Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bujinkanin eri "tyylisuunnat"

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4952
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

#16

Viesti Mänzy »

Yamazu kirjoitti: Vai mihin tuolla varmuudella viittasitkaan?
Juuri noihin, jota tuohon edelliseen viestiin erittelit. Eli ajatus oli, että millä varmuudella nämä asiat tiedät. Bujinkania treenaamattomat eivät tietäne asioita syvällisesti ja lukevat faktana sen, mitä esim. tänne kirjoitetaan, huomioimatta ehkä suuremmin sanoja tekstissä, kuten "uskoakseni" yms. Toisto kun tuppaa olemaan hyvä opettaja ja kun epävarmoja asioita toistetaan riittävän usein (eri viesteissä, eri aiheiden yhteydessä), ne saattavat ottaa faktan aseman. Toivon tietenkin, että ihmiset osaavat käyttää lähdekritiikkiä ja etsiä itsekin informaatiota eivätkä "sokeasti seuraa".



Mänzy
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#17

Viesti AriJ »

Mänzy kirjoitti: Eli ajatus oli, että millä varmuudella nämä asiat tiedät.
Jeps.... varmuudella tiedän siis...

Olen nähnyt Laurin mainitsemallani videolla. Tosin miten paljon treenasi sen jälkeen... Itse pidin yhdet treenit hänen salillaan Tuusulassa joskus 90-luvun alussa, ja BDFn treeneissä häntä myös silloin tällöin muistan nähneeni. Varma voin olla siis vain noista kerroista :D

BSD erkani - useampien lähteiden mukaan - BDFstä siinä 1999/2000 vaihteessa. Syyt siis olivat jotain, taas sitä kuulemaa, mitä uskoo jne. Mänzy voisi tästä kertoa varmaan faktempaa itse kuvioissa BDFllä jo tuolloin olleena.

Sääntöjen noudattamisesta ei minulla myöskään ole mitään varmuutta 1998+ ajaltakaan, eli en voi tosiaan vahvistaa että sääntöjä siis noudattavaisivat. Mänzy taas ehkä tähän myös BSDllä treenaavana, mikäli oikein muistan.

EDIT: Enkä tietty voi vahvistaa hänen vyöarvoaan tai opettajuuttaan koska en ole todistuksia koskaan nähnyt :D Varmuudella tiedän vain omani :)
Mänzy kirjoitti: Toivon tietenkin, että ihmiset osaavat käyttää lähdekritiikkiä ja etsiä itsekin informaatiota eivätkä "sokeasti seuraa".
Erittäin hyvin kiteytetty!
______________________
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#18

Viesti diesel 64 »

Yamazu kirjoitti: Noista "linjoista" vielä...

Kun Bujinkan Suomeen 1985 rantautui, niin ekoista leireistä jatkoi (tietääkseni) kolme porukkaa; Lappeenranta, Porvoo ja Seinäjoki.

Lappeenrannan ja Seinäjoen populat löivät hynttyyt yhteen ja kääntyivät jatko-opin suhteen ruotsalaisten Bujinkan-opettajien puoleen (Shihan Sveneric Bogsäter ja hänen oppilaansa). Tämä "jatkumo" voidaan nimetä vaikkapa nykyisellään bujinkan.fi Dôjôiksi.

Porvoolaiset taas jatkoivat saksalaisen INAG-järjestön* Gunther Küntzin riveissä, siirtyivät sitten Moshe Kastielin oppiin, siitä Moshe Zuhlerin ja lopulta Moti nativin siipien suojaan. Tämä jatkumo on nykyisellään Bujinkan Dojo Finland, vastuuhenkilönään Shidôshi Ossi Kuokka.

Bujinkan Dojo Finlandista (BDF) erkani (tai erotettiin) 1999/2000 vaihteessa Bujinkan Shinden Dojo (BSD). Pääopettajana heillä toimii Shidôshi Lauri Jokinen.

BDF ja BSD ovat siis molemmat samaa "Nativin linjaa", heillä vain on eri vastaava opettaja Suomen päässä.

* INAG taisi tosiaan opettaa noita katoilla kiipeilemistä, ainakin mitä herra Küntz kertoili
Kuuluko Vaasan porukka näihin "linjoihin"?
Muistelisin siellä olleen 80-luvulla jonkun 3 danin kaverin,touhu oli Ninjutsua tai sinne päin.Nykyään Bujinkania..........?

Ihan mielenkiinnosta vaan :?:

:)
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#19

Viesti AriJ »

diesel 64 kirjoitti: Kuuluko Vaasan porukka näihin "linjoihin"?
Muistelisin siellä olleen 80-luvulla jonkun 3 danin kaverin,touhu oli Ninjutsua tai sinne päin.Nykyään Bujinkania..........?
Vaasan vastuullinen opettaja on (tietääkseni) Shidôshi Jyri Naarmala. Jyri on lähtöisin Seinäjoen porukoista*, ja Koskimäen Karin siirryttyä muille urille otti hoitaakseen toiminnan siellä. Jatkoi sitten Vaasassa.

Tosin ei kyllä 80-luvulla voinut olla Jyri tuo Sandan, sillä minä ja Mika-shidôshi olimme (tietääkseni) ensimmäiset Dan-rankatut Suomessa vuonna 1989. Jyri sai Shodaninsa aikoinaan sitten meiltä, opettajalupansa saavutti Tukholman Taikailla 1998.

Tietty jos oli jotain "muuta ninjutsua", siitä en sitten tiedä mitään.

Nykyisellään Jyri on ollut (tietääkseni) omillaan, muistaakseni vuodesta 2000 lähtien, joten kaipa hänetkin siten voisi laskea "omaksi linjakseen" :D Viimeksi Jyrin tapasin eräällä seminaarillani vuonna 2002. Myös yksi vanhimpia aktiivisia suomalaisia Bujinkan-opettajia (tietääkseni), siis.

Vai onko Vaasassa sitten jokin muukin porukka, siitä en tiedä.

* Seinäjoen "Bujinkan-toimintahan" aktivoitui viime kesänä erään Tampereen Dôjôn harjoittelijan avattua sinne Shibun Bujinkan Reihan Dôjôn Shidôshi Jussi Pärssisen valvonnassa
______________________
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#20

Viesti diesel 64 »

Yamazu kirjoitti:
diesel 64 kirjoitti:Kuuluko Vaasan porukka näihin "linjoihin"?
Muistelisin siellä olleen 80-luvulla jonkun 3 danin kaverin,touhu oli Ninjutsua tai sinne päin.Nykyään Bujinkania..........?
Vaasan vastuullinen opettaja on (tietääkseni) Shidôshi Jyri Naarmala. Jyri on lähtöisin Seinäjoen porukoista*, ja Koskimäen Karin siirryttyä muille urille otti hoitaakseen toiminnan siellä. Jatkoi sitten Vaasassa.

Tosin ei kyllä 80-luvulla voinut olla Jyri tuo Sandan, sillä minä ja Mika-shidôshi olimme (tietääkseni) ensimmäiset Dan-rankatut Suomessa vuonna 1989. Jyri sai Shodaninsa aikoinaan sitten meiltä, opettajalupansa saavutti Tukholman Taikailla 1998.

Tietty jos oli jotain "muuta ninjutsua", siitä en sitten tiedä mitään.

Nykyisellään Jyri on ollut (tietääkseni) omillaan, muistaakseni vuodesta 2000 lähtien, joten kaipa hänetkin siten voisi laskea "omaksi linjakseen" :D Viimeksi Jyrin tapasin eräällä seminaarillani vuonna 2002. Myös yksi vanhimpia aktiivisia suomalaisia Bujinkan-opettajia (tietääkseni), siis.

Vai onko Vaasassa sitten jokin muukin porukka, siitä en tiedä.

* Seinäjoen "Bujinkan-toimintahan" aktivoitui viime kesänä erään Tampereen Dôjôn harjoittelijan avattua sinne Shibun Bujinkan Reihan Dôjôn Shidôshi Jussi Pärssisen valvonnassa
Ok,Jyri se tais olla :) , muistin kyllä,että dani olis ollut jo silloin.Tavattiin Uimahallin neuvottelu huoneessa missä oli paikalla kaikki Vaasan "Budo"/kamppailu lajien edustajat.Siellä päätettiin pitää Vaasan ensimmäinen Budo-Gaala ilta Vaasan kauppiksella ja tämä oli sitä kultaista 80-lukua ;) .
Olin myös katsomassa heidän näytöstä Vaasan Myllyn tiloissa,jossa heillä oli omat tilat.Hyvä näytös,erityisesti se asetekniikka-osio. =D>

Seinäjoen toiminta on kuulemma aktiivista ja minun muutama oppilas oli ollut katsomassa näytöstä,Ok näytös oli ollut.

:)
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#21

Viesti AriJ »

Mod.edit (Yamazu): Tämä viestisetti tuotu Harada-sensein tekniikkaa käsittelevästä ketjusta.
Jussi*M kirjoitti: "Itsensä voittaminen" näissä haasteissa on minusta parasta antia mitä olen lajissa saanut.
OT mutta kukas silloin on se häviäjä???? :lol:

Aiheessa; itse olen Akuman kanssa jutellutkin näistä kuvioista enemmältikin, liittyen tavallaan myös Bujinkan-kuvioihin; ei ole aina helppoa pitää puuroja ja vellejä erillään :(
Viimeksi muokannut AriJ, huhti 19, 2007, 19.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
______________________
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#22

Viesti Jussi*M »

Yamazu kirjoitti:
Jussi*M kirjoitti:"Itsensä voittaminen" näissä haasteissa on minusta parasta antia mitä olen lajissa saanut.
OT mutta kukas silloin on se häviäjä???? :lol:
Se on se "huonompi minä" joka kuiskii joskus korvaan ennen treenejä... "ei nyt jaksais millään...". Kun tulen treeneistä kotiin, se onkin aivan hiljaa :lol:
Yamazu kirjoitti: Aiheessa; itse olen Akuman kanssa jutellutkin näistä kuvioista enemmältikin, liittyen tavallaan myös Bujinkan-kuvioihin; ei ole aina helppoa pitää puuroja ja vellejä erillään :(
Ei ole tarpeenkaan jos pitää molemmista ;)
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#23

Viesti AriJ »

Jussi*M kirjoitti:
Yamazu kirjoitti:Aiheessa; itse olen Akuman kanssa jutellutkin näistä kuvioista enemmältikin, liittyen tavallaan myös Bujinkan-kuvioihin; ei ole aina helppoa pitää puuroja ja vellejä erillään :(
Ei ole tarpeenkaan jos pitää molemmista ;)
Valitettavasti olen erimieltä, jos lausahduksesi oikein ymmärrän. Ainakin toisinpäin...
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#24

Viesti Mika »

JussiM, jos on opettaja, silloin asialla on kokolaillakin merkitystä. Harrastajalle moinen saattaa olla vain hienoa - tai sitten ei, mutta kyse on henkilökohtaisista preferensseistä. Opettajalla ei oikein ole valinnanvaraa, jos ei nyt ihan omiin nimiin opeta eikä tällainen hybridisointi ole suotavaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#25

Viesti Jussi*M »

Yamazu kirjoitti:
Jussi*M kirjoitti:
Yamazu kirjoitti:Aiheessa; itse olen Akuman kanssa jutellutkin näistä kuvioista enemmältikin, liittyen tavallaan myös Bujinkan-kuvioihin; ei ole aina helppoa pitää puuroja ja vellejä erillään :(
Ei ole tarpeenkaan jos pitää molemmista ;)
Valitettavasti olen erimieltä, jos lausahduksesi oikein ymmärrän. Ainakin toisinpäin...
Kuinka...? Jos haluaa ja ehtii treenata molempia niin missä on ongelma? Meillä ei ainakaan nähdä muita lajeja uhkana vaan mahdollisuutena oppia uutta ja tutustua ehkä aivan toisiin näkökulmiin... elämme ainakin täällä Kuusaalla avoimuuden aikakautta ilman tuulahduksia "kuppikuntaisuudesta".
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#26

Viesti Mika »

Jussi*M, lue tuo minun viestini tuosta yltä. Voin olla väärässä, mutta olen melko varma, että Yamazu tarkoitti tuota.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#27

Viesti AriJ »

Mika kirjoitti: JussiM, jos on opettaja, silloin asialla on kokolaillakin merkitystä. Harrastajalle moinen saattaa olla vain hienoa - tai sitten ei, mutta kyse on henkilökohtaisista preferensseistä. Opettajalla ei oikein ole valinnanvaraa, jos ei nyt ihan omiin nimiin opeta eikä tällainen hybridisointi ole suotavaa.
Tätäpä tätä.

Akuma kun opettaa molempia lajeja, ja meidän lajin puolella ei omaa edes opettajastatusta vaan opettaa... oman opettajansa Shidôshi Jokisen luvalla. On siis "vain" Shibun vastuullinen.
______________________
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#28

Viesti Jussi*M »

Yamazu kirjoitti: Akuma kun opettaa molempia lajeja, ja meidän lajin puolella ei omaa edes opettajastatusta vaan opettaa... oman opettajansa Shidôshi Jokisen luvalla. On siis "vain" Shibun vastuullinen.
Onko tämä jollain tavalla negatiivinen asia?

Jos on niin miksi?

Kyynikko, otan asiasta selvää ja palaan asiaan jos jotain kerrottavaa on.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#29

Viesti AriJ »

Jussi*M kirjoitti:
Yamazu kirjoitti:Akuma kun opettaa molempia lajeja, ja meidän lajin puolella ei omaa edes opettajastatusta vaan opettaa... oman opettajansa Shidôshi Jokisen luvalla. On siis "vain" Shibun vastuullinen.
Onko tämä jollain tavalla negatiivinen asia?

Jos on niin miksi?
Mikä noista mainitsemistani, vai kaikki?
______________________
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#30

Viesti Jussi*M »

Yamazu kirjoitti:
Jussi*M kirjoitti:
Yamazu kirjoitti:Akuma kun opettaa molempia lajeja, ja meidän lajin puolella ei omaa edes opettajastatusta vaan opettaa... oman opettajansa Shidôshi Jokisen luvalla. On siis "vain" Shibun vastuullinen.
Onko tämä jollain tavalla negatiivinen asia?

Jos on niin miksi?
Mikä noista mainitsemistani, vai kaikki?
Perustele vaikka kaikki.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa