiset poket eivät kurista asiakkaitaan, vaan ottavat hallintaotteen esim. paidan kauluksesta ja kädestä, kun tuota selän puolelle menemistäkin on harjoiteltu aika runsaasti. ;)

Ja ettei vaan ne monet poket mitkä treenaa BJJ:tä, suattaapi joskus harjoitella ihan portsarin hommat mielessä keskenään, jopa unohtaen sport- BJJ säännöt, lukkopainisäännöt, tai vapaaottelusäännöt, joilla myös treenataan. :o

Vaikka toki itsekin suosittelisin, että jos haluaa oppia voimankäyttöä, niin harjoittelee sitä voimankäyttöä, ei tartte aikaa käyttää half-guard-sweeppeihin ja triangelikuristuksiin.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Hallintaotteiden opettelu

#22

Viesti bodyguard »

Jarppa kirjoitti: koska pystypaini on kännisten asiakkaiden kanssa joka tapauksessa helppoa,
Riippuu varmaan kännisestä tai sitte mä oon vaan tårta på tårta.
Jarppa kirjoitti: ja portsari-kavereiden takia selustakin on yleensä suhteellisen hyvin turvattu jos kohteen kanssa temmelletään muutama sekunti maassa.
Ilman varsinaista tietoa voisin lonkalta heittää että selvästi suurin osa Suomen baareista on sellaisia joissa on vain yksi portsari.

Jarppa kirjoitti: Puhumattakaan lajin antamasta fyysisestä valmiudesta, joka kuitenkin on hyvä.
Täysin samaa mieltä.

Jarppa kirjoitti: Ja ettei vaan ne monet poket mitkä treenaa BJJ:tä, suattaapi joskus harjoitella ihan portsarin hommat mielessä keskenään, jopa unohtaen sport- BJJ säännöt, lukkopainisäännöt, tai vapaaottelusäännöt, joilla myös treenataan. :o
Tämä on tietysti loistava asia. En tiedä kuinka yleistä tuo käytännössä on mutta uskon että toivon sen olevan yleisempää kuin on.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Hallintaotteiden opettelu

#23

Viesti Jarppa »

bodyguard kirjoitti:
Jarppa kirjoitti: koska pystypaini on kännisten asiakkaiden kanssa joka tapauksessa helppoa,
Riippuu varmaan kännisestä tai sitte mä oon vaan tårta på tårta.
Ehkä se helppous tulee vasta jokusen vuoden treenillä, mutta joka tapauksessa kännisen kanssa on helpompaa painia kuin selvin päin olevan kanssa? Ja joka tapauksessa BJJ:ssä on pystypainia sen verran että pärjää, kunhan harjoittelee muutakin kuin guardiin vetoa, ja treenaa enemmän kuin alkeiskurssin. ;)
bodyguard kirjoitti:
Jarppa kirjoitti: ja portsari-kavereiden takia selustakin on yleensä suhteellisen hyvin turvattu jos kohteen kanssa temmelletään muutama sekunti maassa.
Ilman varsinaista tietoa voisin lonkalta heittää että selvästi suurin osa Suomen baareista on sellaisia joissa on vain yksi portsari.
Voi olla, tosin ite en oo ollut sellaisessa baarissa pitkään aikaan. Miten yleistä muuten on, että sivustakatsoja uskaltaa potkia portsaria?
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Hallintaotteiden opettelu

#24

Viesti bodyguard »

Jarppa kirjoitti: Voi olla, tosin ite en oo ollut sellaisessa baarissa pitkään aikaan. Miten yleistä muuten on, että sivustakatsoja uskaltaa potkia portsaria?
En tiedä yleisyydestä. Riippuu varmasti siitä onko painikaverin tuttuja vai tuntemattomia. Tosin kyllä ne täysin sivullisetkin noihin osallistuvat. Eli ei välttämättä yleistä muttei ihan tavatontakaan :D

Baareista saa varmaan aika erilaisen kuvan jos tuppaa käymään vaan Helsingin keskustassa (joskin sielläkin on aika paljon yhden miehen baareja). Suomi on iso maa ja monen paikkakunnan baari menisi tappiolle jos sinne maksaisi toisen portsarin.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Hallintaotteiden opettelu

#25

Viesti Kari Aittomäki »

Tosta potkimisjutusta, mua on kengitty eniten näissä yökerhoissa.
Niihinpakkautuva jengi kun on jotenkin hysteerisempää.

Nekerrat kun joku on mennyt mua potkaseen soolona hoitamissani..
se yleinen ilmapiiri on ollu paljon, paljon hyväksyvämpi jatkotoimenpiteilleni.
Kerran eräässä räkälässä Espoolla kävi täten, otin vähä kierroksia.
Ei mitään pahaa mutta kolme jätkää nukahti kotvaseksi.

Vinttasin tampiot pihalle ja vaihdoin repeytyneen paitani..
Pyytelin anteeksi muilta asiakkailta, tää on joskus tämmöstä.
Sellasta vanhempaa osastoa, osa mustalaisia..
Niiltä tuli "paitarahaa" yli 2-lokkia. Miltei kolme.. Ja oiskohan ollu sataakaan päätä hörpyllä.
Kunnenäki että pahikset sai ja kontrolli silti säily.
Ja kykenin oleen korrekti ja kohtelias aikalailla heti tilanteen jälkeen.
Vanhempi väki arvosti tollasta.

Mä siis en täräytelly ketään vaan ihan vaan puristelin ja kuristelin. Suojasin itteeni aina kulloisellakin kuristettavalla ja liikuin ja tuupin..
Hyvin päätty. Kolme nitkahti ja muut kipas poiens.


Itse aiheesta, eihän nyt tokikaan kukaan ole niin tomppeli että yrittää toistaa metodinsa harjoitusmuotoja soveltavassa tilanteessa?
Olen minä tosin vedellyt juntsukejaki mylläkässä, mutta ei ne juntsut ois vyökokeessa läpi menny.
Kyllä se tilanne pakottaa soveltamaan, ihan brassi-imukupitkin.
Geezer
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 651
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Hallintaotteiden opettelu

#26

Viesti Geezer »

Maitonaama kirjoitti: Mitäs olette mieltä brassijujutsusta/lukkopainista itsepuolustustilanteissa joissa lyöminen tai muu vahingoittaminen ei ole oikein suositeltavaa? Lähinnä siis viranomaiskäyttöä tarkoitan.
Omaa kokemusta on sairaala maailmasta.BJJ antaa hyvät fyysiset valmiudet siihen vääntöön.
Guardin pelaamisen voi tosiaan unohtaa,mutta paljon on juttuja joita voi soveltaa. Itselleen parempiin tuliasemiin pyrkiminen on ihan hyvä tavoite.Selkäpuoli tai polvi masulla ei ole huonoja vaihtoehtoja totisemmassa koitoksessa.
Armdrag on varmaan eniten käyttämäni tekniikka,joka nyt on kaikissa nujuamis lajeissa peruskamaa.Sieltä sivusta tai takaa on helpompi kontrolloida,on suojassa paremmin ja voi viedä juttua haluamaansa suuntaan. Oma kokemukseni on,että monikin kokematon tulee nimenomaan se käsi ojossa päälle.Haetaan sitä rinnusotetta,josta voi alkaa paukuttaa toisella kädellä.

Mutta kuten moni tuossa aikaisemmin mainitsi,kyse on soveltamisesta. Jokaisessa ammatissa jossa ollaan voimankäytön kanssa tekemisissä on myös varmasti sitä perimätietoa eli niitä kikkakakkosia,jotka toimii sillä omalla hiekkalaatikolla.
Esimerkiksi kuinka antaa sitä "hyvää" jos asiakas sitä pyytämällä pyytää ;)
Huumoria yllä,yrittämistä ei lopeteta ja eiku lisää tårta på tårta housuun!
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

Hallintaotteiden opettelu

#27

Viesti suppulam »

Maitonaama kirjoitti: Mitäs olette mieltä brassijujutsusta/lukkopainista itsepuolustustilanteissa joissa lyöminen tai muu vahingoittaminen ei ole oikein suositeltavaa? Lähinnä siis viranomaiskäyttöä tarkoitan.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta sopiihan nuo erinomaisesti. Olennaisinta on se, että tottuu painimaan ja ymmärtää mihin sillä kaikella pyrkii. Jää sitten omaan harkintaan, kannattaako tehdä kovin hankalia kikkoja oikeassa tilanteessa.
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3418
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Hallintaotteiden opettelu

#28

Viesti Jasse »

Kyllä brassijutsu on mulla ainakin toiminut niin ip kuin voimankäyttötilanteissa. Niinkuin moni on jo sanonut niin kyllä niitä taitoja oppii soveltamaan tilanteen mukaan. BJJ sparrissa kehittää painivoimaa, tasapainoa, positiostarategiaa jne. Eli ei ne tekniikat niinkään vaan se tatsi.
Puvun kanssa on parempi treenata kuin ilman sillä T-paitasillaankin tappelu on aikamoista repimistä.

Omat "bjj" suosikkini pokehommissa: Pystystä käsiveto/armdräg, yli-ali-kontrolli selästä, RNC ja giljotiini (en tietenkään kurista tajuttomaksi...), kädenvääntö selän taakse. Maahanvienti pyyhkäsyllä tai kyynärlukolla.
Maassa kontrolloin aina polvi/sääri vatsan/selän pälle ja harvoin pyydettäessä kimura tai rättikuristus. Kaksistaan menee helpommalla.

Monet pokeporukat käy yhdessä tereenaamassa voimankäyttöä. Tai ainakin pokepainia ja pokenekkausta... Rumaa touhua.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Hallintaotteiden opettelu

#29

Viesti L.K. »

Nyppäys=armdrag= käsiveto on kyl hyvä tekniikka, millä pääsee helposti perusjantterin sivulle/selkäpuolelle.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Hallintaotteiden opettelu

#30

Viesti tmm »

Oli laji mikä hyvänsä, mutta näppärä kaveri soveltaa osaamiaan juttuja. Itse olen käyttänyt polvea pakin päällä, kauluskuristusta, uchimataa maahanvientiin, thai-clinchiä, jotakin ranteidenvääntelyä ja polvipotkua kaiken muun lisäksi.

Thai-clinch toimi maahanvientinä oikein hyvin. Jälkeenpäin ajateltuna menin kilvellä sisään hepun käsien välistä, ote kohdalleen ja siitä riepottelin kaverin polvilleen, kiersin selkään, nappasin rnc:n ja sipisin rauhoittavia korvaan. Tämän jälkeen herra piti hyvänä ajatuksena kävellä itse kaikessa hiljaisuudessa pihalle.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 16 kurkkijaa