Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Balisong

Filippiiniläiset ja Indonesialaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Balisong

#76

Viesti tohtorismies »

Ahaa, kiitos. Minä kun en näistä valmistajista tiedä, onkohan tuo bear&son minkalainen? Tuo hiiliteräs terä olisi minulle hiukkasen enemmän mieleen. Tai tuo takin oma? Pysyykö minkäänlaisessa terässä ja saako oikeasti teräväksi?

Kiitos.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
KolmioKuristaja
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 52
Lauteille: Lokakuu 2010

Balisong

#77

Viesti KolmioKuristaja »

tohtorismies kirjoitti: Ahaa, kiitos. Minä kun en näistä valmistajista tiedä, onkohan tuo bear&son minkalainen? Tuo hiiliteräs terä olisi minulle hiukkasen enemmän mieleen. Tai tuo takin oma? Pysyykö minkäänlaisessa terässä ja saako oikeasti teräväksi?

Kiitos.
Itselläni ei ole kokemusta kuin noista Benchmaden perhosista joten en noista pysty tarkemmin kertomaan. Omassa model42 veitsessäni terä on pysynyt ainakin tähän saakka hyvänä. Mutta se ei ole ollut käytössä kuin pari kuukautta ja ainostaan kevyissä tehtävissä (kirjeiden ja pakettien avaamisessa).
Mutta kai tuo Bear & Son on aika laadukas merkki ja hintaansa nähden veitset ovat laadukkaita.
Test your might
Kaskinen
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4
Lauteille: Lokakuu 2010

Balisong

#78

Viesti Kaskinen »

Käsittääkseni nuo Bear&Son:it ovat ihan laadukkaita ja niiden pitäisi myös kestää varsin paljon.
Itse en lähtisi edes koittamaan niitä kaikkein halvimpia veitsiä, sillä niiden materiaaleista ei aina ota juuri selvää ja ne ovat muutenkin kasattu hieman sinnepäin. Jokainen voi kuitenkin itse päättää haluaako ottaa riskin, että veitsi lähteekin kolmeen eri suuntaan kesken pyörittelyn...

Tämä siis vain huhupuheita ja mutua, omaa kokemusta ei ole.
Kiitos ja anteeksi.
jussmatt
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: PK-seutu

Balisong

#79

Viesti jussmatt »

Kaikille aloitteleville Balisong Ninjoille tärkein ohje on että teipatkaa se terä!
On paljon mielyttävämpi harjoitella ja sitten jossakin vaiheessa ottaa teippi pois, ja uudestaan teippi takaisin.

Teippihän ei tee hyvää terälle ja voi harkita että hankkiin ensin jonkun halvan tårta på tårta jolla tutustuu liikkeisiin.

Viisitoista balisong on näköjään tarttunut matkoilla mukaan, kerääjäluone on vaivana. Suurin osa 5-10e hintaisia Filippiini reissuilta, mutta ei yhtään länsimaalaista terää ole vitriinissä.

Benchmade voin kehua, on ihan Mersu osastoa mutta niin on hintakin. Hifisti treenaaja hankii kaksi samanlaista ja toisen teippaa.
-jussi-

*PT mies torjuu ranteella kepin iskut*

http://ptkfinland.fi/
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Balisong

#80

Viesti tohtorismies »

jussmatt kirjoitti: Kaikille aloitteleville Balisong Ninjoille tärkein ohje on että teipatkaa se terä!
On paljon mielyttävämpi harjoitella ja sitten jossakin vaiheessa ottaa teippi pois, ja uudestaan teippi takaisin.

Teippihän ei tee hyvää terälle ja voi harkita että hankkiin ensin jonkun halvan tårta på tårta jolla tutustuu liikkeisiin.

Viisitoista balisong on näköjään tarttunut matkoilla mukaan, kerääjäluone on vaivana. Suurin osa 5-10e hintaisia Filippiini reissuilta, mutta ei yhtään länsimaalaista terää ole vitriinissä.

Benchmade voin kehua, on ihan Mersu osastoa mutta niin on hintakin. Hifisti treenaaja hankii kaksi samanlaista ja toisen teippaa.

Onko mimmosia ne aidot filippo balisongit laadultaan?

Et haluaisi luopua yhdestä?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Balisong

#81

Viesti tohtorismies »

Koska olen kamppailulaji nörtti tu tö deth mielessä niin onko olemassa mitään "lajia" balisongin käytöstä?

Ja miten balisongia on ihan oikeasti hyödynnetty kamppailumielessä?

Muistelen joskus lukeneeni jostakin että tuffeimmat jätkät olisivat vetäneet matsia noilla niin että kädet on sidottu yhteen ja kummallakin on ollut vapaassa kädessä kikkapuikot ja parhaillaan on läpsitty kahvoilla toisiaan. Ja kait sitä on viilleltykin siinä sivussa.


Kuva

Mielenkiintoinen juttu, hackman on valmistanut 60 luvulla perhosveitsiä!
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Balisong

#82

Viesti mronkain »

jussmatt kirjoitti: Hifisti treenaaja hankii kaksi samanlaista ja toisen teippaa.
Ultrahifisti hankkii neljä, teippaa kaksi ja jättää kaksi säästöön sen varalle että joskus oppii olemaan silpomatta käsiään. Sitten voi kikkailla kaksikätisesti kahdella terällä yhtä aikaa... :)

Tosin ainakin Benchmade tekee myös harjoitusversioista omista malleistaan.

Ja tuo 42 on tosiaan lakkautettu tuote, mutta sitä saa vielä nettikaupoista.

- Marko
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Balisong

#83

Viesti MikaelF »

tohtorismies kirjoitti: Mielenkiintoinen juttu, hackman on valmistanut 60 luvulla perhosveitsiä!
Oliko niillä se tosiaan valmistuksessa jo -60 luvulla? Muistan nähneeni ensimmäisem vasta 70 luvun puolen välin jälkeen. Itse olen oppinut balisongin käsittelyn nimenomaan Hackmanin (viritellyllä) punakahvaisella balisongilla 80-luvun alussa. Periaatteessa sama malli on ollut vuroin Hackmanin ja vuoroin Fiskarsin valikoimissa.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Balisong

#84

Viesti tohtorismies »

Kuukkeloinnin perusteella asia on näin, jotain juttua joilakin foorumeilla esimerkiksi on ollut siitä että nuita olisi roudattu vietanmin sotatantereelle yleispuukoksi.

Toki varmaksi en osaa sanoa.

Pertemet oy näyttäisi valmistavan samoja(ainakin samanatyylisiä) nykyään.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Torakka
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2
Lauteille: Lokakuu 2010

Balisong

#85

Viesti Torakka »

tohtorismies kirjoitti: Kuukkeloinnin perusteella asia on näin, jotain juttua joilakin foorumeilla esimerkiksi on ollut siitä että nuita olisi roudattu vietanmin sotatantereelle yleispuukoksi.

Toki varmaksi en osaa sanoa.

Pertemet oy näyttäisi valmistavan samoja(ainakin samanatyylisiä) nykyään.
Military Fighting Knives sivuston mukaan Hackmanin puukko olisi ollut CIA käytössä.
http://www.militaryfightingknives.com/c ... ml#Hackman

Pertemetin veitsi on tosiaan hyvin saman näköinen ja sekin valmistettu Sorsakoskella.
Kuva

Ostin omani jotain 5v sitten Stockalta. Balisongina ei ole kovinkaan hyvä, koska muovikahvat on kovin kevyet suhteessa terän painoon, mutta retkipuukkona mitä parhain. Menee hyvin taskuun ja terä on puukkomallinen, joten sopii hyvin vuolemiseen ja veistelyyn, toisin kuin monien taskuveitsien terät. Kovasti olen omastani tykännyt.

-Jaska
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Balisong

#86

Viesti mronkain »

Tässä ihan mielenkiintoisia pointteja balisongin historiasta, tosin ilman varsinaista lähdeluetteloa, joten sillä varauksella...

[video][/video]

Oleellisinta siis on, että veitsityyppiä on esiintynyt euroopassakin vuosikymmeniä ennen kuin se väitetyisti on Filippineillä keksitty (1905). Mutta kuten sanottu, tuo nyt on kuitenkin vain Youtube-video. Asiasta kiinnostuneet voivat kuitenkin kaivella asiaa.

- Marko
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Balisong

#87

Viesti Aihki »

Muistelen jossain historiasivustolla joskus aika selvästi esitetyn, että veitsityyppi kulkeutui espanjalaisten mukana Filippiineille. Onko tämä sitten varsinaisesti oikeaksi todistettu, en tiedä, mutta esitetty monesti kuitenkin.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6418
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Balisong

#88

Viesti AlexMachine »

Sorsakosken tehdas on tuttu paikka. Pitää joskus kysellä vanhoilta parroilta tästä asiasta. Itselläni muistan myös tuollaisen olleen joskus 70-luvun lopulla mökillä.
The beatings will continue until morale improves.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Balisong

#89

Viesti MikaelF »

Muistelen nähneeni balisongveitsiä vahan veitsiluettelon näköispainoksessa (Akateemisen valikoimissa joskus 90 luvulla). Muistelen että kyseinen luettelo olisi ollut 18-1900 vaihteesta. Pitää katsoa se video himassa. Noita Hackmanin versioita viriteltiin 80 luvun alussa kun Jay Dobrin oli omiaan esitellyt.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Balisong

#90

Viesti MikaelF »

MikaelF kirjoitti: . Noita Hackmanin versioita viriteltiin 80 luvun alussa kun Jay Dobrin oli omiaan esitellyt.
Mistä tietää olevansa vanha: rupeaa:toistamaan samoja vanhoja juttuja muutaman vuoden välein..... :-)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 7 kurkkijaa