Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Balisong

Filippiiniläiset ja Indonesialaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#46

Viesti Streetwise »

S_L kirjoitti: Luulen, että balisongin suurin etu kaikkiin muihin veitsiin nähden on se, että sen pyörittely on kivaa ja näyttävää ja sitä tehtiin American ninjassa kultaisella 80-luvulla.
Se pyörittely oli omasta mielestänikin kivaa 20-vuotta sitten (silloin oli kaikki kivaa). Ja luulin Amerikan Ninjan olevan hyvä elokuva. Nykyään tuskin jaksaisin katsoa sitä loppuun ja balisongit ruostuu laatikossa. Ihmettelen jos joku niitten kanssa jaksaa vehdata oikein taistelumielessä. Ellei niiden treenaaminen sitten liity jonkun koulukunnan FMA systeemiin kiinteästi.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#47

Viesti S_L »

STR kirjoitti:
S_L kirjoitti:Luulen, että balisongin suurin etu kaikkiin muihin veitsiin nähden on se, että sen pyörittely on kivaa ja näyttävää ja sitä tehtiin American ninjassa kultaisella 80-luvulla.
Se pyörittely oli omasta mielestänikin kivaa 20-vuotta sitten (silloin oli kaikki kivaa). Ja luulin Amerikan Ninjan olevan hyvä elokuva. Nykyään tuskin jaksaisin katsoa sitä loppuun ja balisongit ruostuu laatikossa. Ihmettelen jos joku niitten kanssa jaksaa vehdata oikein taistelumielessä. Ellei niiden treenaaminen sitten liity jonkun koulukunnan FMA systeemiin kiinteästi.
Muuten samaa mieltä, paitsi katsoisin American Ninjan ihan varmasti loppun asti. Ja ilolla.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#48

Viesti Miklu »

American Ninja ei ollut koskaan hyvä elokuva :D

Kuten ketjusta näkee, on balisong onneksi lähinnä lelu.
Ja mitä yleensä viiltelyyn ynnä puukottamiseen tulee ja siihen eettiseen puolen niin moni noita tuntuu treenaavan mutta eipä niistä pahemmin täälläkään kirjoitella (sensuurin saksiin ovat tainneet joutua yksityiskohtiin menevämmät jutteloiset). Taitaa olla porukalla jonkinlaista kontrollia sen suhteen. Ja hyvä niin! Lapset tätäkin palstaa lukevat.

Mutta itse balisongista. Joku joskus spekuloi, että nykypäivänä balisongin käyttökelpoisimmat ominaisuudet (sen "kubotan" käytön lisäksi) lienevät showmeinigillä avattuna suurempi pelotevaikutus kuin tavallisella moralla. (Tulee vain mieleen ne sketsit heiluvista karatetyypeistä jotka saa suoran naamaansa)
Ei taida pahemmin Suomesta löytyä kouluja/saleja/lajeja, joissa tuota puukkotyyppiä aktiivisesti treenattaisiin?
Viimeksi muokannut Miklu, kesä 19, 2007, 08.33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bruce Lee elää!
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#49

Viesti Vlad Tepes »

S_L kirjoitti: Ja mitä tuohon eettiseen puoleen tulee niin, vaikea kuvitella kenenkään kokevan veitsen pyörittely oikeasti jotenkin eettisenä ongelmana. Jos näin kuitenkin joku aidosti tuntee, pysynee hän onnellisempana olemalla treenaamatta FMA-lajeja.
Otin asian puheeksi, sillä eräs ketjussa aiemmin esiintynyt linkki mielestäni edusti macho mentaliteettia. Minulle kamppailu- ja taistelulajit ovat harrastuksen, kuntoilun ja satuttamisen ilon lisäksi myös

- mietiskelyn kaltainen tapa kokea olemassaolo arkitason ylittävällä osalla

- keino suojella läheisiäni tarpeen vaatiessa

Läheisilläni tarkoitan tulevaa perhettäni ja nykyisiä rakastamiani ihmisiä. Olemme vaimon kanssa puhumassa tulevina vuosina tapahtuvasta perheen lisäyksestä. Emme välttämättä tule aina asumaan Suomessa, joten minua kiinnostaa tulevien lasteni ja vaimoni turvallisuus.

Machoilussa minua vaivaa se mentaliteetti, jotta taisteleminen tai tappeleminen voisi olla se preferoitu vaihtoehto vetäytymisen tai välttämisen sijaan. Minä en henk koht osannut tulla ajatelleeksi, että kikkailu olisi kovin hyödyllinen harjoitusmuoto. Ehkä siksi, että olen harjoitellut escrimaa vasta tovin.

Mielestäni yleensäkin kamppailulajien harrastajien on hyvä silloin tällöin miettiä omaa mentaliteettiaan ja suhdettaan kyseisiin asioihin. Stressireaktioita, tunteita yms. Jos ei muuten, niin siksi että sillä on merkitystä myös käytännön osaamisen kanssa. Minä kuitenkin harjoittelen escrimaa myös sillä silmällä, että tapan sellaisen ihmisen, joka yrittää tappaa minun perheeni. Yleensäkin se ajatus mielessä, että myös niitä vakavia uhkatilanteita voi tulla vastaan. Siis tilanteita, joissa minä en halua, mutta minun on pakko tehdä ihmiselle vakavaa fyysistä vahinkoa.

Kysyminen ja pohdiskelu ei ole tyhmää tai turhaa.

Eli jos ei muuten selväksi tullut, niin minä en harjoittele escrimaa tullakseni onnelliseksi tai näyttääkseni naapureille miten näppärästi viipaloin vihannekset grilliä varten.
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#50

Viesti S_L »

Vlad Tepes kirjoitti: Machoilussa minua vaivaa se mentaliteetti, jotta taisteleminen tai tappeleminen voisi olla se preferoitu vaihtoehto vetäytymisen tai välttämisen sijaan. Minä en henk koht osannut tulla ajatelleeksi, että kikkailu olisi kovin hyödyllinen harjoitusmuoto. Ehkä siksi, että olen harjoitellut escrimaa vasta tovin.
Minä en ole koskaan pitänyt escrimaa mitenkään erityisen machona lajina vaikka se taistelulaji onkin. Siinä ei kuitenkaan juuri keskitytä vetäytymiseen tai taistelun välttämiseen ja on näin ollen täysin eri asia kuin varsinaiset itsepuolustuslajit.
Vlad Tepes kirjoitti: Mielestäni yleensäkin kamppailulajien harrastajien on hyvä silloin tällöin miettiä omaa mentaliteettiaan ja suhdettaan kyseisiin asioihin. Stressireaktioita, tunteita yms. Jos ei muuten, niin siksi että sillä on merkitystä myös käytännön osaamisen kanssa. Minä kuitenkin harjoittelen escrimaa myös sillä silmällä, että tapan sellaisen ihmisen, joka yrittää tappaa minun perheeni. Yleensäkin se ajatus mielessä, että myös niitä vakavia uhkatilanteita voi tulla vastaan. Siis tilanteita, joissa minä en halua, mutta minun on pakko tehdä ihmiselle vakavaa fyysistä vahinkoa.

Kysyminen ja pohdiskelu ei ole tyhmää tai turhaa.
Ei ole turhaa ei (eikä kukaan sitä tainnut väittääkkään). Tästä syystä annoinkin sinulle oman mielipiteeni yksittäisenä harrastajana.
jussmatt
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: PK-seutu

#51

Viesti jussmatt »

Ohessa on koottuna kysymykset, mielipiteet ja arviot joita olen tässä ketjussa aiheesta esittänyt:
- Balisongin pyörittelyn voisi nähdä ihan käsittelyharjoituksena, mikä on OK
- kiinnostaisi kuulla onko nykymaailmassa jotain perusteluita valita balisong esim. kääntöveitsen sijasta vaikkapa geneeriseen itsepuolustus- tai taistelukäyttöön, tai vaikka ihan työkaluksi
- Uskon, että aikanaan balisongin kehittämiselle on ollut kaksi syytä: kääntöveistä ei saanut avattua yhdellä kädellä ja kääntöveitsien lukitusmekanismit eivät olleet kovin luotettavia (kumpikaan syy ei käsittääkseni ole nykyään voimassaoleva koska veitsiteknologia on kehittynyt)
- lukitsemattomalla balisongin terällä viiltäminen ei ole kovin tehokasta
- balisongin avausliike on hienomotorinen liike

Vastauksia kysymyksiini olen saanut seuraavasti:
- balisongin voi avata ja samalla liikkeellä sillä voi viiltää (tosin sama pätee muihinkin kääntöveitsiin)
- myös muita kääntöveitsiä kuin Spydercon, Cold steelin tms. valmistama [vastauksena siihen että vanhanmallisia kääntöveitsiä ei saanut avattua yhdellä kädellä]
- myös puoliksi avatulle (lukitsemattomalla) terällä voi viiltää [mitä en missään vaiheessa ole kiistänytkään; ainoastaan epäillyt tämän tehokkuutta]

...Eli aika huonosti on tullut vastauksia.
Minusta vastaat jo kysymyksiisi toteamuksilla mitkä minusta vaikuttavat ihan hyviltä. Siksi en ihan ole samaa mieltä, huonosti tullut vastauksia kommentiin. Hiljaisuus voi olla myötymisen merkki. Itse en laita aikaa siihen että vastaa "Olen samaa mieltä" ja taas viestilaskuri askeltaa. Keskusteluun pitää tuoda jotain eri näkemystä/uutta tietoa.
Balisong avausliikkeestä on olemassa Assassin muoto mikä (sekin) on toivimampi nykyisillä foldermalleilla. Se ei ole hienomotorinen. Mutta kyllä kunnon klik-klik ääni on saatava että vietittää ympäristölle että on Bad MotherFucker. Varsinkin jos naapuri on lähellä urkkimassa salaisia tekniikoita.

-jussi-
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 4144
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#52

Viesti YJT »

jussmatt kirjoitti: Minusta vastaat jo kysymyksiisi toteamuksilla mitkä minusta vaikuttavat ihan hyviltä. Siksi en ihan ole samaa mieltä, huonosti tullut vastauksia kommentiin. Hiljaisuus voi olla myötymisen merkki.
Joo, voi olla näinkin. Olisin kuitenkin arvostanut vahvistusta joltakulta joka tietää asiasta vähän enemmän kuin minä, kun erikseen muutamaan kertaan mainitsin että en tunne asiaa juurikaan. Mutta nythän sellaisen sain, kiitoksia siitä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#53

Viesti Vlad Tepes »

S_L kirjoitti: Minä en ole koskaan pitänyt escrimaa mitenkään erityisen machona lajina vaikka se taistelulaji onkin. Siinä ei kuitenkaan juuri keskitytä vetäytymiseen tai taistelun välttämiseen ja on näin ollen täysin eri asia kuin varsinaiset itsepuolustuslajit.
Eli vielä tarkemmin selitettynä, jotta asia avautuisi.

Minä en harjoittele escrimaa vain huvikseni. Harjoittelen sitä myös, jotta voin tarvittaessa käyttää sitä oikeasti. Kyse kuitenkin on aseista, niitä ei voi käyttää "huvikseen", kun joku möhömahainen jenkkihuivipäinen machopelle v'ttuilee sinulle terassilla.

Tämän vuoksi en halua kehittää itselleni mentaliteettia joka voi saada minut hautaan tai vankilaan, eli en halua missään vaiheessa ajatella, että veitsi kädessä heilumisessa olisi jotain mukavaa. Kun harjoittelen esim veistä, teen sen mentaliteetilla "tapan". Henk koht olen sitä mieltä, että siitä mentaliteetista poistuminen voi johtaa esim alkoholin vaikutuksen alla tilanteeseen, johon ei halua joutua.

Yhäkin minä en missään vaiheessa ole sanonut, että escrima olisi macho laji, kuten viittaat tekstissäsi. Huomioni kiinnittyi siis lähinnä yhteen videoon aiemmin ketjussa. Varsin erikoisena pidän myös ajatustasi, jonka mukaan eettisiä kysymyksiä pohtivan escrimadorin kannattaisi lopettaa lajin treenaaminen. Oletko sitä mieltä, että tehokas mies ei turhia tuumaile?
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#54

Viesti S_L »

Vlad Tepes kirjoitti: Varsin erikoisena pidän myös ajatustasi, jonka mukaan eettisiä kysymyksiä pohtivan escrimadorin kannattaisi lopettaa lajin treenaaminen. Oletko sitä mieltä, että tehokas mies ei turhia tuumaile?
Hmm sanoinkohan minä jossain noin? Juu enpä tainnut sanoa. Tuolla tavalla sanomani ymmärtämiseen tarvitaan jo hieman hyvää tahtoa.

ELi: Pohtiminen on tietysti hienoa ja hyväksyttävää. Jos kuitenkin pohdinnan tulos on se, että sielusta riipii joka kerta, kun harjoittelee veitsen käsittelyä, voi se pidemmän päälle olla hieman tuskastuttavaa. Varsinkin, jos harjoittelemassaan lajissa tähän voi törmätä useinkin. Minusta päivänselvä asia.

Sanotaan nyt vielä, että en väitä, että sinulla riipisi sielusta tai sinun pitäisi lopettaa escriman harjoittelu (kuten taisit aikaisemmin tulkita). Ennemminkin toteamukseni oli yleisluonteinen vastaus alkuperäiseen kysymykseesi.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#55

Viesti Miklu »

Vlad Tepes kirjoitti: Tämän vuoksi en halua kehittää itselleni mentaliteettia joka voi saada minut hautaan tai vankilaan, eli en halua missään vaiheessa ajatella, että veitsi kädessä heilumisessa olisi jotain mukavaa. Kun harjoittelen esim veistä, teen sen mentaliteetilla "tapan".
No jos joku on machoa niin tuo.
Se on ihan oikein ettet kehitä mainitsemaasi menttaliteettiä mutta mielestäni korrelaatio vetsi kädessä heilumisen mukavuuteen ei ole ihan selviä. Katsos kun YLEENSÄ kaikki reenailu on mukavaa (jos ei, niin harrastus ei seuraavaa kevättä nää (paitsi tietysti jos pelottaa)). Muuutta se taas on meikän mielipide.
Itse itseäni muistuttaen_ Toisen totuus ei vältämättä ole muiden totuus.
Henk koht olen sitä mieltä, että siitä mentaliteetista poistuminen voi johtaa esim alkoholin vaikutuksen alla tilanteeseen, johon ei halua joutua.
Suosittelen välttämään viinaa ;) (ja bileitä yksityisasunnoissa, niissähän ne suurin osa puukkoväkkärivaltatapauksista tapahtuu...)
Bruce Lee elää!
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#56

Viesti Vlad Tepes »

Miklu kirjoitti: No jos joku on machoa niin tuo.
Ei minusta. Se ei nimittäin välity ulospäin vapaa-ajalla.
Miklu kirjoitti: Katsos kun YLEENSÄ kaikki reenailu on mukavaa (jos ei, niin harrastus ei seuraavaa kevättä nää (paitsi tietysti jos pelottaa)). Muuutta se taas on meikän mielipide.
Mielestäni mukava on niin suhteellinen käsite. En oikein tiedä mikä pitäisi pelottaa, mutta minua pelottaa ehkä eniten se, että lähikauppani lopettaisi parmesanin myynnin.
Miklu kirjoitti: Suosittelen välttämään viinaa ;) (ja bileitä yksityisasunnoissa, niissähän ne suurin osa puukkoväkkärivaltatapauksista tapahtuu...)
Tarkoitin tietenkin sitä, että jos sitä asetta ei pidä aina vakavana asiana, on mielestäni sellainen vaara, että se asenne heikentää todellisuudentajua.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#57

Viesti Paappa »

Vlad Tepes kirjoitti: Tarkoitin tietenkin sitä, että jos sitä asetta ei pidä aina vakavana asiana, on mielestäni sellainen vaara, että se asenne heikentää todellisuudentajua.
Minusta tuo vaara uhkaa lähinnä keskenkasvuisia tai sille tasolle jääneitä. En tapaamisten perusteella pitäisi sinua kumpanakaan ;) . Minusta ase taas tuo treenaamiseen juuri sen vakavuuden mitä pitääkin. Kannattaa muistaa että kyllä ilman asettakin voi tappaa vaikka vahingossa, tätä taas ei välttämättä miellä niin helposti aseettomassa treenissä.

Eli treenataan vakavalla mielellä oli ase tai ei.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 4144
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#58

Viesti YJT »

YJT kirjoitti:
Kuhmu kirjoitti: http://fmaforum.org/" onclick="window.open(this.href);return false; Tuolta filippiiniläiseltä foorumilta löytyy paljon FMA-opettajia, jotka eivät lähde heti lomalle. Rekisteröityminen sinne ja kysymyksiä peliin. Tuntuvat pitävän realismia arvossaan.
Kiitos vinkistä, täytyy kysellä tuolta. Laitan sitten tänne jonkinlaista koostetta vastauksista, sikälimikäli niitä tulee.
No niin, sain muutamassa päivässä enemmän vastauksia kuin osasin odottaa. Alla lyhyesti koostetta vastauksista:

Valtaosa oli sitä mieltä, että "tositilanteita" silmällä pitäen löytyy balisongia parempia veitsiä; sillä vaan on kiva treenata.
- avaaminen on hienomotorinen suoritus, ja avaamisessa on melko suuri epäonnistumisen riski
- avaaminen tuottaa "clickety-clack" -äänen joka varoittaa vastapuolta
- jotta avaaminen sujuisi edes kohtuullisella varmuudella, sitä on harjoiteltava aika paljon. Samalla harjoitusmäärällä vanhanaikaisenkin veitsen avaamisen saa yhtä nopeaksi kuin balisongin avaamisen.
- nykyaikaisen yhdellä kädellä avattavan kääntöveitsen saa auki nopeammin kuin balisongin [ja lisäisin vielä, että sitä ei tarvitse harjoitella niin paljoa]
Itse asiassa kuulin useammaltakin henkilöltä, että Filippiineillä on tapana avata balisong valmiiksi jos on odotettavissa väkivaltaisuuksia, tai se avataan kahdella kädellä. Jotkut kantavat balisongia koko ajan avattuna, ikään kuin se olisi kiinteäteräinen veitsi. Tämä nimenomaan sen takia, että avattaessa yhdellä kädellä on liian suuri riski epäonnistua. Eli itsepuolustustilannetta silmällä pitäen balisongin yhdellä kädellä avattavuus ei olisi itse asiassa etu lainkaan...

Balisongin eduista tuli esille seuraavaa:
- balisong voi olla kääntöveistä pelottavampi ase (mikäli avataan uhrin nähden)
- suljettua balisongia voi käyttää kubotanina (paremmin kuin normaalia kääntöveistä)
- balisongilla leikkiminen on kivaa ja se kehittää sorminäppäryyttä, ajoitusta jne.

Veitsellä kikkailusta tai esim. puoliksi avatulla veitsellä viiltämisestä ei ole ollut juurikaan puhetta. Eräs kirjoittaja toteaa, että on nähnyt balisongin käyttöä taitamattomien ihmisten (käyttää termiä "untrained street goon") viiltävän puoliksi avatulla veitsellä. On sitä mieltä, että tätä tapahtuu mikäli eivät ole ehtineet avata veistä kunnolla, eli kyseessä on hätävaratekniikka.

Palaan asiaan vielä, jos jotain tiedottamisen arvoista tulee esille.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#59

Viesti mronkain »

Asgeir kirjoitti: Jeff Imadan Balisong manuaaleista saa aika paljon irti (myös yleisesti kalin osalta) mutta ei sielläkään puhuta tai esitetä avatulla viiltämistä ja itse asiassa manuaalissa "failingkin" esitetään show-off tekniikkana.
Noita piti itsenikin suositella, siis The Balisong Manual ja Advanced Balisong Manual. Myös Sonny Umpad on kirjoittanut Balisong-kirjan.

- Marko
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#60

Viesti mronkain »

jussmatt kirjoitti: Mutta kyllä kunnon klik-klik ääni on saatava että vietittää ympäristölle että on Bad MotherFucker. Varsinkin jos naapuri on lähellä urkkimassa salaisia tekniikoita.
Tästä muuten löytyy toisestakin veitsikulttuurista vastaava esimerkki. Espanjalainen navaja (jolla tässä tarkoitan siis nimen omaan sen tyyppistä veistä, vaikka sana voi tarkoittaa yleisemminkin vain kääntöveistä) pitää avatessa sellaisen räsähtävän äänen, koska terän saranaosa on hammastettu. Hammastuksen varsinainen tarkoitus on estää terää sulkeutumasta sormille, mutta katutarkoitus on myös tuo äänen päästäminen. Tarina kertoo että äänen kuuleminen pimeällä kujalla on saanut säikymmiltä löysät pöksyyn. Ääni viestii myös mahdolliselle iholle tulijalle ettei kannata, ja tiettävästi on jopa estänyt yhteenottoja. Äänityrmäyksistä navajalla en sentään ole kuullut...

Vielä tuohon kiistaan balisongin käytöstä, siitäkin on koulukuntia, mutta yleensä on niin, että käytännönläheisimmät koulukunnat painottavat noin yleisemmin veitsenkäytössä sitä, että pitää olla voimaa, oli kyseessä sitten pisto tai viilto. Toki aina löytyy tapauksia, joissa aika tai tila on niin vähissä ettei voimaa saa generoitua tarpeeksi, jolloin pyritään vain saamaan aikaan jotain vahinkoa. Tai toisaalta jos tarkoitus ei ole vahingoittaa pahasti, vaan ikään kuin varoittaa, voidaan myös käyttää pienempää voimaa (vrt. potkussakin esillä ollut romanikulttuurista tuttu tapa pitää peukaloa terällä niin ettei se uppoa liian syvään, tai pohjalainen tapa viiltää mieluummin kuin pistää, ettei vahinko olisi kuolettava).

Se, mikä missäkin koulukunnassa on "salaista", on tietysti koulukunnan oma asia. Joskus myös kyseessä eivät ole varsinaiset salaisuudet, vaan yksinkertaisesti se, ettei haluta kovin avoimesti opettaa asioita, jotka ovat hieman kyseenalaisia kulttuurissa kuin kulttuurissa (vaikka itse olen sitä mieltä että kamppailutaidot ovat sitä aina, jos niiden käyttötarkoitus on sellaisen henkilön vahingoittaminen, joka ei sitä halua).

- Marko
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 6 kurkkijaa