Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Oikea ajoitus

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Oikea ajoitus

#76

Viesti Benu »

Toivotan vaan sulle Jussi hyvää jatkoa valitsemallesi tielle, olet ilmeisesti löytänyt sen sinun juttusi mikä on tietysti mukavaa. Sun mahtipontisuutta on hauska seurata hymy huulessa. Tulisit välillä alas kuolevaisten tasolle ja kertoisit vihjailun sijaan jotaan, ehkä mekin opittais murto-osa siitä mitä sä jo ihan selvästi osaat...
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Oikea ajoitus

#77

Viesti Jussi Häkkinen »

Benu kirjoitti: Toivotan vaan sulle Jussi hyvää jatkoa valitsemallesi tielle, olet ilmeisesti löytänyt sen sinun juttusi mikä on tietysti mukavaa. Sun mahtipontisuutta on hauska seurata hymy huulessa. Tulisit välillä alas kuolevaisten tasolle ja kertoisit vihjailun sijaan jotaan, ehkä mekin opittais murto-osa siitä mitä sä jo ihan selvästi osaat...
Hyvän jatkon tekee kukin itse, tietenkin.

Tietoa taas saa treenaamalla. Eivät ne minunkaan opettajani sitä ihan poskettomasti panttaa. Voi kyllä olla, että samaan sakkiin on jokunen tovi kuuluttava, joten ei kun lähimpään seuraan...

Hymyile vain. Ja sinullakin näyttää olevan ihan kiva juttu menossa, joten en usko, että siihen mitään lisää eri lajien tietopuolesta saisi.

Ja tokihan minä ihan kuolevaisten tasolla olen. Mutta tuo "mitä sä jo ihan selvästi osaat" [sic] on mielenkiintoinen juttu - niin osaankin, tietysti. Jos yhden lajin kimpussa pakertaa pari vuosikymmentä, sen ihan oikeasti osaa vähintään kohtuullisesti. Ihminen, joka ei ole treenannut lajia yhtään, ei tietenkään osaa sitä lainkaan (eikä tiedä siitä käytännössä mitään). Silloin se pari vuosikymmentä treenannut usein ihan mielellään opettaa, jos toisella on halua oppia ja treenata - mutta tämän toisen on myös sitouduttava hommaan. Eiköhän ole ihan normaalia, että vain omille opetetaan ja verkossa todetaan - jos todetaan mitään - että on muitakin tapoja nähdä asia. Tai ainakin vaihdetaan niitä tietopelimerkkejä vähintään suhteessa 1:1.

Tämä mitään opensourcea ole. Onneksi.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Oikea ajoitus

#78

Viesti S_L »

Killuminati kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti: Nähnyt sen toisenkin puolen joskus. Treenasin tekniikkapainotteisesti hyvin kauan ja sain siitä setistä jotakuinkin sen ymmärryksen, mitä voi saadakin. Tämän jälkeen pääsin tutustumaan järjestelmälähtöiseen harjoitteluun, jossa tekniikat (ja niissä oleva ajoituksellinen teoria) pääsivät omalle paikalleen ja (opetus)järjestelmällinen hahmottaminen aukesi ihan "hieman" eri tavalla. Muutos menneeseen oli sangen huomattava.

Päälajin ohella olen myös nähnyt melkoisen pinon sekä tekniikka- että järjestelmälähtöisiä lajeja. Molemmilla pääsee taatusti joihinkin tuloksiin ja esim. urheilukamppailussa (ja valtaosassa urheilulajeja yleensäkin) tekniikkapainotteinen lähestymistapa on erittäin tehokas. Ei joustava, mutta tehokas - se on helpommin optimoitavissa kuin järjestelmälähtöinen tapa. Optimoitavuus taas on urheiluun erinomainen asia, mutta johtaa samalla tarkkaan rajaukseen.

Vihjailen? Niin teen. Johtuen ihan oikeasti siitä, että valtaosalla ei ole minkäänlaista halua ymmärtää muita tapoja kuin oman lajin ihan oma tapa. Isolla osalla ei ole myöskään eväitä nappaista niitä lähestymistapoja, sekä edellisestä että muistakin asioista (mm. treeniajan lyhyydestä) johtuen. Eikä varmaan lopulta valtaosalla ole siihen tarvettakaan. Tuollaiseen "kohderyhmään" on sangen turha syytää mitään informaatiota mistään - kiinnostuneet sitten ovat kysyneet esim. treenaillessa ja tuntuupa siltä, että lopputuloksena he ovat olleet sangen tyytyväisenä.

Ajoituskeskustelu menee helposti vastaavaksi kuin vastaaminen "mix karatecat pitää niinq kättä kyljel ja niinq pysäyttää lyönnin lopus" -kysymyksiin. Vaikka antaisi täysin kansankielisen vastauksen ja laittaisi porukan tekemäänkin asiaa, kysymys yleensä toistetaan. Annettu informaatio on mennyt yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, ilman minkäänlaista väliprosessointia. Harva ymmärtää, jos ei edes yritä. Lisäksi tekniikka/järjestelmä (oikeastaan tekniikka/periaate) -rakenteiden ymmärtäminen on kohtuullisen iso paketti ja pohjatasoltaan erilainen - ts. vaatii sen hiffaamista, että lopulta harva vanhempi kamppailulaji on niinkään tekniikkakokoelma (niin, olen ihan oikeasti sitä mieltä, että laji ei synny "parhaita tekniikoita" yhdistelemällä ja kokoamalla - siten syntyy vain ulkoa opeteltava lista tai sillisalaatti) vaan pikemminkin kamppailullisten perusperiaatteiden (jotka muuten ovat pakostakin hyvin yksinkertaisia) oppimisjärjestelmä. Tuo pätee myös ajoitukseen ja muihin vastaaviin tekijöihin.
No minulle tämä ainakin kuulosti paljon järkeenkäyvemmältä, erityisesti vanhojen lajien ymmärtäminen mieluummin periaatteiden kautta kuin tekniikoiden, koska oman lajini opetus ainakin kuulostaa samanlaiselta. Tosin en ole välttämättä samaa mieltä kilpailulajien tekniikkapainotteisuudesta, vaikka se saattaa toimiakkin niissä hyvin. Tällasta kuitenkin olisin kaivannut jo aikaisemmin selvitykseksi :)
Harmi, jos tuo kuulostaa järkeenkäyvältä, sillä se oli ihan silkkaa sörsseliä. ;)
Jussi Häkkinen kirjoitti: Ottelulajeissa jotakuinkin kaikki on ajoituksen kannalta herkkää. Ei-kilpailullisissa kamppailulajeissa taas pyritään siihen, että ei olisi
Itse asiassa jo tämä ensimmäinen kommentti oli täysin väärässä ts. tuollaista jaottelua ei oikein voi eikä kannatakkaan tehdä. En ainakaan minä tunnista, että BJJ:ssä olisi kaikki olisi ajoituksesta kiinni. Tottakai se on yksi tärkeä elementti, mutta ihan yhä tärkeäksi olen sen kokenut kadulla ja jopa ei-tekniikkalähtöisessä IP-lajissa.
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Oikea ajoitus

#79

Viesti PaavoH »

S_L kirjoitti:
Killuminati kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti: Nähnyt sen toisenkin puolen joskus. Treenasin tekniikkapainotteisesti hyvin kauan ja sain siitä setistä jotakuinkin sen ymmärryksen, mitä voi saadakin. Tämän jälkeen pääsin tutustumaan järjestelmälähtöiseen harjoitteluun, jossa tekniikat (ja niissä oleva ajoituksellinen teoria) pääsivät omalle paikalleen ja (opetus)järjestelmällinen hahmottaminen aukesi ihan "hieman" eri tavalla. Muutos menneeseen oli sangen huomattava.

Päälajin ohella olen myös nähnyt melkoisen pinon sekä tekniikka- että järjestelmälähtöisiä lajeja. Molemmilla pääsee taatusti joihinkin tuloksiin ja esim. urheilukamppailussa (ja valtaosassa urheilulajeja yleensäkin) tekniikkapainotteinen lähestymistapa on erittäin tehokas. Ei joustava, mutta tehokas - se on helpommin optimoitavissa kuin järjestelmälähtöinen tapa. Optimoitavuus taas on urheiluun erinomainen asia, mutta johtaa samalla tarkkaan rajaukseen.

Vihjailen? Niin teen. Johtuen ihan oikeasti siitä, että valtaosalla ei ole minkäänlaista halua ymmärtää muita tapoja kuin oman lajin ihan oma tapa. Isolla osalla ei ole myöskään eväitä nappaista niitä lähestymistapoja, sekä edellisestä että muistakin asioista (mm. treeniajan lyhyydestä) johtuen. Eikä varmaan lopulta valtaosalla ole siihen tarvettakaan. Tuollaiseen "kohderyhmään" on sangen turha syytää mitään informaatiota mistään - kiinnostuneet sitten ovat kysyneet esim. treenaillessa ja tuntuupa siltä, että lopputuloksena he ovat olleet sangen tyytyväisenä.

Ajoituskeskustelu menee helposti vastaavaksi kuin vastaaminen "mix karatecat pitää niinq kättä kyljel ja niinq pysäyttää lyönnin lopus" -kysymyksiin. Vaikka antaisi täysin kansankielisen vastauksen ja laittaisi porukan tekemäänkin asiaa, kysymys yleensä toistetaan. Annettu informaatio on mennyt yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, ilman minkäänlaista väliprosessointia. Harva ymmärtää, jos ei edes yritä. Lisäksi tekniikka/järjestelmä (oikeastaan tekniikka/periaate) -rakenteiden ymmärtäminen on kohtuullisen iso paketti ja pohjatasoltaan erilainen - ts. vaatii sen hiffaamista, että lopulta harva vanhempi kamppailulaji on niinkään tekniikkakokoelma (niin, olen ihan oikeasti sitä mieltä, että laji ei synny "parhaita tekniikoita" yhdistelemällä ja kokoamalla - siten syntyy vain ulkoa opeteltava lista tai sillisalaatti) vaan pikemminkin kamppailullisten perusperiaatteiden (jotka muuten ovat pakostakin hyvin yksinkertaisia) oppimisjärjestelmä. Tuo pätee myös ajoitukseen ja muihin vastaaviin tekijöihin.
No minulle tämä ainakin kuulosti paljon järkeenkäyvemmältä, erityisesti vanhojen lajien ymmärtäminen mieluummin periaatteiden kautta kuin tekniikoiden, koska oman lajini opetus ainakin kuulostaa samanlaiselta. Tosin en ole välttämättä samaa mieltä kilpailulajien tekniikkapainotteisuudesta, vaikka se saattaa toimiakkin niissä hyvin. Tällasta kuitenkin olisin kaivannut jo aikaisemmin selvitykseksi :)
Harmi, jos tuo kuulostaa järkeenkäyvältä, sillä se oli ihan silkkaa sörsseliä. ;)
Mikä siinä on sörsseliä, että vanhat lajit eivät perustu tekniikka kokoelmiin vaan lähinnä periaatteisiin ? Oletko kenties treenannut mm. minun lajiani ?

En tiedä bjj:n ajoituksesta, mutta sen verran mitä oon paininut niin herkkyydellähän siinä aika paljon pelataan ja pitää tajuta se oikea hetki, kun tekee siirron, eikö ? Joten eikö tämä ole vähän niinkuin ajoitusta, joka tunnistetaan tuntoaistin kautta ?
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Oikea ajoitus

#80

Viesti diesel 64 »

Löytyiskö tästä kokemuksia?
Hironori Ohtsuka kehitti 36 kumite gataa, jossa hän näyttää, miten tämä väistö tehdään kaikissa eri tilanteissa ja ajoituksen tavoissa.
http://www.zenshindojo.fi/old_pages/huo ... oita31.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Oikea ajoitus

#81

Viesti Lasse Candé »

diesel 64 kirjoitti: Löytyiskö tästä kokemuksia?
Löytyisi. Aiheesta on myös nyt olemassa kirja ja huomiot kertovat myös paljon.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Oikea ajoitus

#82

Viesti Benu »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Benu kirjoitti: Toivotan vaan sulle Jussi hyvää jatkoa valitsemallesi tielle, olet ilmeisesti löytänyt sen sinun juttusi mikä on tietysti mukavaa. Sun mahtipontisuutta on hauska seurata hymy huulessa. Tulisit välillä alas kuolevaisten tasolle ja kertoisit vihjailun sijaan jotaan, ehkä mekin opittais murto-osa siitä mitä sä jo ihan selvästi osaat...
Hyvän jatkon tekee kukin itse, tietenkin.

Tietoa taas saa treenaamalla. Eivät ne minunkaan opettajani sitä ihan poskettomasti panttaa. Voi kyllä olla, että samaan sakkiin on jokunen tovi kuuluttava, joten ei kun lähimpään seuraan...

Hymyile vain. Ja sinullakin näyttää olevan ihan kiva juttu menossa, joten en usko, että siihen mitään lisää eri lajien tietopuolesta saisi.

Ja tokihan minä ihan kuolevaisten tasolla olen. Mutta tuo "mitä sä jo ihan selvästi osaat" [sic] on mielenkiintoinen juttu - niin osaankin, tietysti. Jos yhden lajin kimpussa pakertaa pari vuosikymmentä, sen ihan oikeasti osaa vähintään kohtuullisesti. Ihminen, joka ei ole treenannut lajia yhtään, ei tietenkään osaa sitä lainkaan (eikä tiedä siitä käytännössä mitään). Silloin se pari vuosikymmentä treenannut usein ihan mielellään opettaa, jos toisella on halua oppia ja treenata - mutta tämän toisen on myös sitouduttava hommaan. Eiköhän ole ihan normaalia, että vain omille opetetaan ja verkossa todetaan - jos todetaan mitään - että on muitakin tapoja nähdä asia. Tai ainakin vaihdetaan niitä tietopelimerkkejä vähintään suhteessa 1:1.

Tämä mitään opensourcea ole. Onneksi.
Nii, no tässähän nyt tulee aika selvä ero esiin. Mä en nyt vaan tajua miksei sitä tietoa voi vapaasti levittää jos sitä on. Jos voi lajia edistää edes nano-osan (tuskin edes oikee sana, mutta tajuat mitä tarkotan) tai edes herättää vähän mietteitä kanssatreenaajien päässä kirjottamalla pienen tekstin nettiin, niin musta se on sen arvosta. Sitä "panttaamista" en oo koskaan ymmärtänyt, koska eihän se ole sulta pois jos joku toinen oppii saman mitä sinä osaat, eihän? Kyllähän mäkin läpällä kirjoilen kun opetan jotaan juttua mitä oon miettinyt ja hinkannut vaikkapa vuoden päivät kunnes tajuan sen kokonaisuudessaan, ja sit minä kerron sen jutun jätkille treeneissä eteenpäin. Ilmaista infoa pojille melkeenpä ja minä olen sitä sen vuoden vääntänyt. Enkä mä epäröis kertoa sitä netissä eteenpäin jos jotaan oikeesti kiinnostais mun tekniikat täällä...

Musta se on se hieno homma tässä, kun voi auttaa ja edistää. Ei ne pojat kumminskaan pysty sitä heti imeämään (jos ne ei oo valmiiks miettiny sitä asiaa jo pidemmän aikaa ja saavat sen ratkaisun ongelmaansa tarjottimella), vaan se tulee pikkuhiljaa, mutta nopeammin kun mitä mulle tuli. Koska tekniikkahan on aika helppo ymmärtää noin suurinpiirtein mutta se ett miks jokin juttu tehdään just siinä järjestyksessä ja sillä tapaa aukeaa vasta kun siinä on epäonnistuttu tarpeeks monta kertaa.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Oikea ajoitus

#83

Viesti Jussi Häkkinen »

Benu kirjoitti: Jos voi lajia edistää edes nano-osan
Lajia edistetään lajin sisällä.

eihän se ole sulta pois jos joku toinen oppii saman mitä sinä osaat, eihän?
Ei, mutta lajin periaatteet opetetaan sen opetusjärjestelmän mukaan lajin harjoittelijoille. Siksi lajia harjoitellaan. Muita ne periaatteet eivät hyödyttäne (koska eivät ole treenanneet sen opetusjärjestelmän mukaan) eivätkä heidän lajeihinsa suoraan sopine. Ja vaikka kertoisikin, ne eivät todnäk. tekisi muita hullua hurskaammaksi.

Musta se on se hieno homma tässä, kun voi auttaa ja edistää. Ei ne pojat kumminskaan pysty sitä heti imeämään
Aivan. Minusta lajeilla ja tyyleillä on hyvä olla ne rajat ja perinteet, joiden sisällä oppi pysyy. Ulkopuolella asioita ei hirveästi tajuta - eivätkä ne sinne oikeastaan kuulukaan.

Koska tekniikkahan on aika helppo ymmärtää noin suurinpiirtein
Hmm. Entäs järjestelmä? Kokonaisuus? Järjestelmän rakenne? Järjestelmän periaatekokonaisuus? Järjestelmän taktinen kokonaisuus? Noita kaikkia sitten niiden tekniikoiden kautta opetetaan (ja vastataan siitä, että ne tekniikat todellakin nivoutuvat tuohon kokonaisuuteen)?

mutta se ett miks jokin juttu tehdään just siinä järjestyksessä ja sillä tapaa aukeaa vasta kun siinä on epäonnistuttu tarpeeks monta kertaa.
Tässä on taas suuri ero. Aina ei ole varaa epäonnistua. Yhtään kertaa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
cyt
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3103
Lauteille: Helmikuu 2008

Oikea ajoitus

#84

Viesti cyt »

Joo, jos jatketaan ajoituksesta puhumisella kuten tän ketjun tarkotus oli.
Aikido(aikikai), Karate(shorinji-ryu renshinkan), Ju-jutsu (Hokutoryu)
Harjoituspäiväkirja[/linkki]
[113_linkki=http://potku.net/blogit/cyt/]Cytin blogi![/113_linkki]
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Oikea ajoitus

#85

Viesti S_L »

Killuminati kirjoitti: Mikä siinä on sörsseliä, että vanhat lajit eivät perustu tekniikka kokoelmiin vaan lähinnä periaatteisiin ? Oletko kenties treenannut mm. minun lajiani ?
Jos haluaisin trollata sanoisin, että "kaikki". Mutta vakavasti ottaen sörsseliksi tuon tekee se, että tuo tekniikka/konsepti tai uudet/vanhat lajit tai edes urheilu/ei-urheilu ei liity mitenkää ajoitukseen ja vaikuttaa vain huomion viemiseltä muualle kun on ensiksi tullut puhuttua pehmeitä.
Ja ei. En ole treenannut sinun lajiasi (vaikuttaako se jotenkin johonkin?)
Killuminati kirjoitti: En tiedä bjj:n ajoituksesta, mutta sen verran mitä oon paininut niin herkkyydellähän siinä aika paljon pelataan ja pitää tajuta se oikea hetki, kun tekee siirron, eikö ? Joten eikö tämä ole vähän niinkuin ajoitusta, joka tunnistetaan tuntoaistin kautta ?
Kyllä juuri näin. Kuten sanoin ajoitus on olennainen osa kamppailua käytiin se kamppailu sitten salilla, kadulla, talossa tai puutarhassa. Ei se kuitenkaan tarkoita, että kaikki olisi kamppailu-urheilussa "ajoituksen kannalta herkkää" Esimerkiksi maanantaina seurakaverini sviippasi minut päältä alle sparrissa, vaikka tiesin noin kaksi sekuntia (eli tosi pitkän aikaa) mitä oli tulossa. En vain voinut mitään johtuen voimaerostamme.

Samalla tavalla
Jussi Häkkinen kirjoitti: Ei-kilpailullisissa kamppailulajeissa taas pyritään siihen, että ei olisi [ajoituksellisesti herkkää].
on tavallaan itsestääselvyys ja puolitotuus samassa. Tottakai esim IP-lajeissa pyritään uhkan tunnistamiseen ja sen välttämiseen ensisijaisesti. Mutta kuitenkin, ihan samalla tavalla kuin kamppailu-urheilussa, jos jää pinon alle on pirun kiva osata esim. sviipata oikealla ajoituksella, jotta pääsee pälkähästä.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Oikea ajoitus

#86

Viesti AriJ »

cyt kirjoitti: Joo, jos jatketaan ajoituksesta puhumisella kuten tän ketjun tarkotus oli.
Omaan lyönnin torjumisesimerkkiisi viitaten paras harjoitus lienee treenata sitä että toinen lyö, ensin vaikka hieman rauhallisemmin, ja saada torjunta ajoitettua oikein siihen, sitten nostetaan tahtia jne.
______________________
Geezer
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 651
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Oikea ajoitus

#87

Viesti Geezer »

Silmät kiinni painiminen tuo ajoitukseen lisäsäväyksiä.Pelkkään tuntoaistiin ja kehon asentoon luottaminen avasi itselläni uusia ovia.Tulee myötäiltyä kaverin painopistettä herkemmin, kun ei tuijottele mitään epäolennaista.Huomaa noiden sweeppien lähtevän välillä aika kevyesti,tulee hetkittäistä "flow" tunnetta.Oma paini on ajoittain aika kulmikasta ja tuolla ajoittamisella siihen on saanut vähän sulavuutta,paino sanalla vähän.
Huumoria yllä,yrittämistä ei lopeteta ja eiku lisää tårta på tårta housuun!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Oikea ajoitus

#88

Viesti Jussi Häkkinen »

S_L kirjoitti: tuo tekniikka/konsepti tai uudet/vanhat lajit tai edes urheilu/ei-urheilu ei liity mitenkää ajoitukseen
Kyllä liittyy. Ja siitä tuo "huomion vieminen" taisi lähteä.

Mutta olet nähtävästi huomattavan onnellinen omassa lajissasi. Eikös se ole erinomainen juttu?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Oikea ajoitus

#89

Viesti PaavoH »

S_L kirjoitti:
Killuminati kirjoitti: Mikä siinä on sörsseliä, että vanhat lajit eivät perustu tekniikka kokoelmiin vaan lähinnä periaatteisiin ? Oletko kenties treenannut mm. minun lajiani ?
Jos haluaisin trollata sanoisin, että "kaikki". Mutta vakavasti ottaen sörsseliksi tuon tekee se, että tuo tekniikka/konsepti tai uudet/vanhat lajit tai edes urheilu/ei-urheilu ei liity mitenkää ajoitukseen ja vaikuttaa vain huomion viemiseltä muualle kun on ensiksi tullut puhuttua pehmeitä.
Ja ei. En ole treenannut sinun lajiasi (vaikuttaako se jotenkin johonkin?)
Aahha :D. No sittenhän ymmärsin vaan ihan väärin, sry.

Tuo "esimerkiksi minun lajiani" tuli siis siitä, koska oletin sinun kritisoivan sitä, että vanhat lajit sitä ja tätä jolloin kelasin että onko sinulla mitään viitettä tuohon koska oma lajini on ainakin varsin periaate painotteinen tekniikka kokoelman sijaan. Mutta näin.
Killuminati kirjoitti:
En tiedä bjj:n ajoituksesta, mutta sen verran mitä oon paininut niin herkkyydellähän siinä aika paljon pelataan ja pitää tajuta se oikea hetki, kun tekee siirron, eikö ? Joten eikö tämä ole vähän niinkuin ajoitusta, joka tunnistetaan tuntoaistin kautta ?
Kyllä juuri näin. Kuten sanoin ajoitus on olennainen osa kamppailua käytiin se kamppailu sitten salilla, kadulla, talossa tai puutarhassa. Ei se kuitenkaan tarkoita, että kaikki olisi kamppailu-urheilussa "ajoituksen kannalta herkkää" Esimerkiksi maanantaina seurakaverini sviippasi minut päältä alle sparrissa, vaikka tiesin noin kaksi sekuntia (eli tosi pitkän aikaa) mitä oli tulossa. En vain voinut mitään johtuen voimaerostamme.
Totta. Tosin jos ruvetaan nillittämään, niin tuon voimakkaankin sweepin olisi voinut torjua ajottamalla tositosi tarkasti esim toisen sweepin hyökkääjän tukijalkaan. Mutta tällaiset taitaa mennä sinne mestari tasolle :D Ja tietenkin tuokin muuttuu, jos toisen tukijalka on kiveä, mutta silloinkin varmaan voidaan kompensoida muualta jne.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Oikea ajoitus

#90

Viesti Miklu »

Geezer kirjoitti: Silmät kiinni painiminen tuo ajoitukseen lisäsäväyksiä.Pelkkään tuntoaistiin ja kehon asentoon luottaminen avasi itselläni uusia ovia.
Paini tahi gräpläys (ja mielestäni träpping myös) perustuvat (mielestäni) tuntoaistiin muutenkin. Silmä on fysiologisesti tarkasteltuna aivojen kannalta hitaampi tapa havainnoida ympäristöä kuin kosketus (havainto muuntuu nopeammin käsiteltäväksi ja ymmärrettäväksi informaatioksi).
Bruce Lee elää!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa