Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikesarjaharjoittelu

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Liikesarjaharjoittelu

#136

Viesti KungFuMiäs »

Sellainenki probleema on ainakin meidän leirillä että tapa miten Lü on meitä opettanu on perustunu siihen että oppilas saa tuntea itse kehossa miten homma toimii. Todella hieno tapa mutta sitten kun pitäisi netissä selittä asia niin eipäs kovin hyvin onnistu, täytyy omilla sanoilla ja ajatuksilla yrittää vääntää. Kyllähän noista peruskordinaateista voi puhua päivät pitkät, mutta ihan samoja juttuja voisi lukea jostain kirjasta. Eri asia on sitten tietää, tuntea ja oppia mitä ne aiheuttavat kehossa, mikä niiden kordinaattien tarkoitus oikeasti on.

Tuosta yksisarvi jutusta niin totta helkkarissa se mielikuva tms. on vain tekijän kehossa, mutta se sitten mahdollistaa jonkun pahan asian tekemisen tehokkaammin jonkun toisen kehoon.
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

Liikesarjaharjoittelu

#137

Viesti f-e »

Killuminati kirjoitti:
Killuminati kirjoitti: Voinhan esimerkiksi sanoa, että seisoessani oikealla tavalla "tuntuu kun olisi yhtä maan kanssa" ja lyödessä "tiputetaan pommi alavatsaan, jonka paineaalto leviää kehosta joka puolelle", mutta miltä tuo nyt kuulostaisi kun huuhaalta. Voisin myös yrittää kertoa, mitä tieteellisessä mielessä tapahtuu, mutta siihen tarvittaisiin niin paljon tarkkoja yksityiskohtiin menemisiä, että ei mun pää ensinnäkään varmasti ymmärrä niitä koulutuksen ja ihan vaan sen vuoksi, ettei ihminen oikeasti ole niin tietoinen itsestään loppupeleissä. Seisoskelussa nyt on se, että painopiste ja oikeanlainen lihasten aktivaatio pelaavat nappiin. Lyönnissä tuntuu sitten olevan potenssiin tuhat noita juttuja enkä edes osaa vielä lyödä oikein bajin kannalta :D.

Keho kuitenkin tajuaa kaiken tuon sanomatta ääneenkin, se osaa käsitellä asiaa kokonaisuutena ja niin, että se toimii, vaikka ei tietoisesti tajuaisi kaikkia yksityiskohtia tästä fysiologisesta ilmiöstä, ja sen voi myös demota toiselle joten kuten, jos on mahdollisuus saattaa toinen tuntemaan se omassa kehossaan.
Nyt jos palaisit tuohon viestiini ja selittäisit asian kuten opettajasi sen on kertonut, se saattaisi auttaa. Vai onko hän esittänyt juuri tuolla tavalla?
Minkä noista ? Tuo pommin tiputus juttu on ainakin opettajalta, mutta se on tullut itellekkin tutuksi. Muita ohjeita lyönnille on esimerkiksi:

-whole body expands to every direction
-(näyttää dan tienia) in here there's like a ball that first goes like this (näyttää käsillään palloa, joka supistuu) and then WHAM (tekee käsillään liikkeen pallosta joka räjähtää auki)
-fist is like a knife, you don't just harm the skin and bones, you take knife and (tekee eleen joka muistuttaa veitsen survaisemista mahaan)
-(erilaisia tapoja näyttää tekemällä) not like this, like this

Jos nyt tällaista tarkoitit ? :)

Noistakin aukeaa puolet paremmin, jos on itse paikalla ja on jonkinlainen kontakti, että voi näyttää myös koskettamalla. Keho vaan tajuaa näitä niin paljon paremmin, kielellä kun mä laitan ton noin niin täällähän ruvetaan ympäri nettiä puhumaan että "joo ne yrittää puukottaa jonkun nyrkillä, ihan pa ska tapa" kun se olennainen ei tule esille tuosta kunnolla :)
Ei noi mitään salatiedettä ole ja ne pystyy selittämään ilman minkäänlaisia vertauskuvia, vaikka ne saattavat auttaa asiassa. Esim. pommi alavatsaan (mulle se on selitetty myös muilla esimerkeillä, kuten alasimeen lyönti), ainakin silleen kuin minä olen asian ymmärtänyt, liittyy nopeaan ja voimakkaaseen uloshengittämiseen lyönnin aikana. Vaikkei tekiskään mitään lyöntiä niin se "räjähdyksen" voi tuntea alavatsassa kun keskivartalon lihakset jännittyy vahvan uloshengittämisen seurauksena. Kielimuurin takia Lün on varmaan helpompi selittää asiat vertauskuvin ja näyttämällä. Mielummin kuin että yrittää keksiä vaikkapa jonkun kuvauksen häntäluulle, rangalle ja millaisessa asennossa niiden kuuluisi olla niin vain käsin korjaa oppilaan oikeaan asentoon. Tässähän on tietty se vaara että oppilas ei tajua mitä opettaja haki korjauksella. Tosin tarpeeks kun korjaa niin se löytyy jo lihasmuistista, tajusi sen tai ei :D

Noh, joka tapauksessa näkisin että nyt ollaan jo vähän menty sivuraiteille siitä mistä tämä keskustelu lähti liikkeelle. Tollaset vertauskuvat kun auttavat hahmottamaan mitä liikkeessä tapahtuu. Alunperin te puhuitte tietyn mielentilan hakemisesta, "tiikeri joka vaanii" yms. Mun aikana ei kyllä paljon tollasta vielä ollut mukana (ellei nyt laske mukaan kuvitteellisen vastustajan telomista liikesarjassa) ja ne jotka siitä puhuivat olivat yleensä saaneet juttunsa jostain emptyflowerin foorumilta eikä Lültä.

Tsillee disclaimerina niin olen aikoinaan harjoitellut bajia about kolme vuotta että jonkinlainen käsitys lajista on ja en vedä juttuja ihan hatusta :D
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

Liikesarjaharjoittelu

#138

Viesti Aki Korhonen »

KungFuMiäs kirjoitti: Sellainenki probleema on ainakin meidän leirillä että tapa miten Lü on meitä opettanu on perustunu siihen että oppilas saa tuntea itse kehossa miten homma toimii. Todella hieno tapa mutta sitten kun pitäisi netissä selittä asia niin eipäs kovin hyvin onnistu, täytyy omilla sanoilla ja ajatuksilla yrittää vääntää. Kyllähän noista peruskordinaateista voi puhua päivät pitkät, mutta ihan samoja juttuja voisi lukea jostain kirjasta. Eri asia on sitten tietää, tuntea ja oppia mitä ne aiheuttavat kehossa, mikä niiden kordinaattien tarkoitus oikeasti on.

Tuosta yksisarvi jutusta niin totta helkkarissa se mielikuva tms. on vain tekijän kehossa, mutta se sitten mahdollistaa jonkun pahan asian tekemisen tehokkaammin jonkun toisen kehoon.
Kirjasta lukeminen ja saman asian osaaminen on edelleen eri asia. Peruskoordinaateista puhuminen kirjatietona ja sisäistettynä on myös eri asia. Nythän keskustelu on hieman jumiutunut tähän teemaan, valitettavasti. Ja valitettavasti minulla on edelleenkin hieman epävarma olo, että ovatko nämä perusasiat aivan selvillä, koska aina kun niistä jotain kysyy tai mainitsee on vastaukset sellaisia, että niistä tulee aivan muuta mieleen. Miksikö? No siksi, että perusasioista ei synny mitään luontevaa keskustelua tai niitä pidetään liian yksinkertaisina, tylsinä tms. tai vastaus on niin sisäinen että se ei aukea.

Ja sitten alkaa viestirumba josta lopulta jotain selviää tai sitten ei. Vaikka varmaan kaikkien mielestä kuulostan aika jankkaavalta, niin ylävireisempää tekniikkaa tai keskustelua on mielestäni turha käydä jos perusasioista ollaan eri mieltä.

Rakentavasti asiasta voisi liikesarjaharjoittelussa keskustella siten, että em. asiat suhteuttaa kunkin lajiin ja harjoitusmetodiin, joka varmaankin on erilainen.

Pidän myös mahdollisena, että oma harjoitteluni on jotenkin jumiutunut näihin perusasioihin ja hienommat fiilikset vielä odottavat tuloaan.

Tuo mainitsemasi Lü:n tapa opettaa on mielestäni hyvä. Myös modenissa taijissa edistyneellä tasolla, ja jonkinverran myös keskitasolla, on tärkeää opettajan henkilökohtainen ohjaus ja liikkeiden korjaaminen käsityönä ja vastaa kuvaamaasi.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Liikesarjaharjoittelu

#139

Viesti KungFuMiäs »

Alunperin te puhuitte tietyn mielentilan hakemisesta, "tiikeri joka vaanii" yms. Mun aikana ei kyllä paljon tollasta vielä ollut mukana (ellei nyt laske mukaan kuvitteellisen vastustajan telomista liikesarjassa) ja ne jotka siitä puhuivat olivat yleensä saaneet juttunsa jostain emptyflowerin foorumilta eikä Lültä.
Se kun mä puhun näistä asioista niin tulee juttua sekasin Xingyistä ja Bajista, että en itse ainakaan puhu mistään tietystä lajista. Xingyissä nämä jutut on syvempiä, Bajissa on elementtejä näistä mutta tavallaan yksinkertaistettuna. Olisi mielenkiintosta kuulla lisää tuosta emptyflower jutusta, mutta se ei ehkä ole tätä forumia varten....
Esim. pommi alavatsaan (mulle se on selitetty myös muilla esimerkeillä, kuten alasimeen lyönti), ainakin silleen kuin minä olen asian ymmärtänyt, liittyy nopeaan ja voimakkaaseen uloshengittämiseen lyönnin aikana. Vaikkei tekiskään mitään lyöntiä niin se "räjähdyksen" voi tuntea alavatsassa kun keskivartalon lihakset jännittyy vahvan uloshengittämisen seurauksena.
Tästähän se lähtee joo. Mutta ehditkö koskaan nähdä sen kun Lü demoaa sen dan tien räjähdyksen samalla kun juttelee mukavia? Eli se uloshengitys ei oikeastaan ole se juttu siinä... Sitten voisi kysellä että miksi ei vaan jännitä keskivartalon lihaksia kun lyö? Itse kun sitä kokeilen niin se ei tunnu läheskään oikealta, koska se on vain osa sitä kokonaisuutta mitä siitä dan tienin räjähdyksestä pitäisi tulla. Lähinnä tuntuu siltä että jarruttaisi lyöntiä jos sen tuolla tavalla pilkkoo. Sen takia tuo idea taso on jäänyt päälle koska se oikeasti selittää sen asian lähemmin kun mikään muu tapa, vaikka se ei siltä heti kuullostaisi.
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

Liikesarjaharjoittelu

#140

Viesti Aki Korhonen »

f-e kirjoitti:
Killuminati kirjoitti:
Killuminati kirjoitti: Voinhan esimerkiksi sanoa, että seisoessani oikealla tavalla "tuntuu kun olisi yhtä maan kanssa" ja lyödessä "tiputetaan pommi alavatsaan, jonka paineaalto leviää kehosta joka puolelle", mutta miltä tuo nyt kuulostaisi kun huuhaalta. Voisin myös yrittää kertoa, mitä tieteellisessä mielessä tapahtuu, mutta siihen tarvittaisiin niin paljon tarkkoja yksityiskohtiin menemisiä, että ei mun pää ensinnäkään varmasti ymmärrä niitä koulutuksen ja ihan vaan sen vuoksi, ettei ihminen oikeasti ole niin tietoinen itsestään loppupeleissä. Seisoskelussa nyt on se, että painopiste ja oikeanlainen lihasten aktivaatio pelaavat nappiin. Lyönnissä tuntuu sitten olevan potenssiin tuhat noita juttuja enkä edes osaa vielä lyödä oikein bajin kannalta :D.

Keho kuitenkin tajuaa kaiken tuon sanomatta ääneenkin, se osaa käsitellä asiaa kokonaisuutena ja niin, että se toimii, vaikka ei tietoisesti tajuaisi kaikkia yksityiskohtia tästä fysiologisesta ilmiöstä, ja sen voi myös demota toiselle joten kuten, jos on mahdollisuus saattaa toinen tuntemaan se omassa kehossaan.
Nyt jos palaisit tuohon viestiini ja selittäisit asian kuten opettajasi sen on kertonut, se saattaisi auttaa. Vai onko hän esittänyt juuri tuolla tavalla?
Minkä noista ? Tuo pommin tiputus juttu on ainakin opettajalta, mutta se on tullut itellekkin tutuksi. Muita ohjeita lyönnille on esimerkiksi:

-whole body expands to every direction
-(näyttää dan tienia) in here there's like a ball that first goes like this (näyttää käsillään palloa, joka supistuu) and then WHAM (tekee käsillään liikkeen pallosta joka räjähtää auki)
-fist is like a knife, you don't just harm the skin and bones, you take knife and (tekee eleen joka muistuttaa veitsen survaisemista mahaan)
-(erilaisia tapoja näyttää tekemällä) not like this, like this

Jos nyt tällaista tarkoitit ? :)

Noistakin aukeaa puolet paremmin, jos on itse paikalla ja on jonkinlainen kontakti, että voi näyttää myös koskettamalla. Keho vaan tajuaa näitä niin paljon paremmin, kielellä kun mä laitan ton noin niin täällähän ruvetaan ympäri nettiä puhumaan että "joo ne yrittää puukottaa jonkun nyrkillä, ihan pa ska tapa" kun se olennainen ei tule esille tuosta kunnolla :)
Ei noi mitään salatiedettä ole ja ne pystyy selittämään ilman minkäänlaisia vertauskuvia, vaikka ne saattavat auttaa asiassa. Esim. pommi alavatsaan (mulle se on selitetty myös muilla esimerkeillä, kuten alasimeen lyönti), ainakin silleen kuin minä olen asian ymmärtänyt, liittyy nopeaan ja voimakkaaseen uloshengittämiseen lyönnin aikana. Vaikkei tekiskään mitään lyöntiä niin se "räjähdyksen" voi tuntea alavatsassa kun keskivartalon lihakset jännittyy vahvan uloshengittämisen seurauksena. Kielimuurin takia Lün on varmaan helpompi selittää asiat vertauskuvin ja näyttämällä. Mielummin kuin että yrittää keksiä vaikkapa jonkun kuvauksen häntäluulle, rangalle ja millaisessa asennossa niiden kuuluisi olla niin vain käsin korjaa oppilaan oikeaan asentoon. Tässähän on tietty se vaara että oppilas ei tajua mitä opettaja haki korjauksella. Tosin tarpeeks kun korjaa niin se löytyy jo lihasmuistista, tajusi sen tai ei :D

Noh, joka tapauksessa näkisin että nyt ollaan jo vähän menty sivuraiteille siitä mistä tämä keskustelu lähti liikkeelle. Tollaset vertauskuvat kun auttavat hahmottamaan mitä liikkeessä tapahtuu. Alunperin te puhuitte tietyn mielentilan hakemisesta, "tiikeri joka vaanii" yms. Mun aikana ei kyllä paljon tollasta vielä ollut mukana (ellei nyt laske mukaan kuvitteellisen vastustajan telomista liikesarjassa) ja ne jotka siitä puhuivat olivat yleensä saaneet juttunsa jostain emptyflowerin foorumilta eikä Lültä.

Tsillee disclaimerina niin olen aikoinaan harjoitellut bajia about kolme vuotta että jonkinlainen käsitys lajista on ja en vedä juttuja ihan hatusta :D
No tässä oli jo täsmällisempää substanssia :) Ja jotain minkä heti tunnistan, eli tuo uloshengitys ja vatsalihasten jännittäminen. Aletaan jo lähestyä chen-tyylin fajin-hengitystekniikkaa. Mutta ei teidän tarvitse tässä nyt alkaa lajienne saloja paljastamaan, en itsekään aio aivan kaikkea netissä kertoa :)

"Pommin räjäyttäminen, dan tian supistuu ja sitten whamm!" on hyvä mielikuva, kokeilin sitä heti itsekin aamutreenissäni :smt003 ja sain elävän tunteen ja fiiliksen, tarkoittaako se nyt sitten sitä, että ko. homma on minun osaltani selvä ja hanskassa?

Mutta f-e:n selvennys on jo paljon sisäistetympi, siihen liittyy jotain, mitä alkuperäisessä, edelleenkin hyvässä mielikuvassa/ideassa ei ollut ja osoittaa, että jotain oikeasti on tapahtunut muuallakin kuin mielikuvituksessa (uloshengitys, jännittäminen jne.)

Tästä pääsisi myös eteenpäin, ko. yksityiskohdasta saisi n. 200 viestiä ketjun aivan mainiosti kun alettaisiin tarkastelemaan mitä muuta ko. yksinkertainen mielikuva käytännössä tarkoittaa. Mutta ehkäpä se olisi vain rasittavaa enkä itsekään haluaisi siihen lähteä, mutta noin signaalina tuossa oli jo jotain substanssia.

Seuraavaksi varmaan kaikille tuttu idea siitä, että mielikuvat ovat vain apuneuvoja asian oppimiseen, josta päästään siihen ajatukseeni, että harjoittelussa niistä tulisi päästä mahdollisimman pian eroon ja itse asiaan.(kuten jo 500 viestiä sitten sanoin) Ymmärtääkseni jopa mielikuvaharjoittelun lippulaivalajissa, Yiquanissa, asia on näin. Käytännössä tämä on mielestäni helppo ymmärtää, jos pää on täynnä erilaisia mielikuvia on vaikea keskittyä tekemiseen, vähän kuin lukisi hesaria luupit päässä pullaa syöden treenatessa. Tämän takia halusin konkretiaa ideoiden taakse, varmistuakseni siitä, että mielikuvasta on edetty tositoimiin vrt. oma aamuinen kokemukseni. Taijissa tähän on yksinkertainen harjoitusohje: Mieli tyyni ja rauhallinen, keskity liikkeisiin.

Oma opettajani, Zhang Fang, joka muuten vierastaa kaikenlaista saivartelua :), kuvailee omaa opetustaan osuvasti "Simple and direct".
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Liikesarjaharjoittelu

#141

Viesti KungFuMiäs »

jep jep taitaa olla hyvä aika nyt sitten ottaa askel taakse ja antaa ihmisten jotka osaavat selittää :)
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

Liikesarjaharjoittelu

#142

Viesti f-e »

KungFuMiäs kirjoitti: Se kun mä puhun näistä asioista niin tulee juttua sekasin Xingyistä ja Bajista, että en itse ainakaan puhu mistään tietystä lajista. Xingyissä nämä jutut on syvempiä, Bajissa on elementtejä näistä mutta tavallaan yksinkertaistettuna. Olisi mielenkiintosta kuulla lisää tuosta emptyflower jutusta, mutta se ei ehkä ole tätä forumia varten....
Ei siinä nyt kauheesti kerrottavaa ole. Itsekkin seurailin emptyfloweria aikoinaan ja joidenkin harjoittelijoiden puheet teoriasta sit olivat joskus melkein sana sanalta lainauksia sieltä. Ei siinä sen kummempaa, tuntui vaan hassulta silloin. Tai sit se oli kaikki vaan yhteensattumaa.
Tästähän se lähtee joo. Mutta ehditkö koskaan nähdä sen kun Lü demoaa sen dan tien räjähdyksen samalla kun juttelee mukavia? Eli se uloshengitys ei oikeastaan ole se juttu siinä...


Jos nyt oletan että puhutaan samasta asiasta niin olen nähnyt. Mukavien juttelu taisi tosiaan uupua niillä kerroilla, ihan peruslyöntiharjoituksissa se tuli esille. Hengittäminen oli kyllä se keskeisin osa niissä selityksissä. Ihan mielenkiinnosta, jos voisit yrittää kuvailla mikä se juttu siinä on niin lukisin mielelläni :]
Sitten voisi kysellä että miksi ei vaan jännitä keskivartalon lihaksia kun lyö? Itse kun sitä kokeilen niin se ei tunnu läheskään oikealta, koska se on vain osa sitä kokonaisuutta mitä siitä dan tienin räjähdyksestä pitäisi tulla. Lähinnä tuntuu siltä että jarruttaisi lyöntiä jos sen tuolla tavalla pilkkoo. Sen takia tuo idea taso on jäänyt päälle koska se oikeasti selittää sen asian lähemmin kun mikään muu tapa, vaikka se ei siltä heti kuullostaisi.
Miten päädyit tuohon lopputulokseen, minähän kirjoitin että se liittyy hengittämiseen? Onhan tossa tottakai kyse muustakin kuin pelkästään keskivartalosta, mutta se on se joka aiheuttaa sen räjähdyksen tunteen, ainakin mulla. Uloshengittäessä niin muu keho pysyy rennompana, mikä ei välttis tapahdu jos vaan kiristää vatsalihaksia eikä hengitä :D
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

Liikesarjaharjoittelu

#143

Viesti Aki Korhonen »

KungFuMiäs kirjoitti:
Tästähän se lähtee joo. Mutta ehditkö koskaan nähdä sen kun Lü demoaa sen dan tien räjähdyksen samalla kun juttelee mukavia? Eli se uloshengitys ei oikeastaan ole se juttu siinä... Sitten voisi kysellä että miksi ei vaan jännitä keskivartalon lihaksia kun lyö? Itse kun sitä kokeilen niin se ei tunnu läheskään oikealta, koska se on vain osa sitä kokonaisuutta mitä siitä dan tienin räjähdyksestä pitäisi tulla. Lähinnä tuntuu siltä että jarruttaisi lyöntiä jos sen tuolla tavalla pilkkoo. Sen takia tuo idea taso on jäänyt päälle koska se oikeasti selittää sen asian lähemmin kun mikään muu tapa, vaikka se ei siltä heti kuullostaisi.
KFM, älä nyt suutu! Tämä viestisi tuli ed. lähettämäni jälkeen. Tässäkin on jo sellaista konkreettista juttua mitä niiiiiiiiiin jankkaamalla, provoisomalla, kyseenalaistamalla ja muilla kieroilla didaktiivisilla koukeroilla olen hakenut. Esim. tuo jarruttaminen. Edelleen vaikuttaa hyvin samankaltaiselta kuin chen-tyylin fajin hengitystekniikka. :occasion5:
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Liikesarjaharjoittelu

#144

Viesti KungFuMiäs »

Miten päädyit tuohon lopputulokseen, minähän kirjoitin että se liittyy hengittämiseen? Onhan tossa tottakai kyse muustakin kuin pelkästään keskivartalosta, mutta se on se joka aiheuttaa sen räjähdyksen tunteen, ainakin mulla. Uloshengittäessä niin muu keho pysyy rennompana, mikä ei välttis tapahdu jos vaan kiristää vatsalihaksia eikä hengitä :D
Juu no lähinnä yritin selitellä miksi puhun Akin mielestä näin outoja :) . Ei ollu sulle suoraan suunnattu, kunhan käytin sun viestiä hyväksi :D .
Ihan mielenkiinnosta, jos voisit yrittää kuvailla mikä se juttu siinä on niin lukisin mielelläni :]
No ei sen kummempaa että se dan tien räjähdys tapahtuu ilman hengitystä, tai että se vaikuttaa millään tavalla hengitykseen. Lü juttelee samalla kun dan tienissa räjähtää, ilman että se vaikuttaa millään tavalla puheseen. Se sitten taas kumoaa sen hengtykseen liittyvän asian johon mä uskoin pitkään :D
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Liikesarjaharjoittelu

#145

Viesti KungFuMiäs »

akikorhonen kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti:
Tästähän se lähtee joo. Mutta ehditkö koskaan nähdä sen kun Lü demoaa sen dan tien räjähdyksen samalla kun juttelee mukavia? Eli se uloshengitys ei oikeastaan ole se juttu siinä... Sitten voisi kysellä että miksi ei vaan jännitä keskivartalon lihaksia kun lyö? Itse kun sitä kokeilen niin se ei tunnu läheskään oikealta, koska se on vain osa sitä kokonaisuutta mitä siitä dan tienin räjähdyksestä pitäisi tulla. Lähinnä tuntuu siltä että jarruttaisi lyöntiä jos sen tuolla tavalla pilkkoo. Sen takia tuo idea taso on jäänyt päälle koska se oikeasti selittää sen asian lähemmin kun mikään muu tapa, vaikka se ei siltä heti kuullostaisi.
KFM, älä nyt suutu! Tämä viestisi tuli ed. lähettämäni jälkeen. Tässäkin on jo sellaista konkreettista juttua mitä niiiiiiiiiin jankkaamalla, provoisomalla, kyseenalaistamalla ja muilla kieroilla didaktiivisilla koukeroilla olen hakenut. Esim. tuo jarruttaminen. Edelleen vaikuttaa hyvin samankaltaiselta kuin chen-tyylin fajin hengitystekniikka. :occasion5:
No oikeastaanhan mä tuossa kumoan kaiken konkreettisen :D ja yritän selittää miksi puhun ideatasolla. Juu chen taijilla ja Bajilla on kuullema paljonkin yhteistä, noin perustasolla.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikesarjaharjoittelu

#146

Viesti Mika »

KungFuMiäs kirjoitti: No ei sen kummempaa että se dan tien räjähdys tapahtuu ilman hengitystä, tai että se vaikuttaa millään tavalla hengitykseen. Lü juttelee samalla kun dan tienissa räjähtää, ilman että se vaikuttaa millään tavalla puheseen. Se sitten taas kumoaa sen hengtykseen liittyvän asian johon mä uskoin pitkään :D
Eli kyse on lopulta oikeiden lihasten oikea-aikaisesta ja oikeantasoisesta jännittämisestä?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

Liikesarjaharjoittelu

#147

Viesti f-e »

KungFuMiäs kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, jos voisit yrittää kuvailla mikä se juttu siinä on niin lukisin mielelläni :]
No ei sen kummempaa että se dan tien räjähdys tapahtuu ilman hengitystä, tai että se vaikuttaa millään tavalla hengitykseen. Lü juttelee samalla kun dan tienissa räjähtää, ilman että se vaikuttaa millään tavalla puheseen. Se sitten taas kumoaa sen hengtykseen liittyvän asian johon mä uskoin pitkään :D
Okra, eli lienee jokin toinen asia jota hän on selittänyt minulle suht. samalla tavalla. Dan tienistä ei kyllä silloin ollut puhetta, pelkästään vatsasta ja räjähtämisestä. Tolleen ne vertauskuvat hämää ;]
Mutta mikä siellä dan tienissä sit räjähtää ja mihin se vaikuttaa? Jonkinlainen lihasten jännittäminen kuitenkin? Mä oon aina elänyt siinä käsityksessä että voimakas uloshengittäminen olisi tärkeä osa bajin voimantuottoa, voihan se tietty olla aivan erillinen osa tästä.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Liikesarjaharjoittelu

#148

Viesti KungFuMiäs »

Mika kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti: No ei sen kummempaa että se dan tien räjähdys tapahtuu ilman hengitystä, tai että se vaikuttaa millään tavalla hengitykseen. Lü juttelee samalla kun dan tienissa räjähtää, ilman että se vaikuttaa millään tavalla puheseen. Se sitten taas kumoaa sen hengtykseen liittyvän asian johon mä uskoin pitkään :D
Eli kyse on lopulta oikeiden lihasten oikea-aikaisesta ja oikeantasoisesta jännittämisestä?
Näinhän se on. Mutta mitkä lihakset? Ja minkä tason? Ja miksi juuri sillä on väliä? :)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikesarjaharjoittelu

#149

Viesti Mika »

Niin no... :D Mutta ei tuossa tuon mukaan siis sen kummallisemmasta ole loppujen lopuksi kyse kuin missään muussakaan - eikä oikein voisikaan olla. Teillä vain nuo mielikuvat tehostavat juuri teidän tapaanne harjoitella omaa lajianne ja kuuluvat varmaankin kiinteänä osana joko lajinne tai opettajanne opetusmetoideihin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Liikesarjaharjoittelu

#150

Viesti PaavoH »

Mistäs sitä nyt alottaisi
f-e kirjoitti: Ei noi mitään salatiedettä ole ja ne pystyy selittämään ilman minkäänlaisia vertauskuvia, vaikka ne saattavat auttaa asiassa. Esim. pommi alavatsaan (mulle se on selitetty myös muilla esimerkeillä, kuten alasimeen lyönti), ainakin silleen kuin minä olen asian ymmärtänyt, liittyy nopeaan ja voimakkaaseen uloshengittämiseen lyönnin aikana. Vaikkei tekiskään mitään lyöntiä niin se "räjähdyksen" voi tuntea alavatsassa kun keskivartalon lihakset jännittyy vahvan uloshengittämisen seurauksena.
No siis KFM tämän taisi jo sanoa, mutta tuo uloshengitys sillä "heng" äänellä on munkin mielestä vain osa räjähdystä, niinkuin keskivartalon lihaksien jännittäminen. Lü nimittäin on puhunut, että todella nopeaksi aikaa koko kroppa jännittyy, ei pelkästään keskivartalo. Toiseksi sehän ei ole ihan yhdentekevää, millainen "jännitys" on, eikö ? Kehoa avataan samalla kun tuo tehdään, siitä tuo "expanding" tunne. Sitten tohon lisätään vielä painopisteen tiputus (sinking) oikealla tavalla, ei saa olla liian jäykkä mutta ei liian rentokaan, tehdään nopeasti, "ei yritetä tehdä voimakkaasti", lyönnissä pitää olla se "sisään survaiseva rata", kummatkin puolet kehossa yhtä aktiiviset, koska liike lähtee koko kehon keskipisteestä ja voima kulkee niin taakse, ylös, alas, sivulle kuin eteenkin, käytännössä esim. mahdollistaen lyönnin aikaisen "vedon" taakse jäävällä kädellä jne jne...

Käytännössähän sen näkee jo siitä, ettei lyönnissä saada aikaan haluttua efektiä vain jännittämällä keskivartaloa ja hengittämällä rajusti ulos heng-äänellä. Tuossa on niiiin paljon kaikkea muutakin. Ei salatiedettä mutta yksityiskohtasesti todella vaivalloista selittää.

Ite olen siinä ymmärryksessä, että uloshengitys aktivoisi tärkeällä tavalla osaa sisäisistä jutuista ja toi keskivartalon jännittäminen tuntuisi siltä, koska on tärkeää aktivoida koko keho lyönnin aikana ja keskivartalo on sellanen osa, mikä jää "normaalisti" aktivoinnin ulkopuolelle, jolloin siihen on tärkeää kiinnittää huomiota ?
Kielimuurin takia Lün on varmaan helpompi selittää asiat vertauskuvin ja näyttämällä. Mielummin kuin että yrittää keksiä vaikkapa jonkun kuvauksen häntäluulle, rangalle ja millaisessa asennossa niiden kuuluisi olla niin vain käsin korjaa oppilaan oikeaan asentoon. Tässähän on tietty se vaara että oppilas ei tajua mitä opettaja haki korjauksella. Tosin tarpeeks kun korjaa niin se löytyy jo lihasmuistista, tajusi sen tai ei :D
Kielimuuri on tietenkin yksi tekijä, mutta niinkuin olen yrittänyt itekkin antaa ymmärtää KFM:än kanssa niin ei toi kieli vain riitä juttujen tarkkaan selittämiseen :)
Kurowashi kirjoitti: Missä lyönnissä näin tapahtuu?
Kaikissa.
akikorhonen kirjoitti: Kirjasta lukeminen ja saman asian osaaminen on edelleen eri asia. Peruskoordinaateista puhuminen kirjatietona ja sisäistettynä on myös eri asia. Nythän keskustelu on hieman jumiutunut tähän teemaan, valitettavasti. Ja valitettavasti minulla on edelleenkin hieman epävarma olo, että ovatko nämä perusasiat aivan selvillä, koska aina kun niistä jotain kysyy tai mainitsee on vastaukset sellaisia, että niistä tulee aivan muuta mieleen. Miksikö? No siksi, että perusasioista ei synny mitään luontevaa keskustelua tai niitä pidetään liian yksinkertaisina, tylsinä tms. tai vastaus on niin sisäinen että se ei aukea.
Meinaat, että epäilet onko meillä perusasiat selvillä, koska et itse lajiin tutustumattomana ymmärrä selityksiämme ? Etkö näe itekkin tässä jotain varsin koomisen ristiriitaista ?
"Pommin räjäyttäminen, dan tian supistuu ja sitten whamm!" on hyvä mielikuva, kokeilin sitä heti itsekin aamutreenissäni ja sain elävän tunteen ja fiiliksen, tarkoittaako se nyt sitten sitä, että ko. homma on minun osaltani selvä ja hanskassa?
Ei välttämättä, ei noiden hahmottaminen tarkoita vielä yhtään mitään, se tarkoittaa kun saat tuolla iskulla sitten jonkun maksan räjähtämään :) Noi on vain pieni osa juttua, ja vaikka niillä saisi jonkin fiiliksen tarkoittaa vaan saanensa pienen idean, josta lähteä liikkeelle. Mulla on ollut elävä tunne ja fiilis tosta varmaa alkeiskurssin ekalta kuukaudelta lähtien, mutta en silti hallitse vielä koko juttua.
Mutta f-e:n selvennys on jo paljon sisäistetympi, siihen liittyy jotain, mitä alkuperäisessä, edelleenkin hyvässä mielikuvassa/ideassa ei ollut ja osoittaa, että jotain oikeasti on tapahtunut muuallakin kuin mielikuvituksessa (uloshengitys, jännittäminen jne.)
Kuten mainitsin, kyllähän noista voi alkaa luetella fysiologisia yksityiskohtia niinkuin sorruin tekemään yllä. Mutta nyt tässä musta sorrut taas tuohon "länsimaiseen ajattelutapaan" mistä puhuin aiemmin - pidät aitona ideana jotain konkreettista, jotain mitä on helppo käsitellä, ja tämän vuoksi et näe että tuohonkin asiaan on myös tuhat muuta yksityiskohtaa, jotka löytää abstraktin idean kautta, kun taas noihin konkreettisiin yksityiskohtiin keskittymällä ei pysty johtamaan muita tärkeitä puolia.
Mika kirjoitti: Niin no... Mutta ei tuossa tuon mukaan siis sen kummallisemmasta ole loppujen lopuksi kyse kuin missään muussakaan - eikä oikein voisikaan olla. Teillä vain nuo mielikuvat tehostavat juuri teidän tapaanne harjoitella omaa lajianne ja kuuluvat varmaankin kiinteänä osana joko lajinne tai opettajanne opetusmetoideihin.
Eihän me olla kummallisuuksista puhuttu vaan siitä, miten monimutkaisia noi on selittää tarkkaan. Kaikissa lyönneissä on loppujen lopuksi kyse lihasten oikeanlaisesta jännittämisestä oikeaan aikaan mutta noihin syventymällä löydetään sitten eroja esim siinä, millaisia impakteja ne aiheuttavat.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa