Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#16

Viesti Tyttö »

Firefighter kirjoitti:
Tyttö kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
L.K. kirjoitti: Erityisesti pystypaini/nujuamispuolella kehitys oli todella hyvää. Lyönti/potkupuolessa on vielä osan kanssa tekemistä enemmän ja osan vähemmän, mutta tämä on minusta ymmärrettävää koska on oikeasti vaikeaa oppia lyömään/potkimaan hyvin ja tehokkaasti.
Tässä on mielestäni tiivistetysti se, miksi olen sitä mieltä, että defendossa saavuttaa nopeammin auttavan itsepuolustustaidon kuin Krav Magassa.

Defendon ratkaisut perustuvat hali-etäisyydeltä tehtyihin ratkaisuihin, ja tuntoaisti on erittäin nopea aisti. Tuntoaistin käyttö nopeuttaa tekniikoiden oppimista, ja kun käsi-silmä-koordinaation tarve on viety aika minimiin, hali-tekniikat menevät nopeammin lihasmuistiin.

Krav Maga perustuu lyönti- ja potkuvastahyökkäysten mahdollisimman nopeaan tilanteeseen tuontiin. Lyömisen ja potkimisen edes auttavaan oppimiseen menee pidempään kuin painitekniikoiden.
Miten te näette tilanteen naisten kannalta? Itse en haluaisi ensimmäiseksi halietäisyydelle hyökkääjän kanssa, koska todennäköisesti hyökkääjä on isompi ja myös aika todennäköisesti vahvempi. Ja jos lähdetään vääntämään voimalla, niin siinä saattaapi käydä huonosti. Halietäisyydellä on tietysti käytössä esim. polvet, hampaat ja sormet, mutta silti pitäisin mielelläni hyökkääjään niin paljon etäisyyttä kuin mahdollista.
Tuskin haluat isomman ja vahvemman miehen kanssa potku/lyöntietäisyydellekkään?
Miehen hyökätessä naisen kimppuun halietäisyys on kuitenkin se todennäköisempi, mistä nainen itsensä löytää (ravistelu, kuristaminen, vetäminen jne.)
Juu, en. Mieluummin haluan senkin etäisyyden ulkopuolelle eli mahdollisimman kauas. :D Mutta sanoisinko, että tunnen oloni "kotoisemmaksi" lyönti- ja potkuetäisyydellä, (eikä välttämättähän uhkaaja ei osaa lyödä tai potkia). Siitä huolimatta, että olen mielestäni parempi paininujussa kun pystyottelussa.

Ja vielä lisäyksenä se, että defendo antaa kyllä hyvät valmiudet siihen, jos tilanne menee pystynujuksi, sitä en käy kieltämään...
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
marija
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 36
Lauteille: Joulukuu 2008

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#17

Viesti marija »

flammee kirjoitti: Miten muuten magassa harjoitellaan näitä tekniikoita joissa lyödään päähän tai kenkästään haaroihin, esim. peruskurssitasolla kun kellään ei ole suojavarusteita. Ja siis sparrin ulkopuolella.. Pysäytettäkö lyönnit ja potkut ennen osumaa vai miten?
En tiedä miten muualla, mutta ainakin meidän salilla suurimmalla osalla oli alasuojat suunnilleen peruskurssin kolmansien treenien kohdalla. Itsesuojeluvaisto toimii tehokkaasti kun tajuaa mitä tekniikka pitää sisällään ja yhdistää sen ajatuksissaan peruskurssilaisten vielä puutteelliseen liikkeiden kontrollointiin. :) Ja kyllä niitä kunnon osumia aina välillä tuleekin, suojilla tai ilman. Tietenkin hyökkäysten voimaakin vähennetään harjoitustilanteessa, mutta ainakin meitä on ohjeistettu alusta asti useimmissa harjoituksissa viemään tekniikka perille asti kevyesti, jotta opittaisiin asiat oikein. Toisaalta on myös harjoituksia, joissa lyönnit/potkut/muut vastahyökkäykset jätetään vajaiksi (pysäytetään ennen osumaa). Riippuu harjoitteen tarkoituksesta.
Muke
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 58
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Espoo

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#18

Viesti Muke »

Pitää se hieman tulla kuitenkin sohaisemaa muurahaispesää. :)
IMO tilanteessa josta on puhuttu että iso ja vahva mies hyökkäisi pienemmän naisen kimppuun ( oli syy mikä tahansa) niin tässä tilanteessa nainen lyönti/potkuetäisyydellä on kuin kana lammessa. Todennäköisintä on että lyönti/potkuetäisyys häviää alta 2 sec. ja ollaan "iholla". Minkään lajin tekniikoihin sen koommin ottamatta kantaa, uskon että nainen kuitenkin pystyy puolustamaan tässä tilanteessa itseään siinä missä iso mieskin.
Se millä tavalla kannattaa treenata, on varmasti monilla omat mielipiteet ja uskonsa.

Sori Off Topic.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#19

Viesti Tyttö »

Muke kirjoitti: Pitää se hieman tulla kuitenkin sohaisemaa muurahaispesää. :)
IMO tilanteessa josta on puhuttu että iso ja vahva mies hyökkäisi pienemmän naisen kimppuun ( oli syy mikä tahansa) niin tässä tilanteessa nainen lyönti/potkuetäisyydellä on kuin kana lammessa. Todennäköisintä on että lyönti/potkuetäisyys häviää alta 2 sec. ja ollaan "iholla". Minkään lajin tekniikoihin sen koommin ottamatta kantaa, uskon että nainen kuitenkin pystyy puolustamaan tässä tilanteessa itseään siinä missä iso mieskin.
Se millä tavalla kannattaa treenata, on varmasti monilla omat mielipiteet ja uskonsa.

Sori Off Topic.
Niinno, parastahan on harjoitella tilanteita joka etäisyyksiltä. Ei voi laskea sen varaan, että yksi tekniikka (tai etäisyys) toimii...
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#20

Viesti Mjölnir »

Ihan vaan lajeja tuntemattomille lukijoille selvennyksenä: Molemmissa lajeissa on kyllä kaikkien etäisyyksien tekniikat, eli ei Krav Magan eväät lopu siihen, että ollaan hali-etäisyydellä, vaan siinä kun defendossa pyritään sitomaan vastustajan kädet läheltä koukkauksin ja hyökätään jaloilla, magassa ensisijaisesti hyökätään lyhyillä hyökkäyksillä (kyynärpäät, lyhyet lyönnit, sormilyönnit, pääpuskut) ja pyritään haluttuun lopputulokseen näillä.

Toki defendossakin on em. hyökkäyksiä ja niiden käyttöä, mutta lajien eroavaisuudet mielestäni vähenevät mitä pidempään niitä on harjoitellut.

Taas vähän kärjistetty esimerkki: defendossa lähdetään siitä, että toimintavaihtoehtoja ei pitäisi olla useita, sillä silloin päätöksenteko hidastuu, joten opetetaan ihminen reagoimaan aina samalla tavalla tilanteeseen. Krav Magassa taas lähdetään siitä, että ihminen reagoi jollain (henkilökohtaisella) tavalla yllättävään tilanteeseen, ja näistä yleisimmistä reagoinneista on tehty tekniikat, joita sitten jatketaan tilanteen vaatimalla (harjoitelluilla) tavoilla ("yes, that is also possible" -sanottuna heprealaisittain murtaen).
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#21

Viesti Tyttö »

Mjölnir kirjoitti: Ihan vaan lajeja tuntemattomille lukijoille selvennyksenä: Molemmissa lajeissa on kyllä kaikkien etäisyyksien tekniikat,
Tämä oli hyvä selvennys, edellisistä keskusteluista saattaa saada toisenlaisen kuvan.



("yes, that is also possible" -sanottuna heprealaisittain murtaen).

:smt003

You can doo thiiis and you can doo thaat. Yees, that is oolsou passibol...(pystyn kuulemaan murteen ja äänensävyn). Sori, taas meni off topic. :oops:
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Poika
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2446
Lauteille: Kesäkuu 2007

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#22

Viesti Poika »

:lol:
Nice asses - make the world a better place.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#23

Viesti L.K. »

Oikealla asenteella ja brutaaliudella sekä tietenkin taidolla varustettu nainen on varsin "ikävä" vastustaja iholla ja varmasti myös lyönti/potkuetäisyydellä.

Silti itse näkisin että jopa ehkä vahvempi iholla. Kuitenkin kovaa lyöminen esim. suorilla tai kovien kierto/etupotkujen tms. tekeminen vaatii paljon treeniä mieheltäkin ja vielä enemmän naiselta (koska fyysiset lähtökohdat yleensä heikommat).
Sen sijaan esim. kyynärpäälyönnit,polvipotkut,pureminen,kynsiminen,silmien sorkkiminen jne. ovat tekniikoita joihin nainen saa varsin paljon voimaa suht vähälläkin treenillä.

Ja olen firefighterin kanssa samaa mieltä siitä, että aika nopeasti se mies on naista vastaan iholla joka tapauksessa. Surutta nyrkillä mättäminen on kohtuu harvinaista, enemmän riepotellaan,kuristetaan jne.

Myös se nyrkillä mättäminen on helpompi mielestäni lopettaa menemällä itse iholle kuin jäämällä ns. treidaamaan.
Kuitenkin perusjantteri voi lyödä kohtuu kovaa, pystypainissa hänen taitonsa taas eivät yleensä ole kovinkaan kummoiset ja siinä ei pelkällä voimalla jyllätä.
Ja jos ei muuta niin on aika työlästä koittaa ravistaa irti 50-60kg takiaista.. :)

Kyllähän mielestäni kuitenkin runsaat toistomäärät myös lyönti/potkupuolella defendossa antavat eväitä ratkaista "ongelma" myös muualla kuin iholla eikä kaikkiin tilanteisiin tätä toimintamallia treenata.

Tuossa on varmaan juuri se mielikuva mikä lajista on syntynyt, vaikka toki enempihän skin to skin varmasti viihdytään kuin vaikka magassa.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#24

Viesti Tyttö »

L.K. kirjoitti: Silti itse näkisin että jopa ehkä vahvempi iholla. Kuitenkin kovaa lyöminen esim. suorilla tai kovien kierto/etupotkujen tms. tekeminen vaatii paljon treeniä mieheltäkin ja vielä enemmän naiselta (koska fyysiset lähtökohdat yleensä heikommat).
Sen sijaan esim. kyynärpäälyönnit,polvipotkut,pureminen,kynsiminen,silmien sorkkiminen jne. ovat tekniikoita joihin nainen saa varsin paljon voimaa suht vähälläkin treenillä.
Voihan se olla, että treeneissä syntyy vääränlainen mielikuva, kun noita lähitilanteen tekniikoita (kuten pureminen, kyynärpäät, silmien sorkkiminen) ei voi ihan huoletta pistellä menemään. Ja jos harjoittelukumppani ei "kohtuullisesta kontaktista" yhtään hellitä otteitaan, niin tulee tunne, ettei pärjää. Sama tilanne maassa kamppaillessa.

Tällaisissa tilanteissa pitäisi tietysti sitten vetäistä sen verran reippaasti, että väkisinkin hellittäisi... :badgrin:
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#25

Viesti Mars »

Olen funtsinut että kuinka fiksua tuo Defendon iholle ja sylipainiin pyrkiminen lopunperin on, jos tarkoituksena on opetella itsepuolustusta. Tietysti paljolla treenillä tuollaisen kontrollihakuisen systeeminkin saa toimimaan, mutta eikö siinä samalla aseta itsenä alttiiksi esimerkiksi terälle, jota ei pystypainitilanteessa välttämättä edes huomaa?

Defendossa tykästyin aluksi lyöntihyökkäysten torjuntoihin (kilpi, A-torjunta), magassa kun tuntui että piti ensin vähän odotella että mikä lyönti on tulossa ja reagoida vasta siihen tekniikka vs. tekniikka periaatteella. Ellei sitten kyseessä ollut ladattu nakkikiskaheijari. Kokonaisuutena kuitenkin tuntuu siltä, että magassa on paremmin varauduttu siihen mahdollisuuteen, että hyökääjällä onkin veitsi.

Kun molempien lajien kohdalla kyse on kuitenkin tekniikkapohjaisesta lähestymistavasta, niin Defendon eduksi on laskettava että se on muokattu tiiviimmäksi paketiksi. Itselleni mieluisin konsepti ehkä olisi eräänlainen "tiivistetty Krav Maga" josta "turhat rönsyt" olisi poistettu. "Samankaltaiseen ongelmaan samankaltainen ratkaisu", kuten Saario eräällä Riksun leirillä sanoi.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#26

Viesti Paappa »

Tyttö kirjoitti:
L.K. kirjoitti: Silti itse näkisin että jopa ehkä vahvempi iholla. Kuitenkin kovaa lyöminen esim. suorilla tai kovien kierto/etupotkujen tms. tekeminen vaatii paljon treeniä mieheltäkin ja vielä enemmän naiselta (koska fyysiset lähtökohdat yleensä heikommat).
Sen sijaan esim. kyynärpäälyönnit,polvipotkut,pureminen,kynsiminen,silmien sorkkiminen jne. ovat tekniikoita joihin nainen saa varsin paljon voimaa suht vähälläkin treenillä.
Voihan se olla, että treeneissä syntyy vääränlainen mielikuva, kun noita lähitilanteen tekniikoita (kuten pureminen, kyynärpäät, silmien sorkkiminen) ei voi ihan huoletta pistellä menemään. Ja jos harjoittelukumppani ei "kohtuullisesta kontaktista" yhtään hellitä otteitaan, niin tulee tunne, ettei pärjää. Sama tilanne maassa kamppaillessa.

Tällaisissa tilanteissa pitäisi tietysti sitten vetäistä sen verran reippaasti, että väkisinkin hellittäisi... :badgrin:
Tuon olen itsekin kokenut ongelmaksi, että kumppani ei treeneissä "usko" niitä pehmittäviä tekniikoita. Ainoa mikä tehoaa on maahanvienti ja jonkinlainen alistaminen siellä, tai sitten vetää polvella kovempaa tai jotain. Hankalampaa on se, että jotain pääpuskua tai kyynärpäälyöntiä kasvoihin ei oikein voi tehdä turvallisesti. Näille esim. avari kasvoihin on ihan hyvä vaihtoehto, se säväyttää sen verran että toiminta loppuu hetkeksi.

Tämähän ei ole sinänsä defendon vika lajina, vaan tyhmien harjoituskumppanien.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Japa
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Mualiman napa

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#27

Viesti Japa »

Mars kirjoitti: Olen funtsinut että kuinka fiksua tuo Defendon iholle ja sylipainiin pyrkiminen lopunperin on, jos tarkoituksena on opetella itsepuolustusta. Tietysti paljolla treenillä tuollaisen kontrollihakuisen systeeminkin saa toimimaan, mutta eikö siinä samalla aseta itsenä alttiiksi esimerkiksi terälle, jota ei pystypainitilanteessa välttämättä edes huomaa?
Defendossa pystypainissa nimenomaan on tarkoituksena hallita käsiä ja siitä jatkaa nopeasti vastahyökkäyksillä. Kuten Wolfe painottaa, että kokoajan pitää tietää missä on kaverin kädet "hands deliver weapons".
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#28

Viesti kamppaaja »

Mjölnir kirjoitti: Lyömisen ja potkimisen edes auttavaan oppimiseen menee pidempään kuin painitekniikoiden.
Mulla on aina ollut erilainen kuva. Ei tarvitse osata otella voidakseen käyttää auttavasti lyöntejä ja potkuja. Useimmat osaavat jo ennen treenaamisen aloittamistakin vahingoittaa vastustajaa niillä jotenkin, ja aloittelijana lyöntivoima tuntui nousevan treenin myötä varsin paljon. Mutta tosissaan vastustavan tyypin vieminen maahan menemättä itse sinne voi vaatia jo aika hyvää tekniikkaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#29

Viesti Mjölnir »

Mars kirjoitti: Itselleni mieluisin konsepti ehkä olisi eräänlainen "tiivistetty Krav Maga" josta "turhat rönsyt" olisi poistettu. "Samankaltaiseen ongelmaan samankaltainen ratkaisu", kuten Saario eräällä Riksun leirillä sanoi.
Tämä on versio Valkeakosken Heracles. Eihän kukaan pakota harjoittelemaan sellaisia sovelluksia, jotka eivät sovi jollekin henkilölle? Paitsi jos haluat treenata tasokokeita varten, mutta se on sitten eri asiaa kuin itsepuolustuksen treenaaminen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

#30

Viesti Mjölnir »

kamppaaja kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Lyömisen ja potkimisen edes auttavaan oppimiseen menee pidempään kuin painitekniikoiden.
Mulla on aina ollut erilainen kuva. Ei tarvitse osata otella voidakseen käyttää auttavasti lyöntejä ja potkuja. Useimmat osaavat jo ennen treenaamisen aloittamistakin vahingoittaa vastustajaa niillä jotenkin, ja aloittelijana lyöntivoima tuntui nousevan treenin myötä varsin paljon. Mutta tosissaan vastustavan tyypin vieminen maahan menemättä itse sinne voi vaatia jo aika hyvää tekniikkaa.
Olen tästä eri mieltä. Olen niin paljon tehnyt ihmiskokeita, että auttavan pystypainin oppii paljon nopeammin kuin auttavan potkunyrkkeilyn
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa