Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Balisong

Filippiiniläiset ja Indonesialaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#31

Viesti carenza »

Jos härnäät tahallasi niin siinä kyllä onnistut :p

Kuka sanoi, että terän pitää olla lukittunut jotta sillä pystytään viiltämään?

Äh, en jaksa asiasta enää väitellä, pidä kantasi, varmaan siinäkin joku pointti on. Uskoisin kuitenkin tietäväni asiasta hieman enemmän semminkin kun sentään opetan ja treenaan myös FMA:ta.

Hyvät Kesät, nyt lähden lomille 8)
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#32

Viesti Mika »

Tuskinpa YJT on "härnännyt". Mielestäni kaikki ovat esittäneet asiallisia argumentteja aiheesta. Siksi tuollaiset "minä tiedän enemmän" -kommentit ovat aika hurjia sekä argumentointitekniikaltaan arveluttavia. Kaikki varmastikin yrittävät oppia täällä. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 4144
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#33

Viesti YJT »

Joo, ei ollut tarkoitus
- härnätä
- esittää että tietäisin asiasta erityisen paljon

Olen edelleen (koska kukaan paremmin tietävä ei ole minua asiassa korjannut) siinä käsityksessä, että terän täytyy olla melkoisen terävä että sillä saa lukitsemattomana aikaan mainittavaa vammaa (jos onnistuu silloinkaan). Eli en ole väittänyt että terän täytyy olla lukittunut, kunhan vain totesin että tällaisella terällä viiltäminen ei ole kovin tehokasta.

Olen siinä käsityksessä että vapaana roikkuvalla (=lukitsemattomalla) balisongin terällä viiltäminen on vähän samanlaista kuin että käyttäisi kiinteäteräistä veistä jota pitää kahdella sormella kahvasta kiinni niin että veitsi heiluu otteessa. Toki tälläkin tavalla voi saada paljaalle iholle aikaan haavan, mutta se ei liene kovin tehokas tapa eikä varmastikaan sellainen johon kannattaisi luottaa tosipaikassa.

Ja edelleen, se on hienomotorinen suoritus (kuten koko balisongin avaaminen, teki sen loppuun asti tai ei)...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 4144
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#34

Viesti YJT »

...Niin ja korjatkaa jos olen väärässä. Nyt minulle on vain sanottu, että kyllä minunkin jutussani varmaan joku pointti on. Ja tämän vahvistuksen on vieläpä antanut henkilö, joka kertoo opettavansa FMA:ta... :badgrin:
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#35

Viesti Kuhmu »

Se, että kokonaan avattu ja kädessä oleva Balisong saa aikaan tehokkaamman viillon, kuin balisong, jolla viilletään kesken avauksen on kyllä fakta, jota ei voi kiistää.
Tästä ei kaiketi ollut kysymyskään, joten ihmettelen, että keskustelu loppuu siihen, kun toinen kyseenalaistaa tai ajattelee asiaa siltä kannalta, että mitä vahvuuksia tai heikkouksia kyseisillä asioilla on.
Hyvää lomaa FMA-opettajalle :patsukki:
”You must enjoy this”.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#36

Viesti Miklu »

Kyse taitaa nyt olla siitä, että ihan ilman mitään valvontaa ei ihan kaikkea kaikille kerrota mutta annetaan ymmärtää, että kaikki ei ehkä ole niin kuin äkkiä ajattelisi ;) Yes? No?

Ja ei ole kovinkaan hedelmällistä aiheeseen tutustumattoman kanssa keskustella asioista, jotka voisi selvittää ensin googlaus-menetelmällä. Varsinkaan kun ensimäisen pohtimisen jälkeen kohtelias keskustelija olisi hankkinut lisää tietoa ja jatkanut tarvittaessa siltä pohjalta sen sijaan, että kyseenalaistaa menetelmää puuttellisin lähtötiedoin.
Ei se taida olla edes kovin kohteliastakaan?
;)
Bruce Lee elää!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 4144
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#37

Viesti YJT »

Miklu kirjoitti: Kyse taitaa nyt olla siitä, että ihan ilman mitään valvontaa ei ihan kaikkea kaikille kerrota mutta annetaan ymmärtää, että kaikki ei ehkä ole niin kuin äkkiä ajattelisi ;) Yes? No?

Ja ei ole kovinkaan hedelmällistä aiheeseen tutustumattoman kanssa keskustella asioista, jotka voisi selvittää ensin googlaus-menetelmällä.
Eli tieto olisi niin salaista että sitä ei voi tällä kertoa, mutta pikaisella googlauksella löytyy? Okei.
Miklu kirjoitti: Varsinkaan kun ensimäisen pohtimisen jälkeen kohtelias keskustelija olisi hankkinut lisää tietoa ja jatkanut tarvittaessa siltä pohjalta sen sijaan, että kyseenalaistaa menetelmää puuttellisin lähtötiedoin.
Ei se taida olla edes kovin kohteliastakaan?
;)
Okei, minä nyt kuvittelin että täällä voi keskustella ja kysellä asiallisesti ilman että vastuksena on "KVG".

Varmaan pystyt heittämään pari linkkiä josta saisin vastauksia kysymyksiini, ellei ole epäkohteliasta kysyä...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Asgeir
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 250
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Meilahti

#38

Viesti Asgeir »

Aika paljon ketjussa keskitytään avaamisvaiheessa viiltämiseen vaikka mielestäni realistisin vaihtoehto on lyödä kahvalla flikki, jota Inosanto-Blendissä kutsutaan "failing stop hitiksi". Tällä omien harjoitekokemusten mukaan saa jotain tehoakin paniikkitilanteessa.

Jeff Imadan Balisong manuaaleista saa aika paljon irti (myös yleisesti kalin osalta) mutta ei sielläkään puhuta tai esitetä avatulla viiltämistä ja itse asiassa manuaalissa "failingkin" esitetään show-off tekniikkana.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#39

Viesti Kuhmu »

Miklu kirjoitti:
Varsinkaan kun ensimäisen pohtimisen jälkeen kohtelias keskustelija olisi hankkinut lisää tietoa ja jatkanut tarvittaessa siltä pohjalta sen sijaan, että kyseenalaistaa menetelmää puuttellisin lähtötiedoin.
Ei se taida olla edes kovin kohteliastakaan?
Joko täällä määritellään se, että millä muodoin oltaisiin valmiita keskustelemaan. Eli tiettyjen ehtojen pitäisi täyttyä, ennen kuin vaivaudutaan. Jos olisi löytynyt lisätietoa noista avauksista ja viiltämisistä, niin olisiko ollut tarve enää keskustellakaan sitten täällä.

YJT ei ollut missään vaiheessa epäkohtelias ja lähestyi asiaa järkevästi.
http://fmaforum.org/" onclick="window.open(this.href);return false; Tuolta filippiiniläiseltä foorumilta löytyy paljon FMA-opettajia, jotka eivät lähde heti lomalle. Rekisteröityminen sinne ja kysymyksiä peliin. Tuntuvat pitävän realismia arvossaan.

Itse en pistä tai viillä Balisongilla, ellei kumpainenkin kahvapalikka ole hallussa.
”You must enjoy this”.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#40

Viesti Miklu »

Äläkää nyt pojat. Kyllä ne lomat painaa ite kullaki päälle näihin aikoihin! :lol:

Niin ja keskustelu vs. spekulaatio tuntematta aihetta saatta tietysti turhauttaa sellaisen, joka mahdollisesti jotain tietäisi. Se on asenne kysymys aina molemmin päin :)

Tärkeintähän on että viiltää, leikkaa ja pistää syvään ja oikeisin paikkoihin! :badgrin:
Bruce Lee elää!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 4144
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#41

Viesti YJT »

Kuhmu kirjoitti: http://fmaforum.org/" onclick="window.open(this.href);return false; Tuolta filippiiniläiseltä foorumilta löytyy paljon FMA-opettajia, jotka eivät lähde heti lomalle. Rekisteröityminen sinne ja kysymyksiä peliin. Tuntuvat pitävän realismia arvossaan.
Kiitos vinkistä, täytyy kysellä tuolta. Laitan sitten tänne jonkinlaista koostetta vastauksista, sikälimikäli niitä tulee.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#42

Viesti Mika »

YJT kirjoitti:
Kuhmu kirjoitti: http://fmaforum.org/" onclick="window.open(this.href);return false; Tuolta filippiiniläiseltä foorumilta löytyy paljon FMA-opettajia, jotka eivät lähde heti lomalle. Rekisteröityminen sinne ja kysymyksiä peliin. Tuntuvat pitävän realismia arvossaan.
Kiitos vinkistä, täytyy kysellä tuolta. Laitan sitten tänne jonkinlaista koostetta vastauksista, sikälimikäli niitä tulee.
Hyvä idea.

Luulisi silti täältäkin vähän enemmän FMA-jengiä olevan kuin tästä ketjusta voisi päätellä.


Tuosta aiemmin mainitusta tietämisestä sanoisin vielä sen, että tietäminen ja osaaminen ovat kaksi eri asiaa; jotkut taitavat toisen mutta eivät toista, jotkut harvat ymmärtävät molempien päälle.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 4144
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#43

Viesti YJT »

Miklu kirjoitti: Niin ja keskustelu vs. spekulaatio tuntematta aihetta saatta tietysti turhauttaa sellaisen, joka mahdollisesti jotain tietäisi. Se on asenne kysymys aina molemmin päin :)
No, en usko että olen Potkun ainoa keskustelija joka vastailee itse sellaisiinkin kysymyksiin, joiden vastauksia pidän lähes itsestään selvinä. Tämän takia tuntuu hieman oudolta, että viestiin jaksetaan kyllä kirjoittaa vastausviesti (jopa useita), mutta ei kuitenkaan vastata esitettyihin kysymyksiin edes lyhyesti.

Ohessa on koottuna kysymykset, mielipiteet ja arviot joita olen tässä ketjussa aiheesta esittänyt:
- Balisongin pyörittelyn voisi nähdä ihan käsittelyharjoituksena, mikä on OK
- kiinnostaisi kuulla onko nykymaailmassa jotain perusteluita valita balisong esim. kääntöveitsen sijasta vaikkapa geneeriseen itsepuolustus- tai taistelukäyttöön, tai vaikka ihan työkaluksi
- Uskon, että aikanaan balisongin kehittämiselle on ollut kaksi syytä: kääntöveistä ei saanut avattua yhdellä kädellä ja kääntöveitsien lukitusmekanismit eivät olleet kovin luotettavia (kumpikaan syy ei käsittääkseni ole nykyään voimassaoleva koska veitsiteknologia on kehittynyt)
- lukitsemattomalla balisongin terällä viiltäminen ei ole kovin tehokasta
- balisongin avausliike on hienomotorinen liike

Vastauksia kysymyksiini olen saanut seuraavasti:
- balisongin voi avata ja samalla liikkeellä sillä voi viiltää (tosin sama pätee muihinkin kääntöveitsiin)
- myös muita kääntöveitsiä kuin Spydercon, Cold steelin tms. valmistama [vastauksena siihen että vanhanmallisia kääntöveitsiä ei saanut avattua yhdellä kädellä]
- myös puoliksi avatulle (lukitsemattomalla) terällä voi viiltää [mitä en missään vaiheessa ole kiistänytkään; ainoastaan epäillyt tämän tehokkuutta]

...Eli aika huonosti on tullut vastauksia. Toisaalta on annettu ymmärtää että olen käyttäytynyt jotenkin epäkorrektisti kun olen esittänyt kysymyksiä keskustelufoorumilla sen sijaan että olisin ottanut asioista itse selvää, ja että minun asenteessani olisi tarkistamisen varaa.

Lähdin keskustelemaan täysin vilpittömällä mielellä, kysyin kysymykseni avoimin mielin ja olen mielestäni käyttäytynyt muutenkin täysin korrektisti. Paitsi jos epäkorrektiudeksi lasketaan se, että ei tyydy ensimmäiseen saamaansa vastaukseen...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#44

Viesti S_L »

Jay Dobrin demosi jotain balisongtekniikoita seminaarillaan talvella ja osassa niistä ei veistä pidetty täysin aukinaisena. Ikävä kyllä suurin osa demoamisesta tapahtui seminaarin väliajoilla, joten en hirvittävän paljon pystynyt seuraamaan. Ideana taisi olla vastustajan kontrolloiminen pitämällä hänen kättään puristettuna terän ja kahvaosan väliin ja lisäksi Jay näytti eri tapoja balisongin avaamiseen. Nyt harmittaa, etten seurannut tarkemmin.

Ja mitä tuohon eettiseen puoleen tulee niin, vaikea kuvitella kenenkään kokevan veitsen pyörittely oikeasti jotenkin eettisenä ongelmana. Jos näin kuitenkin joku aidosti tuntee, pysynee hän onnellisempana olemalla treenaamatta FMA-lajeja.
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#45

Viesti S_L »

Hyvin summattu YJT. Luulen, että balisongin suurin etu kaikkiin muihin veitsiin nähden on se, että sen pyörittely on kivaa ja näyttävää ja sitä tehtiin American ninjassa kultaisella 80-luvulla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 5 kurkkijaa