Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Korean asetekniikat?

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

balrogofmoria
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 41
Lauteille: Tammikuu 2005

Korean asetekniikat?

#1

Viesti balrogofmoria »

Huolimatta siitä että olen törmännyt moniin korealaisiin lajeihin en ole törmännyt yhteenkään asetekniikka harjoituksiin. Kysymys siis kuuluu, harjoitellaanko missään Korealaisessa lajissa asetekniikoita?
Mikäli niitä on niin missä vaiheessa harjoittelua ne tulevat vastaan ja millä aseilla näissä tekniikoissa harjoitellaan?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Korean asetekniikat?

#2

Viesti Jussi Häkkinen »

balrogofmoria kirjoitti: Huolimatta siitä että olen törmännyt moniin korealaisiin lajeihin en ole törmännyt yhteenkään asetekniikka harjoituksiin. Kysymys siis kuuluu, harjoitellaanko missään Korealaisessa lajissa asetekniikoita?
Korealaisesta alkuperästä on hieman vaikea saada 100% varmuus, mutta esim. Haedong kumdo on miekkataito, jossa siis asetekniikkaa harjoitellaan alusta alkaen.

Myös muita aseita käyttäviä lajeja löytyy.

Muye dobo tongji kannattaa laittaa lukemislistalle. K.o. kirjasta löytyy myös englanninkielinen painos.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Re: Korean asetekniikat?

#3

Viesti Andy »

balrogofmoria kirjoitti: Kysymys siis kuuluu, harjoitellaanko missään Korealaisessa lajissa asetekniikoita?
Ainakin hanmoodossa ja useissa hapkidotyyleissä. Hanmoodossa aseina ovat nunchaku, keppi ja (puu)miekka. Hapkidossa riippuu tyylisuunnasta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#4

Viesti JanneM »

Useimmat aseet korealaisissa lajeissa (lue hapkidot) ovat miekka sekä pitkä ja lyhyt keppi.
Kuk sool wonissa on miekkoja muistaakseni kolmea erinlaista. Myös Gomdossa opetellaan useqampaa eri tyyppistä miekkaa, mutta harjoittelu menee ainakin alemmille dan asteille saakka vain katanan kaltaisella miekalla(aluksi puisella, sitten tylsällä ja viimeksi terävällä), mutta mukaan tulevat aiankin hwando (suora yksi teräinen miekka. Kuk sool wonin ensimäinen miekka) ja tupla miekat (vrt. niten ichi ryu iai jutsu)
Son mudo (Korean shaolin...) sisältänee vieläkin useampia aseita.
Myös veitsi, vyö ja nutsat vilahtelevat aika ajoin korealaisten lajien kurrikulumeissa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
pikkuhukka
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 111
Lauteille: Huhtikuu 2005

#5

Viesti pikkuhukka »

Niih ja tuo viuhka on myös pakko tuoda mukaan. Hwardo Kwan-hapkidossa oli aikoinaan liikesarjat. kepille, 2 kepille, puukolle, miekalle, sauvalle ja nunchakulle lisäksi tiedän harjoitellun ko lajissa viuhkan, kävelykepin ja vyön käyttöä.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#6

Viesti JanneM »

Kavelykeppi on melkoyleinen myos monissa hapkidotyyleissa.
Viuhkaa pidetaan korealaisten aatelisten aseena. Myos joistaina hapkidoista loytyy viuhkalla tehtavia tekniikoita. Kuk sool wonissa viuhka on yksi keskeisimmista aseista miekan ja kepin lisaksi.

ON olemassa myos jenkkilainen hapkido rippoff nimeltaan combat cane jossa on hapkidon kavelykeppitekniikoita kehitettyna hieman pidemmalle. Ooovat menneet siihen pisteeseen, etta ovat kehitelleet uusia ja ameriikkalaiseen malliin isompia kavelykeppeja joilla treenataan eritavalla. Tuossa menee johieman sen aseen alkuperainen idea muusiksi... ;-}
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
thejuha
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 252
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

#7

Viesti thejuha »

Kokemukseni mukaan korelaiset käyttävät lähes jokaisessa tyylisuunnassa kävelykeppiä, lyhyttä kalikkaa (noin 20 cm, narulla tai ilman), puu miekkaa. Sen lisäksi on noita kaiketi kaikissa lajeissa olevia keppejä (harjanvarsia :shock: )

Jostain syystä korealaisissa lajeissa asetekniikat tulevat aika myöhään mukaan harjoitusohjelmaan. Usein tuo tulee vasta 1.dan jälkeen. Syytä en tiedä. Mutta tuohon vaikuttaa varmasti myös opettajien omat ambitiot.
Jos vasara on ainut työkalu, niin kaikki
ongelmat alkavat näyttää nauloilta.
Korp
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 21
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Vantaa

Mitä aseita?

#8

Viesti Korp »

Mitä aseita kuluu Kwan Nyomiin? Ja milloin aloitetaan harjoittelemaan?
Römperi
Viestit tässä aiheessa: 1

Asetekniikkaa taekwondossa?

#9

Viesti Römperi »

Hoi! Onko täällä taekwondokoita, joille on opetettu lajin yhteydessä asetekniikkaa (vaikkapa kepillä/sauvalla)? Tuleeko dan-arvoilla opetusta asiassa?
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#10

Viesti johannes »

taekwon-dossa on ainakin kaiken maailman tavaraa vastaan tekniikkaa,mutta aseilla ei opetella huitomaan ite.
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#11

Viesti AriJ »

johannes kirjoitti: taekwon-dossa on ainakin kaiken maailman tavaraa vastaan tekniikkaa,mutta aseilla ei opetella huitomaan ite.
Hmm, kukas ne huitomiset niillä tavaroilla sitten suorittaa? Tuodaanko vastustajaksi jonkin muun lajin osaaja josta ko. väline löytyy?
______________________
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#12

Viesti johannes »

Kadunmies kai yleensä heiluttelee puukkoja ja keppejä samalla tavalla kun aseisiin perehtymätön taekwondododo. Tosin,tulipa juuri mieleeni,että olin väärässä. Nimittäin taekwon-dossa on tekniikoita pamppuja ja rynnäreitä ja pistimiä vastaan,niin kai niitä opetellaan käyttämäänkin. Tuo rynnärijuttu on kyllä aika harvinaista,mutta pamput ei vissiin niinkään. Taidan seisoa korjattuna. Minä oon vaan reenannu veitseä ja pistoolia vastaan.
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#13

Viesti Verr »

Yamazu kirjoitti:
johannes kirjoitti:taekwon-dossa on ainakin kaiken maailman tavaraa vastaan tekniikkaa,mutta aseilla ei opetella huitomaan ite.
Hmm, kukas ne huitomiset niillä tavaroilla sitten suorittaa? Tuodaanko vastustajaksi jonkin muun lajin osaaja josta ko. väline löytyy?
Kyllä mä luulen ettei tarvita kauheasti osaamista tuohon huitomiseen.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#14

Viesti kaik »

Verr kirjoitti:
Yamazu kirjoitti:
johannes kirjoitti:taekwon-dossa on ainakin kaiken maailman tavaraa vastaan tekniikkaa,mutta aseilla ei opetella huitomaan ite.
Hmm, kukas ne huitomiset niillä tavaroilla sitten suorittaa? Tuodaanko vastustajaksi jonkin muun lajin osaaja josta ko. väline löytyy?
Kyllä mä luulen ettei tarvita kauheasti osaamista tuohon huitomiseen.
Ja jos hyvää osaamista huitomiseen kepeillä löytyy, niin silloin luulisi olevan vahvoilla aseetonta vastaan?
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#15

Viesti AriJ »

Verr kirjoitti:
Yamazu kirjoitti:
johannes kirjoitti:taekwon-dossa on ainakin kaiken maailman tavaraa vastaan tekniikkaa,mutta aseilla ei opetella huitomaan ite.
Hmm, kukas ne huitomiset niillä tavaroilla sitten suorittaa? Tuodaanko vastustajaksi jonkin muun lajin osaaja josta ko. väline löytyy?
Kyllä mä luulen ettei tarvita kauheasti osaamista tuohon huitomiseen.
Ah, juu, totta... huitomisestahan olikin kyse. Sitä osannee jokainen.
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa