Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nyrkkeilyhanskan koko

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

Nyrkkeilyhanskan koko

#1

Viesti fatman »

Nyrkkeilyhanskojen koosta kysyisin. Nyrkkeilyssä ukot sanoivat, ettei yli 12 oz. kannata ostaa. Kuitenkin kikkarissa ja thaikussa tunnutaan käytettävän harjoitushanskoina vähintään 14 oz. tumppuja ihan järjestään. Miksi?
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#2

Viesti L.K. »

Eiköhän se ole ihan suojaamiskysymys.12oz on aika kova sparrihanskana,jos vedellään vähän lujempaa,makuasia tosin.Itse olen aina käyttänyt 12oz eikä kukaan ole vielä valittanut,että löisin (hanskojen takia ainakaan) liian lujaa.Ja vastapuolellakin on yleensä ollu ne 12oz.

Kaipa painavampi hanska kehittää nopeuttakin?!Mut kyl jotkut 16oz hanskat on jo sen näköset,että olis jossain Speden Speleissä leikkitappelemassa.. :lol:
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#3

Viesti kenttiensankari »

Eikös tuo määräydy oman koon mukaan? Isot ukot leikkii isoilla tumpuilla kun pikkupojat voi huitoa pienemmillä. 12oz kokoa käytän minä, ja niin tekee moni muukin. Voisin kyllä huitoa vaikka ilman hanskojakin kun en keneenkään osu :)
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#4

Viesti Vlad Tepes »

Minä ostin 16 unssin hanskat sparria varten. 12 oli niin kovat, että en viitsinyt niillä ketään huitoa. Pakko kyllä myöntää, että nuo 16 hanskat on ihan törkeen isot, mutta kyllä niilläkin olen jo saanut ihmistä satutettua, eli ihan kiva että voi lyödä vapaammin.

Niin ja painoni on siis 88 kiloa.

Siis näin aloittelijan näkökulmasta isommat tuntuu paremmalta.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#5

Viesti L.K. »

Siis totta kai isot tumput kädessäkin voi lyödä kovaa,eihän se siitä ole kiinni.En kyllä kenenkään thaikkukisajätkän kanssa ottais sparria jos sillä olis ns. koon mukaa 8oz hanskat ja itellä 16oz.. :(
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#6

Viesti Vlad Tepes »

K.Maga kirjoitti: En kyllä kenenkään thaikkukisajätkän kanssa ottais sparria jos sillä olis ns. koon mukaa 8oz hanskat ja itellä 16oz.. :(
:lol:

Aika reilu matsi! :tyrmays:
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#7

Viesti Andy »

Eli ideahan on siinä, että pienemmillä hanskoilla saa paremman herkkyyden lyönteihin, kun käden päässä ei ole niin paljon massaa, joka pyrkii jatkamaan liikettään. Miinuspuolena on sitten se, että kaveriin myös sattuu enemmän. Hanskan koon pitäisi olla jonkinlainen kompromissi näiden väliltä. Meillä systeemi on se, että yli 70-kiloiset tai muuten vaan kovalyöntiset kaverit käyttävät 14oz. hanskoja ja pienemmät 12oz. Kerran minulla oli myös 16oz. hanskat.

Jotkut ovat sitä mieltä, että ennen kisoja pitäisi siirtyä käyttämään 10oz. kisahanskoja treeneissä, että niihin tottuisi. En ole kuitenkaan itse matsissa huomannut, että pienemmät hanskat jotenkin vaikuttaisivat suoritukseen siksi, että ovat "oudot", vaikken käytäkään em. metodia.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

#8

Viesti Kehäraakki »

Mulle joskus aikoinaan opetettiin, että treeneissä otetaan aina raskaammilla hanskoilla kuin kisoissa. Eli treenattiin 12-16 unssin haskoilla. Ja kieltämättä toimi, muistan vuonna yksi ja kaksi ensimmäisissä kisoissa käsissä 10 unssin hanskat ja ne suorat olivat ajatustakin nopeammat. Ja tietenkin hanskat tulee suhteuttaa omaan painoon sekä käsien voimiin. 16 unssin hanskat alkaa painaan jossain vaiheessa niin, että tekniikka alkaa kärsimään liikaa.

Onhan siinä se sparrikaverin suojaaminenkin mukana, mutta eihän sparreissa koskaan lujaa lyödä :D
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#9

Viesti Jussi Häkkinen »

Mites muuten, onko nekkaushanskoissa myös kokovaihtoehtoja (eli muutakin kuin pelkkä painoero) räpylän koon mukaan? Edes missään ns. "eliittirukkasessa"? Vai onko hanska ns. "one size fits all" -laatua yleensä?

Tähän asti olen törmännyt vain yhden koon nyrkeilyhanskoihin, joten kiinnostaisi, josko on saatavilla muitakin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

#10

Viesti Kehäraakki »

Oman kokemukseni mukaan (käyttänyt muutamia merkkejä), koko ei paljoakaan vaihtele, siis se hanskan sisäosa. 16 unssin hanska on kooltaan tietenkin isompi kuin 12 unssinen, ja se "kädelle varattu" osa hieman isompi. Makuasia tietenkin on, mikä on "isompi" jne. Ja kätöset ovat kaikilla erilaisia, itselläni sattuu olemaan "ei-pianonsoittaja-käsi".

Eräs tuttuni kertoi tuntemuksistaan ennen ensimmäistä ammattilaismatsia (nekkailu). Oli kuulemma ollut tappajaolo, kun laittoi ekan kerran 8 unssin hanskat kouraan (en muista oliko peräti 6 unssia, tietäjät kertokoon ammattilaishanskan painon) kunnon teippauksilla ja siteillä. Olivat kivenkovat. Kylmä totuus paljastui ensimmäisessä erässä, vastustajalla oli yhtä kovat käsineet :D Muistaakseni kaverini kuitenkin voitti ottelunsa.
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#11

Viesti Andy »

Merkkien välillä on eroja hanskan koossa. Näistä tunnetummista merkeistä Twins on pieni ja Fairtex iso. Blue Corner menee siihen välimaastoon. Edesmenneet SGOY:t olivat kooltaan Twinsin luokkaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#12

Viesti Gyokuro »

Andy kirjoitti: Jotkut ovat sitä mieltä, että ennen kisoja pitäisi siirtyä käyttämään 10oz. kisahanskoja treeneissä, että niihin tottuisi. En ole kuitenkaan itse matsissa huomannut, että pienemmät hanskat jotenkin vaikuttaisivat suoritukseen siksi, että ovat "oudot", vaikken käytäkään em. metodia.
10 oz. hanskoja voi käyttää esim. säkkihanskoina tai pistareihin ympäri vuoden, niin silloin ne ei ainakaan äkikseltään tunnu oudoilta matsissa. Meillä on kyllä tapana vetää vielä vikan viikon sparrit 10 oz. hanskoilla ennnen matsia.

14 oz. on meillä sparrihanskan koko.
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#13

Viesti fatman »

Eli kysessä on pitkälti makuasia sekä tasapainoilua suojaavuuden ja liian suuren koon/painon kanssa. Tieto merkkikohtaisista sisäkoon eroista oli/on myös hyvä. Itselläni kun on kuulemma kätilön kädet - pienet ja pehmoiset.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#14

Viesti MtJ »

Twinssiltä saa tilata eri koon kilpanyrkkeilyhanskoja, eli kokoja on ainakin S, M ja L. Tosin kaikissa hanskoissa ei kokoja ole.


http://www.twinsfinland.com/nyrkkeilyhanskat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#15

Viesti Andy »

Minusta tuolla ei kyllä ollut nyrkkeilyhanskoista kuin unssikokoja. Säkki- ja grapplinghanskat on sitten tietenkin L- XL- jne. kokoina.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Fubarbarian ja 40 kurkkijaa