Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jeet Kune Do

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#31

Viesti AriJ »

niilahasko kirjoitti: Jun fan ei ole mikään originaali Kungfu-tyyli, vaan Brucen Itse kehittämä nimike omalle Kungfulleen! Bruce-Kungfu 8)
Ja eikös Bruce Lee ollut Wing Chun (?) treenaaja Yip Manin alaisuudessa... *kurkkii* ...Wikipedian mukaan näin, ja opissa sen mukaan 1954-57.

Lähde (se aina niin luotettava) http://en.wikipedia.org/wiki/Yip_Man" onclick="window.open(this.href);return false;

PS. hyvä lausahdus tuolta "It is difficult for a student to pick a good teacher, but it is more difficult for a teacher to pick a good student."
______________________
Kuvake
niilahasko
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 462
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#32

Viesti niilahasko »

carenza kirjoitti:
Ôari kirjoitti:
suckerpunch kirjoitti:On kyllä totta että Bruce Lee kehitti JKD:n mutta se mitä Bruce Lee teki (taistelulajien saralla) oli harjoittelua mm. wing chunia, nyrkkeilyä ja muutamaa muuta lajia Jeet Kune Do periaatteiden mukaisesti. Eli jos Veikko Mäntästä päättää alkaa harrastamaan vaikka soutua ja kalastusta ja ottaa molemmista taidoista itselleen ja omiin käyttötarkoituksiinsa sopivimmat asiat joita sitten käyttää yksinään eräretkillä niin sitten se on Veikon JKD:tä vaikka Veikko ei olisi koskaan Bruce Lee:stä tai JKD nimistä kuullutkaan.
Minulle tuli tästä mieleen Kas-Pin, sikäli mikäli olen oikein lajin periaatteita ymmärtänyt.
No ei nyt aivan näinkään. Sijo Bruce treenasi ja opetti Jun Fan kung fua, josta sitten muokkasi itsensä näköisen JKD:n. Tätä on jo niin monasti puitu täällä(kin) etten enää viitsi kaikkea kirjoitella. Joka tapauksessa en suosittele käyttämään 'tietona' jotain kirjasta luettua vaan kehoitan käyttämään muita tiedustelutekniikoita...ja btw. se on nimenomaan Jun Fan kung fua mitä guro Inosanto muunmuassa opettaa ja näin lukee myös esim. opetusluvassanikin... joten viittaan tuohon kirjajuttuun jälleen.

Vaan jos ei tästä vielä selvinnyt niin puidaan sitten tarvittaessa lisää :)
Ôari kirjoitti: Ja eikös Bruce Lee ollut Wing Chun (?) treenaaja Yip Manin alaisuudessa... *kurkkii* ...Wikipedian mukaan näin, ja opissa sen mukaan 1954-57.

Lähde (se aina niin luotettava) http://en.wikipedia.org/wiki/Yip_Man" onclick="window.open(this.href);return false;
Niihän se Bruce sitä Winkkua väänsikin. Olen itsekin lukenut pari BL-kirjaa, mutten muista nyt yksityskohtia kovinkaan tarkasti. En ole varma, että millä nimellä Bruce kutsui opettamaansa tyyliä. En myöskään ole tietoinen että milloin JKD filosofia tuli kuvioihin.
Sain tosta carenzan vietistä sellaisen kuvan että Jun Fan kungufa olisi ollut ennen Brucea. En tiedä kuinka yleinen termi tuo Jun Fan kungfu on, mutta kyllä sen on täytynyt olla Jun Fan Leen kehittämä tyyli 8)

tämän viestin tarkoitus oli selventää ja sekoittaa samalla :shock:
no pain no game

helsingin wushu ry
http://www.wushu.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Psi Fong
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 156
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Lappeenranta

#33

Viesti Psi Fong »

Aiheeseen löyhästi liittyen:

http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?t=3252" onclick="window.open(this.href);return false;


Ylipotkija: Siivottu linkistä ylimääräiset pois.
"Opinion solicited does not equal one freely voiced." -Al Swearengen
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

#34

Viesti kamppaaja »

Niin mikä on Jun Fan kung fun ja JKD:n ero? Onko Jun Fan se mitä Bruce Lee opetti ennen JKD-nimen keksimistä vai onko ajatus että Jun Fan = laji, joka sisältää ne tekniikat ja harjoitustavat joita bruce opetti ja JKD = Bruce Leen tapa harjoitella kamppailulajeja? Vai jotain muuta?
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#35

Viesti bodyguard »

En nyt tähän aiheeseen varmaan voi mitään vastata kun ei ole mitään diplomeita seinällä, mutta aika "hyvin" on Brucen opit mennyt perille kun kiistellään verisesti siitä mikä on siät aitoa JKD:tä jne. Väsyttävää touhua, ketä kiinnostaa :roll:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#36

Viesti Mika »

Mun mielestä asiasta ei niin kovin kiistellä. Toiseksi, jos joku esittää opettavansa jotakin jonkun nimissä, pitäähän tämä todentaa jollakin tavalla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

#37

Viesti bloodycut »

Hei olen uus tällä palstalla ja aattelin ottaa tähän Jeet Kune Do keskusteluun osaa. En siis kommentoi mikä tai kuka on paras JKD:sta kertomaan, mutta pääasia että metodit on olemas ko. systeemistä. Onks kukaan aatellu heppua nimeltä George Hajnasr? Tilasin molemmat kirjat siis Bruce Lee:Tao of The Jeet Kune Do ja George Hajnasr: Jeet Kune Do, System without a system. Aattelin alottaa harrastaan itekseni, sillä ei millään tavalla innosta mennä mihinkään salille treenaan. Aikidoa (3.kyu) on taustalla myös ja aattelin ottaa siitä tekniikoita.

Palatakseni viel tähän Georgeen nii onko joku tutustunu tähän kirjaan tarkemmin ja osaako joku sanoa kandeeko mun alottaa niillä systeemeillä mitä hän esittää? Kävin hänen sivuillaan ja se oli vakuuttavaa matskua samoin katoin Youtubesta videot. Sori jos oli sekavaa tekstiä mut tää on tätä alottelijan pelekoo hehe.
Kuvake
suckerpunch
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 81
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Kangasala

#38

Viesti suckerpunch »

Kävin vilkaisemassa George Hajnasrin sivuja ja ihan komeetahan tuo on. Jos haluaa komeeta. IP-mielessä toimivana en kyllä sanoisi.

Pisti lähinnä naurattamaan tämä:
http://www.jkdus.com kirjoitti: Jeet Kune Do is the only non-classical Chinese martial art available today; it is also known as “Scientific Street fighting.”

Jeet Kune Do translates from Cantonese to “the way of the intercepting fist.” Jeet means to stop or intercept, Kune meaning fist or style, and Do means the way. It was founded by the late Bruce Lee around 1965, and was accepted and recognized around the world. Unfortunately with his passing on July 20th, 1973, he left a big legacy behind. Jeet Kune Do is very direct. It does not remain the same. It must change as time changes. It is not rigid but is fluid; also it favors simplicity and directness.

Jeet Kune Do can be changed and improved upon as time proceeds. Some moves they used thousands of years ago might not work in today’s society. People used horses to travel and they used knives and swords in combat. Fortunately we don’t do that any more and we don’t miss it. Jeet Kune Do is a process of growing and constantly improving. It takes the form of whatever works, no matter what style it is. It does not become that style because style tends to separate people from each other. They might think their style is the only answer for combat, but every style has its weak points. In Jeet Kune Do, we take the stronger points out of that style and use whatever works from it and we are not bound by it.
Kaiken tuon jälkeen demoilla tehtiin samoja juttuja ja jekkuja mitä mm. wing chunissa (aika suoraankin) ja hyvin saman näköistä kuin mitä se Bruce teki silloin 60-70 luvuilla.

Myös tuo directly to the point ja absorb whatever works with the least amount of energy virkkeet tuntuvat hauskoilta kun demoilla on pitkiä trappaus sessioita.

Mutta tosiaan hienon näköistä ja varmaankin monipuolinen liikuntalaji.
Whomever goes to fight monsters should take care
not to become a monster himself.
And when you stare too long into the abyss, the abyss stares back into you.
-Frederick Nietzsche -
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

#39

Viesti bloodycut »

niin kysehä ei ole mistään uudesta vaa jostain yhdistelmästä mikäli mä olen käsittäny oikein, noi Hajnasrin systeemit vaikuttaa kuitenki hyvältä eikä suinkaan naurettavilta, mut jokasella meillä saa olla mielipiteensä.
Kuvake
ollih
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1278
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#40

Viesti ollih »

bloodycut kirjoitti: Tilasin molemmat kirjat siis Bruce Lee:Tao of The Jeet Kune Do ja George Hajnasr: Jeet Kune Do, System without a system.
Nää on ilmeisesti siis ihan vaan pohdiskelua ja selityksiä JKD:stä nää kirjat? Ei mitään tekniikkamanuaaleja?
Aattelin alottaa harrastaan itekseni, sillä ei millään tavalla innosta mennä mihinkään salille treenaan.
Herää kysymys, että miksei innosta? On se kuitenkin aina niin eri asia olla opettajan (varsinkin osaavan) ohjeistuksessa, kuin yrittää itse hioa tekniikkaansa täydellisyyttä kohti.
Aikidoa (3.kyu) on taustalla myös ja aattelin ottaa siitä tekniikoita.
Olet siis kokoamassa ns. omaa JKD:tä ?
Sanshou, vapaaottelu, Sin Moo Hapkido ja Wushukin taas mukana kuvioissa.

"Sanda is the ultimate evolution of kung fu."
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

#41

Viesti bloodycut »

ollih kirjoitti:
bloodycut kirjoitti:Tilasin molemmat kirjat siis Bruce Lee:Tao of The Jeet Kune Do ja George Hajnasr: Jeet Kune Do, System without a system.
Nää on ilmeisesti siis ihan vaan pohdiskelua ja selityksiä JKD:stä nää kirjat? Ei mitään tekniikkamanuaaleja?
Aattelin alottaa harrastaan itekseni, sillä ei millään tavalla innosta mennä mihinkään salille treenaan.
Herää kysymys, että miksei innosta? On se kuitenkin aina niin eri asia olla opettajan (varsinkin osaavan) ohjeistuksessa, kuin yrittää itse hioa tekniikkaansa täydellisyyttä kohti.
Aikidoa (3.kyu) on taustalla myös ja aattelin ottaa siitä tekniikoita.
Olet siis kokoamassa ns. omaa JKD:tä ?
Hajnasrin kirjasta löytyy varmasti arvosteluja ku googlettaa, se on tekniikkamanuaali mikäli ymmärsin oikein. Treenauksesta hikisessä salissa missä happee on hemmetin vähän, ei innosta ja sitte saan treenata ku siltä tuntuu ja millon on parasta aikaa jne. Jeet Kune Do on poikkeus kaikkeen mitä mä olen treenannu elämänäni aikana, itseasiassa olen tietämättäni treenannu JKD:täkin kaverini kanssa, se kulki meiän kesken omana lajina niinku sparrausmeininkinä. Mua ei henk. koht. kiinnosta jonku opettajan alaisena toiminen, joka neuvoo että toi on iha väärin ja nyt se taas kulkee toi sun tekniikka. JKD on paljon enemmän mun mielestä mitä olen siitä lukenu ja mahollisuudet tuua omat aiemmat harrastukset mukaan on jees. Oma JKD? no niinkai siinä sitte käy jos noilla sanoilla asiaa halutaa kuvata. JKD muotoutuu harrastajansa mukaseks, joka on erittäin tervetullu vaihtoehto. Tuskin opetan tulevaisuudessa jotain porukkaa ja sanon että tää on nyt sitä Original JKD eikä mitään Conceptia tai tms. Ehkä erustan jotain sellasta mitä ei moni käsitä, että pitäs reenata jollain tietyllä tapaa.

Jos joku on kiinnostunu näistä mun ajatuksista nii porisen mielelläni :duel: Brucen liikkumista täs hymiömiekkailus.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

#42

Viesti Mänzy »

bloodycut kirjoitti: Mua ei henk. koht. kiinnosta jonku opettajan alaisena toiminen, joka neuvoo että toi on iha väärin ja nyt se taas kulkee toi sun tekniikka.
Miten sitten opit mitään? Kirjoista tai videoista kun tuppaa näkemään vain tyhjää liikettä. Miten korjaat virheellisiä asioita tekniikoissasi/liikkumisessasi? Kukaan ei absorboi 100% oikeaa muotoa/tekniikkaa/liikkumista välittömästi ensimmäisellä kokeilulla.
bloodycut kirjoitti: JKD muotoutuu harrastajansa mukaseks, joka on erittäin tervetullu vaihtoehto.
Entäs jos se tarkoittaa tuolla ylläolevalla tavalla treenattuna pelkkää ilmaanhuitomista? Ts. toimimattomia asioita?
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
suckerpunch
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 81
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Kangasala

#43

Viesti suckerpunch »

Ei ollut tarkoitus tosiaan hyökätä lajia vastaan, mutta tarkoitin vain että ip-mielessä harrastamaan lähtiessä löytyy paljon parempia vaihtoehtoja.
bloodycut kirjoitti: Jeet Kune Do on poikkeus kaikkeen mitä mä olen treenannu elämänäni aikana, itseasiassa olen tietämättäni treenannu JKD:täkin kaverini kanssa, se kulki meiän kesken omana lajina niinku sparrausmeininkinä. Mua ei henk. koht. kiinnosta jonku opettajan alaisena toiminen, joka neuvoo että toi on iha väärin ja nyt se taas kulkee toi sun tekniikka. JKD on paljon enemmän mun mielestä mitä olen siitä lukenu ja mahollisuudet tuua omat aiemmat harrastukset mukaan on jees.
Tarkoitatko siis että alat treenailemaan aikidoa sekoitettuna tähän Hajnasrin systeemiin?

Suomessahan on monia hyviä opettajia (ja hyvin ilmastoituja treenisaleja :D) jotka varmasti ihan tietoisesti tai tietämättään opettavat JKD-periaatteiden mukaan. Erityisesti jos opettajalla on takanaan useasta lajista ohjaajan paperit tai lajien taustalla on punaisena lankana joku tietty asia (esim. toimiva itsepuolustus, toimiva vapaaottelupaketti yms. yms.). Sitä vaan saa enemmän kropastaan ja lajeista irti jos on ohjaaja joka korjaa virheet. Se myös säästää kroppaa myöhemmiltä vaurioilta.
Whomever goes to fight monsters should take care
not to become a monster himself.
And when you stare too long into the abyss, the abyss stares back into you.
-Frederick Nietzsche -
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#44

Viesti Rojola »

Nii mut ei sillo saa ite päättää asioista! :badgrin:
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#45

Viesti joksanen »

Olen lukenut tuota Hajnasrin sivustoa pitkin päivää sieltä täältä enkä oikein saa siitä käsitystä. Käyttäessään jatkuvasti Founder of Jeet Kune Do -nimitystä, kaveri tuntuu olevan suorastaan uskovainen. Ilmeisesti hän ei ole JKDta myöskään opiskellut kuin kirjoista ja muutamalta seminaarilta. Kuulostaa valitettavan tutulta.

Hyvinkin järjestelmällisen kuuloisen epäjärjestelmän huokosista paistaa niin selvästi wingi, että mietin olisiko miehen ollut parempi jäädä siihen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa