MikkoS kirjoitti:
[:D Tarkoitin sitä, että ne on oltava edes periaatteessa joko kumottavissa tai oikeaksi todistettavissa. Tässä asiassa ei nyt ole mitään väliä sillä, osoittautuuko joku hypoteesi lopulta todeksi vai vääräksi vaan kyse on siitä että myös muiden tiedeyhteisön jäsenten on kyettävä ottamaan kantaa esitettyihin väitteisiin. Kyse on tieteellisestä metodista.
Lihavoitu on se mitä ajoin takaa. Voidaan siis myös todistaa oikeaksi, eikä vain vääräksi (kursivoitu). Ainakin minun korvaani särähti nimen omaan tuo. En tiedä onko (ja jo on niin miksi) tuo tiedemaailmassa termin yleinen käyttötapa, mutta falsifiointi siis tarkoittaa nimen omaan vääräksi (ei oikeaksi) todistamista.
MikkoS kirjoitti:
Riippuu, kuten sanoin, siitä miten hän on sen tehnyt ja millaisia johtopäätöksiä tehnyt. Voihan näkökulma olla esim. psykologinen ja perustua vaikka ihan normaaleihin tieteellisiin periaatteisiin, ainoastaan niin että havaintomateriaalina ovat nuo hänen työnsä ja suhteensa niihin.
En siis tunne kyseistä väitöstä (tai taiteilijaa), mutta noin esimerkkinä.
Se on totta että jos hän kirjoittaa lähinnä miltä tuntui kun teki taidetta, se on sitten päiväkirja tai romaani, ei väitöskirja.
MikkoS kirjoitti:
Hei, ei vedetä psykologiaa nyt lokaan
Itsereflektio ei ole pätevä tieteellisen psykologian menetelmä enää nykyään.
No, se nyt oli vain esimerkki, onhan noita muitakin näkökulmia joilla asiaa voi lähestyä niin että saadaan siihen sellaistakakin asiaa, joka voidaan todentaa suuntaan tai toiseen.
MikkoS kirjoitti:
On totta, että omia taideteoksiaan voi tutkia tieteellisellä metodilla. Minun mielestäni kuitenkaan omaa suhdettaan kyseisiin teoksiin ei voi tutkia tieteellisesti.
Tarkoitatko että ei ylipäänsä voi tutkia ihmisen suhdetta johonkin ilmiöön, vai että se muuttuu mahdottomaksi silloin kun ihminen on tutkija itse?
MikkoS kirjoitti:
Koska kukaan muu tutkija ei voi päästä sinun sisälle tarkastelemaan sinun suhdetta sinun teoksiisi samalla menetelmällä kuin sinä olet sen tehnyt.
Kukaan ihminen ei muutenkaan pääse kenenkään pään sisään, eli tämä tarkoittaisi sitä että mitä tahansa tutkimusta, jossa on tutkittu ihmisiä jollain muulla kuin luonnontieteellisin keinoin, ei voitaisi pitää tieteenä. Olen eri mieltä.
Okei, ymmärrän tuollaisen tutkimuksen hankaluuden ja ristiriidat, mutta en tuomitsisi sitä näkemättä kyseistä tuotosta. Edes jos siis olisin taidealan tutkija. Mitä en ole. Onko kukaan täällä
a) kyseisen alan tieteentekijä?
b) lukenut kyseistä väitöskirjaa (tai siis mitään luonnosta siitä)?
- Marko