Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Karate vapaaottelussa

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Re: pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#16

Viesti Kari Aittomäki »

Anteeks viivästys.
Jep, noilla reunaehdoilla olet oikeassa.
Tosissansa urheilevat ovat noin ylöjään aika tajuamiskykyistä sakkia muitten urheilumetodien suhteen..
Vaikka se suunsoitto on kyllä mehevää. Hyppääjät tosiaankin naamailevat toisilleen ja toisistaan.

Kamppailumetodit kun kuitenkin oikeasti ovat enimmin harraste- ja kuntoilumuotoja.
Kilpaurheilu eli tavoitteellinen tehotreeni on hyvin pieni osa kerroskakkua.
Ne asenteet näkyy muualla.
Ja kokemani mukaan semmosia kuin väitän, tosin saatan tässäkin puhua eilisestä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#17

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Jussi otti tuonailtana yhden iskun matsin.
...ja oli vielä se antava osapuoli :D

En ole nopeampaa tyrmäysvoittoa nähny
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 3419
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Re: pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#18

Viesti Jasse »

Samassa illassa Immu oli nopeampi. Oloiko se niin että Jussi vetäs kuuteen seknttiin ja Immu neljään.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#19

Viesti Mjölnir »

Jasse kirjoitti: Samassa illassa Immu oli nopeampi. Oloiko se niin että Jussi vetäs kuuteen seknttiin ja Immu neljään.
Mun mielestä Jussi vetäs 7sek, mutta en ihan varma ole.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 3419
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Re: pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#20

Viesti Jasse »

Oli miten oli mutta tarinan mukaan Jussi tuli pukkariin tyrmättyään Kurvin ja sanoi pojille että vetäkääpä paremmaks, ja sitten Immu teki uudet enkat tiputtamalla Löfstadin. Räväköitä matseja kummatkin.
Mikko1
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3
Lauteille: Marraskuu 2008

Re: pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#21

Viesti Mikko1 »

Suosittelen katsomaan lauantaina 15.11 Pelkokerroin neloselta. Siellä on mukana kisaamassa 80-luvulla loistavasti menestynyt kilpakarateka Ari "mawa" Kaunismäki.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

Re: pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#22

Viesti johannes »

Mikko1 kirjoitti: Olen Jassen kanssa samaa mieltä siitä, että karaten anti vapaaottelulle voisi juuri olla tuo hyvä etäisyydenhallinta ja liike. Kun verrataan karatessa ja vapaaottelussa ottelijoiden välistä etäisyyttä, tulen ainakin itse huomanneeksi yhteneväisyyksiä..

Karatekat harjoittelevat hyvin paljon rytminvaihdoksia, eli ns.yllätyshyökkäyksiä. Ne ovat omiaan juuri pitkälle etäisyydelle jolloin vastustaja pitää saada yllätettyä. Kun katson clippejä karatematseista ja vaparimatseista huomaan kuinka eri tavalla samalta etäisyydeltä voidaan lähteä hyökkäämään. Esimerkiksi aika harvassa vaparimatsissa olen nähnyt että otetaan askel taaksepäin(eli annetaan toiselle narua) ja sitten hyökätäänkin terävästi ja ilmeettömästi eteenpäin - Tätä kyllä käytetään karatematseissa hyvinkin paljon menestyksekkäästi.

Myös hyvä sivuttaisliikkuminen kuuluu kilpakarateen. Miksei siitä voitaisi enemmän ottaa oppia vapaaotteluun? Miettikää kuinka hankalaa on ottaa kaveria vastaan joka ei aina tule kuin höyryjuna eteenpäin, vaan liikkuu paljon sivuttain ja kun oma liike ei pysy perässä niin kaveri iskeekin sivulta. Sitä on vaikeampaa seurata ja se tuntuu sekoittavan hyvin useasti oman tekemisenkin. Jo näitä asioita jalostamalla saa mielestäni hyvää varmuutta ja yllätyksellisyyttä siihen vapaaotteluunkin.
En harrasta vapaaottelua, mutta kun on puhuttu,että vapaaottelun pystyottelu perustuu potkunyrkkeilyyn tai nyrkkeilyyn, niin ajattelin kommentoida potkunyrkkeilyn puolelta. Itse olen ainakin nähnyt ja harjoitellut usein juurikin liikkumisella paikan pelaamista vastaan lyömiselle usein. Tuon kaltainen liikkumistreeni kuuluu potkiksessa varmaankin jokaisen kilpailijan treenaamiseen. Muutenkin ihmisillä tuntuu olevan ihmeellisen staattinen kuva potkunyrkkeilyottelusta. Siinäkin kun olisi ensisijaisesti tarkoitus turvata oma koskemattomuus liikkumisella tai vastatekniikoilla. Sen jälkeen voi väistää tai sitten torjua, jos ei voi väistää. Sivuttaisliike on erittäin tärkeä, kun otellaan ahtaassa kehässä. Nyrkkeilyssä kuvittelisin liikkumistreenin olevan vieläkin isompi osa harjoittelua. Mitä tulee vapariin, niin kuvittelisin pistekaraten pitkältä etäisyydeltä tulevien hyökkäysten olevan ongelma sellaista tyyppiä vastaan, joka on harjoitellut lyömään vastaan. Itse olen ainakin huomannut karatekoiden ongelmaksi juurikin liian pitkältä etäisyydeltä hyökkäämään lähtemisen, kun sparrataan esimerkiksi potkissäännöin. Mutta enpä kyllä tiedä, miten tämä vapariin sitten soveltuisi, kun en siitä mitään muutenkaan tiedä.
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
RikuLahdensuo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 392
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Lapua

Re: pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#23

Viesti RikuLahdensuo »

Pistekarate vapaaottelussa ?
Mielestäni Karaten menttaliteetti sopii Erittäinhyvin Vapaaseen otteluun.
Mutta kun näitä sääntöjä ja sarjoja on nykyään vain Naisille :lol:

Sääntövalikoima
Rotunaiset D:Kuppikoko
Missit C: Kuppikoko
Laihat B: Kuppikoko
Laudat A: Kuppikoko

Heh heh heeee :lol: :lol: :lol:
Kyllä Vapaaotteluliitto on oikeesti tehnyt mahtavaa työtä.
Eikä Vapaaottelu olisi vanhalla systeemillä koskaan noussut nykyiseen suosioonsa.

Tyynysodassa / siis hanskatkädessä urheillessa. hommasta tulee pelkkää voimalla mänttäämistä. on vaikea hyödyntää anatomiaa, hermoratoja ja kehon sähkömangneettista kokonaisuutta.

Sitä vain joskus miettii jos vapaaottelu olisi vapaata ottelua.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

Re: pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#24

Viesti johannes »

Hyvin sä vedät.
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 3419
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#25

Viesti Jasse »

Karateka Lyoto Machida jyräsi taas UFCssä:

http://www.megavideo.com/?v=IEKRYYR2" onclick="window.open(this.href);return false;

Todella hyvä etäisyydenhallinta ja tarkka takakäsi. Pyyhkäisyn ajoitus on myös uskomaton.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#26

Viesti Kari Aittomäki »

Kiait puuttuu.
Mainiota työskentelyä, tosin vastus ei ole ollenkaan tapahtumien tasalla.
Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1576
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Praha
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#27

Viesti Janne Oksanen »

Ja eikös Georges St. Pierre ole alkujaan karatemiehiä myös? Hienoa nähdä vähän vaihtelua ottelutyyleissä. Se perinteinen nyrkkeily+thaikku+BJJ -combo alkaa maistua puulta, vaikka onkin osoittautunut tehokkaaksi.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#28

Viesti Jarppa »

En edelleenkään tajua Machidan tyyliä dissaavia. Itse tykkään, mikäs sen parempaa kuin otella ottamatta osumaa ja hakkaamalla vastus silti lyttyyn. :)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#29

Viesti Kari Aittomäki »

Missä viipyy seuraajat?
Karateklubi halloo?
Tilat on ja 30vuotisbileitten kuvissa vanhatherrat näytti varsin hyväkuntoisilta.

Ei muuta kuin vanhan Budocenterin tatamit käyttöön ja homma hemmetinmoiseen nousuun.
Vaikka Benny päävetäjäksi, se on oikeen kelvollinen karateka ja brassijututkin on hallussa.
Soittaa viuluaki.
CrazyCatt
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 301
Lauteille: Maaliskuu 2007

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#30

Viesti CrazyCatt »

Ei sitä oikein muuta voi sanoa kuin että ilo on herran työskentelyä seurata.

Lieköhän pääsee piakkoin kokeilemaan mestaruutta?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa