Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yliopistotutkimuksen korruptoituminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 3050
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#91

Viesti Ari »

Ehkä asia pitää vääntää rautalangasta. Kuinka monien taidealan tutkijoiden luulette todella pitävän "taiteilemalla tohtoriksi"-väikkäreitä kunnollisena tieteenä tai ollenkaan tieteenä.

Mielestäni ei ole lainkaan selvää onko täällä naureskeltu jollekin mitä pidetään (edes) humanististen tieteiden sisällä tieteenä vai onko täällä naureskeltu poliittisille päätöksille ja imagon kohottamiselle. Kyseisiä asioita on kuitenkin vaikeaa erottaa toisistaan, jos entuudestaan löytyy vahvat ennakkoluulot siitä, miten asiat ovat.

Mika, mitä enemmän verkostun ja luon suhteita eri alojen tutkijoihin samalla tutustuen heidän tutkimustyöhönsä, sitä vähemmän tunnistan tiedemaailmaa sinun kirjoituksistasi.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#92

Viesti Mika »

Ari kirjoitti: Mika, mitä enemmän verkostun ja luon suhteita eri alojen tutkijoihin samalla tutustuen heidän tutkimustyöhönsä, sitä vähemmän tunnistan tiedemaailmaa sinun kirjoituksistasi.
Et sitten lukenut edellistä viestiäni kovin tarkkaan. :lol:

Tosin meitä erottaa se, että mielestäni "jopa professoreita" voi kritisoida huumorinkin keinoin, mutta tässä tapauksessa siitä ei taida olla kyse kuin puoliksi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 3050
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#93

Viesti Ari »

Mukavaa että naurattaa. Luin toki tarkkaan kyseisen edellisen viestisi. Kehoittaisin puolestaan itsekin lukemaan uudemman kerran oman edellisen viestini ja miettimään uudemman kerran sitä, tiedätkö oikeasti mille naurat.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

#94

Viesti Tapani »

Hetkinen, eikös kaikille ollutkaan selvää, että taiteen professuuri on ikään kuin tietynlaisen aseman merkki, ei mikään tieteellinen meriitti? Tai näin olen ainakin itse aina mieltänyt.
Hatusta keksittynä joku voisi esimerkiksi eri tekniikoilla ja versioinnilla tutkia, miten pystyy omalla taiteellaan ilmentämään suomalaista melankoliaa. Teossarjan lisäksi väitöskirjana olisi sitä omaa reflektointia niistä teoksista ja mahdollisesti viittauksia tutkimuksiin ja muihin teoksiin.
Tiedettähän tuo ei siinä mielessä ole kuin vaikkapa fysiikka tai naistutkimus, mutta professorin arvo sopii minusta tuohonkin silti ihan hyvin.


Tapani
Kuvake
MikkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 261
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: HKI

#95

Viesti MikkoS »

Tapani kirjoitti: Hetkinen, eikös kaikille ollutkaan selvää, että taiteen professuuri on ikään kuin tietynlaisen aseman merkki, ei mikään tieteellinen meriitti? Tai näin olen ainakin itse aina mieltänyt.
Hatusta keksittynä joku voisi esimerkiksi eri tekniikoilla ja versioinnilla tutkia, miten pystyy omalla taiteellaan ilmentämään suomalaista melankoliaa. Teossarjan lisäksi väitöskirjana olisi sitä omaa reflektointia niistä teoksista ja mahdollisesti viittauksia tutkimuksiin ja muihin teoksiin.
Tiedettähän tuo ei siinä mielessä ole kuin vaikkapa fysiikka tai naistutkimus, mutta professorin arvo sopii minusta tuohonkin silti ihan hyvin.


Tapani
Ehkä professorin, mutta entä tohtorin arvo ;) Taidealoilla kait on proffina myös ei-väitelleitä mikä on ihan ok kyseisillä aloilla. Jotenkin henk.koht. pitäisin ongelmallisena väitöskirjaa kuvaamastasi aineistosta. Mutta ehkä se olen vain minä, näen väitöskirjan puhtaan tieteellisenä työnä.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#96

Viesti Elina »

Siinä se ongelma juuri onkin, koska tohtorin tutkinto on tieteellinen jatkotutkinto. Taide istuu kyllä tieteeseen samalla tavalla kuin esim. kirjallisuustiedekin, eli taiteentutkimusta voi varsin hyvin tehdä niin, että se antaa valmiudet tieteelliseen jatkotutkimukseen (ja jopa poikkitieteellisesti, joka sitten kyllä lisää syvyyttä ja merkityksellisyyttäkin), mutta oma taide on sitten niin subjektiivinen asia, mielestäni, että tutkimuksen tekeminen siitä ei tunnu ihan oikealta tutkimukselta. Toivottavasti kukaan ei nyt ota hernettä nenään tästä.

Professuuri taas on eri asia. En tiedä, mistä sekin tähän putkahti :D

Jahah...erotellaan liikuntapedagogit liikuntafysiologeista? Vähän vaikeaa, kun taidan olla kumpaakin :D
Kuvake
MikkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 261
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: HKI

#97

Viesti MikkoS »

Elina kirjoitti: Siinä se ongelma juuri onkin, koska tohtorin tutkinto on tieteellinen jatkotutkinto. Taide istuu kyllä tieteeseen samalla tavalla kuin esim. kirjallisuustiedekin, eli taiteentutkimusta voi varsin hyvin tehdä niin, että se antaa valmiudet tieteelliseen jatkotutkimukseen (ja jopa poikkitieteellisesti, joka sitten kyllä lisää syvyyttä ja merkityksellisyyttäkin), mutta oma taide on sitten niin subjektiivinen asia, mielestäni, että tutkimuksen tekeminen siitä ei tunnu ihan oikealta tutkimukselta. Toivottavasti kukaan ei nyt ota hernettä nenään tästä.

Professuuri taas on eri asia. En tiedä, mistä sekin tähän putkahti :D
Olen täsmälleen samaa mieltä. Tietääkö joku onko nämä tämän tyyliset taiteen väikkärit muuten ihan suomalainen ilmiö?
Kuvake
bob
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1145
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Nummela

#98

Viesti bob »

MikkoS kirjoitti: Olen täsmälleen samaa mieltä. Tietääkö joku onko nämä tämän tyyliset taiteen väikkärit muuten ihan suomalainen ilmiö?
Ainakin amerikan kakkaopistoissa tehdään heikon gradun tasoisia väikkäreita alasta kuin alasta ja lienee tilanne sama muuallakin, missä lipastojen tasot heittelee tohtorin papruja saa vaikka postimyynnistä.
Kimura No Mae Ni Kimura Nashi. Kimura No Ato Ni Kimura Nashi.

"Yeah, it's my life. But at least it's half over." - Al Bundy
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19114
Lauteille: Helmikuu 2005

#99

Viesti Jussi Häkkinen »

Voisiko joku ihan huvinsa vuoksikin tutustua niihin väikkäreihin?

Vai pitääkö tässä oikeasti vahvistaa "a jock is a jock" -sanonta todeksi, koska "minun mielestäni" se alkaa tuntua siltä?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

#100

Viesti Tapani »

Tarkoitin tietty koko ajan tohtoreita, lapsus siis.


Tapani
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#101

Viesti Mika »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Voisiko joku ihan huvinsa vuoksikin tutustua niihin väikkäreihin?
Täällä Potkussakin on puhuttu erään potkulaisen väitöskirjasta ja sen B-osasta. Aiheesta on keskusteltu melko laajasti Potkun ulkopuolella.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19114
Lauteille: Helmikuu 2005

#102

Viesti Jussi Häkkinen »

Mika kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:Voisiko joku ihan huvinsa vuoksikin tutustua niihin väikkäreihin?
Täällä Potkussakin on puhuttu erään potkulaisen väitöskirjasta ja sen B-osasta. Aiheesta on keskusteltu melko laajasti Potkun ulkopuolella.
Hienoa. Tuon yhden osalta siis ihan hyvääkin pohjaa.

Muiden taideväikkärien osalta liikutaan kovasti "musta tuntuu" -alueella ja aika intressantin tiedekuvan piirissä (juu, niissä väikkäreissä liikutaan joskus myös sangen intressantin tiedekuvan piirissä. Näemmä niitä mahtuu moneen suuntaan).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
bob
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1145
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Nummela

#103

Viesti bob »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Voisiko joku ihan huvinsa vuoksikin tutustua niihin väikkäreihin?

Vai pitääkö tässä oikeasti vahvistaa "a jock is a jock" -sanonta todeksi, koska "minun mielestäni" se alkaa tuntua siltä?
Taikin sivuilta en löytänyt kuin maksullisia väikkäreitä, joten en nyt näitä pääse ihan siteeraten haukkumaan :D . Omituinen tapa myydä opinnäytetöitä. Eikä tietenkään niitä kansainvälisissä vertaisarvioiduissa julkaisusarjoissa julkaistuja artikkeleitakaan löytynyt...
Kimura No Mae Ni Kimura Nashi. Kimura No Ato Ni Kimura Nashi.

"Yeah, it's my life. But at least it's half over." - Al Bundy
Kuvake
MikkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 261
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: HKI

#104

Viesti MikkoS »

Pitää tarkentaa, että minä ainakin mielsin nyt keskusteltavan nimenomaan näistä tietyntyylisistä taideväikkäreistä. Esimerkiksi:

Riitta Nelimarkan väikkäri, joka ainakin Wikipedian mukaan: Hänen väitösteoksensa Self portrait Elisen väitöskirja, Variaation variaatio, 2000 väitöskirja kuvasi hänen omaa suhdettaan omiin teoksiinsa. . Minun tiedekäsitykseeni tuo ei mahdu ja myönnän kyllä auliisti että tiedekäsitykseni on ahdas :) . Haluaisin pitää väitöskirjan siis tieteellisenä työnä.

Tiedän kyllä, että nuo edustavat vain osaa taideyliopistojen väikkäreistä. Minulla on erittäin hyviä kokemuksia yhteistyöstä esim. TaiK:laisten kanssa erilaisten opiskeluprojektien puitteissa muutama vuosi takaperin. Olen myös tutustunut joihinkin TaiK:laisten väikkäreihin tarkemminkin ja hehän tekevät minun alallani (ihminen media/teknologia - vuorovaikutus) erittäin kiinnostavaa työtä.
Kuvake
MikkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 261
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: HKI

#105

Viesti MikkoS »

bob kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:Voisiko joku ihan huvinsa vuoksikin tutustua niihin väikkäreihin?

Vai pitääkö tässä oikeasti vahvistaa "a jock is a jock" -sanonta todeksi, koska "minun mielestäni" se alkaa tuntua siltä?
Taikin sivuilta en löytänyt kuin maksullisia väikkäreitä, joten en nyt näitä pääse ihan siteeraten haukkumaan :D . Omituinen tapa myydä opinnäytetöitä. Eikä tietenkään niitä kansainvälisissä vertaisarvioiduissa julkaisusarjoissa julkaistuja artikkeleitakaan löytynyt...
Useimmilta tutkijoilta löytyy haeskelemalla kotisivut, joista pääsee kätevästi käsiksi julkaisuihin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 122 kurkkijaa