Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Otteluasento

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

Otteluasento

#1

Viesti johannes »

Minkälaista otteluasentoa lajissanne suositaan? Ovatko jalat tukevati maassa, vai pompitteko rennosti päkiöillänne? Entä leveys, pituus ja hartian suunta? Missä kädet ovat? Minäpä en vastaa oman lajini puolesta, sillä täällä on pätevämpiäkin vastaajia ja luonnollisesti karismaattinen vastaukseni voisi vaikeuttaa erilaisia tyylejä suosivien vastaamista.
"There's no business like ho business" :pimp:
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#2

Viesti jussip »

Vaihtelee aika paljon. Jotkut tykkäävät pystystä asennosta jossa rintamasuunta on eteenpäin, jotkut ovat matalana kyyryssä toinen jalka edessä ja toinen kaukana takana, jotkut istuvat ja jotkut hyppäävät suoraan selälleen tai kilppariin. Ja kaikkea siltä väliltä.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#3

Viesti johannes »

Olisi myös mukana, jos mainittaisiin aina laji, josta puhutaan. jussip:llä oletan sen olevan bjj.
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#4

Viesti KungFuMiäs »

Baji on lajini. Selkä pyöreä, lantio liikkuva, olkapäät ja kyynärpäät alhaalla, paino päkiöillä, niska ylhäällä, polvet koukussa.. hmm, loput taitaakin sitten olla aikalailla toteuttajasta kiinni.
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#5

Viesti Verr »

Jalkaterät eteenpäin, oikea käsi poskella ja vasen vasemmalla kasvojen puoliskolla. Selkä kuin notre-damen kellonsoittajalla.

Itse en ole tästä vielä kovin hyvä esimerkki :lol:
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#6

Viesti Mika »

Kysyimme tätä Tapanin kanssa joskus Shifumme vanhimmalta oppilaalta Marcin Karasilta. Hän katsoi meitä kummeksuen, seisoi sitten tumput suorana ja sanoi, että "Tämä kai sitten." :D Jatkoi sitten että ei kadulla ole mitään otteluasentoa. Näinhän se on.

Jos taas katsotaan, mikä on yleisin asento Tang Langissa, se on Yu huan bu. Mielestäni muistuttaa melko lailla nyrkkeilijöiden asentoa, joskin eroja on. Mutta kai tuosta saa taas pian uuden ketjun. ;)

Kuitenkin siis niin, että lantio on kääntynyt kohti vastustajaa ja jalat ovat hieman koukussa. Selkä on suorassa, kädet ihan miten kukin niitä pitää. Leuka joko normaalisti tai vähän alhaalla, riippuu mitä tehdään ja varsinkin että millä etäisyydellä ollaan.


Löysin tällaisen, en tiedä kuka on.

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#7

Viesti Kari Aittomäki »

Otteluasento sanana viittaa urheilupeliin joten vastaus on Kanada eli lajinmukainen.

Tappeluasento taas on monimutkaisempi juttu kas kun tappelemaan voi joutua vaikka sairaalaan petistäkäsin kuten mulle meinas käydä.
Sain mä sitä mulkkua kerran lyötyä, vähä.

Jos nyt joku määritelmä pitäis keksiä niin se ois kai tiukka. Paitsi silloin kun sen on syytä olla rento, esimerkiksi jos joutuu maassa potkittavaksi.
Mutta silloinkin on asenteen syytä olla tiukka.
Jajuu, asento ja asenne on hyvin veljeksiä.

Sanoisin että tilanteenmukainen.
Eli vastaus on Kanada.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#8

Viesti Jarppa »

Kari Aittomäki kirjoitti: Sanoisin että tilanteenmukainen.
Eli vastaus on Kanada.
Samaa mieltä. Asento on tilanteenmukainen jopa ottelussa.

Tosin vanha nyrkkeilyopettajani sanoisi nykyisestä asennosta "ootko sä unohtanut miten otteluasento otetaan". Selkä liikaa kumarassa, asento liian etukenoinen, rintamasuunta liikaa vastapuoleen, lantio ei ole oikeassa kulmassa. :D

Optimi asento lyöntejä ja potkuja varten muuttuu ihan erilaiseksi jos haluaa ottaa huomioon maahanviennit. Näin ollen yleistä oikeaa asentoa ei ole. Et voi olla nyrkkeilyasennossa jos kaveri tulee iholle heittämään. Tai voit mutta lennät. Tämä on ihan treeneissä testattua. :D

Vapaaottelussa ottelijan taustan näkee yleensä heti kun ottelijat ovat iskuetäisyydellä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#9

Viesti Mjölnir »

Eräs tuttu Thainyrkkeilijä "naurettiin pihalle" nyrkkeilytreeneistä, kun se piti liikaa rintamasuuntaa kohti.

Nyrkkeilyssä kun kannattaa vähän olla vinottain, ettei vartalo ole niin iso maali lyöntisuunnasta. Potkuja ja maahanvientejä kun ei tarvitse huomioida.

Ja Thaikku/kiksispoksis- asennosta ei tarvitse montaa sekuntia seista painijaa vastaan.

Eli komppaan kaikkia, jotka vastaavat Kanada
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#10

Viesti keskilinja »

Kanada 8)
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti tabitha »

Kanada. :axe:
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#12

Viesti Kalle Koskinen »

JES! Vitsi on sitä parempi, mitä useammin sitä toistetaan. Vastaan Bulimia. Eiku Progeria. Ihan sama.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#13

Viesti johannes »

Kummeli on niin paskáa ja kulunutta junttihuumoria. Kamoon. Seuraavaksi joku varmaan alkaa vastaileen jotain "NUNNUKA NUNNUKA EHEH EHEHE HEH"
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#14

Viesti Mika »

Kalle Koskinen kirjoitti: JES! Vitsi on sitä parempi, mitä useammin sitä toistetaan. Vastaan Bulimia. Eiku Progeria. Ihan sama.
Ei se ole vitsi. Kuten tässä ketjussa on hyvin tullut ilmi, ns. "otteluasento" pätee parhaiten kehälajeihin. On hyvä että tämä on tullut ilmi, sillä se liittyy aika moneen muuhunkin asiaan (mm. tähän). Tuskin kenenkään mielestä on parempi, että ketju olisi tätä vähäviestisempi.

Tuo 'Kanada' viittaa Kari Aittomäen viestiin, jossa siis kerrotaan siitä, että otteluasento liittyy pääasiassa kehälajeihin. Kyllä tässä on ihan selvä järki. Ja mitäs muuta vastaat, jos otteluasentoa ei ole? Tuolla 'Kanadalla' kuitenkin viestitään sitä, että otteluasentoa ei ole.


LISÄYS: Johannes, olen pahoillani ettei tämä asia ole avautunut sinulle. Toivottavasti yllä oleva tekstini avaa asiaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#15

Viesti johannes »

Hohhoijaa, kyllähän minäkin tuon jutun tajusin. Pistin tämän tänne saunaan(enkä kehään) siksi, että esimerkiksi. hokutoryun tai kilpakaraten harrastajatkin olisivat voineet kuvailla otteluasentoaan ja keskustella niiden eroista. Mielestäni onelinerit eivät varsinaisesti paranna keskustelun tasoa, joten olisi toivottavaa,ettei niitä hirveästi heiteltäisi, jos ei ole mitään sanottavaa asiaan. Itsekkin olen pidättäytynyt heittelemästä bjj-tyyppien keskusteluun mitään "Potkunyrkkeilyssä ei paljo lukotella KANADA"-tyylisiä vastauksia. Ymmärrän kyllä, jos joissakin lajeissa ei ole mitään asentoa, mistä esimerkiksi sparrataan(tosin kummastelen tällaista). Toisaalta olen nähnyt tang lang-videoissa varsin samanlaisia asentoja ottelijoilla. Toivottavasti joku nyt tajusi pointtini.

edit- niin, siis minäkin ja varmaan lähes kaikki muutkin ymmärtävät,että otteluasento on lähinnä kehälajien juttu. Toisaalta esimerkiksi choy lee futissa ja hokutoryussa tunnutaan suosivan erilaisia asentoja. Näin olen sparrivideoiden perusteella päätellyt.
"There's no business like ho business" :pimp:
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 101 kurkkijaa