Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kieli(kn)oppia

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 198
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kieli(kn)oppia

#1

Viesti Mika »

Tän säikeen tarkoitus on olla hauska, mutta ehkä paikoitellen opettavainenkin. Myönnän olevani huvikseni kiinnostunut äidinkielestämme, mutta en osaa sitä riittävän hyvin jotteiko tällaisesta säikeestä olisi ainakin minulle hyötyäkin. Tosin se vaatii muidenkin osallistumista...:D

Yksi sääntö. Omia viestejään saa, mutta muiden viestejä ei saa lainata huonoina esimerkkeinä. Hyvinä toki saa.

Jaahans. Aloitan.

1) Omata = hoono soomi

2) Alkaa tehdä; ruveta tekemään


Saa jatkaa 8)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Tero
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 760
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#2

Viesti Tero »

"Sä" passiivi kaikissa muodoissaan ottaa pannuun. Sitä tulee käytettyä.
En kyllä jaksa repiä ressiä liikaa kielenkäytöstä. Kielet kuitenkin muuttuu koko ajan ja jos sanot että joku on nyt väärin niin sitte sä voitkin huomata tulevaisuudessa että se onkin ihan ok.

Itseasiassa on myöskin ihan turha sana. Käytän sitä myös paljon. :)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#3

Viesti Jussi Häkkinen »

"Enään". Tuon lisäksi yksinkertaisimmat yhdyssanavirheet. Maiden nimet kirjoitettuna muutoin kuin suomenkielisellä kirjoitusasulla. Nuo aiheuttavat ajoittain ärsytystä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 198
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#4

Viesti Mika »

Substantiivitauti on vakava ja herkästi tarttuva tauti. Syitä ei tarvitse kissojen ja koirien kanssa hakea. Lisääntynyt germaanisten kielten vaikutus kulttuurissame tekee verbeistä substantiiveja, varsinkin puhekielessä. Tähän liittyy olennaisesti olla-verbi (vaikka ao. esimerkeistä tätä ei voikaan havaita :D).

Kopioin nämä netistä.

aiheuttaa rasitusta
aiheuttaa vaikeuksia
aiheuttaa huolta
suorittaa etsintää
suorittaa viimeistely
tapahtua pilaantumista
tulla punaiseksi
laittaa piiloon
laittaa järjestykseen
panna käyntiin
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 198
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#5

Viesti Mika »

Varsin mukava linkki.

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kirj/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#6

Viesti Jussi Häkkinen »

Aika hyvin bongattu, Mika. Nuo siis ärsyttävät ajoittain.

Mistähän arvasit, että kirjoitan yli puolet teksteistäni englanniksi? :D

Kiitos kuitenkin, arvokas asia ammattitaidon kannalta.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 198
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#7

Viesti Mika »

Jussi, en mä kyllä arvannut mitään, en itse asiassa (;)) tiedä susta mitään lajien ulkopuolelta. Tai no, sen vähän mitä olet täällä kertonut.

Eli toi ei ollut sulle, vaan ihan yleisenä helpotuksena asiasta kiinnostuneille. Tohon sivustoon viitataan aika monessakin paikassa, lienee siis tutkimisen arvoinen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#8

Viesti Jussi Häkkinen »

Jep, tarkoitin lähinnä sitä, että syyllistyin substantiivitautiseen ilmaisuun juuri aiemmassa viestissäni. :) Korjaus siis sen mukaisesti edellisessä viestissä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Tero
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 760
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti Tero »

:D Yhdyssanat on kyllä pahasti haussa. Kyllä on nolua kun pitää jonkin verran työn puolesta kirjoittaa nykysellään ja se on aivan hirvittävää tervan juontia. Voin syntipukkina pitää pitkää opiskelua englannin maalla jolloin pääsi tuo oikeinkirjoitus unohtumaan :roll:.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#10

Viesti JanneM »

Mä olen täysin varma, että mulla on jonkin asteinen lukihäiriö. Ainakin yhdys sanat on mulle kovin vaikeita. Sen lisäks, kun puhun ja kirjotan aika paljon ameriikkaa, niin tulee jotain hauskoja mokia ihan tuossa kotosuomessa. Varsinkin viimeaikoina kirjotukseni on ollu aivan käsittämätöntä soopaa, kun viiteen viikkoon mahtui erittäin vähän suomea.
Enkä jaksa edes hirveesti stressata tuosta oikein kirjoituksesta. (Masasan hoitaa sen stressaamisen mun puolesta :badgrin: )
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
jkk
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1067
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti jkk »

Äidinkielen opettaja ohjasti meitä nuoria kauppaopistossa aikanaan näin: "Ruokaa laitetaan kaikkea muuta pannaan." Ilmeisesti tämä yleinen virhe ärsytti häntä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 198
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#12

Viesti Mika »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Jep, tarkoitin lähinnä sitä, että syyllistyin substantiivitautiseen ilmaisuun juuri aiemmassa viestissäni. :) Korjaus siis sen mukaisesti edellisessä viestissä.
Okei, okei, mutta virheesi ei siis aiheuttanut ärsytystä minussa...;)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#13

Viesti Simpanssi »

Minulla on/tulee olemaan paljon kirjoitusvirheitä. Mutta koska tämä on keskustelupalsta, niin kielen tuleekin olla arkista. Täydellisellä kirjoituskielellä kirjoitettuja ja kieliopillisesti oikeita lauseita sisältävä palsta on mauton ja hajuton.

Tosin kirjoituksen tulee olla myös ymmärrettävää.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 198
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#14

Viesti Mika »

Simpanssi kirjoitti: Täydellisellä kirjoituskielellä kirjoitettuja ja kieliopillisesti oikeita lauseita sisältävä palsta on mauton ja hajuton.
Tämä on varsin mahdollista, mutta sen käsittely ei kuulukaan tämän ketjun piiriin. Sen käsittely ei toivottavasti tule koskaan kuulumaan minkään ketjun piiriin Potkussa.

---

Valikoima ja lajitelma. Valikoima tarkoittaa sitä, että samasta tuotteesta tarjotaan useita eri vaihtoehtoja, kun taas lajitelma tarkoittaa eri tuotteiden tarjottavuutta.

"Siinä ja siinä kaupassa on hyvä valikoima."
Hyvä valikoima mitä?

"Että sieltä saa vaikka mitä."
Ahaa, siellä on siis hyvä lajitelma.


HIV-virus. Ei, vaan HI-virus.

CD-levy. Eli siis kompaktilevylevy? Eli C-levy tai pelkkä CD.

"Department of the redundancy department", kuten se samainen Dr. Barnes aina tapasi sanoa...:D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3050
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#15

Viesti Ari »

Itse sain odottaa yliopistoon asti ennen kuin oikeinkirjoitusta alettiin käsittelemään tarpeeksi tiiviillä ja helposti ymmärrettävällä tavalla (asioita jäi peräti mieleen). Nyt minulla on hyllyssä kielenhuollon luentomateriaalia, josta olen kyennyt tarpeen tullen tarkastamaan oikeinkirjoituksen helposti - varsinkin kun kyseisestä vihkosesta löytyy myös tarpeeksi esimerkkejä. Toinen vihkosen tekijöistä, Timo Nurmi, kertoi muuten luennoillaan, että hän soittelee aina valenimellä kielitoimistoon, koska hänet tunnetaan siellä hyvin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 81 kurkkijaa