Ranskan pomosieppaukset vahvistavat äärivasemmiston asemaa
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/05/ ... 41577.html
35-vuotiaan vallankumouksellisen postinjakajan Olivier Besancenot'n seurassa ei ole tylsää. Hän saa kuulijan helposti vakuuttumaan siitä, että yritysjohtajien telkeäminen toimistoihinsa tunneiksi tai jopa vuorokausiksi on ihan oikeutettua poliittista toimintaa.
Tulisieluinen Uuden antikapitalistisen puolueen NPA:n johtaja tuntuu löytävän aina oikeat sanat tulkitessaan talouskriisin seurauksia ja ehdottaessaan ratkaisuja. Syyllisiä ja riistäjiä ovat työnantajat, yritysjohtajat, kapitalismi ja kansainvälinen vapaa markkinatalous.
Ratkaisu puolestaan löytyy antikapitalistisesta vallankumouksesta, jolla romutetaan kapitalismi ja otetaan markkinatalous tiukkan kollektiiviseen sääntelyyn. Irtisanomiset kielletään voittoa tuottavissa yrityksissä.
Minulle on jäänyt hiukan epäselväksi se ketä äärivasemmistolainen pitää riistokapitalistina. Liliukset ja Ollilat ovat tietenkin piruja pahimmasta päästä, mutta entäpä kampaaja, joka on palkannut pari siivoojaa puljuunsa? Miten paljon yrittäjällä on oltava alaisia ja paljonko hänen on netottava vuodessa, jotta hän muuttuu pahaksi ihmiseksi? Jos vapaudenriisto on ok, niin miten on omaisuuden rikkomisen laita? Entä suora väkivalta?Pomosieppauksia ja vallankumouksellista Olivier Besancenot'ta yhdistävät myös ranskalaisen yhteiskunnan syvät historialliset myytit. On ällistyttävää, kuinka 1700-luvun lopun Ranskan vallankumouksen henki määrittää yhä sitä, kuinka radikalismiin suhtaudutaan. Valaankumouksellisuutta ihannoidaan lähes sokeasti. Lain rikkominen hyväksytään helposti, jos toiminnan tarkoitusperät kuulostavat edes suurin piirtein moraalisesti yleviltä.
Voisiko esim. natugirl tai joku muu radikaalivasemmistolainen valottaa näkemyksiään?