Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vyö- ja tasokokeet eri lajeissa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#46

Viesti AriJ »

Rawson kirjoitti: Itse harrastan lajeja missä ei ole tasojärjestelmiä. Mielestäni ilmapiiri on näissä lajeissa mukavan rento, kun ei ole tuota ulkoista hierarkiaa.
Minusta vyöasiat ovat ennemminkin "sisäistä hierarkiaa", eli ei siinä pitäisi olla tarkoitus vertailuttaa itseään keneenkään, vaan arvon pitäisi kertoa että kehitystä on tapahtunut. Ja kun eri opettajat eri lajeissa ja tyyleissä saattavat jopa painottaa hyyyyyvin erilaisia asioita, myöntää vöitä hyyyyyvin erilaisin perustein....

Vyöarvo ei siis kerro minusta kenenkään paikkaa muiden joukossa, vaan oman paikkansa sillä "matkalla"....
______________________
Sape
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 374
Lauteille: Elokuu 2007

#47

Viesti Sape »

Ôari kirjoitti: Vyöarvo ei siis kerro minusta kenenkään paikkaa muiden joukossa, vaan oman paikkansa sillä "matkalla"....
Toisaalta matala vyöarvo varoittaa isompia runtelemasta henkilöä liiaksi. Esim. judossa ei keltavöistä heitetä makikomina (siten että seurataan itse mattoon) "tatamista läpi".
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#48

Viesti JanneM »

Sape kirjoitti:
Ôari kirjoitti: Vyöarvo ei siis kerro minusta kenenkään paikkaa muiden joukossa, vaan oman paikkansa sillä "matkalla"....
Toisaalta matala vyöarvo varoittaa isompia runtelemasta henkilöä liiaksi. Esim. judossa ei keltavöistä heitetä makikomina (siten että seurataan itse mattoon) "tatamista läpi".
Jaa... Kyllä minua vaan heiteltiin jo melko kovasti kun olin vasta valkoisella vyöllä. Ehkä musta ei vaan tykätä... :cry:
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#49

Viesti AriJ »

Sape kirjoitti:
Ôari kirjoitti: Vyöarvo ei siis kerro minusta kenenkään paikkaa muiden joukossa, vaan oman paikkansa sillä "matkalla"....
Toisaalta matala vyöarvo varoittaa isompia runtelemasta henkilöä liiaksi. Esim. judossa ei keltavöistä heitetä makikomina (siten että seurataan itse mattoon) "tatamista läpi".
Juuh, mutta minusta tuossakin on kyse siitä henkilöstä, siitä miten tämä on edennyt, eli onko oppinut ottamaan vastaan vaikka tatamista läpi menemisen :D

Noh, se on miten päin sen katsoo :)
______________________
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

#50

Viesti F. M. Luder »

Jusa kirjoitti: Onko siitä ollut mainintaa, että meillä (Sin Moo Hapkidossa) ei saa tosiaan pitää ketään vyökokeita ilman mestari Vainionpään lupaa, oli vyökokeen pitäjä millä asteella tahansa. En tiedä kuinka tiukka tämä käytäntö on, mutta näin olen ainakin ymmärtänyt, jos joku on ymmärtänyt eri tavalla kertokaa ihmeessä..:)
Joo, lupa pitää pyytää. Tai kai se on lähinnä ilmoitusluontoinen asia. Joka tapauksessa, Ramin pitää olla kokeista tietoinen. Ja tämähän siis koskee alempiä vöitä, joiden kokeita seurat voivat järjestää itse. Ylemmät tulee aina suorittaa valtakunnallisilla leireillä.
Kuvake
Ilkkal
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 129
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Tampere

#51

Viesti Ilkkal »

Itse voisin laittaa vaikkapa ZNKR-iaidon graduointisysteemiä esille. Käytössä on nuo modernit kyu ja dan arvot (kyut 6-1 ja danit 1-10).
Graduointeihin kuuluu aina alku- ja loppukumarrukset.
Kyu-arvot (muistaakseni :P) graduoidaan kolmella tekniikalla.
Dan-arvoissa kyselläänkin jo kirjallisia kysymyksiä ennen varsinaisia kata-arvosteluja. Danit käsittääkseni graduoidaan viidellä tekniikalla, voi tietysti olla, että isommat danit vaativat enemmän tekniikoita?
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#52

Viesti Hukka »

jussip kirjoitti: Riippuu opettajasta/tiimistä/seurasta. Esimerkiksi Suomessa Gracie Barra Finlandilla on vyökokeet. Maailmalla esimerkiksi Roy Harrisin alaisuudessa toimivilla seuroilla on tarkkaan määritellyt vyökokeet. Sitten vaikkapa esimerkiksi Ricksonillahan on hyvin tarkat curriculumit että mitä pitää osata milläkin vyöasteella, en tosin tiedä järjestääkö hän tällä hetkellä varsinaisia vyökokeita.
Ja tähän liittyen olen kuullut Suomea koskevan huhun siitä että Rogerio Rocha aikoo kokeen järjestää kun katsoo vöiden olevan ajankohtaisia.
Rawson kirjoitti: Itse harrastan lajeja missä ei ole tasojärjestelmiä.
Mä kyllä olen huomannut kahteen kertaan tänä syksynä ilmoituksen tasokokeesta mailiboksissani. Eli kyllä meillä Défensessä sellaisia näyttäisi olevan. Sisällöstä en sitten tiedä vielä mitään kun en ole sellaisessa käynyt. Sen tosin osaan sanoa että kokeeseen sisältyy teoriaosuus, sen verran on minulle toistaiseksi selvinnytkin.

Savate BF:n hanskakokeiden vaatimuksia taas voi tiirailla täältä. En tiedä ovatko kovasti muuttuneet, mutta uudempiakaan ei löytynyt, joten olettaisin niiden olevan ajantasalla.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#53

Viesti Rawson »

Hukka kirjoitti: Mä kyllä olen huomannut kahteen kertaan tänä syksynä ilmoituksen tasokokeesta mailiboksissani. Eli kyllä meillä Défensessä sellaisia näyttäisi olevan.
Hyvä tietää. Mulle kun noita tiedotuksia ei ole jostain syystä tullut. En ole vain kellään nähnyt mitään lätkiä, vöitä, natsoja tms. siihen viittaavaa.
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#54

Viesti Hukka »

Rawson kirjoitti: En ole vain kellään nähnyt mitään lätkiä, vöitä, natsoja tms. siihen viittaavaa.
Juu eipä niitä kaiketi esillä pidetäkään. En tosiaan tuosta tasokokeesta vielä osaa mitään muuta suuremmin sanoa.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

#55

Viesti Tyttö »

JanneM kirjoitti:
Sape kirjoitti:
Ôari kirjoitti: Vyöarvo ei siis kerro minusta kenenkään paikkaa muiden joukossa, vaan oman paikkansa sillä "matkalla"....
Toisaalta matala vyöarvo varoittaa isompia runtelemasta henkilöä liiaksi. Esim. judossa ei keltavöistä heitetä makikomina (siten että seurataan itse mattoon) "tatamista läpi".
Jaa... Kyllä minua vaan heiteltiin jo melko kovasti kun olin vasta valkoisella vyöllä. Ehkä musta ei vaan tykätä... :cry:
Kuin myös, ei mitään armoa...:lol:
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#56

Viesti Akuma »

Seuramme graduohjeesta valikoiden napsittuna...

"
Graduoinnin 1-2-3:
1) Täytä läsnäolovaatimukset
2) Ilmoita halukkuudestasi vyökokeeseen
3) Osallistu seuraavalle seminaarille

Ajatellaan vähän syvemmin koko vyökoehomman ideaa. Jos opettaja laittaa kokelaan testiin ja jonka tämä läpäisee 100% todennäköisyydellä on mielestäni kyse merkityksettömästä farssista kun opettaja olisi ihan hyvin voinut vain kerätä rahat ja myöntää vyöt suoraan. Jos taas opettaja laittaa kokelaan testijonoon ja kokelas ei testiä läpäise, arvaapa kenen syy se on?

Eli perustavanlaatuinen idea on, että ilmoittaudutte vyökokeeseen täysin omasta aloitteestanne yllämainittuja kolmea askelta seuraamalla. Ilmoittautukaa vasta kun koette olevanne valmiit. Vetäjänä yritän tehdä parhaani kyetäkseni antamaan riittävästi palautetta, jotta voit päätellä mitkä summittaiset läpäisymahdollisuutesi ovat. Muistakaa kysellä, jos en ole antanut palautetta.

Vapauttamalla graduoivan opettajan/raadin syntipukin roolista teette samalla palveluksen myös hänelle/heille, jos vyökokeen tulos onkin vähemmän miellyttävä. Vastaavasti opettaja voi taas arvostella sinut puolueettomasti olemassaolevien laatukäytäntöjen mukaan ja sekin on sinun etusi. Minäkään en yllämainitsemistani syistä voi ottaa vastuuta onnistumisestasi joten pidättäydyn vastailemasta kyssäreihin siitä, kannattaako mennä vai ei. Se päätös täytyy sinun tehdä alusta saakka itse. :)

Ilmoittautumalla itse graduointiin luot ja omistat tuloksesi.
"
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

#57

Viesti F. M. Luder »

Kuinka kauan lajinne vyökokeet yleensä suurin piirtein kestävät?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#58

Viesti Mjölnir »

F. M. Luder kirjoitti: Kuinka kauan lajinne vyökokeet yleensä suurin piirtein kestävät?
Jos minä pidän tasokokeen, niin se kestää noin kaksi tuntia alemmilla tasoilla (p1-p4, eli budokielellä keltainen-vihreä) siitä ylöspäin niin pitkään kuin on tarvis.

Itse olen ollut G4 tasokokeessa (nuorempi ruskea), joka kesti noin 4 tuntia. Sitten E1 koe (musta) kesti kolme päivää, joista yhtäjaksoisesti kuusi tuntia yhdellä puolen tunnin tauolla ja kahdella 5-10 minuutin juomatauolla.

Muistaakseni apuohjaajakurssin päättökoe kesti 6 tuntia ja ohjaajakurssin päättökoe pari päivää.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#59

Viesti MarkkuT »

F. M. Luder kirjoitti: Kuinka kauan lajinne vyökokeet yleensä suurin piirtein kestävät?
Tyypillisesti kahdesta kolmeen tuntia, joskus on mennyt 1,5 tuntiinkin. Laji ashihara karate.
Ain't no one.
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#60

Viesti Akuma »

Mjölnir kirjoitti: Sitten E1 koe (musta) kesti kolme päivää, joista yhtäjaksoisesti kuusi tuntia yhdellä puolen tunnin tauolla ja kahdella 5-10 minuutin juomatauolla.
Mitä tuo aika piti suurpiirteisesti sisällään?
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa