Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pauli Nerg ja sammakot suusta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

Pauli Nerg ja sammakot suusta

#1

Viesti Kehäraakki »

En ole Hesarin tilaaja, mutta tädilläni satuin tuota julkaisua lukemaan. Meni kahvit väärään kurkkuun, kun luin artikkelia Karaten kisoista. Artikkelissa karateliiton nuorisopäällikkö tms Pauli Nerg toteaa: "Ehkä olen jo vähän vanha, mutta en pidä enää kovin urheilullisena ja turvallisena, jos saa istua vastustajan päällä ja mätkiä turpaan. Se touhu on ehkä enemmän jotain muuta kuin urheilua".

Pauli, sinä olet vähän vanha.

Ihmetyttää suuresti, mikä tarve Paulilla oli päästää karateliiton nuorisopäällikön ominaisuudessa henkilökohtaisia mielipiteitä. Tuollaiset ihmiset ovat omasta mielestäni myrkkyä kaikelle kamppailu-urheilulle. Oikeastaan kaikelle urheilulle. Anna Pauli kulta kaikkien kukkien kukkia. Minäkin annan. Itse en voisi kuvitella harrastavani tai chi:ta, kung futa, curlingia, voimistelua, ammuntaa, yleisurheilua tms, mutta olen iloinen, jos joku on löytänyt siitä omasta lajistaan sen oman "juttunsa".

Jos lehtimies kysyisi minun mielipidettä karatesta, en sanoisi, että se on lakana päällä hosuvien hinurien hommaa, jotka eivät uskalla otella, vaan sanoisin, että se on kaunis, perinteinen laji, joka vaatii koko elämän oppiseen ja ei ehkä siksi sovi itselleni.
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#2

Viesti kenttiensankari »

Vastakkainasettelu on ikävää kamppailulajeissa, noista Paulin kommenteista paistaa se katkeruus, että oma rakas laji kärsii harrastajapulasta kun muut lajit ajavat ohi. Tälläiset kommentit tuskin kilpakaraten harrastajamääriä nostavat, joten Pauli lähinnä vaan oman lajin mainetta tahrasi. Onhan se tietty kiva että saa Suomen suurimmasta sanomalehdestä palstatilaa ja käyttää sen muiden lajien haukkumiseen :lol:
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#3

Viesti joksanen »

There's no such thing as bad publicity.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#4

Viesti Mika »

Kehäraakki, viestisi kolmannessa ja toisessa kappaleessa toistat paulimaisuuksia, vaikka kuinka sitten itse niin osoittaisitkin tekeväsi. Vie kuitenkin jollakin tavalla pohjan koko avautumiseltasi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#5

Viesti Kari Aittomäki »

Olen lähettänyt Hesarille vastauksen... ja yksityishenkilönä mua ei sido liittoaktiivien korrektiusvaateet.
Hähä.
Tulispa sellasenaan ulos tai edes.

Pauli Nerg oli muuten 1980 MM-vitonen muistaakseni ja aina sellanen kuivankälväkkä, luja ja hyvä matsaaja ja karatekananakin oikein oiva.
Taitaa olla jotakuinkin 5dania nyk.

Mutta kärkeviä tai itseasiassa aika kliseisiä mielipiteitä.
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#6

Viesti dubi »

Mika kirjoitti: Kehäraakki, viestisi kolmannessa ja toisessa kappaleessa toistat paulimaisuuksia, vaikka kuinka sitten itse niin osoittaisitkin tekeväsi. Vie kuitenkin jollakin tavalla pohjan koko avautumiseltasi.
Tietämättäni tarkemmin veikkaisin että se oli Kehäraakin vähän niinku juju tuossa ;)
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#7

Viesti Mika »

dubi kirjoitti:
Mika kirjoitti:Kehäraakki, viestisi kolmannessa ja toisessa kappaleessa toistat paulimaisuuksia, vaikka kuinka sitten itse niin osoittaisitkin tekeväsi. Vie kuitenkin jollakin tavalla pohjan koko avautumiseltasi.
Tietämättäni tarkemmin veikkaisin että se oli Kehäraakin vähän niinku juju tuossa ;)
Vesittää oma kirjoituksensa syyllistymällä samoihin vihreisiin? Miksi? Suomesta ei löydy yhtään niin tyhmää aikuista ihmistä, etteikö olisi tajunnut asiaa ilman esimerkkejä. Jos tarkoituksena oli avata oma sanaista arkkuaan muista lajeista, sitten tuo toimi vallan hyvin. Mutta sitten ei oikein olisi varaa soimata jotakuta muuta samoin toiminutta, mikä siis vesittäisi sen tarkoituksen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#8

Viesti AriJ »

Mika, jäitä hattuun niiden sanavalintojen suhteen!!!!!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#9

Viesti Mika »

Hetkinen, siis minkä sanavalintojen suhteen? :shock:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#10

Viesti dubi »

Tjaa, en tiiä sitten. Erona kai tässä nyt oli se, että Kehäraakki ei ensinnäkään esiinny tässä minkään virallisena edustajana tahi minkäänsortin auktoriteettina. Vaan tässä ikäänkuin kavereiden kesken vaan demosi, jotta miten helppo mistä vaan lajista on vääntää asiatonta kommenttia. En oikein ymmärrä miten tuo nyt oli niin vakava erhe, vaan ehkäpä se oli.
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#11

Viesti Mika »

Niin no, en minä sitä vakavaksi sanonutkaan, ja jos olisinkin sanonut, sekin olisi oma mielipiteeni, vakavuus kun on subjektiivinen asia.

Kai oma panokseni tähän ketjuun todistaa senkin puolesta, että asia olisi ainakin minulle mennyt paremmin perille ilman noita kahta viimeistä kappaletta. En oikein ymmärrä niiden arvoa, mutta jos kyse oli, kuten sanoit, "kavereiden kesken" puhumisesta, niin kai sitten. Ilman mitään hymiöitä tai muuta tuon loppuviestin voi aivan hyvin lukea hänen henkilökohtaisena mielipiteenään. Sellainen sitten taas ei kyllä lainkaan välttämättä kuulu tänne. Täällä Saunassa on jo ainakin yksi ketju (taitaa olla parikin, vähän eri teemoin), jossa voi avautua muista lajeista.

Moderaattorin huomautusta en ymmärrä alkuunkaan. Jos nyt sitten ei viitattu tuohon kirjoitusvihreeseen, mutta epäloogiselta sekin tuntuisi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

#12

Viesti Kehäraakki »

Sarkasmi on taiteenlaji jota Mika ei ilmeisesti ymmärrä tai itse en osaa, enkä ala yhdelle ihmiselle vääntämään rautalangasta, kun muut ovat näemmä löytäneet "catchin" kirjoituksestani.

Tärkeämpää mielestäni on, kuin keskustella avautumiseni sisällöstä, keskustella, mikä tarve on karateliiton pikkupampulla julkisesti hyökätä vapaaottelua vastaan.

Kannattaa lukea Hesarin juttu.
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#13

Viesti Mika »

Kehäraakki, hieno asenne (varsinkin kun aiempi dialogimme oli samassa tilanteessa hieman erilainen). :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#14

Viesti Mika »

Jos kuitenkin hieman kommentoisi itse aihetta.

Vanhat jarrut joskus ovat kuten ovat. Kun itse olin judon peruskurssilla, tuli jotakin juttua mattopainista, ja kysäisin kurssin vetäjältä, ovatko he kokeilleet paikallisten BJJ-kavereiden taitoja. Vastaus meni jotenkin näin: "BJ...mikä? Judo on urheilua eikä mitään tappelua. Judo on olympialaji." Ja ei siis edes tiennyt mitä on BJJ.

Voihan vapaaottelu jopa kamppailijan silmään näyttää väkivallalta, varsinkin jos sattuu näkemään jonkin "Worst of" -koosteen, mutta toisaalta jokainen määrittelee väkivallan itse.

Miksi kaveri sanoi sen karatekana? Ehkä saadakseen pontta sanojensa taakse, mutta luultavasti ainakin siksi, että hän ja toivoakseen lajinsa erottautuisivat vapaaottelusta. Monilla karateseuroilla on tätä nykyä varsin aktiivista junioritoimintaa.

Ja kuten Jarno sanoi, julkisuus on aina hyvästä...

Kyseisen henkilön ajatusten spekuloiminen on tietenkin hieman turhaa, mutta joitakin yleisiä ajatuskuvioita niistä spekulaatioista voinee nähdä. Ja siksi valistus ja jatkuva imagotyö on niin tärkeää.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 528
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

#15

Viesti antti_lk »

Myös Fighterin foorumilla käsitellään tätä Nerg-tapausta ja kamppailu-urheilun medianäkyvyyttä noin yleensä. Nergille ei ole paljon sympatiaa herunut.

Ja onhan tuo nyt aika törkeää tekstiä kamppailulajin nuorisopäälliköltä. Ei pidä ihmetellä, miksei kamppailu-urheilulla kokonaisuutena mene niin vahvasti Suomessa, kun tuollaisia jästipäitä löytyy liittojen johdosta. Taitaa vieläpä valitettavasti päteä useimpiin lajeihin.

"Me ollaan ihan parhaita eikä nuo muut ole mitään." -tyylinen ajattelutapa pitäisi saada kitkettyä pois, edes lehtien palstoilta.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ile ja 93 kurkkijaa