Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lahjakkuus

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#46

Viesti Benu »

Niin kai se on! Ite ku olen vähä perfektionisti ja haluan todellakin vetää hyvät kurssit niin ettei jengille jää hampaankoloon jotaan. "pipari toi Benu nyt vaan kävi siellä ja veti treenit ihan hatusta! Mitään ei jäänyt käteen... " jne. Tää on mun eka alkeiskurssi josta vastaan ihan itse, joten voin myöntää olevani hieman hermostunut ja että on vähän paineitakin. Ei pelkästään siinä ettäkö Kaitsu (salin omistaja ja päävalmentaja) kattois kieroon, vaan enemmänki että Vaasalaiset sais hyvän kuvan BJJstä ja porukka innostuis käymään jatkokurssilla ja seuraavalle alkeiskurssille olis kauhee ryysis myös! Nyt ainakin siellä on niin paljon porukkaa että hirvittää välillä (positiivisessa mielessä) :lol: Ja kun maanantaisin ei ole kun tunti aikaa vetää noi treenit... ni paineita paineita... Sitte sinne alkeiskurssille (no periaatteesahan kaikki on tervetulleita ja jatkokurssilaisia on sen 5kpl yleensä tuolla) ilmestyy tämmösiä jotka eivät oppineet viime alkeiskurssilla mitään ja ilmeisesti eivät opi mitään tälläkään, vaikka miten yrittäis...
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#47

Viesti KungFuMiäs »

Tää on mun eka alkeiskurssi josta vastaan ihan itse, joten voin myöntää olevani hieman hermostunut ja että on vähän paineitakin.
Ollaan Benu ihan samassa tilanteessa :D
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#48

Viesti Kalle Koskinen »

Ne hitaat jätkät saattaa ihan asenteella, työllä ja säännöllisyydellä painaa hyvinkin niiden liikunnallisesti lahjakkaiden ohi. Että ei niitäkään pidä heti karsastaa. Hyvällä tuurilla joku niistä on ihan varteenotettava treenikaveri vuoden tai parin päästä. Näitä on lisäkseni varmastikin joku muukin nähnyt?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#49

Viesti Mika »

Kalle Koskinen kirjoitti: Ne hitaat jätkät saattaa ihan asenteella, työllä ja säännöllisyydellä painaa hyvinkin niiden liikunnallisesti lahjakkaiden ohi. Että ei niitäkään pidä heti karsastaa. Hyvällä tuurilla joku niistä on ihan varteenotettava treenikaveri vuoden tai parin päästä. Näitä on lisäkseni varmastikin joku muukin nähnyt?
:smt039

Opettajan tehtävä on opettaa. Mitäpä sitä opettamaan, jos kaikki kerran osaavat? Ja kerrasta oppiminen on kyllä todella harvinaista.

Minulle ainakin ne lahjattomimmat ovat haaste, jonka otan vastaan ilolla. Sellainen henkilö mitä luultavimmin tietää itsekin olevansa liikunnallisesti keskiarvon alapuolella, joten voin vain kuvitella, millaisen kynnyksen hän on salille tullessaan ylittänyt. Minun tehtäväni on madaltaa tuota kynnystä aina seuraavaa kertaa varten.

Kun tällainen henkilö huomaa itsensä hyväksytyn, hän saattaa katsoa itseäänkin eri tavalla eli itsetunto nousee, ja se voi vaikuttaa ihan koko elämään. Samassa hän ehkä tuntee kiitollisuutta opettajaansa kohtaan, ja tällaisesta henkilöstä voi tulla hyvinkin tunnollinen ja ahkera harrastaja.

Motorisesti kamppailulajit ovat pääsääntöisesti kuitenkin sen verran tavallista kauraa, että suurin osa ihmisistä oppii niitä ainakin jotenkuten.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#50

Viesti Benu »

Kalle Koskinen kirjoitti: Ne hitaat jätkät saattaa ihan asenteella, työllä ja säännöllisyydellä painaa hyvinkin niiden liikunnallisesti lahjakkaiden ohi. Että ei niitäkään pidä heti karsastaa. Hyvällä tuurilla joku niistä on ihan varteenotettava treenikaveri vuoden tai parin päästä. Näitä on lisäkseni varmastikin joku muukin nähnyt?
No en mä usko että näistä "lahjattomista" on siihen jos ihan totta puhutaan. Siis mä puhun nyt todella semmosista heeboista jonka koordinaatio on luokkaa peilikuva... Fedoristahan on sanottu että se oli kaikkea muuta kun lahjakas ku se alotti judon aikoinaan, mutta pirun kovalla työllä kehitty maailmanluokan judokaksi, ja sitä kautta maailman kovimmaks vapaaottelijaks. Yks mun kaveri on hyvä esimerkki tästä myös. Hän oli 14v ja paino ehkä joku 35kg, ja hän omien sanojensa mukaan ei ollut lainkaan lahjakas ja jätkiä vitutti pikkutyttö treeneissä. Mutta kovalla treenillä tästäkin tytöstä kehitty kova iskijä, ottanut muistaakseni SM hopeeta potkunyrkkeilystä ja pronssia nyrkkeilystä joku 5v sitten.

Toivoa saa aina. Mutta mun pointtini nyt on se, että jos haluaa että 30 hengen kurssilla jätkät oppis jotaan ni pari tämmöstä jannua haittaa kaikkien muitten treenejä aika roimasti, ikävä kyllä. Ja kun maanantain treenit on vaan sen yhden tunnin mittasia, ni se syö sitäkin enemmän. Olishan se hienoa jos kaikille vois antaa sen ajan mitä ne tarvitsee, mutta kun se ei aina vaan toimi näin, ja jostakin on karsittava.
Lazy jiu-jitsu
taifuuni
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1078
Lauteille: Heinäkuu 2005

#51

Viesti taifuuni »

Benu kirjoitti: No en mä usko että näistä "lahjattomista" on siihen jos ihan totta puhutaan. Siis mä puhun nyt todella semmosista heeboista jonka koordinaatio on luokkaa peilikuva... (klips)


Toivoa saa aina. Mutta mun pointtini nyt on se, että jos haluaa että 30 hengen kurssilla jätkät oppis jotaan ni pari tämmöstä jannua haittaa kaikkien muitten treenejä aika roimasti, ikävä kyllä. Ja kun maanantain treenit on vaan sen yhden tunnin mittasia, ni se syö sitäkin enemmän. Olishan se hienoa jos kaikille vois antaa sen ajan mitä ne tarvitsee, mutta kun se ei aina vaan toimi näin, ja jostakin on karsittava.
Tuolla pitää kai hiukan sanamuotoa sitten muuttaa http://www.bf-gym.com/?tocID=3&subID=17&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false; nimenomaan kohta Laji sopii kaikille
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#52

Viesti bodyguard »

taifuuni kirjoitti:
Benu kirjoitti: No en mä usko että näistä "lahjattomista" on siihen jos ihan totta puhutaan. Siis mä puhun nyt todella semmosista heeboista jonka koordinaatio on luokkaa peilikuva... (klips)


Toivoa saa aina. Mutta mun pointtini nyt on se, että jos haluaa että 30 hengen kurssilla jätkät oppis jotaan ni pari tämmöstä jannua haittaa kaikkien muitten treenejä aika roimasti, ikävä kyllä. Ja kun maanantain treenit on vaan sen yhden tunnin mittasia, ni se syö sitäkin enemmän. Olishan se hienoa jos kaikille vois antaa sen ajan mitä ne tarvitsee, mutta kun se ei aina vaan toimi näin, ja jostakin on karsittava.
Tuolla pitää kai hiukan sanamuotoa sitten muuttaa http://www.bf-gym.com/?tocID=3&subID=17&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false; nimenomaan kohta Laji sopii kaikille
Tai sitten heikompilahjaisille tulisi järjestää oma pk-ryhmä. Jollain tavalla nämä heikompilahjaiset tulisi kuitenkin merkitä ettei sekoittumista tapahdu. aasinhattu näin perinteisenä vaihtoehtona tuli ensimmäiseksi mieleen, mutta se voisi olla epäkäytännöllinen. Hyvänä vaihtoehtona tulee myös mieleen tatuointi käsivarressa. Tämä voisi olla jonkinlainen universaali ettei uutta tarvitse ottaa jos sattuu vaihtamaan lajia.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#53

Viesti porky »

Benu, huomioithan että oppilaistasi saattaa joku lukea näitä kirjoituksia.

Minä en haluaisi, että opettajani kirjoittelisi tuohon sävyyn julkiselle foorumille, vaikkei mikään nyt suoraan itseeni kohdistuisikaan.

:)
Saija Tarvainen
ed von virtanen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 261
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#54

Viesti ed von virtanen »

tuntuu muuten kummalliselta kun olen törmännyt seuroissa tohon jumalattomaan lahjakkuuteen.
vuodenki treenin jälkeen ollaan maailman kärkinimiä lajissa ku lajissa.
peruskurssilaisista ei ole mihinkään kun ei ne opi.
ne jotka ei pysty panostamaan olosuhteidensa takia lajiin täysipainoisesti,ovat rivimiestreenaajia joista ei ikinä tuu mitään.

mietityttää suunnattomasti et miksei nää huippujätkät sitte ottele vaikka jenkeissä,japanissa tai yleensäkki rahamatseissa työksensä.
niin mä tekisin jos olisin yhtä hyvä kuin nää superlahjakkuudet.

ps. sitäpaitsi ei riitä että on lahjakas.pitää olla lahjakas treenaamaan.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#55

Viesti Jarppa »

Benu kirjoitti: No en mä usko että näistä "lahjattomista" on siihen jos ihan totta puhutaan. Siis mä puhun nyt todella semmosista heeboista jonka koordinaatio on luokkaa peilikuva...
Olen itse asiassa nähnyt useammankin tapauksen, jossa aluksi toivottomalta vaikuttava tapaus on kehittynyt kelvolliseksi ottelijaksi, varsinkin kun alun kömpelyydestä on päästy eroon.
Mika.Sutinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 96
Lauteille: Toukokuu 2012

#56

Viesti Mika.Sutinen »

Mulla on asiasta sellainen käsitys että nämä heikkolahjaiset tulevat (yleensä) paremmiksi opettajiksi kuin sellaiset henkilöt joilla homma toimii luonnostaan. Sinänsä tämä on ihan loogista, jos homma ei luonnostaan toimi joutuu asioiden sisäistämiseen näkemään enemmän vaivaa, jolloin tuo sisäistämisprosessi on helpompi siirtää opetettavaan. Niin, ja ei siitä kärsivällisyydestä ja työmoraalistakaan ole varmasti haittaa treenien vetäjille, ja näitä ominaisuuksia löytyy varmasti henkilöltä joka on saavuttanut korkean tason puhtaasti kärsivällisen työn teon kautta.

Tokihan huippulahjakkaatkin joutuvat treenaamaan käytännössä kaiken aikansa mikäli haluavat huipulle. Hyvä esimerkki on vaikkapa Jari Litmanen, joka on sanonut että silloin kun muut hänen ikäisensä menivät 16-vuotiaina diskoon vikittelemään tyttöjä jäi Jari kotiin harjoittelemaan. Eli kyllä nuo huippu-urheilijatkin viettävät enimmäkseen melkoista munkin/nunnan elämää.
Kuvake
teejii
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 178
Lauteille: Marraskuu 2006

#57

Viesti teejii »

Kannattaa opettamisen ohella yrittää hieman keskittyä omaankin kehittymiseen. Hyvä tekninen osaaminen ei tee kenestäkään hyvää opettajaa vaan monesti siihenkin pitää kasvaa.

Jos jokainen kömpelö peruskurssilainen olisi toivoton tapaus, niin eipä tässä maassa kovin paljon kamppailijoita olisikaan.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#58

Viesti JanneM »

Jarppa kirjoitti:
Benu kirjoitti: No en mä usko että näistä "lahjattomista" on siihen jos ihan totta puhutaan. Siis mä puhun nyt todella semmosista heeboista jonka koordinaatio on luokkaa peilikuva...
Olen itse asiassa nähnyt useammankin tapauksen, jossa aluksi toivottomalta vaikuttava tapaus on kehittynyt kelvolliseksi ottelijaksi, varsinkin kun alun kömpelyydestä on päästy eroon.
ERäskin suomen kovin superraskaan sarjan lukkopainija on erittäin hyvä esimerkki motoorisesta lahjattomuudesta, mutta kovalla työllä, motivaatiolla ja hyvällä valmennuksella hänestä on tullut ehkä jopa euroopan paras sarjassaa... Eikä mikään ehkä, kun siitä on ihan dokumenttiakin. Euoopan paras yli 100kiloinen lukkopainija. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#59

Viesti Benu »

Nojoo... mä en jaksa puida tätä täällä tän enempää. Ei ois varmaan pitäny avata suuta ollenkaan. Jos joku mode vaikka poistais kaikki mun viestit ni ei tarvii kenenkään otta herneitä nenään. En tiedä mistä te revitte nää tatska jutut ja että pitäis vaihtaa kotisivuilta noi tiedot jnejne. Mutta mä nyt en tarkottanut kenellekkään pahaa tolla tekstillä. Purin eilen kiukkuani ja tänään meni selittelyksi kun jengi on vetänyt herneitä ilmeisesti siitä mitä itsekseni ajttelen. Olis varmaan pitäny alunperin pitää omana tietona nämäkin jutut. Sitä se suuri suu teettää... Te nyt revitte ton jutut kokonaan suhdanteistaan. En ymmärä miten nyt osuin niin herkkään kohtaan, mutta kuten jos sanoin, olen hyvin pahoillani jos olen loukannut ketään.

Pahoittelun kaikille jotka ovat loukkaantuneet näistä kirjoituksistani!

(tai oikeestaan tän viestin vois jättää)
Lazy jiu-jitsu
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#60

Viesti Vlad Tepes »

Tuli Benu mieleen, että voisivatko nämä lahjattomat ihmiset jännittää opetustilannetta kohtuuttomasti?

Kiinnitätkö paljon huomiota siihen, että käskysi ja ohjeesi ovat selkeitä ja vailla turhaa tulkinnanvaraa? Entäs miten suhtaudut kehonkielen käyttöön opetuksessa?

Kokemukseni mukaan osa lahjattomista vaatii poikkeuksellisen selkeää ilmaisua ja hyvin rauhallista kehonkieltä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 83 kurkkijaa