Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Keskustelua yhteiskunnallisista ja vakaumuksellisista aiheista. Edellyttää kirjautumista. Muista kohteliaisuus, kunnioitus ja alueen säännöt.

Valvoja: Valvoja

YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 3670
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 69 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti YJT »

Lasse Candé kirjoitti: helmi 22, 2021, 15.14 Jos haluaa asua Helsingin keskustassa ja matkustaa mökille vuokraamatta autoa, voi pitää kohtuullisena myös sitä, että se saa maksaa.

Ei liene odotettavissa että oikeat ihmiset lakkaavat autoilemasta turhia, jotta ne joiden pitää, saavat sitten autoilla ilman suurempaa kärsimystä. Jo näinkin konkreettisessa asiassa kuin korona, monille suomalaisille on ollut vaikea ymmärtää että suosituksia olisi hyvä noudattaa yleisen hyvän vuoksi. Ei ole odotettavissa että suomalaiset riittävissä määrin lopettavat turhaa autoilua, ellei sitä tehdä kalliiksi ja vaihtoehtojaan hankalammaksi.
No se mökkireissu oli vain esimerkki; tarkoituksena oli muistuttaa että vaikka asuisi keskustassa missä joukkoliikenneyhteydet ovat hyvät, saattaa autolle silti olla todellinen tarve. Esim. Jos työpaikka on sellaisessa paikassa jonne on huonot joukkoliikenneyhteydet, tai lapset pitää viedä ensin päivähoitoon - joka saattaa olla täysin eri puolilla kaupunkia kuin missä itse asuu ja missä on töissä.

Ihmiset ovat usein mukavuudenhaluisia ja autolla kulkeminen koetaan usein mukavammaksi kuin julkisilla meneminen. On kuitenkin myös niin, että suuri osa kansasta oikeasti tarvitsee autoa. Jos autolla kulkeminen tehdään liian kalliiksi, se mm. aiheuttaa inflaatiota mitä yleisesti ottaen kai halutaan välttää. Myös liian nopea pakkosiirtyminen vaihtoehtoisiin polttoaineisiin/voimanlähteisiin ei ole kovin realistista, kun ajatellaan autokannan keski-ikää ja sitä, että ne ihmiset jotka ajavat niillä kaikkein vanhimmilla autoilla, eivät lähtökohtaisesti osta autoja uusina joten autokannan uusiutuminen on sitä kautta hidasta. Ainakin romutuspalkkiolla tulisi tukea myös käytettyjen autojen ostamista, kunhan niiden päästöt ovat tarpeeksi alhaiset.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 17761
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 252 kertaa
Tykätty: 155 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Lasse Candé »

YJT,

Minä nostin tässä esiin lähinnä sellaisen pointin, että ei ole olemassa mitään universaalia oikeutta halpoihin parkkiruutuihin. Vastaavat neliöt tonttivuokrinakin olisivat Helsingin keskustassa kalliita. Ei ole myöskään olemassa mitään universaalia oikeutta asua Helsingin keskustassa, saaden säilyttää autoa jossain kodin lähettyvillä halvalla.

Ei ole mitenkään lähtökohtaisesti ongelmallista toteuttaa (tai varsinkaan ajaa) sellaista politiikkaa, joka vaikeuttaa tätä ja luo painetta ihmisille joko luopua autostaan tai luopua Helsingin keskustan kämpästään taikka sitten rikastua niin että heillä on varaa näihin molempiin.

Mutta politiikkaa se toki on.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 17556
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 80 kertaa
Tykätty: 221 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Andy »

Minusta periaatteessa on universaali oikeus saada rakentaa omaan taloonsa parkkipaikka, jossa voi säilyttää omaa autoaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 17761
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 252 kertaa
Tykätty: 155 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Lasse Candé »

Kryptistä. Miten näet tuon liittyvän käytävään keskusteluun vai liittyykö se nyt johonkin ihan muuhun?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 17556
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 80 kertaa
Tykätty: 221 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Andy »

Voisit vaikka lukea linkit, joita kommentoit.
”Rajoitettu pysäköintimahdollisuus kotona vaikuttaa myös henkilöauton käyttöön. Todennäköisyys käyttää henkilöautoa vähenee, kun kävelymatka pysäköintipaikalle kasvaa, etenkin tiheästi asutuilla alueilla. Todennäköisyys käyttää henkilöautoa on erittäin pieni, jos pysäköinti on rajoitettu sekä kotona että määränpäässä”, selvityksessä mainitaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 17761
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 252 kertaa
Tykätty: 155 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Lasse Candé »

Ai sinä tulkitsit tuon rakennuskieltojen lisäämisenä? Eipä siinä sitten mitään. Siitä vaan tiheästi asutulla alueella autotallia rakentamaan kolmannen kerroksen kolmioon. :D

Vähän vakavammin, jompi kumpi meistä nyt lukee tuota väärin. Mutta olin siis tietenkin lukenut jutun kokonaisuudessaan (kuten jo aiemmin olisi pitänyt ilmetä) ja nyt jo toista kertaa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 17556
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 80 kertaa
Tykätty: 221 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Andy »

Ainakin meillä Oulussa tuo hoidetaan niin, että kerrostalon ja sen pihan alle rakennetaan autohalli.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 3670
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 69 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti YJT »

Lasse Candé kirjoitti: helmi 23, 2021, 16.56 YJT,

Minä nostin tässä esiin lähinnä sellaisen pointin, että ei ole olemassa mitään universaalia oikeutta halpoihin parkkiruutuihin. Vastaavat neliöt tonttivuokrinakin olisivat Helsingin keskustassa kalliita. Ei ole myöskään olemassa mitään universaalia oikeutta asua Helsingin keskustassa, saaden säilyttää autoa jossain kodin lähettyvillä halvalla.

Ei ole mitenkään lähtökohtaisesti ongelmallista toteuttaa (tai varsinkaan ajaa) sellaista politiikkaa, joka vaikeuttaa tätä ja luo painetta ihmisille joko luopua autostaan tai luopua Helsingin keskustan kämpästään taikka sitten rikastua niin että heillä on varaa näihin molempiin.

Mutta politiikkaa se toki on.
En nyt sanoisi että Helsingissä pysäköidään erityisen halvalla.

Taloyhtiöihin pääsääntöisesti rakennetaan pysäköinti- tai hallipaikkoja vähemmän kuin mitä talossa on asuntoja, ja niistä asukkaat maksavat varmasti ihan markkinahintaisesti ja muutenkaan nämä autopaikat eivät ole pois yleisestä käytöstä koska ne ovat taloyhtiön alueella. Puhumattakaan siitä että vanhoissa taloissa paikkoja on ehkä vain muutama. Omassa taloyhtiössäni oli muistaakseni 53 asuntoa ja kolme autopaikkaa. Halukkaat voivat hankkia autopaikan kaupallisesta hallista. Itse muistan nähneeni autopaikan myynti-ilmoituksen; en lähtenyt ostamaan koska paikka maksoi enemmän kuin mikä on suomalaisten autojen keskihinta, muistaakseni 12 000 euroa.

Toki kantakaupungissa on olemassa asukaspysäköintijärjestelmä. Siinä myydään oikeus pysäköidä tietyllä alueella vapaana olevaan parkkiruutuun maksamatta siitä erikseen. Nämä ruudut ovat suurelta osin myös tuntihintaisen veloituksen piirissä eli kaikkien käytettävissä, ja muutenkin asukaspysäköintitunnuksia myydään enemmän kuin mitä näitä parkkipaikkoja on olemassa. Kyse ei siis ole siitä että jollakulla olisi oma, halpa parkkiruutu vaan enemmän siitä että on harvoja paikkoja joissa ei ole maksullista pysäköintiä ja sinne saa pysäköidä jos sattuu löytämään vapaan paikan.

Muutenkaan tässä ei kannata liikaa keskittyä siihen että helsinkiläisillä tulee olla oikeus johonkin, vaan siihen että ihmisillä tulee olla oikeus liikkua ilman että sitä kohtuuttomasti vaikeutetaan tai tehdään kohtuuttoman kallista. Huviajelu on huviajelua mutta on paljon sellaista ajoa joka ei ole huviajelua.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit: 4046
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Tykännyt: 17 kertaa
Tykätty: 38 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti MikaM »

Kyllä kai se on fiksuinta pohtia Helsinkiä (kuinka isosti seutukuntana?) erikseen ja esim viittä seuraavaksi isointa erikseen ja sitten muu Suomi vielä erikseen?
Time and tide won't wait, you know
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 3670
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 69 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti YJT »

Tietenkin PK-seutu on oma on erillisalueensa, mutta se ei kuitenkaan ole koko kuva.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit: 4046
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Tykännyt: 17 kertaa
Tykätty: 38 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti MikaM »

Enkös minä juuri niin indikoinut?
Toisaalta taas nuo mainitut hallipaikat ja asukaspysäköinnit ovat muuallakin käytössä.
Ja sitten esimekriksi Turussa ei kyllä juuri mikään ole "pakottamassa" pois yksityisautoilusta, jollei satu asumaan ihan keskustassa. Julkinen liikenne on vieläkin sen verran kehnoa, että oma auto on sen verta näppärä, ettei muu kiinnosta.
Time and tide won't wait, you know
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit: 3087
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin
Tykännyt: 258 kertaa
Tykätty: 40 kertaa

Re: Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Daddy »

MikaM kirjoitti:Kyllä kai se on fiksuinta pohtia Helsinkiä (kuinka isosti seutukuntana?) erikseen ja esim viittä seuraavaksi isointa erikseen ja sitten muu Suomi vielä erikseen?
Joo tässä tosiaan olisi fiksuinta pohtia erikseen, milloin parkkipaikka on "ylellisyyttä", kuten Helsingin keskustassa, ja milloin se on peräti välttämättömyys (pienemmät kaupungit ilman toimivaa joukkoliikennettä) - tai jotain siltä väliltä. Haasteena tässä on se, että millä kriteereillä asiaa pohditaan... joukkoliikenteen toimivus on varmaankin yksi, muttei välttämättä ainoa?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 3670
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 69 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti YJT »

Eikä se parkkipaikka välttämättä ole ylellisyyttä edes Helsingin keskustassa, vaikka saattaa toki sitä olla. Hyvien liikenneyhteyksien varrella voi olla helpompaa kulkea julkisilla kuin omalla, mutta näin ei välttämättä ole.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 17556
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 80 kertaa
Tykätty: 221 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Andy »

Voihan sillä Helsingin keskustassa asujalla olla välttämätöntä menoa paikkoihin, joihin julkiset eivät kulje, vaikka ne siellä Helsingin keskustassa kulkisivatkin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 17761
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 252 kertaa
Tykätty: 155 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Lasse Candé »

Minä en ole sitä mieltä, että ihmisellä on jokin lähtökohtainen oikeus liikkua vapaasti ja runsaasti henkilöautolla ja että tämän pitää vieläpä olla halpaa.

Ääripäät olisivat että saa tehdä mitä tahansa, ei olisi päästöihin liittyviä haittaveroja, kaikille parkkipaikat taloihin ja tieinfraan vielä ohjattaisiin runsaasti verovaroja... vs että yksityisautoilu kiellettäisiin, joitain erikseen määriteltyjä poikkeuksia lukuunottamatta. En usko että kukaan tässä keskustelussa kannattaa kumpaakaan mallia täysin, vaan arvelen meidän kaikkien asettuvan jonnekin tuon janan välimaastoon.

Mikä on se oikea kohta ei kuitenkaan ole kovin helposti määriteltävissä vaikkapa joidenkin oikeuksien kautta. Oikeuksista kun pitää aina kertoa, että mistä oikeus tulee. Minä en ymmärrä mistä tulee oikeus liikkua niin vapaasti kuin halvalla henkilöautoillessa, samalla kun tämä on ympäristölle haitallista. En näe että mitään tällaista lähtökohtaista oikeutta saastuttaa on. Se että itse en siltikään suhtaudu liian jyrkästi henkilöautoiluun, johtuu jonkin näköisestä hyödyt vs haitat -hajatelmasta joka minulla on omassa päässäni. Suhtaudun silti myötämielisesti toimiin jotka tekevät liikkumisesta kalliimpaa, varsinkin jos tämä vähentää liikkumista. Minua ei haittaa jos joudun tämän johdosta itsekin maksamaan enemmän bussilipuistani ja miettimään valintojani. Parhaat voitot ovat silti jos liikkuminen vaihtuu henkilöautoilusta joukkoliikenteeseen tai useammasta henkilöautosta kimppakyyteihin.

Kukaan ei kai ole väittänyt pysäköimistä Helsingissä halvaksi. Minä olen sitä mieltä, että on hyvä ettei se sitä olekaan, mikäli tämä vähentää autoilua sinne, sieltä ja siellä. Ja uskon itse myös vaikeutuspolitiikkaan vaikkapa parkkipaikkojen vähentämisen muodossa. Toimi, joka parhaiten pelittänee käsi kädessä hinnan noston kanssa.

Seuraajat

Aihki
Kuvake
Aleksi T
Kuvake
AlexMachine
Kuvake
Andy
Atticora
Kuvake
Beorn
Kuvake
Clancy B.
Kuvake
Daddy
Kuvake
Dojon Jäykin
Kuvake
Eelo
göranx
Hemmukka
Kuvake
Ile
J23
Jaska
jjs
kartsa_bjj
katras
kimmokammo
KingBuzzo
Lasse Candé
Lybeck
magamies
MHa
Kuvake
MtJ
Kuvake
Mänzy
Kuvake
NCP
Kuvake
Paanari
Patriootti
PetriP
Kuvake
Point
Ralle Ryökäle
Riposte
Kuvake
Safor
Kuvake
sanppa75
Sementti
Setämies
tohtorismies
Kuvake
Totte
YJT
yloneha