Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Monta lajia. Sujuuko?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Monta lajia. Sujuuko?

#1

Viesti kollegiassessori »

Täällä potkussa on monia henkilöitä jotka treenaavat kerralla useampaa lajia.

Pieni galluppi siis asiasta: Tapahtuuko kehitystä tasaisesti, pystytkö opettelemaan hyvinkin erilaisia asioita samaan aikaa, pysyykö homma mielekkäänä ja niin poispäin.

Itselläni oli vähän hankalaa opetella nyrkkeilyä judon päälle, niin erilaisesta touhusta meni pasmat sekaisin.

Erityisesti vapaaottelijoiden mielipide kiinnostaa, kun heidän pitäisi osata käytännössä kaikki.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Monta lajia. Sujuuko?

#2

Viesti AriJ »

kollegiassessori kirjoitti: Itselläni oli vähän hankalaa opetella nyrkkeilyä judon päälle, niin erilaisesta touhusta meni pasmat sekaisin.
Miten tämä muuten ilmeni?
______________________
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Re: Monta lajia. Sujuuko?

#3

Viesti kollegiassessori »

Ôari kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti:Itselläni oli vähän hankalaa opetella nyrkkeilyä judon päälle, niin erilaisesta touhusta meni pasmat sekaisin.
Miten tämä muuten ilmeni?
Ei oppinut niin tehokkaasti kuin olisi kuvitellut, jotkut asiat olivat ihan hallelujaata vaikka sitä oli moneen kertaan harjoiteltukkin.

Esimerkiksi judon sumi-gaeshi on ihan kiinaa mulle.

Edit. Hapkidon kanssa oli vähän sama juttu. Kerkesin unohtamaan suurimman osan tekniikoista kun jo siirryttiin seuraaviin(ja yleensä joihinkin täysin erilaisiin esim. potkuista mattopainiin.), eikä niitä sitten muistunut kun olisi joskus seuraavan kerran pitänyt harjoitella.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Monta lajia. Sujuuko?

#4

Viesti AriJ »

kollegiassessori kirjoitti: Ei oppinut niin tehokkaasti kuin olisi kuvitellut, jotkut asiat olivat ihan hallelujaata vaikka sitä oli moneen kertaan harjoiteltukkin.
Liittyikö tähän kuvioon jotenkin se toinen laji siinä samalla, tavalla jonka pystyit siihen sitomaan syyn aiheuttajaksi?

Itse ajattelin ensin, että olisi jotenkin olleet opetetut asiat niin eri luontoisia ajatuksiltaan että toimit toisessa jotenkin sen toisen ajatuksen mukaan, ja päinvastoin, jolloin tietty pieleen...
kollegiassessori kirjoitti: Edit. Hapkidon kanssa oli vähän sama juttu. Kerkesin unohtamaan suurimman osan tekniikoista kun jo siirryttiin seuraaviin(ja yleensä joihinkin täysin erilaisiin esim. potkuista mattopainiin.), eikä niitä sitten muistunut kun olisi joskus seuraavan kerran pitänyt harjoitella.
Hapikodo kuitenkin yksi laji, joskin aika iso kokonaisuus, eikö?
______________________
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#5

Viesti Pete H »

Minulla ei aika tällä hetkellä riitä kunnolla siihen yhteenkään, mutta juurikin nyrkkeily ja judo ollut myös itsellä aikaisemmin. Minä koin asian niin, jotta tukevat toinen toistaan. Toki olisin voinut yhdellä lajilla, esim hoku, voinut hoitaa koko homman, mutta kun tykkään niin noista kahdesta. Olen löytänyt muutaman yhteisen kohdan lajeista, joka on auttanut minua paljon. Nämä yhteiset kohdat on pienen mieleni tuotoksia, joten niistä ei sen enempää. :) Mutta ei kun vain tahkoamaan, tupla määrään harjoitteita se vaatii luonnollisesti, mutta antaa myös paljon.
Pete, se läski ja rikkinäinen.
Säkki
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 163
Lauteille: Joulukuu 2007

#6

Viesti Säkki »

Jos ei opi niin kannattaa harjoitella mielestäni enemmän, mielummin kuin vähemmän.
Niitä tekniikoita voi jauhaa muuallakin kun siellä virallisissa treeneissä.
Vaikka suurin osaa varmaan treenakin menttaliteetillä "nyt mä meen treeneihin ja joku opettaa mulle juttuj".
Kuitenkin ihan itse ne tekniikat pitää päähänsä takoa.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Re: Monta lajia. Sujuuko?

#7

Viesti flammee »

kollegiassessori kirjoitti: Ei oppinut niin tehokkaasti kuin olisi kuvitellut, jotkut asiat olivat ihan hallelujaata vaikka sitä oli moneen kertaan harjoiteltukkin.

Esimerkiksi judon sumi-gaeshi on ihan kiinaa mulle.

Edit. Hapkidon kanssa oli vähän sama juttu. Kerkesin unohtamaan suurimman osan tekniikoista kun jo siirryttiin seuraaviin(ja yleensä joihinkin täysin erilaisiin esim. potkuista mattopainiin.), eikä niitä sitten muistunut kun olisi joskus seuraavan kerran pitänyt harjoitella.
Tota, mää uskoisin että tää ei johdu ainoastaan siitä että treenaat montaa lajia, vaan myös siitä että et ole treenannut vielä kovin kauaa. Ei näitä heti opi, ei edes alkeiskurssin aikana. :p Tietenkin treenimäärän tuplaaminen (eli toisen lajin pois jättäminen) jossain lajissa nopeuttaa sen oppimista..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Re: Monta lajia. Sujuuko?

#8

Viesti kollegiassessori »

Ôari kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti:Ei oppinut niin tehokkaasti kuin olisi kuvitellut, jotkut asiat olivat ihan hallelujaata vaikka sitä oli moneen kertaan harjoiteltukkin.
Liittyikö tähän kuvioon jotenkin se toinen laji siinä samalla, tavalla jonka pystyit siihen sitomaan syyn aiheuttajaksi?

Itse ajattelin ensin, että olisi jotenkin olleet opetetut asiat niin eri luontoisia ajatuksiltaan että toimit toisessa jotenkin sen toisen ajatuksen mukaan, ja päinvastoin, jolloin tietty pieleen...
Lähinnä tarkoitin sitä että jos minun pitää aktiivisesti harjoitella painia ja pystyottelua samaan aikaa, omaksumiskykyni on puolet heikompi kuin yhtä lajia treenatessa.

Judo ja nyrkkeily kyllä ovat aivan erilaisia ajatuksiltaan, mutteivät ne tietenkään pahemmin mene sekaisin. Jou nyrkkeily + tankula kombo olisi sitten varmaankin asia erikseen.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Monta lajia. Sujuuko?

#9

Viesti AriJ »

kollegiassessori kirjoitti: Lähinnä tarkoitin sitä että jos minun pitää aktiivisesti harjoitella painia ja pystyottelua samaan aikaa, omaksumiskykyni on puolet heikompi kuin yhtä lajia treenatessa.
Jaah, tuo lienee ihan luonnollista kun kehonkäytön dynamiikat poikkeavat toisistaan.

Tietty, tuohon voisi ehkä vaikuttaa jotenkin treenejä järjestelemällä, että ei menisi ihan sekaisin, vaan pari toista, sitten taas pari toista... Ehkä. Riippuu.

Mikä sulla on ajatuksena juuri noiden lajien valinnassa harjoiteltaviksi?
______________________
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Re: Monta lajia. Sujuuko?

#10

Viesti kollegiassessori »

Ôari kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti:Lähinnä tarkoitin sitä että jos minun pitää aktiivisesti harjoitella painia ja pystyottelua samaan aikaa, omaksumiskykyni on puolet heikompi kuin yhtä lajia treenatessa.
Jaah, tuo lienee ihan luonnollista kun kehonkäytön dynamiikat poikkeavat toisistaan.

Tietty, tuohon voisi ehkä vaikuttaa jotenkin treenejä järjestelemällä, että ei menisi ihan sekaisin, vaan pari toista, sitten taas pari toista... Ehkä. Riippuu.

Mikä sulla on ajatuksena juuri noiden lajien valinnassa harjoiteltaviksi?
Itsepuolustus mulla on ollut ideana, mutta nujuaminen on niin kivaa että se on oikeastaan jäänyt. :) Ainoa laji mikä nyt oikeastaan judon lisäksi kiinnostaa on bjj. Tekisi melkeimpä mieli ottaa se kakkoslajiksi mutta en tiedä onko siinä järkeä.

Mua kiinnostaakin miten muut sekatreenistä ajattelee ja pärjääkö porukka.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#11

Viesti jussip »

Omasta mielestäni olen ihan hyvin saanut sulautettua yhteen bjj/lukkopaini/vapaaottelu/judo reenit. Samoja asioitahan niissä harjoitellaan.
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

#12

Viesti kollegiassessori »

jussip kirjoitti: Omasta mielestäni olen ihan hyvin saanut sulautettua yhteen bjj/lukkopaini/vapaaottelu/judo reenit. Samoja asioitahan niissä harjoitellaan.
Mielessä on tosiaan käynyt ton bjj:n treenaaminen ja, mutta kun judokisoissa kumminkin mennään sillä judolla. Tappavat mattotaidot kyllä voisivat olla kova valtti hihassa :D
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
SJR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 941
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti SJR »

Mulla ei varsinaisesti mennyt baji ja thainyrkkeily sekaisin, vaikka molemmat ovat pystylajeja, kun harjoitteet olivat kuitenkin sen verran erilaisia. En tosin tiedä, olisiko sitten menneet enemmän sekasin, jos olisin pitempään jatkanut kahden lajin harjoittelua, päätin nimittäin kuitenkin lopettaa bajin ja keskittyä yhteen lajiin.

Jotain minor probleemeja toisaalta tuli, esim. thainyrkkeilyn otteluasento, jossa ollaan vahvempi jalka takana, leuka rinnassa, kädet "liimattuna" päässä ja ylävartalo hieman kumarassa tuntui todella omituiselta kun oli tottunut bajissa suht pitkiin ja kapeisiin asentoihin, joissa ylävartalo pidetään suorana. Bajissa lyöntien torjunnassa liikutettiin samalla myös vartaloa, kun taas thaikussa nimenomaan painotettiin blokin tekemistä pelkällä kädellä, mikä oli kanssa aika hankalaa aluksi.
Viimeksi muokannut SJR, huhti 27, 2008, 13.07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#14

Viesti flammee »

Ai niin, ketjun aloitusviestissä kysyttiinkin jotain. Joo, kyllä mulla monen lajin treenaaminen toimii. Käyn noin kerran kuukaudessa kuntonyrkkeilyssä ja treenaan Taidoa parikymmentä kertaa kuukaudessa. Molemmissa tapahtuu kehitystä mielekkäällä tahdilla. :D

Aiemmin ristiintreenatessa on ollut sellainen juttu että jos jossan lajissa tapahtuu jokin ratkaiseva kehitys tai siitä löytyy jotain mielenkiintoista, niin (tekee mieli) kiinnittää kaiken huomion siihen. Plus noin yleensä ottaen pääni sisäinen tuuliviiri joka saa minut vaihtamaan mielenkiinnon kohteita satunnaisesti. :p
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#15

Viesti flammee »

kollegiassessori kirjoitti: Mielessä on tosiaan käynyt ton bjj:n treenaaminen ja, mutta kun judokisoissa kumminkin mennään sillä judolla. Tappavat mattotaidot kyllä voisivat olla kova valtti hihassa :D
Mutta toisaalta tappavat mattotaidot ja hieman heikommat pystytaidot (kun maton treenaamiselta ei kerkiä treenaamaan niin paljon pystyä), ei taida olla kokonaisuutena valttia.. :smt102
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 64 kurkkijaa