Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Teräaseiden huolto

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
corvus
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 148
Lauteille: Tammikuu 2006

Teräaseiden huolto

#1

Viesti corvus »

Kaikkihan osaavat käyttöveitset teroittaa, mutta kuinka haette pitemmille terille terävyyttä? Millä vehkeillä, mitä kulmaa haette? Millaista muuta huoltoa (öljyämistä tms) käytätte, esmes leikkausharjoittelussa käytettävälle iaitolle tai vastaavalle?
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#2

Viesti Risto R »

Aiheesta löytyy jotain ketjusta Miekan ruostesuojaus.

Tähän asti olen pitkien astaloiden teroittamisen jättänyt ammattailaisille (pl. jotkut vesurit) ja japanilaisissa terissä (jos semmoisen hommaisin) jätän tulevaisuudessakin. Eipä ole tarvinnut siis teroitella vielä pitkiä astaloita, jos teroittaisin, niin varmaan ihan hiomakivellä tai helkatin hienolla tahkolla. Pahimmat vekit ekku pois jollain hienolla viilalla. Terän kulma aseen ja tarpeen mukaan. Kiillotushommat on sitten erikseen.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#3

Viesti J. Suojanen »

Itse myös jättäisin pitkien ja arvokkaiden terien teroittamisen ammattilaisille... tai mikäli ammattitaitoa löytyy niin hankkisin triplasti paremmat laitteet siihen.
Halpismiekkoja on tullut teroitettua kyllä kolmisen kappaletta. :lol: Ostin tuossa muutama kesää takaperin teräasekeskuksesta "ninjamiekan" (= katana suoralla terällä :D ) jota olen käyttänyt lähinnä nokkosten ja ruusupensaiden lyhentämiseen. :lol: Kyllähän se terä ihan hyvin leikkasi, mutta oli myös vähän turhankin terävä ja pienessä käytössä tuli jo kamalia lommoja terään. Ei muutako timanttiviila kehiin ja teräkulmia uusimaan. :lol: Aikaavievää hommaa, sen voin luvata, mutta kyllä jo normaalilla timanttiviilalla saadaan kohtalaisen hyvää jälkeä aikaiseksi, mikäli tosissaan miekka ei ole "hattori hanzon" takoma. :lol:
Parhaimman jäljenhän saisi useita eri karheuksia käyttäen, mutta kotiolosuhteissa tällaisia ei ole usein saatavilla. Itse siis kävin mokomuksen läpi ensin lujasti painaen (ja pyöreillä liikkeillä teroittaen, eikä pituus tai vaakasuuntaisesti teroittaen.) ja kun haluttu teräkulma ja terävyys on saatu aikaiseksi niin vielä vähemmän painaen läpi hioten suurimmat karheudet helvet**n... :D
Jos sielä kotinurkissa pyörii "takojamestarin" tuhansien arvoinen keppi, niin se ei ole se ensimmäinen paikka johon kannattaa taitojaan kokeilla. :oops:
Silloin myöskin tulee kysymykseen haluaako miekan teroituksen enemmän "perinteitä kunnioittaen" tai "nykyaikaisesti."
Ennenvanhaan käsitykseni mukaan terä teroitettiin pituussuuntaisesti, jolloin siihen tuli ihan nätti pinta, mutta terävyys ei ollut niin hyvä kuin nykyisellä menetelmällä. Sen jälkeen Alettiin teroittamaan enemmän vaakasuuntaisesti teroittaen, jolloin saatiin terävempiä teriä aikaiseksi. Sitten viimeisin keksintö on tämä pyörittäen teroittaminen, jolloin terästä pitäisi tulla terävä sekä kestävä. Näin ainakin itselleni on opetettu ja näin uskon kunnes toisin todistetaa. ;) En tosin tiedä onko tällä käytännössä terän kestävyyteen tai terävyyteen yhtään vaikutusta, mutta mikäli miekka jäljittelee jonkin tietyn aikakauden kapistusta ja on myös taottu vanhoja perinteitä kunnioittaen, tulee siihen mielestäni tehdä myös teroitus perinteitä kunnioittaen.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#4

Viesti Jussi Häkkinen »

Kuva


Kiillotusta l. teroitusta noin jaappanin tapaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
corvus
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 148
Lauteille: Tammikuu 2006

#5

Viesti corvus »

Kiitoksia vastauksista, aika pitkälle sellaista mitä odottelinkin..
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#6

Viesti Risto R »

Käsittääkseni tuossa japanilaisten käyttämässä metodissa liike on pyörivä, joten ei kai se nyt niin hirveän moderni ajatus ole.

Kuva

Teroitusta eurooppalaiseen tapaan.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#7

Viesti J. Suojanen »

En ole sadan varma noista eri teroitusmetodeista. Itse käytän pyörittävää aina kun se on minulle opetettu, mutta ajattelin vain tuoda esille, ettei joku pääse nauramaan kun terä onkin teroitettu väärään suuntaan... :D Itselläni komeilee iaito dotanuki seinällä ja mielestäni mokomuksen viimeistely on tehty pituussuuntaisesti kun oikein tarkkaa katsoo... en sitten tiedä, en ole pitkään aikaan istunut turpa kiinni terässä niin voin muistaa kyllä väärinkin. :lol:
Punainen tähti
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2
Lauteille: Helmikuu 2017
Paikkakunta: Helsinki

Teräaseiden huolto

#8

Viesti Punainen tähti »

Moikka, uusi käyttäjä ilmoittautuu..
Tuli ostettua ensimmäisen miekkani,
windlass steelcraftsin valmistama Venäläinen Kindjal.
Windlass ei toimita miekkoja teroitettuna, turvallisuuden takia. Joten ajattelin kysyä että missä liikkeissä onnistuu miekan teroitus ja mitä se kustantaisi?

Miekan tiedot:
Pituus 59cm.
Terän pituus 44cm
leveys 3,5cm
Paino 650g.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Teräaseiden huolto

#9

Viesti Mika »

:tervetuloa:

Potkun asetietäjä Jussi Ekholm osannee vastata tähän, kun hän seuraavaksi kirjautuu sisään. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Teräaseiden huolto

#10

Viesti Jussi Ekholm »

Hienoa saada mukaan lisää aseharrastajia tänne foorumille. :)

Valitettavasti en tiedä tiedä yrityksiä, jotka tarjoavat teroituspalveluita tiettyyn hintaan. Itse kääntyisin suomalaisten miekka & puukkoseppien puoleen. Heiltä löytyy ammattitaitoa ja välineet kätevään teroittamiseen.

Tuo Windlassin Kindjal on suunnilleen sen hintaluokan tikari, että suosittelisin ehkä teroittamaan itse. Olen itse teroitellut muutamaa Windlassin miekkaa viiloilla ja santapaperilla (kuten aiemmin täällä ketjussakin mainittiin) + porukoilla käydessä nauhahiomakoneella. En ole mikään kovin kätevä käsistäni ja se onnistuu, mutta vie varsinkin käsipelillä paljon aikaa. Koneella käy aika näppärästi, mutta täytyy olla varovaisempi.

Ostin juuri itse alkuvuonna ainakin 4-5 vuoden miettimisen jälkeen tuon Windlassin Englantilaisen kahdenkäden miekan. Minulle oli itsestään selvää, että tilaan sen liikkeestä joka teroittaa sen n. 20-25€ hintaan, koska tiesin että minulla menisi tuollaisen yli metrin terän teroittamiseen paljon paljon enemmän aikaa ja rahaa. Eihän nuo jälleenmyyjien teroitukset koskaan mitään huippuluokkaa ole, mutta sitä on paljon kätevämpi itse sitten hienosäätää saatikka aloittaa aivan alusta.

Tuollainen kindjal on tosi näppärä ase. Olen omistanut yhden tuollaisen huonokuntoisen "oikean" sotilasmallin ja se oli tosi nopea ja kevyt ase. On tehnyt mieli väliin bongailla jos joskus sattuisi löytämään halvalla uudestaan tuollaisen, mutta nuo venäläiset aseet on Suomessa sen verran haluttuja että tuppaavat olemaan hinnoissa.
Jussi Ekholm
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Teräaseiden huolto

#11

Viesti MikkeM »

Keittiötarvikeliikkeet teroittavat veitsiä, esim Chez Marius, sieltä voisi ehkä kysyä...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa