Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vaivat

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#136

Viesti johannes »

Aho kirjoitti:
johannes kirjoitti:hanuri ei oo parantunu vieläkään Ruotsin reissusta...
Oisko nyt aika kuunnella muita ja varata aika parturille, alkaa olemaan ilmeisesti aika rankkaa noiden hiuksien kanssa.
Arvasin että joku irstailija tarttuisi tähän. Päärynälihastä tarkoitin tietty,you filthy pervert.
"There's no business like ho business" :pimp:
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#137

Viesti Jopo »

johannes kirjoitti:
Aho kirjoitti:
johannes kirjoitti:hanuri ei oo parantunu vieläkään Ruotsin reissusta...
Oisko nyt aika kuunnella muita ja varata aika parturille, alkaa olemaan ilmeisesti aika rankkaa noiden hiuksien kanssa.
Arvasin että joku irstailija tarttuisi tähän. Päärynälihastä tarkoitin tietty,you filthy pervert.
Johannes hei, sulla ei oo lihaksia!!!
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
Sussi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 312
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

#138

Viesti Sussi »

Masentavimpia ovat pitkäaikaiset riesat. Minulla on nyt vuosi hoidettu kilpirauhasta. Ensin se oli liikatoimintainen ja silloinhan treeni-into oli huipussaan mutta kroppa pani muuten vastaan: pulssi oli taivaissa, samoin verenpaine, ja rytmihäiriöt olivat melkoiset. Nyt tilanne on kääntynyt vajaatoimintaan ja se se vasta masentavaa on: väsyttää ja huimaa vaan pirusti koko ajan eikä mihinkään saa ryhdyttyä. Täytyy todella pakottaa itsensä treeneihin. Rasittavinta on se, että tilannetta edelleen säädetään, tosin ei toivottavasti enää pitkään. Inhottavaa, kun on koko kroppa sekaisin yhden hemmetin rauhasen takia! Toukokuun riemuksi päälle pukkaa vielä koivuallergia.

Murtumia ja muita pikku vikoja on ollut sormissa kymmenkunta, vasen olkapää on mennyt sijoiltaan ja toinen lonkka on synnynnäisesti vähän vino, joten kipuilee ajoittain.

Tulipahan avauduttua...
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#139

Viesti johannes »

Aho kirjoitti:
johannes kirjoitti:
Aho kirjoitti:
johannes kirjoitti:hanuri ei oo parantunu vieläkään Ruotsin reissusta...
Oisko nyt aika kuunnella muita ja varata aika parturille, alkaa olemaan ilmeisesti aika rankkaa noiden hiuksien kanssa.
Arvasin että joku irstailija tarttuisi tähän. Päärynälihastä tarkoitin tietty,you filthy pervert.
Johannes hei, sulla ei oo lihaksia!!!
:smt090

end of derail
"There's no business like ho business" :pimp:
Mei55eli
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 22
Lauteille: Syyskuu 2005

#140

Viesti Mei55eli »

Simpanssi kirjoitti:
JKoskinen kirjoitti:Nukkuessa tahtoi mennä alaselkä jumiin, ettei oikein ekaan 5min. haluaisi liikkua mihinkään. Sittenpä keksin, että varmaan jostain syystä(olisiko lihaksissa?) hanuri ikäänkuin vetää taakse ja alaselkä menee notkolle. :? No, sitten keksin kokeeksi asettaa tyynyn takamuksen alle nukkumaanmennessä juuri oikeaan kohtaan, missä se rentoutuessa selkä suoristuu, ehkä jopa enemmän. Nyt ei sitten kipeydy, jos vain asento pysyy koko yön. Samaan juttuun perustuu monien selkää parantava vaikutus polkupyöräilyssä.
Kyseessä on kai lonkan virheasento. Mulla on yksi hyvä ohjelma jonka voisin laittaa tänne. Avaan tuohon uuden ketjun asiasta..
Iliopsoaksen kireys. Eli lonkan koukistaja on ongelma.. Venytyksiä ja jumppaa.
Kuvake
Sussi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 312
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

heikot sorminivelet

#141

Viesti Sussi »

Olisiko kenelläkään ideoita sormien nivelten vahvistamiseen? Keskisormien ja nimettömien nivelet ovat minulla tosi heikot, aika kevyestäkin osumasta nivel napsahtaa kipeäksi ja turvonneeksi ja vaivahan tyypillisesti paranee aina hitaasti. Nivel ei siis edes tunnu menevän pois paikoiltaan tai murru, vaan isku vain kipeyttää ja turvottaa sen. Onko mitään tehtävissä nivelten vahvistamiseksi? Vaikuttaako asiaan se, että niveleni ovat yliliikkuvat?
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#142

Viesti MarkkuT »

Ei niveliä voi mitenkään reenata mikäli olen oikein ymmärtänyt. Niitä tukevia lihaksia taas voi. Eli sinun tapauksessa sormen lihaksia. Itsellä sormivaivat vähenivät kun kiinnitin muutaman viikon erityisesti huomiota siihen, että nyrkki on kunnollinen ja että käsien ollessa auki sormet ovat yhdessä.
Ain't no one.
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#143

Viesti Samurai »

Hmm. Jotain Glukosamiini -valmisteita on nivelvaivoihin joskus määrätty maailmalla. Lähinnä tosin ehkäisee kulumista. Glukosamiinia on muistaakseni siis nivelessä olevassa nesteessä, joka vaimentaa sitten iskuja ja painetta muutenkin, sekä ehkäisee kulumista. En tiedä siis auttaako sinun iskunkestävyyteesi...

Glukosamiinia saa suomesta lääkärin määräyksellä (elikkäs reseptillä) tai sitten vaihtoehtoisesti muutamista luontaistuotteista (hainevärusto, vihersimpukka ja inkivääri ovat yleisimmät valmisteisiin tungetut aineet).

Luontaistuotteet tosin eivät ole halpoja, ja tehosta voi olla montaa mieltä (ja puolueettomia tutkimuksia harvassa). Lääkärin kanssa asiasta olen hieman jutellut, ja hänen mielestään glukosamiini-hoito toimii parhaiten pienempiin, ei painoa kantaviin niveliin (sormet, ranteet, kyynärpäät nyt ainakin)..

Mutua siis TÄYNNÄ tämä viesti. Olen kyllä itse joskus noita popsinut, ja jotkin rannevaivat ovat poistuneet, mutta kun niitä pitää popsia useampi viikko ennenkuin alkaa vaikuttaa, on täysin mahdollista että ranne on parantunut ihan muusta syystä... Ei niistä tosin haittaakaan juuri ole, joten jos raha aon tilillä niin ei muuta kun luontaistuotekauppaan! Sieltä saanee myös lisätietoa aiheesta.

Terveisin
Tohtori Tolosen apuritonttu

ps. itselläni vaivaa vasen kyynärpää, jo usean kuukauden ajan tuntuu että siellä ei ole kaikki ihan kohdallaan (ei tosin varsinaisesti estä mitään, mutta sylettää ja haittaa hieman, yhdellä kädellä ei viitsi vasurilla seistä ja kylmiltään kahdellakin kuuluu rutinaa joten sitäkään ei viitsi).

Tulin tässä yksi päivä siihen tulokseen että tarvitsen lisää haba-treeniä, koska Capeirassa tuota ojentajapuolta tulee huomattavasti enemmän, joten voi olla jotenkin epätasapainossa...? Eli ei muuta kun hauiskääntöä päivittäiseen(?) treeniohjelmaan...

En tiedä onko tuo epätasapaino mahdollista käsissä (polvissahan se on melko yleinen syy, että reidet ja takareidet ovat voimallisesti, tai notkeudeltaan epätasapainossa, jolloin polveen kohdistuu toiselta puolelta koko ajan vääntöä/vetoa)
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

#144

Viesti Nade »

Minua kiinnostaakin tuon edellisen viestin lihastasapaino-asia eli kun olisi tarkoitus esim jaloissa löytää voimallinen tasapaino polvien hyvinvoinnin takia. Tarkoittaako se sitä, että kuntosalilla sen voisi tarkistaa siten, että nostaako reidet kiloja yhtä paljon kuin takareidet? Onko paras sama kilomäärä vai onko niillä joku prosentuaalinen suhde?
Selkä- ja vatsalihaksien suhde kiinnostaa myös ja miten sen voi todentaa? Mistä minä tiedän onko lihastasapainoni hyvä?
Jossain kuntotesteissä sain lihaskuntotestissä kaikilla alueilla vitosen eli parhaan, mutta selvästikin jotkut tulokset ylittivät sen perusasteikon eli siis epätasapainoa varmaankin on.
Minulla on myös taipumus huonoon ryhtiin. Miksi?? Mitä aluetta minun olisi kehitettävä??
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#145

Viesti Questao »

Päivää!

Tuosta polvien hyvinvoinnista en osaa tarkkaan sanoa, mutta lihastasapainonsa voi tarkistuttaa asiaan erikoistuneella fysioterapeutilla. Ilmeisesti esimerkiksi ihmisten etureidet ovat säännönmukaisesti takareisiä voimakkaammat. Mikäli etureidet ovat hyvin paljon voimakkaammat ja takareidet ovat hyvin jäykät, olosuhteet ovat hyvin edulliset esimerkiksi takareiden revähdyksille tai muille vastaaville ikävyyksille. Lihasten oikea tasapaino on siis tietty prosentuaalinen suhde.

Huonoon ryhtiin voivat vaikuttaa esimerkiksi synnynnäinen taipumus(esimerkiksi skolioosi), jäykät lonkankoukistajat ja alaselkä, lonkan virheasento, jalkaterien virheasento, heikot tukilihakset(sisemmät vatsa- ja selkälihakset) tai sitten ihan huonot tavat(kädet taskussa lampsinta). Hyvin yksilöllistä. Saattaa vaatia paljon huomiota tai sitten ei.

Noihin aiempiin viesteihin: verenkierto nivelissä on ymmärtääkseni lähes olematonta. Jotta niissä saataisiin kiertämään edes vähän enemmän verta ja tapahtumaan vähän enemmän, niitä pitäisi käyttää. Toisin sanoen, kevyt [insert nivel] pyörittely mahdollisimman usein voi auttaa. Sen ei tietysti kuulu sattua. Mutta aikaa parantumiseen on usein syytä varata.

Ja mielestäni capoeirassa tulee ihan hyvin habaa! ;)


- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#146

Viesti MaKo »

Nade kirjoitti: Minua kiinnostaakin tuon edellisen viestin lihastasapaino-asia eli kun olisi tarkoitus esim jaloissa löytää voimallinen tasapaino polvien hyvinvoinnin takia.
Tämä lienee turhaa (kannattaa toki huomata, että olen tällä saralla aloittelija), koska "tasapaino" riippuu aika pitkälti siitä, mitä teet. Jos esimerkiksi voimistelet renkailla, niin tarvitset huomattavan vahvan yläkehon ja suhteessa kevyen alavartalon. Vastaavasti taas lähes kaikissa "hyppy- ja juoksuhommissa" kevyt ylävartalo (suhteessa alavartaloon) edesauttaa asiaa.

Polvet ovat (selän ohella) monelle ihmiselle yksi vaikeimpia paikkoja, ne kun kannattelevat painon päällä ja ovat liikkeessä aamusta iltaan. Minusta ei kannata katsoa pelkästään reiden ojentajaa ja koukistajaa, koska polvien ympärillä on muitakin lihaksia niiden liikkeitä tukemassa. Polvien ja reisien voimistamiseen on olemassa paljon keinoja. Aerobicciä en pitäisi ollenkaan huonona ajatuksena, enkä salilla maastavetoa ja kyykkyä.

Itselläni on taatusti "epätasapainoa" kehon eri osissa ("putkimainen" vartalo eli suht hintelä ylävartalo), mutten ole kuitenkaan ajatellut sitä tietoisesti korjaavani. Yleinen suorituskyky ja omien "erikoisuuksien" hyväksyminen on tärkeämpää.
Nade kirjoitti: Tarkoittaako se sitä, että kuntosalilla sen voisi tarkistaa siten, että nostaako reidet kiloja yhtä paljon kuin takareidet? Onko paras sama kilomäärä vai onko niillä joku prosentuaalinen suhde?
Selkä- ja vatsalihaksien suhde kiinnostaa myös ja miten sen voi todentaa? Mistä minä tiedän onko lihastasapainoni hyvä?
En usko, että on yleispätevää tapaa todentaa tasapaino/epätasapaino. Siksi tieto omasta lihastasapainosta on mielestäni subjektiivinen - jos tuntuu, että suhde on hyvä ja tuntemusta tukee pärjääminen "omissa jutuissa", niin kaikki lienee OK.

Ehkä "tasapainon" huomaa parhaiten siinä, ettei ole erityisen hyvä missään?
Nade kirjoitti: Jossain kuntotesteissä sain lihaskuntotestissä kaikilla alueilla vitosen eli parhaan, mutta selvästikin jotkut tulokset ylittivät sen perusasteikon eli siis epätasapainoa varmaankin on.
Kellä ei olisi?
Nade kirjoitti: Minulla on myös taipumus huonoon ryhtiin. Miksi?? Mitä aluetta minun olisi kehitettävä??
Ryhti liittyy tietääkseni selkälihaksistoon. Esimerkiksi ihmiset, jotka ovat keskittyneet ulkonäöllisten seikkojen takia rintalihaksiston treenaukseen sanovat, että tällainen treeni tahtoo vetää olkapäät kasaan. Ryhtiä voi kehittää tietysti jumpalla ja salilla mm. MaVella ja erilaisilla soutuliikkeillä, oikeastaan lähes millä liikkeellä tahansa, kunhan kiinnittää huomiota ryhtiin.

Minusta kannattaa kuitenkin liikkua ja harjoitella monipuolisesti, koska useimmiten kehittyminen jollain saralla tarvitsee kehitystä myös monessa muussa paikassa. Jos haluaa suuren hauiksen, on treenattava myös ojentajia, sitä kautta yläselkää ja tasapainon vuoksi rintaa ja siksi myös vatsaa, alaselkää ja alaraajoja. Eli käsi kädessä kehitys käy, jos ei ehdoin tahdoin halua keskittyä johonkin tiettyyn paikkaan (mutta silloinkaan ei saisi muita paikkoja unohtaa).
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

#147

Viesti Nade »

Oikeastaan olen suhteellisen tyytyväinen suorituskykyyni. Kestävyys minulla on kylläkin huono, mutta räjähtävät jutut ovat aika helppoja. Harrastan kung fu:ta ja karatea ja matalatkaan asennot eivät tuota ongelmia.
Ongelma on takareisieni useasti toistuva kramppaaminen. Ne siis alkavat aivan kiristää ja lyhentyä. Nyt olen aloittanut niiden venyttämisen. Etureidet toimivat moitteettomasti aina eikä niitä tarvitse koskaan venyttää. Mietin vain, että onko niissä jotain epätasapainoa tai jotain muuta mitä en ymmärrä.
Polvisärkyjä minulla tulee aina, kun pidän taukoa harjoittelussa. Kivut häviävät, kun niitä rasittaa kovasti. Eli polvien hyvinvointiin olen löytänyt ratkaisun, mutta takareisien takia olen ymmälläni.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#148

Viesti Elina »

Viimeisen kahden kk:n aikana olen telonut vasenta peukaloa (ensin matsissa ja sitten kaaduin pyörällä ja se vääntyi vähän lisää) - koukistaessa tuntuu vähän kipua ja tärähtäessä tms. sattuu; oikea pakara on ylikireä (yhdessä jiben gong -harjoitteessa siihen sattuu helposti kipeästi, ellei ole verrytellyt ja venytellyt hyvin huolellisesti); oikea olkapää on ollut Puolan reissun loppuvaiheilta asti kipeä (tuntui "jäätyneeltä" joskus tuossa perjantaina, oli hirveän kipeä niin etten meinannut pystyä pukemaan paitoja päälle ja on nyt yhä hiukan kireä) ja sillon tuossa joskus kolmisen (?) viikkoa sitten rusahti oikean polven sisäsivu, jonka takia pidin Puolassa joka treeneissä polvitukea (vaivaa vielä vähän pikkuisen, muttei oikeastaan estä mitään muuta kuin tietynlaisten pyyhkäisyjen harjoittelua). Alaselkä on aina aamuisin jäykkä ja vähän kipiä (juuri tällä hetkellä tosin iskiashermoa vihloo koko ajan istuessa, mutta minulla on iskiashermo aina ajoittain kiukutellut joka tapauksessa), mutta luulen, että syynä on sänky, koska Puolan leirillä Urlessa nukuttiin melko kovalla sängyllä ja yhtenäkään päivänä ei ollut minkäänlaisia selkävaivoja, vaikka treenattiinkin ihan mukavasti.

Siinäpä ne. Ei mittän vakavaa kuitenkaan, siitä olen hyvin iloinen :)
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#149

Viesti fatman »

Elina kirjoitti: Puolan leirillä Urlessa nukuttiin melko kovalla sängyllä ja yhtenäkään päivänä ei ollut minkäänlaisia selkävaivoja, vaikka treenattiinkin ihan mukavasti.
Lihavoinnit allekirjoittaneen.

Olen huomannut samaa. Napakan tukevalla (tai kovalla) alustalla goisailu on (iskiaskipuilevalle) selälle parempaa kuin pehmeän upottava.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#150

Viesti Elina »

Siltähän tuo vaikuttaisi. Uutta sänkyä tuskin ostetaan, mutta onnistuisikohan lisäpatjaviritelmä vain minun puolelleni petiä...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa