Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sankukai Karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Hakkyouken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 275
Lauteille: Syyskuu 2007

Sankukai Karate

#1

Viesti Hakkyouken »

Voiko joku kertoa lajista hieman enemmän. Mitään lajin historiasta, sun muuta sellaisesta en ole kiinnostunut, vaan haluaisin tietään miten kyseistä lajia käytännössä harjoitellaan.

Lajissa kuulemma on myös esim. Aikidoa ja Judoa. Harjoitellaanko näitä myös osana laji, vai ovatko ne vain pieni lisä, jota harjoitellaan joskus ja jouluna, ja jouluna on vapaan päivä, joten silloin ei harjoitella? Tietysti tämähän riippuu osaksi opettajasta. Miten tärkeä osa lajia on sparri, ottelu, kata, itsepuolustus? Millaisilla säännöillä otellaan, ja mitä suojia käytetään? Onko laji sama, kuin Nanbudo, vain eri nimellä, vai onko eroja?

Jos saisi pikaisia vastauksia, niin olisi hienoa. Ei tarvitse tietää kaikkea mahdollista, kaikki pienetkin selvennykset auttavat.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#2

Viesti TimoS »

Tiedän asiasta vain sen verran, että Nanbudo on eri juttu. Yoshinao Nanbu (piti ihan tarkistaa tuo etunimi) perusti ensin Sankukai karaten oppiensa pohjalta ja sitten syystä tai toisesta totesi, että homma ei olekkaan se mitä hän haluaa ja perusti Nanbudon, jossa on ihan täysin omat katat. Käsittääkseni ne ovat kaikki Nanbun itsensä kehittämiä (tässä esim. Nanbu nidan).
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Hakkyouken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 275
Lauteille: Syyskuu 2007

#3

Viesti Hakkyouken »

Jos tiedätte jotain Sankukai porukkaa, niin käskekää tänne kirjoittelemaan! Haluan tietää! Rarh!
Kuvake
Hakkyouken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 275
Lauteille: Syyskuu 2007

#4

Viesti Hakkyouken »

Siis ihan oikeesti.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#5

Viesti saarikko »

Hakkyouken kirjoitti: Jos tiedätte jotain Sankukai porukkaa, niin käskekää tänne kirjoittelemaan! Haluan tietää! Rarh!
Soita Mikolle ja kysy itse. Ja, pyydä -älä käske. Oikeesti.
Lehe
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Saaristo

#6

Viesti Lehe »

Oman piipahdukseni Sankukaissa tehneenä voisin heitellä jotain kommenttia. Sankukai kuuluu myös niihin juttuihin, joissa olen visiteerannut tovin, joskin jäi myös takaraivoon vaivaamaan. Siis se, että en ehtinyt treenaamaan tyyliä enempää. Hyvä ja monipuolinen systeemi.

Eli seuraava perustuu uskomuksiini, faktatietoa kannattanee kysellä Sankukaita treenailevista seuroista. Ymmärrykseni mukaan tyyli on hiljaksiin liukunut enemmän Ju-Jutsupuolelle, muutoksien ohella mm. katojen treenaaminen on jäänyt pois. Käsitykseni mukaan Koivumäki on muokannut tyyliä koko ajan enemmän itsensä näköiseksi ja käytännönläheisemmäksi.

Ainakin Turun seurassa treenaillaan myös vapaa-ottelua, sinälläänhän Sankukai tyylisuuntanakin on vapaaottelupainotteinen. Minulle on painunut mieleen hieman iäkkäämpi harrastelijakunta, ja treenit jossa on hyvä henki. Lisäksi siellä tulee hiki, koska kaikki tekevät ihan tosissaan. Myös junioritoimintaan on panostettu ja ainakin Turun Sankukain junnutouhu on erittäin osaavaa ja asiantuntevaa.

Pahaa sanottavaa ei juuri ole, suosittelen tyyliä lämpimästi, vaikka oma tieni on kiukkariin mut palauttanut. Sankukain treenaajista voisin kiteyttää asian siten, että erittäin mukavia kovanaamoja, jotka eivät pidä meteliä itsestään. Ja Koivumäet ovat kyllä tekijämiehiä. Päteviä jätkiä.
Se mikä ei tapa, sattuu s-tanasti..
Kuvake
Hakkyouken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 275
Lauteille: Syyskuu 2007

#7

Viesti Hakkyouken »

saarikko kirjoitti:
Hakkyouken kirjoitti:Jos tiedätte jotain Sankukai porukkaa, niin käskekää tänne kirjoittelemaan! Haluan tietää! Rarh!
Soita Mikolle ja kysy itse. Ja, pyydä -älä käske. Oikeesti.
Kelle Mikolle sitä pitäisi soitella. Taidan soittaa kuitenkin Raumalla, jos siellä sattuu oleemaan vielä Sankukaita. Ja mikä vika käskemisessä on? Ihan hyvin se näytti toimivan :D
katojen treenaaminen on jäänyt pois.
on vapaaottelupainotteinen
Juuri mitä halusinkin kuulla.

Pakko sitä on kai mennä kokeilemaan. Euraan ei valitettavasti pääse treenaamaan aloittelijat... Jos joku tuntee Sankukai porukkaa Eurasta, niin pistäkään hyvää sanaa minusta, jos vaikka pääsisin mukaan, koska jostai läheltä olisi tarkoitus joku treenipaikka löytää ja Rauma on vähän kaukana. :lol:
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#8

Viesti Kari Aittomäki »

Tyylistä viis, tai siis oikeen hyvä tyylihän toki on, mutta jos toteuttamisesta puhutaan niin mun mielestä Rolf Koivumäki
Kuva
on aika yksiselitteisesti Suomen Paras Karateka.

Mä olen viikonverran miehen ohjauksessa treenaillut ja se nyt vaan on hyvä.
Mikko on Rollen poika, tuomitsin vapaaotteludebyyttinsä ja pätevä veikko on hänkin:
Kuva

Molemmat on.. sanotaanko aika kulmikkaita persoonallisuuksia.
Eli käskeminen ei ole hyvä idea ja muutenkin se käytös on syytä pitää korrektina.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#9

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti: Tyylistä viis, tai siis oikeen hyvä tyylihän toki on, mutta jos toteuttamisesta puhutaan
Mitä tarkoitat tuolla toteuttamisella?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#10

Viesti Kari Aittomäki »

Ne lyö kovaa ja kohdalleen.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#11

Viesti Mjölnir »

Mun Sankukai -tausta on tuolta 80-luvulta, mutta silloin jo Roke oli kova jätkä :)

Silloin ei kyllä treenattu vapaaottelua, mutta hyvillä jutuilla on tapana kehittyä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#12

Viesti Kari Aittomäki »

Rolle oli Raaka jo 70-luvulla.
Kova ja ehdoton.
Lehe
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Saaristo

#13

Viesti Lehe »

Rokesta liikkuu aika kovaa historiaa ihan tuolta katumatsipuolelta. Miehen ja poikansa treeneissä olen sen verran ehtinyt Turkuun rantautuessani olemaan, että en epäile asioita hetkeäkään.

Erittäin osaavia ja kovia kavereita. Lisäksi mulla on tuttavapiirissäni jokunen Sankukain kasvatti, näissä kavereissa on sellainen "Laatusinetti", kuten näyttäis olevan yuishinkainkin ylemmissä vöissä. Lieko Karaten Turkuilmiötä vai mitä.

Ja kuten Aitto ja Saarikko jo sanoivat, suosittelen nöyrää ja oppivaista asennetta ilman käskemisiä.
Se mikä ei tapa, sattuu s-tanasti..
Kuvake
Hakkyouken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 275
Lauteille: Syyskuu 2007

#14

Viesti Hakkyouken »

Kari Aittomäki kirjoitti: Eli käskeminen ei ole hyvä idea ja muutenkin se käytös on syytä pitää korrektina.
No onneksi en aikan tosissan ollut ^^

Onko kellään tietoa tuosta Rauman Sankukaista? Ei näytä sivulla paljoa tietoa olevan. Jos niitä yhteystietoja jostain löytäisi.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#15

Viesti Jussi*M »

Kari Aittomäki kirjoitti: Molemmat on.. sanotaanko aika kulmikkaita persoonallisuuksia.
Eli käskeminen ei ole hyvä idea ja muutenkin se käytös on syytä pitää korrektina.
Kuulostaa ihan ylisuuren egon omaavilta, joiden kanssa sosiaalinen vuorovaikutus onnistuu vain mikäli mennään täysin heidän ehdoillaan....

Ei kai tällaisesta kuitenkaan ole kyse...? Täsmennä hieman.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 40 kurkkijaa