Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kirjasto

Näytökset, kurssit, leirit, seminaarit, kilpailut, harjoittelukaveria etsitään jne.

Valvoja: Valvoja

Kirjaston formaatti

Ketjuja Muut ilmoitukset -alueelle
1
7%
Oma alue
11
79%
Tietokanta
2
14%
 
Ääniä yhteensä: 14

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kirjasto

#1

Viesti Mika »

Kiinnostusta lainakirjastoon on selvästi olemassa. Äänestäkäämme nyt parhaasta toteutusmallista.

Ylläpito kuuntelee toiveitanne :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#2

Viesti mronkain »

Ensimmäisessä vaiheessa oma alue, joka näkyisi vain niille, jotka erikseen pyytävät sinne oikkia. Näin saadaan pari etua:
- satunnaiset lukijat eivät löydä sinne, pitää rekisteröityä, jolloin palautukset toimivat hiukan paremmin
- ne, jotka eivät ole siitä kiinnostuneita, eivät turhaan näe aluetta listassa

Toisessa vaiheessa voisi ajatella tuota tietokantaa, kunhan päästään ensin yksimielisyyteen siitä mitä siellä olisi. Tästä voidaan sitten keskustella kirjastoalueella. Pari ideaa:

Jokainen laittaa kirja-/video-/DVD-/yms-listansa tiedotteena (onko mahdollista antaa oikat kirjoittaa tiedotteista kaikille joilla on oikat ko. alueelle?), silloin ne näkyvät aina alueella ensimmäisenä ja muu keskustelu jää niiden perään

Otsikko samalla tavalla, esim. <käyttäjätunnus> <listan nimi>, esim.

mronkain DVD-lista
mronkain kirjalista
mronkain lehtilista
mronkain videolista

jne.

- Marko
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#3

Viesti kaik »

Kylläpä tuo oma alue on suositeltavin aloitukseksi. Sillä homma pyörii hyvin ja jos suosio kasvaa niin sitten voi siirtyä tietokannan käyttöön. Ja toki jos käyttö onkin hyvin minimaalista niin voinee lakkauttaa koko ryhmän ja siirtää tuonne Muut ilmoitukset osastolle..
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#4

Viesti YJT »

Hyvin pitkälti samaa mieltä kuin edelliset kirjoittajat. Jos homma jää pienimuotoiseksi, sen pyörittäminen hoituu jopa ilman mitään keskitettyä kirjastotoimintaa. Jos suosio on suurta, voi hommaan panostaa enemmän.

Mielestäni joku erillinen "kirjastorekisteröityminen" voisi olla paikallaan, jolloin vain niillä jotka ovat itse asettaneet materiaalia lainaksi, olisi oikeudet ko. foorumille.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#5

Viesti YJT »

Sen verran jatkaisin, että mielestäni foorumille voisi laittaa omat viestiketjut jokaisella paikkakunnalle erikseen. Näin olisi helpointa löytää itseä lähellä olevat lainaajat, eikä tarvitsisi selata läpi koko Suomen ilmoituksia (joita toivon mukaan tulee kymmeniä).

Selvyyden vuoksi voisi käyttää standardisoituja alueita, eli vaikka alueellisen keskuksen mukaan nimettyjä alueita. Esim. Helsinki kattaisi pääkaupunkiseudun, Lahti käsittäisi Nastolan, Heinolan ja muut lähialueet jne.

Mielestäni jokainen lainaaja voisi laittaa kaiken materiaalinsa yhteen listaan, kuitenkin jokainen aineistotyyppi eriteltynä (eli vaikka kirjat ensin, sitten DVD:t, sitten VHS:t, jne).
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Salattu

#6

Viesti Mika »

Pitäisikö - kuten on ehdotettu - tämän uuden alueen olla salattu niin, että sitä pääsisi lukemaankin vasta "lainausryhmään" liityttyään?

Vaihtoehtoja on useita.
Tasoja on kolme, rekisteröitymättömät, rekisteröityneet ja johonkin tiettyyn erityisryhmään kuuluvat.
Okei, sitten oikeudet alkavat alueen näkemisestä (ei siis vielä lukemisesta, vain että näkee alueen olevan olemassa), sen lukemisesta ja sinne kirjoittelemisesta. Tiedote- yms. oikeudet voidaan jakaa kuten parhaaksi nähdään, teknisesti siis tämäkin on mahdollista (kuten mronkainen kysyi).
Miten nuo kolme tasoa ja nuo alueen käyttöön liittyvät oikeudet tulisi mielestänne parhaiten yhdistää?

Kertokaa niin toimimme :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jore
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 89
Lauteille: Tammikuu 2005

#7

Viesti Jore »

Jos aluetta ei voi edes lukea ennen kuin on hakenut sen oikeuksia, mistä voi tietää, haluaako sinne oikeuksia?
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#8

Viesti mronkain »

Siis tarkoitin että jos ylipäänsä on kiinnostunut tällaisesta lainaustoiminnasta, niin voisi pyytää oikat sinne. Jos ei ole kiinnostunut lainaamaan kirjoja(an) tai muita, niin silloin ei myöskään tarvitse oikkia sinne.

- Marko
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#9

Viesti YJT »

Mielestäni homman voisi toteuttaa siten, että rekisteröitymättömät käyttäjät näkevät kirjastofoorumin päävalikossa, mutta eivät pääse katselemaan viestejä. Jos rekisteröitymätön käyttäjä klikkaa kirjastofoorumia, tulisi näkyviin teksti jossa kerrottaisiin, että foorumi vaatii erillisen rekisteröitymisen, ja samalla näytettäisiin rekisteröitymisohjeet ja lainaussäännöt.

Mielestäni olisi kaikkein reiluinta, että vasta sitten pääsisi katselemaan kirjaston valikoimaa, kun oln itse laittanut sinne jotain. Sen lisäksi että tämä olisi selvintä, se vähentäisi "kerman päältä kuorintaa", eli käyttäjä toteaa, että kirjastossa ei ole mitään mitä haluaisi itse lainata, joten ei viitsi turhan takia asettaa mitään omia kirjojaan lainattavaksi.

Joka tapauksessa ne, jotka ensimmäisten joukossa laittavat kirjojaan listalle, joutuvat tekemään sen "sokkona", tietämättä mitä kirjoja mahdollisesti itse voisi lainata toisilta. Jos foorumia pääsisi lukemaan vasta kun on asettanut kirjoja lainaksi, olisivat kaikki tämän suhteen samalla viivalla.

Ja kuten Marko totesi, jos ei ole kiinnostunut lainaamaan kirjojaan toisille, ei varmaankaan tarvitse edes lukuoikeuksa foorumille.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#10

Viesti Mika »

YJT kirjoitti: Mielestäni homman voisi toteuttaa siten, että rekisteröitymättömät käyttäjät näkevät kirjastofoorumin päävalikossa, mutta eivät pääse katselemaan viestejä. Jos rekisteröitymätön käyttäjä klikkaa kirjastofoorumia, tulisi näkyviin teksti jossa kerrottaisiin, että foorumi vaatii erillisen rekisteröitymisen, ja samalla näytettäisiin rekisteröitymisohjeet ja lainaussäännöt.
Hmm...teknisesti varmasti kaikki on mahdollista, mutta tuo loppuosa (säännöt ja rekisteröitymisohjeet) vaatisi koodausta.
YJT kirjoitti: Mielestäni olisi kaikkein reiluinta, että vasta sitten pääsisi katselemaan kirjaston valikoimaa, kun oln itse laittanut sinne jotain. Sen lisäksi että tämä olisi selvintä, se vähentäisi "kerman päältä kuorintaa", eli käyttäjä toteaa, että kirjastossa ei ole mitään mitä haluaisi itse lainata, joten ei viitsi turhan takia asettaa mitään omia kirjojaan lainattavaksi.
Hmm. Ehkä en itse ole sisäistänyt asiaa riittävän hyvin, mutta vaikuttaa siltä, että yrittäisitte suojella jotakin, enkä edes tiedä, mikä se "jokin" on. Sana protektionismi tulee tästä ketjusta kielen päälle monta kertaa, ja se sinänsä sotii potku.netin filosofiaa vastaan.

Mikseivät muutkin kuin varsinaiset lainaajat voisi nähdä, mitä kirjoja ja leffoja on lainattavissa? Miksi sen pitäisi olla niin salaista?
Jos lainaus tapahtuu kuitenkin henkilökohtaisesti, miten tämä ennakkorajoitus muuttaa asiaa?
Jos muut eivät näe, mitä voi lainata, ei ainakaan sitä kautta voi lisätä lainaajia ja lainaksiantajia, vaan halu lainata ja antaa lainaksi tulisi olla hyvin vahva jo asiasta kuultuaan. Ehkä olen väärässä, mutta uskon tämän vähentävän potentiaalisten lainaajien ja lainaksiantajien määrää.

Tuosta erikseen rekisteröinnistäkin olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että sehän ei takaa mitään. Lainaustapahtuma on joka tapauksessa henkilökohtainen, joten siinä vaiheessa on melko merkityksetöntä, onko henkilö joskus lähettänyt viestin halukkuudestaan osallistua tähän toimintaan vai ei. Ilmiselvästi asia siinä kohtaa kiinnostaa häntä.

Tuo suojeleva sävy omaisuutenne suhteen voisi herättää sen kysymyksen, että oletteko aivan valmiita lainamaan toisillenne.

Pahoittelen suorasukaista sävyäni, mutta haluaisin edes hetkeksi palauttaa kaikki aloitusruutuun, jotta voisimme kaikki miettiä, miten ja varsinkin miksi tämä kaikki voisi onnistua.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#11

Viesti mronkain »

Minun pointtini siihen, että kirjastoryhmä ei näkyisi muille, oli se, että muutenkin välillä on kuulunut valitusta siitä että ryhmiä on liikaa. Näkymätön ryhmä ei kiusaisi näitä henkilöitä, jos taas joku haluaisi sinne oikat, ne saisi kysymällä.

Eli kannatan seuraavaa:
Uusi käyttäjäryhmä (esim. Kirjasto)
Uusi alue (Kirjasto), jonne oikat em. ryhmällä, voisi jopa tehdä niin että ryhmään saisi liittyä vapaasti itse (lienee mahdollista?), tai sitten pyynnöstä liitetään.
Alueella kaikille oikat kirjoittaa tiedotteita, jokainen tekisi kustakin mediatyypistä oman listan, eli esim.
mronkain DVD-lista
mronkain kirjalista
mronkain lehtilista
mronkain videolista
Lisäksi viestit otsikolla:
Helsinki
Tampere jne.
joihin jokainen voisi laittaa replynä viestin, jossa linkit omiin listoihinsa.
Listojen formaattia voidaan vielä puida. Kaikki muut viestit alueella normaaleina viesteinä, jolloin listat säilyisivät aina ensimmäisinä.

- Marko
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#12

Viesti YJT »

Mika kirjoitti: Hmm. Ehkä en itse ole sisäistänyt asiaa riittävän hyvin, mutta vaikuttaa siltä, että yrittäisitte suojella jotakin, enkä edes tiedä, mikä se "jokin" on. Sana protektionismi tulee tästä ketjusta kielen päälle monta kertaa, ja se sinänsä sotii potku.netin filosofiaa vastaan.
No joo, onhan se näinkin. Itse olen aikaisemmin ollut melko varovainen omien tavaroideni lainaamisen suhteen (johtuu joistakin huonoista kokemuksista). Olen kuitenkin viime aikoina huomannut lainaamisen edut, mutta olen aina lainannut tavaroitani henkilöille, jotka tunnen entuudestaan (eli lainaustapahtuma ei ole ensimmäinen kontakti ko. henkilöön). Oikeastaan päällimmäinen syy varovaisuuteen on, että olen antamassa lainaksi omaisuuttani, jonka korvaaminen on mahdollisesti sekä työlästä että kallista. Syy, miksi kannatan ulkopuolisilta suljettua kirjastotoimintaa on se, että tämä toisi ehkä lisää turvallisuutta toimintaan, ja toisaalta näkisi että toinenkin osapuoli on sitoutunut toimintaan.

Saattaa tietysti olla, että vain jäsenille avoin kirjasto luo turhaan salaseurameininkiä ja sisäpiirejä. Se ei varmaankaan ole eduksi.

Tietenkin ongelman voi kiertää esim. tutkimalla potentiaalisen lainaajan foorumille kirjoittamia viestejä, ja tällä tavalla "tutustumalla" häneen. Ainakaan itse en aio lainata jotain tekijän omistuskirjoituksella varustettua kirjaa henkilölle, johon minulla ei ole mitään aikaisempaa kontaktia eikä käsitystä, minkälainen henkilö on kyseessä. Vaikka siis tutummille henkilöille olenkin tällaisia kirjoja lainaillut. Mutta tosiaan, tällaisen seulan voi jokainen toteuttaa itsekin ilman että sitä täytyy kirjoittaa sääntöihin.
Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

#13

Viesti Manki »

Niin, pitäisikö sinne Kirjastoon rekisteröityneitten laittaa sähköpostiosoitteensa "julkisesti" esille? Vai kävisikö yhteydenotto privojen kautta?
Viittaa ja uniformua kannan tosin vain päihtyneenä. -vicecity
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti premier »

Taitaa olla helpointa hoitaa privaviesteillä. Itse en ainakaan halua sähköpostiosoitettani foorumille näkyviin. Spämmiä tulee tarpeeksi nykyiselläänkin =)
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#15

Viesti mronkain »

Jos laittaa käyttäjätietoihin että sähköpostiosoite näkyy muille, niin se ei silti näy sellaisenaan, vaan tulee näkyviin email-namiska, josta voi lähettää mailia. Eli osoiteharvesteribotit eivät sitä löydä.

- Marko
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 19 kurkkijaa