Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Metsästyskiväärit

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Metsästyskiväärit

#1

Viesti navajas »

Olen ostamassa kivääriä ja kiikaria etupäässä peurakyttäykseen ja ketun haaskapyyntiin. Mahdollisesti myös satunnaiseen majavajahtiin, tosin siellä tulen varmaan etupäässä jatkamaan jousella. Ja ehkä myös hirvijahtiin, tosin siihen saatan hankkia jonkun toisen pyssyn pienemmällä kiikarilla.

Kun tätäkin foorumia seuraa metsästäjiä, niin ajattelin kysellä, että millä kalustolla porukka ammuskelee? Jos menee jonkun mielestä aiheen viereen, niin saa siirtää kahvilaan.

Itse harkitsen Meoptan 56-millistä kiikaria ja Tikan Varmintia kaliiperissa .308. Eri foorumeita kun seuraa, niin todella ristiriitaista on eri merkkeihin suhtautuminen.
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: Metsästyskiväärit

#2

Viesti Ralle Ryökäle »

Osta samantien 30 - 06. Etuna suorempi lentorata, monipuolisempi patruunavalikoima (etenkin itselataajalle). Patruunasta löytyy myös tehoa eri tavalla, varsinkin suurriista-latauksissa, onhan tuossa sentin verran enemmän hylsytilavuutta. Mietoja kuteja toki myös löytyy kevyempiin hommiin. Ja nimenomaan itselataamaalla kyseessä on yksi monipuolisimmista kalipereista.

Kiikariksi suosittelen alan parhaimmistoa, koska köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.

http://www.alloptics.fi/zeiss_tahtaimet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeiss Diavari T-malli ja 42nro ristikolla, olisi aika optimi mainitsemiisi puuhiin. Itsellä tuosta muutaman vuoden takainen malli. Noiden kanssa saat tunnin lisää kyttäys-aikaa, jos verrataan keskitason putkiin. Se tunti on usein hyvin ratkaisevaa aikaa ;)

Zeissin putket ovat pesseet kilpailijansa, tosin niukasti monissa testeissä. Ja nimenoaan testeissä, jotka tehty laboratorioissa, eikä vain menty metsän reunaan ja illan mittaan tiirailtu pusikkoon mitu-menetelmällä.
Saunatonttu
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 89
Lauteille: Helmikuu 2006

Re: Metsästyskiväärit

#3

Viesti Saunatonttu »

Kysy Filipinolta vaikka yksityisviestilllä millainen kannattaa hankkia. Hän tietää sekä pitkistä että lyhyistä aseista!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Metsästyskiväärit

#4

Viesti Mika »

Saunatonttu kirjoitti: Kysy Filipinolta vaikka yksityisviestilllä millainen kannattaa hankkia. Hän tietää sekä pitkistä että lyhyistä aseista!
Heh, kai Filipino voi tässäkin vastata, sitä varten täällä keskustellaan :) Ja on Filipino asiantuntevasti ennenkin kirjoitellut ihan näkyvästi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Metsästyskiväärit

#5

Viesti MtJ »

Zeiss on tietysti lippulaiva.

Harkitsisin kyttäysjahtiin myös suoralentorataisia pyssyjä, kuten vaikkapa .270, .243Win, jne.

Itselläni on kokemusta .222Rem, .308Win majavajahdissa ja olen tappanut molemmilla majavia. Samalla tavalla olen tappanut näillä vehkeillä kettuja ja supikoiria. Riippuu vähän siitäkin, että missäpäin maata metsästät, onko hollit kuinka pitkiä. Pohjanmaalla voipi olla tarpeen käyttää kunnon suurennosta, kun taas joissakin puskaisissa ja kivisissä maastoissa riittää suurennokseksi joku 12x hyvin.

Tilasin ulkomailta, osoitteesta
http://www.theopticzone.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Useampia kiikareita. Myyvät ja toimittavat Suomeen asti. Piekkariin tilasin tuolta Bushnell Banner 6-24x40 mildot kiikarin, hinta oli postikuluineen 152 euroa. Vastaava maksaa Suomessa 279 euroa ja halvin taisi olla jonkun parisataa. Toimitus perillä viikossa.

Aion tilata .222seen Zeissin jonkun mallin. Harkitsin myös Smith&Benderiä, minulla on siitä jonkun verran kokemuksia, kaikki ovat olleet hyviä. Jopa intin S&Bllä ammuin 19-25 millin kasaa 200 metriin. Kaliiperina silloin tietysti se TAK85sen 7,62x54R (vai oliko se 53R, muistoni on haalistunut).
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: Metsästyskiväärit

#6

Viesti Ralle Ryökäle »

Suoralentorataisemmilla latauksilla ei minun mielestäni ole juurikaan merkitystä peurankyttäyksessä. Etäisyydet hämäräkytikseillä ovat max 70m, ainakin järkevästi toteutettuina. Toki lumen ollessa maassa matkoja voidaan pidentää, mutta se on tarpeetonta. Majavakytiksellä ja lintujahdissa nämä kevyet ja nopeat kaliperit ovat toki elementissään.

Tarjosin 30 - 06:sta sen monikäyttöisyyden vuoksi. Kelpaa myös mainiosti hirvijahtiin, jos siihen tilaisuus joskus aukeaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Metsästyskiväärit

#7

Viesti Mjölnir »

MtJ kirjoitti: Kaliiperina silloin tietysti se TAK85sen 7,62x54R (vai oliko se 53R, muistoni on haalistunut).
Meillä sitä kutsutaan 53R:ksi, Yhdysvalloissa 54R:ksi.

Zeissille on kyllä hyviä vaihtoehtoja tarjolla. Itsellä on kokemusta seuraavista: Kahles, Leupold. Molemmat erittäin priimaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Re: Metsästyskiväärit

#8

Viesti navajas »

Majavakyttäys jää etupäässä jousihommiksi. Aika ryteikköisessä korpimaisemassa Itä-Suomessa tulee käytyä. Peurajahti on sitten Etelä-Suomen hommia. Hirvetkin tulee kuvaan mukaan tod. näk parin vuoden sisällä.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Metsästyskiväärit

#9

Viesti MtJ »

Yksi ajatus tähän kivääriasiaan on sekin, että jytkympää kaliiperia on hankalampi hallita ja laukausmäärät saattavat jäädä sen takia pienemmiksi kuin jollakin kevyemmän rekyylin aseella.

Itse metsästelen Etelä-Savon ryteiköissä ja olen lintuhommissa pärjännyt sillä .222Rem (eilen viimeksi kukkoteeri alas). Majavakytiksessä hollit on niin lyhyitä, että olen käyttänyt .308win. Lataan myös paukut itse tuohon kolmenollakasiin, luotivalikoima on huomattavan laaja.

Ongelmia toisaalta tuottaa kolmenollakasissa rehellisesti sanoen rekyyli; kaksisataa laukausta illassa ja olkapää on muroilla tai vähintään arkana. Joku geeliperälevy tietysti pehmentäisi ja varmasti vaimennin piipun päässä pehmentäisi potkua vielä lisää. Mutta eihän niitä ole tullut hankittua.

Jos pitäisin hankkia nyt uusi ase ja budjetti ei olisi kamalan kireä, valitsisin kompromissin kaliiperin tehon, rekyylin, paukkujen hinnan ja lentoradan suhteen. .223 voisi olla hyvä peli, mutta eihän siitä mihinkään hirvijahtiin ole.

Ehkäpä kannattaisi hankkia ase ensisijaista tarvetta varten, eli kettukytikselle, lintu- ja peurajahtiin. Ja vasta sen jälkeen hankkia erikseen isompi hirvijahtiin. Itse tein mielestäni virheen hankkiessani "jokapaikan pyssyn" 90-luvun alussa, koska myöhemmin ostin kuitenkin lintukiväärin erikseen ja 308 on sitten toista käyttötarkoitusta varten. Jollain .223lla taipuu kaikki riista ja rekyyliä ei ole nimeksikään. Melkein sijoittaisin tähän kaliiperiin itse.

.30-06, .308, .243 ja niin edelleen ovat tietenkin hyviä ja kun kerran ajatuksissa on peuralaillinen ase, niin varmaan se löytyy näistä kaliipereista. Luoteja joutuu hieman testaamaan, kun ajatellaan lintujahtia. Kyllä sieltä sopivat täysvaipat löytyy kaikille.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Re: Metsästyskiväärit

#10

Viesti AlexMachine »

"Ruotsin mauseri" 6.5x55 riittää hirveen asti, tarkka ja suora lentorata.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Metsästyskiväärit

#11

Viesti Mjölnir »

AlexMachine kirjoitti: "Ruotsin mauseri" 6.5x55 riittää hirveen asti, tarkka ja suora lentorata.
Tuollaisella olen joskus ampunut ihan hyvää kasaa 500m saakka.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Re: Metsästyskiväärit

#12

Viesti navajas »

Itse asiassa eniten tökkii tähtäimen hankkiminen ja siinä nimenomaan testien ja mielipiteiden äärimmäinen ristiriitaisuus. Mistään ei oikein tunnu löytyvän objektiivista mielipidettä siitä, mikä tähtäin on hinta-laatusuhteeltaan hyvä.

En siis etsi halpaa, vaan sellaista, jonka hinta on järkevässä suhteessa laatuun. Eli jos toinen putki maksaa 2 500 euroa ja toinen tonnin, niin onko se kalliimpi vekotin niin paljon parempi, että investointi on kannattava.

Käytännösä sis niin, että onko sen kalliimman vehkeen "hämäränäkö" esim. niin paljon parempi, että jahti jatkuu tunnin pitempään vai onko kyse vain minuutista parista. Tai jotain muuta vastaavaa.

Maksan mielelläni laadusta, mutta en maksa mielelläni ylioptimoinnista. Hyvänä esimerkkinä tästä stereot. Hifilaatu riittää minulle. Tiedän että high-end on parempi, mutta ei niin paljon parempi, että maksaisin moninkertaisen hinnan siitä, kun en eroja kuitenkaan omilla korvillani kuule.
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: Metsästyskiväärit

#13

Viesti Ralle Ryökäle »

Totta puhut.. Sanotaan nyt näin että, yli 1200€ putket eivät ainakaan ole huonoja, loppu on tosiaan sitä hifistelyä.
Järkevää olla koskematta kaikenmaailman erätukkujen omiin "kiikareihin", tascoihin ym halpismerkkeihin. Tarkoitus on kuitenkin ottaa eläin hengiltä mahd nopeasti ja tarkasti. Mitä paremmat ovat välineet, sitä paremmin onnistut tässä, toki ampujan pitää tuntea rajansa ja taitonsa.
Parempi tosiaan ostaa reilu tonnin laatupeli, kuin se että ostaa 5 vuoden välein tyydyttävä laatuisen perusputken.

Kuuspuolikas on kyllä erittäin hyvä ja monikäyttöinen kaliperi. Ainoana miinuksena näkisin, suppeahkon patruuna ja luotivalikoiman.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Metsästyskiväärit

#14

Viesti Mjölnir »

Olen ollut erittäin tyytyväinen Leupoldin Vari -X Mk III:en. Hinta on luultavasti jossain 1000€ paikkeilla.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Re: Metsästyskiväärit

#15

Viesti navajas »

Jännää on esimerkiksi se, että M&K:n 56 mm putkien testitulokset erosivat aika lailla Metsästäjä-lehden välissä olleen kiikaritestin tuloksista. Ei siis pelkät arvosanat ja mielipiteet, vaan ihan kylmät tekniset arvotkin. Siitä onko ollut aika paljon keskustelua foorumeilla.

Tuntuu siltä. että toisten mielestä Zeiss on jumalan lahja kiikarimaailmalle ja toiset kiroavat sen alimpaan helvettiin. Sama sitten S&B:n, Kahlesin ja Swarovskin kohdalla. Puhumattakaan muista merkeistä.

Olisi kiva lukea hieman konkreettisempi käytännön testi eli kuinka kauan eri olosuhteissa milläkin mallilla mitäkin näkee. Pysyvätkö säädöt kohdillaan kuljetuksessa yms.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa