Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaharjoitteluni

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
panda
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8
Lauteille: Huhtikuu 2008

#136

Viesti panda »

Mika kirjoitti: Hmm. Ensin puhuit kuntosaliharjoittelusta ja sitten lihaskunnosta. Kumpaa itse asiassa tarkoitat?

Jos tarkoitat lihaskuntoa, siitä olen samaa mieltä. Siihen ei kuitenkaan vaadita kuntosalia.

Jos tarkoitat kuntosaliharjoittelua, miksi se olisi välttämätöntä esim. harjoituksissa tai omalla ajalla tehtävän lihaskunnon lisäksi? Miten tästä palaudutaan lajiharjoituksiin ja miksi tämä aika pitäisi käyttää kuntosaliharjoitteluun lajiharjoitusten sijaan?
No ehkä enemmän hain sitä lihaskuntoa, kuntosali vain mielestäni on hyvä keino sen ylläpitämiseen ja siksi sanoin, että mielestäni se sopisi kaikille. Itselläni ei ole ollut suurempia palautumisongelmia ohjelmalla jossa on yhdestä kahteen vapaapäivään. Kolmet lajitreenit, kolmet kuntosalitreenit ja erikseen vielä spinning. Tietysti treenejä tulee useampi päivälle, mutta usein käynkin aamusta kuntosalilla ja illasta on lajitreenit. Tai joinakin päivinä lajitreenit ja sitten kuntosalia. Jokainen palautuu omalla tavalla, joten ei kai siihen mitään yksiselitteistä vastausta ole, toki treenaamiseen menee paljon aikaa, sitä en sano. Tämä on toiminut minulla.

Lajiharjoituksiin käytettyä aikaa ei sinänsä kannata käyttää kuntosalille, mutta aina kannattaa miettiä pitääkö tarpeeksi huolta lihaskunnostaan. Oikeassa olet siinä, että on muitakin keinoja pitää siitä huolta.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#137

Viesti Mjölnir »

panda kirjoitti: Lajiharjoituksiin käytettyä aikaa ei sinänsä kannata käyttää kuntosalille, mutta aina kannattaa miettiä pitääkö tarpeeksi huolta lihaskunnostaan. Oikeassa olet siinä, että on muitakin keinoja pitää siitä huolta.
Eli olet siis sitä mieltä, että jos vaikka on kilpaurheilija, joka harjoittelee vapaaottelua 10kertaa viikossa, on mahdollista että hänen ei tarvitse käydä kuntosalilla, vaan voi hankkia tarvitsemansa lihaskunnon lajinomaisilla harjoitteilla?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
panda
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8
Lauteille: Huhtikuu 2008

#138

Viesti panda »

Minun täytyy oikeasti sanoa, että minulla ei ole mitään hirveän suurta tietämystä riittääkö se vai ei. Itse olen perusharrastaja ja puhun lähinnä omasta näkökulmastani. Varmaan alanammattilaisilta kannattaa kysyä, jos välttämättä haluaa tietää. Tuntuu tyhmältä ruveta vastaamaan tällaiseen, kun en voi nojata täydellisesti mihinkään ammattitaitoon ja faktoihin. Luulisin kuitenkin, että ammattimaisesti treenaavilla ihmisillä on aika kokonaisvaltaiset treeniohjelmat, joissa otetaan huomioon kaikki vaadittavat ominaisuudet.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#139

Viesti Mika »

Näinhän se on, ja noiden täsmennystesi jälkeen olen samaa mieltä kanssasi. Täsmennykset kuitenkin olivat tarpeellisia, nyt viestiesi sisältö on kirkkaampi ja tarkempi. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
panda
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8
Lauteille: Huhtikuu 2008

#140

Viesti panda »

Olen varmaan vähän huono tuossa selkeänä olemisessa =)
KonDe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 254
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#141

Viesti KonDe »

Mjölnir kirjoitti:
panda kirjoitti: Lajiharjoituksiin käytettyä aikaa ei sinänsä kannata käyttää kuntosalille, mutta aina kannattaa miettiä pitääkö tarpeeksi huolta lihaskunnostaan. Oikeassa olet siinä, että on muitakin keinoja pitää siitä huolta.
Eli olet siis sitä mieltä, että jos vaikka on kilpaurheilija, joka harjoittelee vapaaottelua 10kertaa viikossa, on mahdollista että hänen ei tarvitse käydä kuntosalilla, vaan voi hankkia tarvitsemansa lihaskunnon lajinomaisilla harjoitteilla?
Kilpaurheilijasta tuli mieleen se, että eikö urheilijat yleensä käy salilla hakemassa jerkkua ja sit treeneissä se jalostetaan käyttöön. Nyt en tarkoita, että sen 10 krt/vko vapaaottelijan pitäisi käydä kisakaudella salilla, vaan esim. kesäkaudella (tai mikälie vaparissa se hiljaisempi jakso) ohjelmassa olisi myös punttia. Mm. jääkiekko, yleisurheilu ym. hörhöt treenaa näin..

Miksi kamppailijan puntti nähdään turhana? Lajitreeni on tietenkin tärkeintä, mutta ainakin painitreeneissä olen huomannut, että hyvä tekniikka+ veettusti voimaa on kiva yhdistelmä (siis minulla ei ole voimaa eikä tekniikkaa :) ).

No itselleni kuittaan vielä sen, että painijan kuntopiirin jälkeen ei sali todellakaan tunnu enää tarpeelliselta. Varsinkin vääntölajeissa lajinomainen voima hankitaan lajitreenillä. Mutta entä jos joku onneton tarvitsisi reisiin lisää voimaa? Olisiko paha synti hakea vähän puntilta apua?
"Työ on luonteeltaan terapeuttinen, ja sen arvo psykologista"
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#142

Viesti Mika »

KonDe, tuossa keskustelunosassahan oli kyse siitä, että kuntosaliharjoittelu katsottiin ensin välttämättömäksi kaikille. Tästä se lähti, väitettä tarkennettiin aika lailla sen jälkeen.

Turhana ei varmaan kukaan voimaharjoittelua pidä, mutta itse katsoisin sen jollakin tavalla vääräksi silloin, kun se haittaisi lajiharjoittelua eikä tämä olisi yhdentekevä asia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
KonDe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 254
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#143

Viesti KonDe »

Mika kirjoitti: KonDe, tuossa keskustelunosassahan oli kyse siitä, että kuntosaliharjoittelu katsottiin ensin välttämättömäksi kaikille. Tästä se lähti, väitettä tarkennettiin aika lailla sen jälkeen.

Turhana ei varmaan kukaan voimaharjoittelua pidä, mutta itse katsoisin sen jollakin tavalla vääräksi silloin, kun se haittaisi lajiharjoittelua eikä tämä olisi yhdentekevä asia.
Asia kunnossa.. :-!
"Työ on luonteeltaan terapeuttinen, ja sen arvo psykologista"
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

#144

Viesti kollegiassessori »

Tajusin juuri etten ole tehnyt vatsatreeniä varmaan puoleen vuoteen.

Vatsalihaksethan kulkevat ristiin rastiin, eikä yksi liike riitä. Mikä olisi hyvä liikekombinaatio että saisi keskikroppaa tasaisesti treenattua?
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Yin
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 274
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Espoo

#145

Viesti Yin »

Teet,
istumaannousuja suoraan ja vinottain
+ staattiset vatsat (punnerrus-tyylinen asento paitti, että kyynärpäät maassa ja selkä suorana, pidä paikallaan ja pylly about selän tasolla)
+ syvät vatsalihakset (vähän kuin istumaannousu, mutta jalat mukaan ja kuvittele, että "työnnät napaa" lattiaa kohti)

kehittää ainakin jotain. Toistoja omantunnon mukaan. Staattisista vähintään 1 min, muuten ei mitään järkeä.
Ja muista tehdä selkiä kun teet vatsoja. Aina vastakkaiset lihakset samaan treeniin, jos mahdollista. Tämä siis oma mielipiteeni.
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

#146

Viesti kollegiassessori »

Yin kirjoitti: Teet,
istumaannousuja suoraan ja vinottain
+ staattiset vatsat (punnerrus-tyylinen asento paitti, että kyynärpäät maassa ja selkä suorana, pidä paikallaan ja pylly about selän tasolla)
+ syvät vatsalihakset (vähän kuin istumaannousu, mutta jalat mukaan ja kuvittele, että "työnnät napaa" lattiaa kohti)

kehittää ainakin jotain. Toistoja omantunnon mukaan. Staattisista vähintään 1 min, muuten ei mitään järkeä.
Ja muista tehdä selkiä kun teet vatsoja. Aina vastakkaiset lihakset samaan treeniin, jos mahdollista. Tämä siis oma mielipiteeni.
Oliko se istumaannousu ihan sitä mitä ymmärretään perus vatsalihasliikkeillä? :thinking:

Ja selkään mä teen mavea ja kulmasoutua, plus tietenkin judo joka on erinomaista selkätreeniä.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Yin
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 274
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Espoo

#147

Viesti Yin »

kollegiassessori kirjoitti: Oliko se istumaannousu ihan sitä mitä ymmärretään perus vatsalihasliikkeillä? :thinking:
Juuri näin ^___^
Ja toi selkätreenin osuus kuulostaa kans ihan hyvältä.
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

#148

Viesti kollegiassessori »

Yin kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti:Oliko se istumaannousu ihan sitä mitä ymmärretään perus vatsalihasliikkeillä? :thinking:
Juuri näin ^___^
Ja toi selkätreenin osuus kuulostaa kans ihan hyvältä.
Loistavaa. Kiitoksia.

Nyt kun vielä tervehtyisi niin pääsisi treenaamaankin..
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
typpihappo
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 86
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Kokkola

#149

Viesti typpihappo »

Moi vaan kaikki.

Itseäni on aina kiinnostanut liikkeet, joissa nostetaan paljon omaa kehoa. Eli esim. sellainen että kaksin käsin kiinni lyhtypylväästä, ja siitä suorin käsin ilmassa seisoa suorana siis. (huonosti selitetty)

Ja kaikenlaiset muutkin liikkeet, joissa nostetaan omaa kehoa ja pysytään siinä. Toinen esimerkki, jos istutaan lattialla ja käsien voimalla noustaisiin ilmaan ja samalla jalat myös nousisivat.

Millaisia liikkeitä kannattaisi tehdä, jotta saisin voimaa tehdä näitä?

Salilla tullut käytyä aktiivisesti noin puoli vuotta.
Tällä hetkellä salilla 3krt viikossa ja lenkkeilyä 2krt viikossa. Salilla teen 4x-15.

Nyrkkeilyä tullu harrastettua vajaa vuosi ja sitä ennen potkunyrkkeilyä, mutta lopetin motivaationpuutteessa.
Syksyllä alkaa vapaaottelu, joten siihenkin haluaisin vielä kehittää lihasvoimaani.

Kiitos jo etukäteen.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3345
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Keskivartalotesti sekä keskivartalon treenaamisesta

#150

Viesti Eppu »

Tämä menee täysin ohi aiheen, mutta yritän rakentaa parista edellisestä sivusta itselleni kokonaisuutta. Ymmärsinkö Jussi Häkkinen nyt oikein, että kyykkäät nelosia yli 170kg:lla?
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 74 kurkkijaa