Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Tappamisen psykologia
Valvoja: Valvoja
-
- Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
- Lauteille: Heinäkuu 2007
Tappamisen psykologia
https://potku.net/tappamisen-psykologia ... vittaessa/
Tässä ketjussa kyseisestä artikkelista ja sen aihepiiristä voi keskustella.
Tässä ketjussa kyseisestä artikkelista ja sen aihepiiristä voi keskustella.
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Artikkeli - Tappamisen psykologia
Kyseinen artikkeli on siis julkaistu turvallisuusalan lehdessä nimeltä Kontrolli (1/09).
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Kesäkuu 2007
Olipas hyvä artikkeli, en tiennytkään monia asioita jotka tulivat esiin artikkelissa. Lisää tämmöistä!
Eelis Mikkola
-
- sääreenpotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2006
- Etulaji: Taido
Hyvä teksti. Kerran läpi luettua sain sellaisen kuvan että samat periaatteet pätee muuhunkin "taisteluun" esim. kilpaileminen kamppailulajeissa(ehkäpä muissakin lajeissa). Vaikka kyse ei olisikaan tappamisesta.
-
- sääreenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2009
Artikkeli tuntuu menevän aikalailla Grossmanin "On Killing" kirjan mukaan, ainakin kaikki esimerkit tuntuivat tutuilta. Tosin Grossmanin kirja mainitsee lukuisia lähteitä, joista varmaan päätyy vastaavaan tulokseen.
Suosittelen kyseistä kirjaa kaikille aiheesta, sotahistoriasta tai psykologiasta kiinnostuneille, tai oikeastaan lähes kaikille. Se on helppo lukuinen ja muutenkin mainio opus joka todella avaa silmät. Ja sen taitaa saada amazonista noin kymmenellä dollarilla! Ei se jantterien ampuminen siis vain hauskaa ollut, minuahan ehdollistettiin tappamaan...
Vielä kun kerkeisi lukea Grossmanin seuraavan opuksen "On Combat", se on tossa hyllyssä odotellut jo useamman kuukauden... (huomaa tässä toinen luku ehdotus!)
Kannattaa tosiaan lukea tuo "On killing", se on noin 350 sivua lontoon murretta. Minä olen ainakin hyvin vaikuttunut lukemastani. Jopa niin paljon, että päätin menettää postausneitsyyteni juuri tälle aiheelle! ...Johan sitä on tullu muutama kuukausi luettua Potkua kaikessa hiljaisuudessa samalla kun aloitin Krav Magan harrastelun noin 10V tauon jälkeen...
Suosittelen kyseistä kirjaa kaikille aiheesta, sotahistoriasta tai psykologiasta kiinnostuneille, tai oikeastaan lähes kaikille. Se on helppo lukuinen ja muutenkin mainio opus joka todella avaa silmät. Ja sen taitaa saada amazonista noin kymmenellä dollarilla! Ei se jantterien ampuminen siis vain hauskaa ollut, minuahan ehdollistettiin tappamaan...
Vielä kun kerkeisi lukea Grossmanin seuraavan opuksen "On Combat", se on tossa hyllyssä odotellut jo useamman kuukauden... (huomaa tässä toinen luku ehdotus!)
Grossman erottelee tappamisen omaksi erityiseksi tieteenalueekseen ("killology"), joka siis pitää erotella muusta taistelusta. Tappaminen on osa taistelua, tai oikeastaan sen huipennus.PiPi kirjoitti: Hyvä teksti. Kerran läpi luettua sain sellaisen kuvan että samat periaatteet pätee muuhunkin "taisteluun" esim. kilpaileminen kamppailulajeissa(ehkäpä muissakin lajeissa). Vaikka kyse ei olisikaan tappamisesta.
Kannattaa tosiaan lukea tuo "On killing", se on noin 350 sivua lontoon murretta. Minä olen ainakin hyvin vaikuttunut lukemastani. Jopa niin paljon, että päätin menettää postausneitsyyteni juuri tälle aiheelle! ...Johan sitä on tullu muutama kuukausi luettua Potkua kaikessa hiljaisuudessa samalla kun aloitin Krav Magan harrastelun noin 10V tauon jälkeen...
Chuck Norris failed 7th grade Science. The only thing he recognized on the periodic table was the element of surprise.
-
- etupotkija
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tervetuloa kommentoimaan.
Minulla on juuri työn alla artikkeli myös stressireaktioiden merkityksestä taistelukoulutukseen, ja se perustuu pääosin juuri "On Combat" -teokseen.
Tai siis on se ollut jo vuosia työn alla, mutta nyt kun aloin kirjoittaa kontrolli-lehteen, niin pitää laittaa se projekti loppuun.
Minulla on juuri työn alla artikkeli myös stressireaktioiden merkityksestä taistelukoulutukseen, ja se perustuu pääosin juuri "On Combat" -teokseen.
Tai siis on se ollut jo vuosia työn alla, mutta nyt kun aloin kirjoittaa kontrolli-lehteen, niin pitää laittaa se projekti loppuun.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- sääreenpotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2009
Grossmanin molemmat kirjat ovat lukemisen arvoiset mutta toisaalta tuo artikkeli veti kaiken yhteen kirjasta ja oli mielestäni 10 arvoinen. Kirjoissa on tarkemmin kerrottu tilanteita ja osin koomisia tapauksia sodista ja ihmisten käyttäytymisestä. Hämmästyttävää luettavaa eli ei voi kuin suositella jokaiselle taistelijalle. Samantapaisia reaktioita kun aiheuttaa katutilanteessa häirikön päässä selän kääntö jne. eli ei pidä yllyttää hullujakaan
-
- etupotkija
Mielestäni merkittävää oli, että noita teoksia lukiessa tunnisti monia asioita, jotka ovat myös pahoinpitelyissä yleisiä tunnusmerkkejä. Eivät pelkästään tappamisessa.
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- sääreenpotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2009
"kiusaaminen on vallankäyttöä, joka kohdistuu yleensä puolustuskyvyttömään, ja mikäli kiusattu alkaa voimallisesti puolustautua, kiusaaja todennäköisesti etsii helpomman uhrin" Pitäisikö kamppailulajien harrastajien tässä kohtaa puuttua peliin ja aina kopsauttaa kaveri nurin niin se estäisi häntä etsimästä heikkoa uhria? Päivän filosofinen kysymys 8-)
"Stressin aiheuttajissa henkilökohtaisuus on erittäin merkittävässä osassa: jo pelkkä tieto itseen kohdistuvasta toisen ihmisen muodostamasta väkivallan uhasta aiheuttaa stressiä...
Harjoittelun pitää tähdätä ehdollistumiseen. Simulaatioissa luodaan realistinen ärsyke, johon taistelijan tulee reagoida toivotulla tavalla"
Harjoitellessa itsepuolustusta tämä simulointi on siis oltava todenmukainen jotta saadaan oikeat torjunnat ja eleet aikaiseksi.
Pahimpana kaikista on kuitenkin kohdata sekopää joka kuuluu ihmiskuntaan mutta on menettänyt yhteyden "koulutuksensa" kautta ( huumeet, tappopelit, itsemurhapommittajat jne ) juuri sinuun.
"Muinaisina aikoina kiillotetut haarniskat, korkeat töyhdöt kypärissä, sotatorvet ja säkkipillit, sekä taisteluhuudot ovat olleet tätä uhkaavasti elehtimistä"
Korttelipoliisilla ja vartijoiden näkyvyys on tärkeä osa yhteiskuntarauhaa eli sille että suuremmalla todennäköisyydellä saat olla rauhassa häriköiltä. Mikään ei kuitenkaan auta missään jos et itse pidä silmiäsi auki liikenteessä.
Lisää aihetta liippavaa kirjallisuutta:
The bush war in Rhodesia 1960-70 luvulta, http://www.paladinpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mental training for skydiving and life, havainnointi, mielenhallinta, mietiskely ja mielikuvien hallintaa. Loistava, lyhyt ja törkeän halpa http://www.amazon.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun olette päässeet sille tasolle että kuvittelette osaavanne hallita stressitasonne niin ei muuta kuin Utin laskuvarjokerhon hyppykursseille katsomaan pystyttekö hallitsemaan tunteitanne kun stressiä pukkaa päälle. http://www.utti.org" onclick="window.open(this.href);return false;
"Stressin aiheuttajissa henkilökohtaisuus on erittäin merkittävässä osassa: jo pelkkä tieto itseen kohdistuvasta toisen ihmisen muodostamasta väkivallan uhasta aiheuttaa stressiä...
Harjoittelun pitää tähdätä ehdollistumiseen. Simulaatioissa luodaan realistinen ärsyke, johon taistelijan tulee reagoida toivotulla tavalla"
Harjoitellessa itsepuolustusta tämä simulointi on siis oltava todenmukainen jotta saadaan oikeat torjunnat ja eleet aikaiseksi.
Pahimpana kaikista on kuitenkin kohdata sekopää joka kuuluu ihmiskuntaan mutta on menettänyt yhteyden "koulutuksensa" kautta ( huumeet, tappopelit, itsemurhapommittajat jne ) juuri sinuun.
"Muinaisina aikoina kiillotetut haarniskat, korkeat töyhdöt kypärissä, sotatorvet ja säkkipillit, sekä taisteluhuudot ovat olleet tätä uhkaavasti elehtimistä"
Korttelipoliisilla ja vartijoiden näkyvyys on tärkeä osa yhteiskuntarauhaa eli sille että suuremmalla todennäköisyydellä saat olla rauhassa häriköiltä. Mikään ei kuitenkaan auta missään jos et itse pidä silmiäsi auki liikenteessä.
Lisää aihetta liippavaa kirjallisuutta:
The bush war in Rhodesia 1960-70 luvulta, http://www.paladinpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mental training for skydiving and life, havainnointi, mielenhallinta, mietiskely ja mielikuvien hallintaa. Loistava, lyhyt ja törkeän halpa http://www.amazon.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun olette päässeet sille tasolle että kuvittelette osaavanne hallita stressitasonne niin ei muuta kuin Utin laskuvarjokerhon hyppykursseille katsomaan pystyttekö hallitsemaan tunteitanne kun stressiä pukkaa päälle. http://www.utti.org" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2005
Tarkoitatko yleensä laskuvarjohyppyä vai onko Utin hyppykurssi jollain ratkaisevalla tavalla muista hyppykursseista poikkeava? Mikäli ei ole, miksi moinen esimerkki?Jahve kirjoitti: Kun olette päässeet sille tasolle että kuvittelette osaavanne hallita stressitasonne niin ei muuta kuin Utin laskuvarjokerhon hyppykursseille katsomaan pystyttekö hallitsemaan tunteitanne kun stressiä pukkaa päälle. http://www.utti.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
-
- kylkeenpotkija
Olen samaa mieltä; Mjölnirin artikkeli oli varsin hyvä. Tosin Grossmann on kirjoittanut ainakin viisi* kirjaa...Jahve kirjoitti: Grossmanin molemmat kirjat ovat lukemisen arvoiset mutta toisaalta tuo artikkeli veti kaiken yhteen kirjasta ja oli mielestäni 10 arvoinen.
Jos tuo kyseinen juttu kiinnosti, niin ehkäpä uusimmassa Kontrollissa on muitakin kiinnostavia juttuja. Ja myös seuraavissa; en malta olla mainostamatta varsinkaan kun nyt on todella hyvä tarjous voimassa.
*Grossman on kirjoittanut myös kirjan Stop teaching our kids to kill sekä pari sci-fi kirjaa.
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
-
- etupotkija
- Lauteille: Elokuu 2006
- Etulaji: Nyrkkeily
- Sivulajit: Sra, IDPA
- Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Sait ylipuhuttua.. osaatko suositella mitkä vanhat irtonumerot kannattaisi ottaa kaupan päälle?YJT kirjoitti:Olen samaa mieltä; Mjölnirin artikkeli oli varsin hyvä. Tosin Grossmann on kirjoittanut ainakin viisi* kirjaa...Jahve kirjoitti: Grossmanin molemmat kirjat ovat lukemisen arvoiset mutta toisaalta tuo artikkeli veti kaiken yhteen kirjasta ja oli mielestäni 10 arvoinen.
Jos tuo kyseinen juttu kiinnosti, niin ehkäpä uusimmassa Kontrollissa on muitakin kiinnostavia juttuja. Ja myös seuraavissa; en malta olla mainostamatta varsinkaan kun nyt on todella hyvä tarjous voimassa.
*Grossman on kirjoittanut myös kirjan Stop teaching our kids to kill sekä pari sci-fi kirjaa.
Laadukkaita artikkeleja, sivuten kamppailua/voimankäyttöä/aseenkäyttöä tms kiinnostavaa luettavaa?
Edit: pääsihän siellä näköjään selailemaan vanhojojen numeroiden sisältöä..
The beatings will continue until morale improves.
-
- päähänpotkija
Hmm. Tuollaisen ulospurskauttaminen saa kyllä miettimään, ovatko ne loputkaan kirjat sisällöltään kovasti järkeviä...YJT kirjoitti: *Grossman on kirjoittanut myös kirjan Stop teaching our kids to kill
Jussi Häkkinen
-
- etupotkija
- Lauteille: Syyskuu 2005
*HUOH*
Just olin laittamassa GROSSMAN julistetta seinälle. Noh, pitää ottaa selvää mitä tuossa kids kirjassa vaahdotaan...
Jotta ei mene VAIN off-topikiksi niin artikkeli oli hyvä ja se herätti paljon ajatuksia. Lisää näitä.
Just olin laittamassa GROSSMAN julistetta seinälle. Noh, pitää ottaa selvää mitä tuossa kids kirjassa vaahdotaan...
Jotta ei mene VAIN off-topikiksi niin artikkeli oli hyvä ja se herätti paljon ajatuksia. Lisää näitä.
Janne Paavilainen
Master of illusion is a student of reality.
Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Master of illusion is a student of reality.
Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
-
- polveenpotkija
- Lauteille: Syyskuu 2008
S.L.A Marshallin tutkimukset olivat varsin mielenkintoisia, esimerkiksi se, että vain 25% sotilaista osallistuu ja pyrkii *aktiivisesti* vihollisen surmaamiseen. Tämä ei tarkoita sitä, etteivätkö suurin osa muistakin osallistuisi taisteluun, etenkin puolustustilanteessa. Mutta kyseinen suhde tuli esille etenkin hyökkäystilanteissa, joissa ko. 25% toiminta tuli erityisesti esille, "normaalitaistelijan" pyrkiessä ymmärrettävästi enemminkin pysyttelemään hengissä.
Joskus valitettavasti tuntuu, että ko. miehen tutkimuksista 2. maailmansodan ja Korean jalkaväkitouhusta on myös pyritty vetämään joskus hieman liian pitkälle meneviä johtopäätöksia.
Joskus valitettavasti tuntuu, että ko. miehen tutkimuksista 2. maailmansodan ja Korean jalkaväkitouhusta on myös pyritty vetämään joskus hieman liian pitkälle meneviä johtopäätöksia.
Seuraajat
Aleksi T • Antti • carenza • Fubarbarian • halmehe • Hukka • Jahve • Jaspeli • JKOO • Kari Aittomäki • kimmokammo • Lasse Candé • Lauri Hietanen • Lowclass • Mänzy • n0k • Oar • Paanari • Point • sanppa75 • sinappi • Taijin harjoittaja • tohtorismies • Zamikki