Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kungfun toimivuus käytännössä

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

Kungfun toimivuus käytännössä

#1

Viesti Jido »

Jostain kiinan vuorilta löytyy varmasti pitkäpartainen mestari joka hallitsee kaikki taidot ja tappaa vastustajansa ajatuksella.
Niin vaikean taidon oppiminen on vain harvojen ja valittujen herkkua.
Yleisesti kun katselen kungfua, niin suurin osa siitä on sellaista kärrynpyörän heittelyä jossa vain väsyy ja jonka jälkeen vastustaja voi tulla ja lyödä nyrkillä päähän. Asuessani joskus saksassa vuoden treenailin muutamilla kungfu saleilla. Muutamissa viihdyin erittäin hyvin, koska se oli lähellä potkunyrkkeilyä. Muutamat koulut olivat lähempänä puskahyppelyä kuin taistelua. Täytyy olla todella hyvä jos niillä hyppelyillä pärjää käytännössä. Kiinassa on kuitenkin vanha kulttuuri ja pitkät perinteet taistelulajeissa. Voisiko olla niin, että todelliset mestarit ovat jääneet piiloon ja esiin ovat nousseet kärrynpyöränheittelijät.
Monet koulut tähtäävät menestymiseen elokuvateollisuudessa ja opetus perustuu näyttäviin temppuihin. Legendoja on paljon ja osa niistä on täyttä ..skaa. Toki Kiinasta löytyy vaikka mitä, en epäile sitä.


Suomessa olen nähnyt muutamia kungfutyylejä. Näkemistäni tyyleistä kaikki yhtä lukuun ottamatta ovat olleet erittäin vaikeita ja akrobaattisisia.
Joku mestari voi osata ne temput hyvin, mutta pitää olla todella lahjakas ja taitava pärjätäkseen niillä käytännössä. Onko tarkoituskaan pärjätä käytännössä? Onko tarkoitus vaalia terveyttä ja temppuja. "En koskaan ole taistellut, enkä opeta oppilaitani taisteluun vaan vaalimaan terveyttä ja vaalimaan pitkää ikää". Se on ok, mutta ei voi tietää taistelusta mitään jos ei ole taistellut. Tietämykseni tosin ei riitä ihan kaikkkiin tyyleihin joten kommentoikaa ihmeessä.

Täytyy nyt vielä mainita Wing Chun. Se voidaan kirjoittaa eri tavoilla, mutta minä kirjoitin sen nyt näin. Tyylistä on tullut minulle hyviä tuttavuuksia ja arvostan muutamien opettajien antaumuksellista halua opettaa. Tyylissä on eroavaisuuksia jonkin verran eri opettajien välillä, mutta periaate on suoraviivainen ja agressiivinen tyyli.
Perus Peelo yllättyy nakkarilla pahasti joutuessaan Wing miehen ryöpytykseen, mutta kaikille se juttu ei mene läpi. Wing tyylin edustajat ovat yleensä itsevarmoja, se kuuluu lajin tyyliin olla voittamaton.
Jos saavat hyökkäyksen läpi, se ei lopu ennen kuin vastustaja putoo.
siinä mielessä tehokasta, mutta kaikki vastustajat eivät ole tyhmiä.
Tässä on tyylillä vielä opittavaa. Mikä minä olen sanomaan mitään, mutta kokemusta ja näkemystä on sen verran paljon, että voin arvostella.
Varmasti tästäkin tylistä löytyy erittäin lahjakkaita ja nopeita yksilöitä jotka pystyvät ihmeisiin. Tyylien perustajat ovat usein olleet vahvoja persoonallisuuksia ja osaavia sellaisia. Tyylin historia on mielenkintoinen, sitä ei kannata tutkia silmät kiinni. Taustalla on ollut kyllä kovia karpaaseja.

Yksi ylitse muiden suomessa on ollut Shaolin Kungfu Helsingissä.
James Stevart ja Peter Gipson vakuuttivat minut taidoillaan.
Lyönneissä ja potkuissa oli ruutia, sekä liikkuvuus oli ketterää ja yksinkertaista. Tästä kohtaamisesta on jo aikaa, mutta se jätti jälkensä minuun. Heidän opeillaan myös yksi suomen merkittävimmistä potkunyrkkeilijöistä sai oppinsa. Harri oli erittäin pätevä ja kehitti suomalaista potkunyrkkeilyä, sekä loi valmennusohjelmat miten lajia oikeasti treenataan. En sitten tiedä onko Gipsonin ja Stevarttin tyyli puhtaasti Kungfua, mutta taistella he molemmat osaavat.
Molemmat ovat Kungfua harjoitelleet ja vähän kaikkea muutakin.

Tarkoitukseni ei ollut irvailla vaan herättää keskustelua Kungfun syvimmästä tarkoituksesta.
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#2

Viesti keskilinja »

Ja Jido voi lähteä helevettihin täältä tai kunnostautua... prkl... Tuo aihe on käsitelty jo niin moneen otteseen kuten varsin hyvin tiedät...

Ja minu postauksen voi poistaa jos se ei modeja miellytä!!!
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#3

Viesti keskilinja »

Jido kirjoitti: Jostain kiinan vuorilta löytyy varmasti pitkäpartainen mestari joka hallitsee kaikki taidot ja tappaa vastustajansa ajatuksella.
Puhutko nyt itsestäsi
Jido kirjoitti: Yleisesti kun katselen kungfua, niin suurin osa siitä on sellaista kärrynpyörän heittelyä jossa vain väsyy ja jonka jälkeen vastustaja voi tulla ja lyödä nyrkillä päähän.
Tähän en nyt jaksa vastata edes mitään kehittävää... Huoh [smilie=yawnee.gif]
Jido kirjoitti: Suomessa olen nähnyt muutamia kungfutyylejä. Näkemistäni tyyleistä kaikki yhtä lukuun ottamatta ovat olleet erittäin vaikeita ja akrobaattisisia.
Joku mestari voi osata ne temput hyvin, mutta pitää olla todella lahjakas ja taitava pärjätäkseen niillä käytännössä.
Paitsi jos on ultimate grandmaster Jido
Jido kirjoitti: Mikä minä olen sanomaan mitään, mutta kokemusta ja näkemystä on sen verran paljon, että voin arvostella.
In your dreams BEIBE!!!
Jido kirjoitti: Tarkoitukseni ei ollut pipari vaan herättää keskustelua Kungfun syvimmästä tarkoituksesta.
Niin varmaan... Pitäiskö tuo nyt uskoa

Ja tämäkin oli täysin turha ja asiaton viesti... Modet voi poistaa jos haluaa... Ilmaisin vain mielipiteeni ja uskon että moni muukin yhtyy minuun...
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
Cuculcan
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1100
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti Cuculcan »

argh. Jos vaikka Jido lukisit vähän mitä täällä on keskusteltu ja postaisit sitten jotain jäsenneltyä niin jaksaisin ehkä vastata jotain rakentavaa. Jotenkin tuntuu että taas on tullut yksi potkunyrkkeily-ritari tänne heilumaan "meidän laji on paras laji - muut on tårta på tårta" ajatuksillaan. (no pun intended for the northern brothers ;) )

Se, että pidät Helsingin Shaolin Kung fu - seuraa maan parhaana kertoo suurin piirtein sen, paljonko olet kaikenkaikkiaan tutustunut skeneen.

Tulitko btw tänne postailemaan suoraan leffasta katsomasta Kung Fu hustlea ?
Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

#5

Viesti Jido »

Anteeksi nyt vaan hyvät herrat. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut irvailla.
Ihan vilpittömästi keskustelua herättelin Kungfusta.
Ehkä olen sen verran laiska ja vanha etten jaksa kaikkia sepustuksianne lukea ja aloitin aiheen joka on käsitelty. Onko se käsitelty loppuun?
En minä lajianne ole suohon ollut sotkemassa. Tunnen henkilökohtaisesti erittäin taitavia Kungfun taitajia. Ensimmäinen kosketukseni lajiin oli Stevarttin ja Gipsonin Kungfu ja pidin lajia erittäin kovana.
Kun kiertelin ja tutustui lajiin noin yleismailmallisesti törmäsin kaikenlaiseen humpuukiin. Törmäsin toki myös mielestäni pätevään opetukseen. Olen tosin huono uskomaan sellaista mikä ei vakuuta minua.
Teidänkin täytyy myöntää, että Kungfua on monenlaista ja osa siiitä on täyttä tårta på tårta. En nimennyt yhtään tårta på tårta tyyliä. Kerroin vain omista kokemuksistani Kungfun saroilla. Ei tarvitse vetää hernettä nenään.
Ei millään pahalla. Jos mielestäsi elän unelmissa, niin aika kivinen on ollut tie. En yksilöinyt mitään tyyliä huonoksi. Ihmetyttää vain se, miksi niin hermostuit? Voidaan keskustella rakentavasti, eikö niin. En minä ihan aloittelija ole keskustelemaan. Olen taistellut pidempään kuin yksikään suomessa Kungfua harrastanut koskaan. Vanha, mutta tiedän silti jotain.
Ei nyt aloiteta sotaa. Olin aidosti kiinnostunut treeneistänne.
Olen aidosti kiinostunut kamppailusta. Tiedän, että on hyvää Kunngfua joka toimii. Minulle hyvää on vain sellainen joka toimii.


Jido

Taekwondo 3 Dan
Aikido 2 Dan
BJJ purppura vyö
Muutamia vuosia Pekiti Tirsiaa
Katutappeluja noin 200
Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

#6

Viesti Jido »

keskilinja kirjoitti: Ja Jido voi lähteä helevettihin täältä tai kunnostautua... prkl...
Kiitos paljon. Kunnostautua pitää, se on totta. Vietän kesälomaa ja istuskelen baareissa. Pitää ladata akkuja ja elää sosiaalista elämä.
Heinäkuussa alkaa kunnostautuminen jotta olisi taas syksyllä viereessä.
Kerran röpöttelin koko kesän ja huomasin pärjääväni yleisellä tasolla silti hyvin. Pohjatyöt pitää tehdä kunnolla. Jos olet treenannut tosissasi 10 vuotta, et unohda perusasioita. Tästäkin löytyy hyviä esimerkkejä, mutta en aloita nyt mainostamista.

Itämaiset Kungfumestarit ovat niin temperamenttisia ja osa niistä on treenannut nuoruudessaan kovaa, siksi he osaavat löysänkin näköisenä tapella. Henkinen tahdon voima on vahva, mutta jos ei ole treenannut pitkään aikaan niin kestävyys ja kipukynnys selvinpäin on heikko.
Tunnen mestareita jotka ovat treenanneet kovaa kymmeniä vuosia ja lopettaneet fyysiset harjoitukset vanhemmiten. Perusosaaminen on silti niin kovaa luokkaa ja perus Peelot jäävät toiseksi kadulla.
Vanha ei tee akrobaattisia liikkeitä enää, mutta saattaa osata lyödä riittävän hyvin. Silmä on kehittynyt tasolle joka antaa anteeksi hitauden.
Vastustajan arvionti kyky on kehittynyt huippunsa ja se toimii kun ei ole sääntöjä. Jotkut tyylit opettavat lyömisen taidon hyvin.

Hei kaverit. Ei nyt viitsi tapella. Ollaan vaan kavereita ja keskustellaan rakentavasti. Pyydän sitä ihan vilpittömästi.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#7

Viesti KungFuMiäs »

Olen taistellut pidempään kuin yksikään suomessa Kungfua harrastanut koskaan.
Anteeksi mitä???

Okej minä voin uhrautua ja kirjoittaa yhteenvedon näistä asioista että Jido saa keskustelunsa; Kiinalaiset lajit on tehty "realistista tappelua" varten, niitä on kehitetty toimiviksi monen sukupolven ajan. Kun kommunistit tulivat valtaan kiinassa he halusivat aluksi tuhota kaiken vanhan kulttuurin, taistelulajit mukaanlukien, monet mestarit lähetettiin työleireille tai tapettiin. Joidenkin vuosien jälkeen kommunistit muuttivat linjaansa ja ajattelivat modernisoida kiinalaiset taistelulajit, he palkkasivat kung fu mestareita laittamaan kasaan "urheilulajin kansalle", eri lajeista otettiin liikesarjat, unohdettiin kaikki käytännöllisyys ja lisättiin sarjoihin hiljalleen vuosien saatossa akrobatiaa jotta ne olisivat vaikeampia kisoissa, näin syntyi moderni wushu. Jossain vaiheessa kommunistit keksivät kansoittaa jo tyhjän shaolin temppelin wushu akrobaateilla, näin sai shaolin temppelin "munkit" alkunsa. Eli jos olet nähnyt jotain akrobatia hyppelyä niin se on modernia wushua, se on hyvin yleinen laji nykyään, ikävä kyllä monet opettajat opettavat jotain modernin wushun tapaista "kung futa" aitona perinteisenä, täytyy vaan tietää mitä katsoo. Perinteiset lajit ovat muutenkin kokeneet rajua rappiota, mestarit eivät ole halunneet tapella koska ovat pelänneet terveytensä tai maineensa puolesta ja sitten meille on syntynyt sukupolvi joka ei osaa käyttää kung futansa, tai sitten hyvillä mestareilla ei ole ollut hyviä oppilaita tai oppilaita ollenkaan. Onneksi on kuitenkin vielä olemassa aitoja kung fu mestareita jotka osaavat käyttää opettamaansa, he ovat vähemmistö mutta heitä on jos jaksaa kaivaa.

Wing chun on vain yksi perinteinen kiinalainen taistelulaji, se nyt on vain eniten pinnalla kun sitä on "modernisoitu" kovaa vauhtia.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#8

Viesti Mika »

No, ehkä turhaan tapan keskustelua tällä viestillä, mutta muistakaa Jidosta että hän provosoi tahallaan (mutta rajojen sisällä) sekä liioittelee asioita ja omia saavutuksiaan varsin läpinäkyvästi, selvästi humoristisen tarkoituksellisesti :D
Mutta aina hänellä on myös jokin tietty huomionarvoinen keskipiste viesteissään.

Että ihan 8) kaikki.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#9

Viesti Mika »

Vastaan myös omasta puolestani.

Olen KFM:n linjoilla. Kulttuurivallankumous tuhosi alkuperäisen Kung Fun, sen jälkeinen Kung Fu on koko maailman mittakaavassa lähinnä vain varjo edellisestä. Koska oikea Kung Fu oli Kiinassa kulttuurivallankumouksen jälkeen kielletty, monia mestareita ladattiin lusimaan, jotkut jopa tapettiin, ja nekin jotka elivät vapaata elämää, olivat aivan liian peloissaan opettaakseen ja opetellakseen oikeaa Kung Fua. Poikkeuksia tietysti oli, ja koska kyseessä on iso maa, promillenkin poikkeama oli riittävän suuri pitääkseen aidon Kung Fun hengissä.

Kuten KFM totesi, aitoa Kung Fua on, mutta sitä saa kyllä tarkkaan etsiä Kiinan ulkopuolelta. Kiinassakin näiden old school -mestarien aikakausi alkaa olla lopuillaan, sillä vanha sanonta "it's hard to find a good master but harder to find a good student" alkaa vaikuttaa varsin konkreettisesti Kung Fun osalta. Muiden muassa golf, TKD ja Kendo - hyviä lajeja ja harrastuksia kaikki - vievät Kiinan nuorison huomion, aito Kung Fu ei vain jaksa enää kiinnostaa.

Yhdysvalloissa näin jonkin verran erilaisia taistelulajeja, myös Kung Fua. Yksikään näkemäni Kung Fu -tyyli ei vakuuttanut minua. Prosentuaalisesti tilanne on Suomessa huomattavasti parempi. Potku-tapaamiset ovat hyvä tapa todeta tämä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#10

Viesti Andy »

Jido kirjoitti: Jido

Taekwondo 3 Dan
Mitä olet tehnyt, kun sabumnim-arvosi on riistetty? Onko niillä 200 katutappelulla osuutta asiaan?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

#11

Viesti Manki »

Katutappeluja noin 200
Pieni musta kirjanen aina mukana, vai? 8)

"12.7.2000 - tappelin nakkikioskilla makkaraperunoista 70-vuotiaan äijänkäppänän kanssa. Ei luovuttanut hevillä, joten parin suomalaisen iskelmän jälkeen löin sitä avarilla poskelle. Johan tokeni. Tappelu nro 89"
Viittaa ja uniformua kannan tosin vain päihtyneenä. -vicecity
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

#12

Viesti kamppaaja »

Jido kirjoitti: Katutappeluja noin 200
That's cool, and by cool I mean totally sweet!!11!
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#13

Viesti L.K. »

Vai että 200 katutappelua Jidolla... :?

Onkohan tullut herralle valittua ihan oikeat harrastukset, kun mies on tapellut elemänsä aikana kadulla enemmän kuin varmaan 1000 keskiverto miestä!? :shock:

Jidon kirjoituksissa voisi olla jotain järkeäkin, jos sieltä kaiken provoamisen ja scheissen keskeltä jaksaa kaivaa sen asian.
Jo aiemmin eräällä toisella foorumilla hyvinkin mielenkiintoinen aihe meni täydeksi pelleilyksi, kun Jido ei osannut käsitellä asiaa niin kuin näillä foorumeilla yleisesti ottaen pitäisi...harmi sinänsä, sillä kyllähän tänne ja tähän maailmaan keskustelua pitää ja saakin mahtua.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#14

Viesti YJT »

Jido kirjoitti: Katutappeluja noin 200
Jotenkin väkisin tulee mieleen, että Dave Crossmanin kirjassa On Combat (erittäin hyvä kirja muuten, jonka jokaisen itsepuolustuksesta kiinnostuneen tulisi lukea) esitellään kirjan lopussa henkilöitä, jotka ovat avustaneet kirjan tekemisessä. Avustajista löytyy mm. Totti "Mike" Karpela, josta sanotaan mm: "...has been a law enforcement professional for 17 years ... Mike has gathered experience from over 30 000 violent encounters".

Olen ajanut Totin kanssa keikkaa ja tiedän, että mies on erittäin asiantunteva, mutta tuo 30 tuhatta väkivaltatilannetta kuulostaa vähän samalta kuin 200 katutappelua.

No, saatan olla väärä mies arvioimaan, koska minulle näitä tilanteita ei tule useinkaan, vaan potentiaaliset rähjääjät sanovat aika usein jotain tyyliin: "no sun kanssa mä en ainakaan rupea tappelemaan!"
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#15

Viesti Mika »

Muistakaa nyt että Jido on tuollainen kujeilija eivätkä miehet eikunsiis mies ( :oops: ) nimimerkin takaa ole tosissaan kuin ajoittain. 200 katumatsia? :lol:

Mutta sen verran vielä lisäisin alkuperäiseen viestiini - ja olen sanonut samansuuntaista aiemminkin - että MMA on monessa mielessä hyvä asia. Se nimittäin herättää nykyisten ja potentiaalisten oppilaiden mielenkiinnon sen alkuperäisen tarkoituksen (tai yhden niistä) suhteen: "Onko laji X todellakin tehokas?" Tässä koetaan koko ajan murroskautta, varsinkin kun netin kautta tieto (ja myös väärä tieto :D) leviää. Kysymyksiin vaaditaan vastauksia ja arviointikyky eri lajien suhteen kasvaa ainakin jonkin verran. Tämä on mielestäni toivottavaa kehitystä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa