Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jooga

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Harrastatko joogaa?

Kyllä
24
26%
En
56
60%
Olen joskus harrastanut
14
15%
 
Ääniä yhteensä: 94

Kuvake
tonitee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 116
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Jooga

#1

Viesti tonitee »

Päätinpä pistää tästäkin aiheesta keskustelunavauksen. Eli mitä joogaa harrastatte? Mitä hyötyä koette saavanne siitä? Fyysistä tai henkistä? Kuinka hyvin se tukee ip-lajeja? Mitä eroja eri jooga-tyyleissä on? Harrastatko yksityisellä vai kansanopistolla?

Itse olen erityisen tykästynyt joogan nivelvenytyksiin esim. lootus(jalat ristissä toistensa päällä). Ne ovat täysin "uusi oivallus", kun puuttuvat länsimaisesta venyttelystä täysin. Thieulamissa ja aikidossakin olen törmännyt näihin samankaltaisiin venytyksiin. :D
tonitee
Harrastan: Aikido(alkeiskurssi), Astanga-Jooga(1v) ja Capoeira.
Lajihistoria: Thieulam Kung-fu(3v), Capoeira(1v), Ryu-kyu Kempo(3kk + 1 seminaari) ja Wushu(3v).
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

#2

Viesti Jussi Häkkinen »

En harjoittele, pidän k.o. harjoitusmuotoa liian staattisena ja osaa mm. nivelvenytyksistä jopa haitallisena (nivelen yliliikkuvuuden tuottaminen). Kamppailulajien notkeusharjoitteluun löytyy parempia tapoja dynaamisen venyttelyn puolelta.

Kamppailulajien kannalta jooga on yhdentekevää, ei etuja mutta mahdollisen yliliikkuvuuden kannalta haittoja. Oheisharjoitteluna tehdyn joogan sijaan olisi parempi keskittyä lajin itsensä harjoitteluun.

"Henkisen" joogan, meditaatiot sun muut luen samaan sarjaan minkä tahansa uskonnonharjoittamisen kanssa. Tarpeettomia, koska saman mielellisen "harjoittelun" saa arkielämästä ja sen tehtävistä sekä tapahtumista.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti tabitha »

Onko lootusasento muka venytys? :shock:

Eihän se tunnu missään...
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

#4

Viesti Jussi Häkkinen »

tabitha kirjoitti: Onko lootusasento muka venytys? :shock:

Eihän se tunnu missään...
Kyllä se joillekin on. Osa ei edes pääse siihen lainkaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#5

Viesti tabitha »

Itse en ole kokeillut joogaa mutta zazen(joku tällainen), sitä on tullut yritettyä. Ei ole minun juttuni, en tykkää zen jutuista kun tulee aina niin tekosyvällinen olo niistä.

Venyä en halua pätkääkään enempää, venyttelen vain estääkseni lihasrevähdyksiä & semmoisia. Kerran venyttelin pitkään ja hartaasti ennen treeniä ja treenissä oli lihaksista kadonnut kaikki voima. Siis yleensä en venyttele muuten kuin ihan ehdottoman minimimäärän.
Viimeksi muokannut tabitha, loka 23, 2005, 13.42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#6

Viesti kenttiensankari »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
tabitha kirjoitti:Onko lootusasento muka venytys? :shock:

Eihän se tunnu missään...
Kyllä se joillekin on. Osa ei edes pääse siihen lainkaan.
Jep, itse en pääse edes lähelle kyseistä asentoa, sikäli hassua kun muuten kyllä olen erittäin venyvä.

joogaa en ole koskaan kokeillut, en koe sitä mitenkään tarpeelliseksi. Mieluummin kulutan ylimääräisen ajan punttitreeniin. Normaalit venytysliikkeet riittävät minulle mainiosti, ei ole mitään halua olla enää yhtään venyvämpi.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#7

Viesti mronkain »

Tein joskus itse harjoituksia Selvarajan Yesudianin kirjasta, haluaisin joskus kokeilla enemmänkin, jotain hatha- tai rajajoogaa ehkä (en niinkään astangaa). Oikea hengitys ja venyttely olisi hyvää oppia. Jonkin verran myös filosofia joogan takana kiinnostaa.

- Marko
jkk
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1067
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#8

Viesti jkk »

Jotain selkäjoogaa oon töissä kokeillu. Tosi kivaa ja rentouttavaa. Tuli jotenkin tosi ryhdikäs olo sen jälkeen. Autto selkäkipuihinki. Nukahdin sinne vaksin kanssa pari kertaa :lol: , mut aina se piristi, nukku tai ei.

Mun loottusasento jää sillai pikkusen vajaaks, kun en pysty istumaan edes jalat ristissä ilman tukea. Oon nyt pikkusen venytelly Ramin ohjeilla. Ehkä vielä joskus..
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#9

Viesti TimoS »

No en harrasta joogaa, mutta olen sitä jonkinverran kokeillut, kun osa meidän ylemmistä vöistä sitä harrastaa, niin ollut alkulämmittelynä. En ois aikoinaan uskonut miten pahasti siinä alkaa hiki virrata (tosin se voi olla osittain tuskanhikeäkin mun tapauksessa, kun olen lähes yhtä notkea kuin koivuhalko)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#10

Viesti Nelson »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Kamppailulajien kannalta jooga on yhdentekevää, ei etuja mutta mahdollisen yliliikkuvuuden kannalta haittoja.
Monet ovat tästä varmasti eri mieltä. Esim. fighter magazinessa haastateltiin sitä BJJ äijää, joka harrasti kyseistä treenimuotoa BJJ:n ohessa ja ilmeisesti brasiliassa harrastaa moni muukin BJJ expertti. Ainakin artikkelin mukaan.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11123
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#11

Viesti flammee »

Pari astangakurssia kävin kun se rantautu Ouluun. Mielestäni sangen tuskallista ja raskasta puuhaa. Hoksasin jossain vaiheessa että itsensä kiduttaminen tuolla tavalla ei oikeastaan ole kovin antoisaa. Eikä kantapään peräaukkoon tunkeminen oikeastaan tunnu yhtään kivalta sekään, liekö kyseinen liike vain joogien huumoria länsimaisten kustannuksella.. :badgrin:

Kyllä sillä varmaan notkistuis, enkä usko että yliliikkuvuutta tarvii kauheasti pelätä, taitaa olla vähän sama homma kuin siinä että salilta saisi vahingossa liikaa isoja ja rumia lihaksia. Olihan se joogaopettajanaikkonen varsin notkea, todennäköisesti sillä olikin sitä yliliikkuvuutta, mutta ei sitä ole pakko joogata niin paljon että tällaista tulee eteen.

Hathaa tai jotain muuta, astangaa rauhallisempaa, voisi kait joskus vielä testatakin.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
anton
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 331
Lauteille: Elokuu 2005

#12

Viesti anton »

Nelson kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:Kamppailulajien kannalta jooga on yhdentekevää, ei etuja mutta mahdollisen yliliikkuvuuden kannalta haittoja.
Monet ovat tästä varmasti eri mieltä. Esim. fighter magazinessa haastateltiin sitä BJJ äijää, joka harrasti kyseistä treenimuotoa BJJ:n ohessa ja ilmeisesti brasiliassa harrastaa moni muukin BJJ expertti. Ainakin artikkelin mukaan.
Eihän se itsessään tietenkään kamppailutaitoja paranna. Jos käy kovan treenin jälkeen ylikierroksilla, niin voihan jooga olla yksi väline rauhoittumiseen. Ja jos tuntee joogan parantavan keskittymistä tai auttavan sulkemaan häiriötekijät mielestä niin siitä vaan lotukseen ja mielikuvaharjoitteiden kautta mestariksi.

Edellinen pelkkää järkkeilyä, en ole ikinä joogannut.
Kama sutra ei kuulu tähän ;)
- Jyri Asikainen

Normalisoin.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#13

Viesti sivarinlötkö »

anton kirjoitti:
Nelson kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:Kamppailulajien kannalta jooga on yhdentekevää, ei etuja mutta mahdollisen yliliikkuvuuden kannalta haittoja.
Monet ovat tästä varmasti eri mieltä. Esim. fighter magazinessa haastateltiin sitä BJJ äijää, joka harrasti kyseistä treenimuotoa BJJ:n ohessa ja ilmeisesti brasiliassa harrastaa moni muukin BJJ expertti. Ainakin artikkelin mukaan.
Eihän se itsessään tietenkään kamppailutaitoja paranna. Jos käy kovan treenin jälkeen ylikierroksilla, niin voihan jooga olla yksi väline rauhoittumiseen. Ja jos tuntee joogan parantavan keskittymistä tai auttavan sulkemaan häiriötekijät mielestä niin siitä vaan lotukseen ja mielikuvaharjoitteiden kautta mestariksi.

Edellinen pelkkää järkkeilyä, en ole ikinä joogannut.
Kama sutra ei kuulu tähän ;)
Häkkinen varmaan meinasi ettei joogalla sinänsä ole mitään sellaista annettavaa mitä ei karatesta löytyisi. Mistään mitään tietämättömänä voisin veikata että hengityksen opettelu auttaa urheilussa kuin urheilussa, ja jos joogasta sitä oppii niin mikäs siinä.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#14

Viesti Vlad Tepes »

Ainakin edistyneempien jooga-asennoissa on niveliin kohdistuvia liikkeitä joista ei ole mitään hyötyä kamppailijalle, mutta nivelten yliliikkuvuutta ne kyllä aiheuttavat. Näin ollen jooga ainakin kokonaisuudessaan on varsin epäilyttävää puuhaa, vaikkakin jotkin osa-alueet ovat hyödyllisiä vähintään yleisen terveyden kannalta. Toisaalta en tajua miksi mennä harrastamaan jotain mystistä ikivanhaa intialaista uskonnollista venyttelyä, kun voi venytellä ihan järkevästi tutkittujen metodien mukaisesti.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

#15

Viesti Jussi Häkkinen »

sivarinlötkö kirjoitti: Häkkinen varmaan meinasi ettei joogalla sinänsä ole mitään sellaista annettavaa mitä ei karatesta löytyisi. Mistään mitään tietämättömänä voisin veikata että hengityksen opettelu auttaa urheilussa kuin urheilussa, ja jos joogasta sitä oppii niin mikäs siinä.
Lähinnä tarkoitin sitä, että pitkien staattisten venytysten muodossa jooga tarjoaa paljon "näennäistä" liikkuvuutta. Toinen ongelma on mm. yliliikkuvat nivelet, jota nivelvenytykset ajoittain aiheuttavat (teinitytöillä yleinen ns. "kananjalat" -ilmiö on polvinivelen yliliikkuvuutta, polvi siis on huomattavan takana. Tätä siis saavuttaa muutenkin kuin joogaamalla).
Yleisesti paljon parempi venytystapa kamppailulajeja ajatellen (liikkuvuuden hankkimiseksi) on dynaaminen venyttely. Hengityksen oppii myös muuta kautta.
Lihasharjoitteet ovat jooganomaisia mutta eivät kamppailulajityyppisiä eivätkä myöskään opasta hengittämään fyysisen rasituksen alla itse suoritusta auttaen.

On olemassa erittäin hyviä, moderneja venyttelyjärjestelmiä, jotka ovat keholle joogaa ystävällisempiä ja taatusti tutkittuja.

"Henkisellä" puolella en lähtisi sotkemaan vuoden kivi & keppi Intiaa vuoden 2005 Suomeen. Yhdistelmä ei ole kovin vakuuttava. Keskittymisharjoittelissa loistavia välineitä ovat vaikkapa ne kamppailulajit. Jos keskittymiskyvyn suhteen on aivan aitoja ongelmia, psykiatria auttaa.


Karatesta en puhunut mitään, tämä keskustelu ei mielestäni ole lajisidonnainen. Ihan tavallista logiikkaa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa