Totta turiset. Yiquanin perustaja Wang Xiangzhai kirjoittaa tekstissään Introduction to Yangshengzhuang -- Standing Exercises for Health Preservation (Timo Heikkilän käännös), että harjoituksen aikana häiritseviä ajatuksia ei tulisi tietoisesti yrittää karkoittaa, vaan pikemminkin "greatly absorb them instead". Häiritsevien ajatusten tulisi antaa tietoisesti tulla ja mennä, niihin kuitenkaan takertumatta, josta seuraa seesteinen mieli. Tämä on myös Buddhalaisen Vipassana meditaation johtoajatus.Ja johonkin mielikuvaan keskittyminen pitemmäksi aikaa ilman että ajatukset alkavat pyöriä muualla ei ole helppoa.
Harvardin, Yalen ja MIT:n tutkijoista koostunut ryhmä on tutkinut Vipassana meditaatiota harjoittavia henkilöitä ja havainnut, että heillä aivojen harmaan alueen paksuus oli kasvanut niiltä osilta, jotka ovat vastuussa tarkkaavaisuudesta ja aistimuksista. Kasvun määrä oli suhteessa vuosiin joita koehenkilö on harrastanut meditaatiota. Tämä on siinä mielessä mielenkiintoista, että alue normaalisti ohenee ikävuosien myötä. (Lähde: http://www.news.harvard.edu/gazette/dai" onclick="window.open(this.href);return false; ... ation.html)
On syytä epäillä, että yllä mainitun tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa myös Yiquanin seisomaharjoituksiin (Zhan Zhuang), joita japanilaisen Taikikenin harjoittajat kutsuvat nimellä Ritzu Zen. Tässäkin mielessä Yiquan ja meditaatio yleensä, huolimatta hyvin yksinkertaisista harjoitusmenetelmistään, ovat kuitenkin varsin älykästä toimintaa. Niin paradoksaalista kuin se onkin, joskus tietoinen tekemättömyyskin voi lisätä potentiaalia tehdä jotain. Yin ja Yang.