Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taekwondo ja oppilisät

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
fubar
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 39
Lauteille: Tammikuu 2006

#76

Viesti fubar »

Janne Puputti kirjoitti:
fubar kirjoitti:Joudun keksimään itse tai lainaamaan muualta.
Harjoitusmetodien lainaaminen ei ole kiellettyä, vaan suorastaan suositeltavaa. Kuka tahansa kilpailullisesti suuntautuva valmentaja tai urheilija katselee kokoajan ympärillleen ja koittaa löytää menetelmiä, millä saada parempia tuloksia. Harjoiteltavat tekniikat säilyvät kuitenkin ja laji ei muutu. (Tai no, kyllä lajikin muuttuu, kun urheiijoista tulee taitavampia ja parempia suorituskyvyltään.) En näe mitään syytä sille, miksei tavanharrastajat myös voisi etsiä parempia tapoja harjoitella lajiaan ja tekniikoitaan, jos sellaisia näkee jossain olevan.
Lainaaminen ja itse keksiminen on kuitenkin vaikeaa. Huomattavasti helpompaa on käyttää opettajalinjan kautta tulleita harjoitusmetodeja.

Miten muuten itse harjoittelet ja opetat itsepuolustus-puolta lajista? Oletko lainannut harjoitusmetodeja vai onko opettajan eväät riittäneet? Kiinnostaisi tietää miten muualla harjoitellaan.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#77

Viesti Polvi »

Kurowashi kirjoitti: Mikäs tämä "kontaktin kovuus"-juttu nyt on ja tämä älyn hämärtäminen lyönneillä ?
Se liittyy siihen, että em juttuja ei oikeasti opi tekemään, ellei niitä reenata elävästi ja riittävän kovalla kontaktilla. Esimerkiksi päähän kohdistuvia lyöntejä ei opi torjumaan/väistämään kunnolla, ellei toinen rummuta niitä lyöntejä kunnolla. Myöskään niitä lyöntejä ei opi tekemään, ellei oikeasti yritä osua toiseen.

Pelkät yksittäiset lyönnit ja/tai lyöntien lyöminen tahallaan ohi/vajaaksi eivät paljon taitoja kehitä. Kummankaan osalta.
Kurowashi kirjoitti: Taidat nyt olla luomassa keskustelusta haluamasi tyyppistä etkä niinkään ole keskustelemassa siitä mistä itse alunperin aloin keskustelemaan ?
No kerrotko mistä alunperin keskusteltiin? Minä olen keskustellut siitä, millaisia iskuja itsepuolustuksessa tarvitaan ja miten niitä tulisi reenata.
Kurowashi kirjoitti: Mitä minä olen Taekwondo-treenejä nähnyt niin kyllä siellä on Taekwondon tekniikoita treenattu :roll: Tietysti harjoittelijan tasosta riippuen millaisia tekniikoita.
Hienoa.

Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni, joten esitän sen tässä uudestaan:

Osaatko sanoa joitakin seuroja, joissa reenataan mainitsemiani tekniikoita mainitsemallani tavalla edes suht usein? Minkälaisia suojavarusteita näissä harjoitteissa käytetään? Mielestäni nyrkkeilyhanskat ja kunnolliset säärisuojat ovat minimivarustus (niiden kahden itsestäänselvän lisäksi).

Lisäys: millaisilla säännöillä/rajoitteilla näitä harjoitteita tehdään?
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Janne Puputti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 743
Lauteille: Huhtikuu 2006

#78

Viesti Janne Puputti »

fubar kirjoitti: Lainaaminen ja itse keksiminen on kuitenkin vaikeaa. Huomattavasti helpompaa on käyttää opettajalinjan kautta tulleita harjoitusmetodeja.
Lainaaminen ei ole vaikeaa, meillä esimerkiksi osa harjoittelijoista käyttää painoharjoittelua hyväkseen. Ohjelmat eivät ole tulleet lajin sisällä perintönä, mutten ole kokenut tiedon hankkimisen niiden osalta olleen kovin ongelmallista. Harjoitteiden itse luominenkaan ei ole mahdotonta, se tosin vaatii lajinsa ja fyysisen valmentamisen hallitsemisen (miksei henkisenkin). Osaaminen tuo myös vapauksia.

Miten muuten itse harjoittelet ja opetat itsepuolustus-puolta lajista? Oletko lainannut harjoitusmetodeja vai onko opettajan eväät riittäneet? Kiinnostaisi tietää miten muualla harjoitellaan.
En opeta itsepuolustusta, opetan taekwondoa. Ja kuten kenties on jo ilmi käynyt, käytän myös muita kuin "perinteisiä lajimetodeja".

Jos sopii esittaa yksi kysymys siihen suuntaan, niin kiinnostaisi kuulla millainen harjoitteluhistoria itselläsi on taekwondossa/kamppailulajeissa yleensä ja kenen opissa?
Janne Puputti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 743
Lauteille: Huhtikuu 2006

#79

Viesti Janne Puputti »

Polvi kirjoitti: Minä olen keskustellut siitä, millaisia iskuja itsepuolustuksessa tarvitaan ja miten niitä tulisi reenata.
Sain kirjoituksistasi mielikuvan arsenaalista, joita tarvitaan pikemminkin thainyrkkeilymatsissa. Siksi kiinnostaisi kuulla mistä itsepuolustusoppisi ovat peräisin?
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

#80

Viesti Kurowashi »

Polvi kirjoitti: Se liittyy siihen, että em juttuja ei oikeasti opi tekemään, ellei niitä reenata elävästi ja riittävän kovalla kontaktilla. Esimerkiksi päähän kohdistuvia lyöntejä ei opi torjumaan/väistämään kunnolla, ellei toinen rummuta niitä lyöntejä kunnolla. Myöskään niitä lyöntejä ei opi tekemään, ellei oikeasti yritä osua toiseen.

Pelkät yksittäiset lyönnit ja/tai lyöntien lyöminen tahallaan ohi/vajaaksi eivät paljon taitoja kehitä. Kummankaan osalta.
Niin miksipä ei siis yrittäisi osua toiseen, ja niin että saa jotain aikaankin ? Onko mielestäsi yleinen tapa Taekwondossa ettei osuta toiseen vaikka olisi tarkoitus, eikä saada mitään aikaan jos osutaan. Vai mitä tässä tarkoitit ?
Polvi kirjoitti: No kerrotko mistä alunperin keskusteltiin? Minä olen keskustellut siitä, millaisia iskuja itsepuolustuksessa tarvitaan ja miten niitä tulisi reenata.
Taidettiin alunperin keskustella Taekwondosta ja oppilisistä. Sen voi hahmottaa otsikkoon katsomalla. Keskusteltiin myös siitä, tarvitseeko Taekwondoon tuoda asioita muualta ja missä määrin, jotta voidaan harjoitella itsepuolustusta. Tämän tyyppisistä asioista olen yrittänyt keskustella.
Polvi kirjoitti: Hienoa.

Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni, joten esitän sen tässä uudestaan:

Osaatko sanoa joitakin seuroja, joissa reenataan mainitsemiani tekniikoita mainitsemallani tavalla edes suht usein? Minkälaisia suojavarusteita näissä harjoitteissa käytetään? Mielestäni nyrkkeilyhanskat ja kunnolliset säärisuojat ovat minimivarustus (niiden kahden itsestäänselvän lisäksi).

Lisäys: millaisilla säännöillä/rajoitteilla näitä harjoitteita tehdään?
En nyt oikein ole ymmärtänyt tuota kysymystäsi vielä. säärisuojat kuuluu Taekwondon suojiin, nyrkkeilyhanskat nyrkkeilyyn. Onko ne hanskat välttämättömät ?

Pitääkö nyt siis lyödä niin kovaa sitä toista että täytyy kirjaimellisesti takoa se oppi päähän jotta voi sanoa että nyt harjoitellaan sitä itsepuolustusta ? Ihan verissä päin en ole nähnyt kenenkään treenaavan.

Sparrissa ei ole tarkoitus rikkoa ukea, näin nimimerkki Andy taisi tuumata yhdessä ketjussa, olen siitä asiasta samaa mieltä hänen kanssaan. Riittävän kova kontakti voi kuitenkin olla mukana, mutta oppiakseen ei tarvitse hakata hullun lailla.

Vai tätäkö hait ?
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#81

Viesti Polvi »

Janne Puputti kirjoitti:
Polvi kirjoitti:Minä olen keskustellut siitä, millaisia iskuja itsepuolustuksessa tarvitaan ja miten niitä tulisi reenata.
Sain kirjoituksistasi mielikuvan arsenaalista, joita tarvitaan pikemminkin thainyrkkeilymatsissa. Siksi kiinnostaisi kuulla mistä itsepuolustusoppisi ovat peräisin?
Väitän, että lyönnit päähän, polvi- ja alapotkut, sekä kyynärpääiskut ovat itsepuolustuksessa hyödyllisempiä tekniikoita, kuin potkut vartaloon ja päähän, tai lyönnit vartaloon. Jos siis puhutaan pelkästään lyönneistä/potkuista.

Oletko eri mieltä?

Perustan väitteeni maalaisjärkeen, omiin kokemuksiin, sekä tältä foorumilta lukemiini kommentteihin, joita ovat kirjoittaneet arvostetut ip-kouluttajat.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

#82

Viesti Kurowashi »

Polvi kirjoitti: Väitän, että lyönnit päähän, polvi- ja alapotkut, sekä kyynärpääiskut ovat itsepuolustuksessa hyödyllisempiä tekniikoita, kuin potkut vartaloon ja päähän, tai lyönnit vartaloon. Jos siis puhutaan pelkästään lyönneistä/potkuista.
Ja ? Eihän kukaan tätä ole kieltänytkään ? Taekwondon perustekniikasta löytyy kyllä näitä ihan kaikkia luettelemiasi.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#83

Viesti Polvi »

Kurowashi kirjoitti:
Polvi kirjoitti: Se liittyy siihen, että em juttuja ei oikeasti opi tekemään, ellei niitä reenata elävästi ja riittävän kovalla kontaktilla. Esimerkiksi päähän kohdistuvia lyöntejä ei opi torjumaan/väistämään kunnolla, ellei toinen rummuta niitä lyöntejä kunnolla. Myöskään niitä lyöntejä ei opi tekemään, ellei oikeasti yritä osua toiseen.

Pelkät yksittäiset lyönnit ja/tai lyöntien lyöminen tahallaan ohi/vajaaksi eivät paljon taitoja kehitä. Kummankaan osalta.
Niin miksipä ei siis yrittäisi osua toiseen, ja niin että saa jotain aikaankin ? Onko mielestäsi yleinen tapa Taekwondossa ettei osuta toiseen vaikka olisi tarkoitus, eikä saada mitään aikaan jos osutaan. Vai mitä tässä tarkoitit ?
Minähän kysyin sinulta! En minä mitään tarkoittanut. Eli sinä tiedät, että taekwondossa reenataan em tekniikoita em tavalla?
Kurowashi kirjoitti:
Polvi kirjoitti: No kerrotko mistä alunperin keskusteltiin? Minä olen keskustellut siitä, millaisia iskuja itsepuolustuksessa tarvitaan ja miten niitä tulisi reenata.
Taidettiin alunperin keskustella Taekwondosta ja oppilisistä. Sen voi hahmottaa otsikkoon katsomalla. Keskusteltiin myös siitä, tarvitseeko Taekwondoon tuoda asioita muualta ja missä määrin, jotta voidaan harjoitella itsepuolustusta. Tämän tyyppisistä asioista olen yrittänyt keskustella.
Tiedän kyllä mikä on threadin aihe, mutta minä liityin keskusteluun mukaan siinä vaiheessa, kun keskustelu kääntyi taekwondon itsepuolustuksellisiin aspekteihin.

Ensimmäisessä kommentissani pyrin tuomaan esille sen, että esimerkiksi lyöntejä päähän, tai polvipotkuja, ei opi tekemään kunnolla ilman, että niitä reenataan elävästi. Sen jälkeen olen yrittänyt selvittää, reenataanko joissain tkd-seuroissa näitä tekniikoita mainitsemallani tavalla.
Kurowashi kirjoitti:
Polvi kirjoitti: Hienoa.

Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni, joten esitän sen tässä uudestaan:

Osaatko sanoa joitakin seuroja, joissa reenataan mainitsemiani tekniikoita mainitsemallani tavalla edes suht usein? Minkälaisia suojavarusteita näissä harjoitteissa käytetään? Mielestäni nyrkkeilyhanskat ja kunnolliset säärisuojat ovat minimivarustus (niiden kahden itsestäänselvän lisäksi).

Lisäys: millaisilla säännöillä/rajoitteilla näitä harjoitteita tehdään?
En nyt oikein ole ymmärtänyt tuota kysymystäsi vielä. säärisuojat kuuluu Taekwondon suojiin, nyrkkeilyhanskat nyrkkeilyyn. Onko ne hanskat välttämättömät ?
En oikein tiedä, miten tuota voisi enää yksinkertaisemmin kysyä..

Siis voitko ystävällisesti mainita nimeltä jonkin taekwondo-seuran, jossa sparrataan (tms) siten, että käytössä on lyönnit päähän, polvipotkut, alapotkut, kyynärpäälyönnit, tai edes jotain näistä?

Sitten noista varusteista. Taekwondossa normaalisti käytettävillä säärisuojilla ei hirveästi uskalla potkia kintuille, menee kaverilta jalat rikki. Sitten taas hiljaisia läpsyjä potkimalla oppii potkimaan hiljaisia läpsyjä.

Nyrkkeilyhanskat, tai edes jonkinlaiset suht hyvin suojaavat hanskat, ovat mielestäni aika olennaisia siinä vaiheessa kun aletaan harjoittelemaan kaverin kasvoja kohti lyömistä siten että tarkoituksena on osua. Erittäin osaavilta kavereilta tämä voi onnistua, mutta niitä ei hirveän paljoa nurkissa pyöri.

Ilman hanskoja homma menee aika vaikeaksi. Vaihtoehtoina on joko lyödä niin hiljaa, ettei osuma vahingoita kaveria -> ei opi lyömään "kunnolla", tai sitten lyö kovaa -> kaverilla nenä lytyssä osumasta.
Kurowashi kirjoitti: Pitääkö nyt siis lyödä niin kovaa sitä toista että täytyy kirjaimellisesti takoa se oppi päähän jotta voi sanoa että nyt harjoitellaan sitä itsepuolustusta ? Ihan verissä päin en ole nähnyt kenenkään treenaavan.
Niin. Tarkoituksena ei ole vahingoittaa reenikaveria. Mutta jos tarkoituksena on oppia lyömään ja potkimaan oikeasti vastustelevaa vastustajaa, ei hiljaisilla läpsyillä tule toivottua tulosta. Ajoitus, voimantuotto, tasapaino, liikkuminen ja monet muut asiat muuttuvat sen mukaan, tehdäänkö läpsyjä vai kunnolla. Juuri tämän vuoksi tarvitaan kunnolliset suojavarusteet, jotta näitä asioita voidaan turvallisesti reenata. Sen vuoksi niistä kysyinkin.
Kurowashi kirjoitti: Sparrissa ei ole tarkoitus rikkoa ukea, näin nimimerkki Andy taisi tuumata yhdessä ketjussa, olen siitä asiasta samaa mieltä hänen kanssaan. Riittävän kova kontakti voi kuitenkin olla mukana, mutta oppiakseen ei tarvitse hakata hullun lailla.
Olen samaa mieltä siitä, että sparrissa ei lähdetään tahallaan rikkomaan kaveria.

Millaisella kontaktilla tietojesi mukaan eri taekwondo-seuroissa harjoitellaan esimerkiksi polvipotkuja ja päähänlyöntejä?
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Janne Puputti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 743
Lauteille: Huhtikuu 2006

#84

Viesti Janne Puputti »

Polvi kirjoitti: Väitän, että lyönnit päähän, polvi- ja alapotkut, sekä kyynärpääiskut ovat itsepuolustuksessa hyödyllisempiä tekniikoita, kuin potkut vartaloon ja päähän, tai lyönnit vartaloon. Jos siis puhutaan pelkästään lyönneistä/potkuista.

Oletko eri mieltä?.

Tuosta on helppo olla yhtä mieltä, sisältäähän tuo listaus oikeastaan kaikki tekniikat, ellei halua alkaa hienostelemaan liiaksi. Ainoa rajoitehan joka listaasi sisältyy, on lyöntien kohdistaminen päähän ja potkujen alas. Sen verran heittäydyn kuitenkin poikkiteloin, että potku päähän tehoaa kyllä osuessaan. Pää vain täytyy tuoda alas ennen potkaisemista. Se toki voi olla hieman hankalaa jos on nyrkkeilyhanskat kädessä. ;)

Tuleeko itsellesi mieleen jokin tekniikka, joka olisi hyödyllisempi kuin mikään luetteloosi sisältyvä? Siis jos otetaan mukaan varsinaisten iskujen ulkopuolellekin jäävät tekniikat ja unohdetaan lakipykälien tuomat rajoitukset.
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

#85

Viesti Kurowashi »

Polvi kirjoitti: Minähän kysyin sinulta! En minä mitään tarkoittanut. Eli sinä tiedät, että taekwondossa reenataan em tekniikoita em tavalla?
Joissain seuroissa kyllä, varmasti taas toisissa ei. :)
Polvi kirjoitti: Sen jälkeen olen yrittänyt selvittää, reenataanko joissain tkd-seuroissa näitä tekniikoita mainitsemallani tavalla.
Se on vähän vaikea tekstistä tulkita että mikä tämä tapa nyt ihan tarkalleen on.

Jos kovasta kontaktista on kyse niin on minua potkaistu Taekwondotreeneissä ihan riittävän kovaa. Ei ne mitään hiljaisia läpsyjä ainakaan kyrönmaan treeneissä olleet. Ystävälleni jäi yksistä ottelutreeneistä 10cm mustelma ojentajaan, siihen läsähti sellainen hiljainen dollyo-chagi läpsy. Murtumia ei kuitenkaan ole tullut.

Kyllä vapaissa pariharjoitteissa on ollut tarkoitus osua jos on ollut tarkoitus jotenkin hyökätäkin, ei kai se muuten kamppailuharjoittelua olisikaan ?
Polvi kirjoitti: Siis voitko ystävällisesti mainita nimeltä jonkin taekwondo-seuran, jossa sparrataan (tms) siten, että käytössä on lyönnit päähän, polvipotkut, alapotkut, kyynärpäälyönnit, tai edes jotain näistä?
No vaikkapas yks kaks tämmöset kuin Kyrönmaan ITA-Taekwondo ja HIPKO, treeneihin voi uskoakseni mennä vaikka tutustumaankin. Joensuun Taekwondon harjoittelijoiden olen myös nähnyt sparraavan esimerkiksi kyynerpäät mukana... en ole ehtinyt tutustumaan ihan kaikkiin seuroihin, otanta ei taida siis olla riittävä :(
Polvi kirjoitti: Taekwondossa normaalisti käytettävillä säärisuojilla ei hirveästi uskalla potkia kintuille, menee kaverilta jalat rikki.
Rautakanki ei mene välttämättä alapotkulla rikki ? Pitääkö hajottaa jotain täysin että voi oppia jonkun potkun käyttöä esimerkiksi nyt tätä itsepuolustusta ajatellen ?
Polvi kirjoitti: Nyrkkeilyhanskat, tai edes jonkinlaiset suht hyvin suojaavat hanskat, ovat mielestäni aika olennaisia siinä vaiheessa kun aletaan harjoittelemaan kaverin kasvoja kohti lyömistä siten että tarkoituksena on osua. Erittäin osaavilta kavereilta tämä voi onnistua, mutta niitä ei hirveän paljoa nurkissa pyöri.

Ilman hanskoja homma menee aika vaikeaksi. Vaihtoehtoina on joko lyödä niin hiljaa, ettei osuma vahingoita kaveria -> ei opi lyömään "kunnolla", tai sitten lyö kovaa -> kaverilla nenä lytyssä osumasta.
Bujinkan Budô Taijutsussa ei ainakaan harjoittelemillani dôjôilla ole toistaiseksi käytetty nyrkkeilyhanskoja, tarkoitus on kuitenkin käsittääkseni aina ollut se että lyönnit ja potkut osuisivat kohteeseensa. Aika monta lajia löytyy joissa hanskoja ei käytetä. Onko hanskat siis mielestäsi välttämättömät, vai miksi tuot ne nyt mukaan ? Toisin sanoen, muutenko ei voi oppia ?
Polvi kirjoitti: Niin. Tarkoituksena ei ole vahingoittaa reenikaveria. Mutta jos tarkoituksena on oppia lyömään ja potkimaan oikeasti vastustelevaa vastustajaa, ei hiljaisilla läpsyillä tule toivottua tulosta. Ajoitus, voimantuotto, tasapaino, liikkuminen ja monet muut asiat muuttuvat sen mukaan, tehdäänkö läpsyjä vai kunnolla. Juuri tämän vuoksi tarvitaan kunnolliset suojavarusteet, jotta näitä asioita voidaan turvallisesti reenata. Sen vuoksi niistä kysyinkin.
Voisiko tämän saman ajatusmallin mukaan asetekniikoitakin oppia ainoastaan haarniska päällä ja reikäpäänä huitelemalla, päitä sitten putoaa jos on pudotakseen ?
Polvi kirjoitti: Millaisella kontaktilla tietojesi mukaan eri taekwondo-seuroissa harjoitellaan esimerkiksi polvipotkuja ja päähänlyöntejä?
En ole tehnyt asiasta sen suurempaa galluppia.
fubar
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 39
Lauteille: Tammikuu 2006

#86

Viesti fubar »

Janne Puputti kirjoitti:
fubar kirjoitti:Lainaaminen ja itse keksiminen on kuitenkin vaikeaa. Huomattavasti helpompaa on käyttää opettajalinjan kautta tulleita harjoitusmetodeja.
Lainaaminen ei ole vaikeaa, meillä esimerkiksi osa harjoittelijoista käyttää painoharjoittelua hyväkseen. Ohjelmat eivät ole tulleet lajin sisällä perintönä, mutten ole kokenut tiedon hankkimisen niiden osalta olleen kovin ongelmallista.
OK. Tuo on kyllä ihan pätevä esimerkki. Minulla oli mielessä enemmänkin tekniikkaan ja sen soveltamiseen liittyvät harjoitteet. Esim. juuri tuo esillä ollut ottelu vapaammilla säännöillä.
Janne Puputti kirjoitti: Harjoitteiden itse luominenkaan ei ole mahdotonta, se tosin vaatii lajinsa ja fyysisen valmentamisen hallitsemisen (miksei henkisenkin). Osaaminen tuo myös vapauksia.
Allekirjoitan myös sen, että mitä enemmän osaa ja mitä paremmin ymmärtää omaa lajia sitä helpompaa on keksiä uusia harjoitusmenetelmiä. Itse koen osaamiseni vielä olevan sen verran puuttellista että mieluusti tukeudun perinteisiin enkä herkästi lähde keksimään uusia metodeja.
Janne Puputti kirjoitti:
fubar kirjoitti:Miten muuten itse harjoittelet ja opetat itsepuolustus-puolta lajista? Oletko lainannut harjoitusmetodeja vai onko opettajan eväät riittäneet? Kiinnostaisi tietää miten muualla harjoitellaan.
En opeta itsepuolustusta, opetan taekwondoa.
En ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta kuulostaa mielestäni kuitenkin osuvalta. IP:n ei tulisi olla jotain mitä harjoitellaan irrallaan muusta taekwondosta, vaan IP taito kasvaa ihan tavallista taekwondoa harjoittelemalla.
Janne Puputti kirjoitti: Ja kuten kenties on jo ilmi käynyt, käytän myös muita kuin "perinteisiä lajimetodeja".
Minä ajoin tietenkin takaa esimerkkejä näistä muista metodeista. Etenkin minua kiinnostaa harjoitusmetodit joilla saadaan ne liikesarjojen tekniikat sovellettua käytäntöön. (En nyt tarkoita niitä kaikkein eksoottisimpia tekniikoita, vaan ihan tavallisia lyöntejä, torjuntoja ja potkuja.)
Janne Puputti kirjoitti: Jos sopii esittaa yksi kysymys siihen suuntaan, niin kiinnostaisi kuulla millainen harjoitteluhistoria itselläsi on taekwondossa/kamppailulajeissa yleensä ja kenen opissa?
Kukki-Taekwondossa yli 10 vuotta harjoittelua takana. Valitettavasti ei tullut koluttua juurikaan kilpailuja.
Muitakin lajeja on tullut vuosien varrella kokeiltua, mutta ovat jääneet pintaraapaisuiksi. Pitää keskittyä kunnolla siihen yhteen, muuten ei osaa mitään kunnolla :-). Opettajani ovat olleet asialleen omistautuneita ja osaavia sekä suorassa yhteydessä päämajaan.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#87

Viesti Andy »

Olen näemmä jäänyt keskustelusta sivuraiteelle, kun pitää välillä töitäkin tehdä. Paha juttu. Onneksi Polvi on paljolti sanonut sen, mitä minäkin olisin sanonut. Pari juttua kuitenkin.
Kurowashi kirjoitti: Pitääkö nyt siis lyödä niin kovaa sitä toista että täytyy kirjaimellisesti takoa se oppi päähän jotta voi sanoa että nyt harjoitellaan sitä itsepuolustusta ? Ihan verissä päin en ole nähnyt kenenkään treenaavan.

Sparrissa ei ole tarkoitus rikkoa ukea, näin nimimerkki Andy taisi tuumata yhdessä ketjussa, olen siitä asiasta samaa mieltä hänen kanssaan. Riittävän kova kontakti voi kuitenkin olla mukana, mutta oppiakseen ei tarvitse hakata hullun lailla.
Olen sanonut näin, mutta siitä ei seuraa tekemäsi päätelmä. Sparrin tarkoitus ei ole vahingoittaa kaveria, vaan vahingot ovat välttämätön paha, jos meinaa kehittyä. Ja niitä tulee.

Onhan se nyt selvä, että on kovin huono tilanne, jos ensimmäistä kertaa elämässäsi käytät tekniikoitasi täydellä voimalla ja ensimmäistä kertaa otat täysivoimaisia iskuja vastaan tositilanteessa (oli tämä sitten matsi tai itsepuolustustilanne). Kyllä se pitää tapahtua harjoituksissa, jotta tilannetta voi käsitellä ja virheellisiä toimintamalleja karsia.

Jotta porukkaa ei joutuisi sairaalaan, pitää tämä tietenkin tehdä niin, että kaksi tasaveroista kaveria mätkii toisiaan. Tai sitten niin, että järjestetään treenaajalle ylivoimainen vastustaja, joka pitää tämän äärirajoillaan, muttei lähde lyömään pihalle. Näinkin toimittaessa vammoja tulee ihan varmasti, eikä kukaan voi sparrata aina näin.

Sitten niistä taekwondon peruslyönneistä. Lantiolta lyömisen puolesta saa kirjoittaa vaikka romaanin, mutta ei se silti muutu yhtään sen järkevämmäksi. Olen siis kyseistä tapaa treenannut vuosikaudet ja pääasiallisin vaikutus oli se, että nyt 10 vuotta myöhemminkin minulla roikkuu suojaus. :idea: Lyömään sillä ei oppinut enkä ole nähnyt vielä ketään, joka ko. metodilla olisi tullut hyväksi lyöjäksi. Päinvastoin kaikki ko. metodin pitkäaikaisetkin harjoittelijat ovat olleet hyvin helppoja vastuksia käsillä sparratessa sen jälkeen kun itse aloin saada tasokasta lyömäoppia. Siksi en ole siitä vakuuttunut.

Mitä taas liikkumiseen tulee, niin vaikka taekwondon otteluliikkuminen ei olekaan yhtä hyödyllistä itsepuolustukseen kuin nyrkkeilyn, niin se on silti valovuoden edellä taekwondon perustekniikkaliikkumista. Ja liikkumisella en tarkoita tietenkään sitä pomppimista iskuetäisyyden ulkopuolella, vaan jalkatyötä tilanteen aikana. Siinä taekwondo-ottelijat ovat yleensä erinomaisen eteviä omassa tyylissään, eikä jotain staattista temppelikävelyä voi edes verrata moiseen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

#88

Viesti Kurowashi »

Kurowashi kirjoitti: Sparrissa ei ole tarkoitus rikkoa ukea, näin nimimerkki Andy taisi tuumata yhdessä ketjussa, olen siitä asiasta samaa mieltä hänen kanssaan. Riittävän kova kontakti voi kuitenkin olla mukana, mutta oppiakseen ei tarvitse hakata hullun lailla.
Andy kirjoitti: Olen sanonut näin, mutta siitä ei seuraa tekemäsi päätelmä. Sparrin tarkoitus ei ole vahingoittaa kaveria, vaan vahingot ovat välttämätön paha, jos meinaa kehittyä. Ja niitä tulee.
Vahinkoja tietysti voi tulla. Mutta siis mielestäsikö tulisi sitten hakata hullun lailla oppiakseen, vai mitä päätelmää tuosta ei nyt seurannut ?

Täydellä kontaktilla harjoittelu ja täysitehoisten iskujen vastaanotto harjoituksissa onnistuu mielestäni tietyissä tapauksissa tiettyjen tekniikoiden ollessa kyseessä. Kaikkia asioita ei mielestäni voi harjoitella täydellä teholla, loukkaantumisriski kasvaa liian suureksi.

Lantiolta lyömisestä: Se ei varmastikaan muutu järkevämmäksi päässäsi, niinkuin sanoit, mutta kyllä sille ihan oma tarkoituksensa on. Jos et pidä kyseisestä tavasta harjoitella perusasioita, miksi vatvot sitä ja otat esille niin usein monissa eri aiheissa ? Tuntuu kuin et pääsisi siitä yli. Näitä lantiolta lyömisen saloja onkin jo käsitelty monissa kymmenissä eri aiheissa jo pelkästään potku.netin foorumilla, joten ei siitä sen enempää.
Andy kirjoitti: Mitä taas liikkumiseen tulee, niin vaikka taekwondon otteluliikkuminen ei olekaan yhtä hyödyllistä itsepuolustukseen kuin nyrkkeilyn, niin se on silti valovuoden edellä taekwondon perustekniikkaliikkumista.
Näiden perusasentojen tarkoituksista ja funktioista en suoraan sanottuna jaksa kanssasi keskustella, koska tiedän hyvin suhtautumisesi niitä kohtaan. En myöskään koe näiden asioiden selittämisessä sinulle olevan juurikaan järkeä, koska tiedän ettet ole aiheesta juurikaan kiinnostunut.

Ei ne perusasennot mitään mainitsemiasi staattisia temppeliseisontoja kuitenkaan ole, niistäkin on keskusteltu foorumeilla monissa eri aiheissa, joita tiedän sinunkin lukeneen.

Ajatukseni Taekwondon itsepuolustusharjoitteluun ja oppilisiin liittyen lienee tullutkin jo kahteen, vai jopa kolmeen kertaan vatvottua tässä aiheessa. Tuntuu että tämä keskustelu alkaa pikkuhiljaa olla samojen asioiden toistamista.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#89

Viesti JanneM »

Haluaisin tässä vaiheessa penätä ja keskusteluun kärkkäästi osallistuneilta kysyä, että mikä siinä taekwondon itsepuolustuksessa mättää?
Se, että se ei vastaa teidän käsitystä itsepuolustuksesta, vai se että jotkut opettajat opettavat taekwondon saralla asioita jotka eivät ole alunperin taekwondoa.

Jos teidän näkemys ja taekwondon näkemys itsepuolustuksesta ei kohtaa, niin ehkä taekwondo ei ole teitä varten. Jos taekwondo opettaja opettaa asioita jotka eivät taekwondoon kuulu (kuten mattopainia, kepin pyörittelyä ynnä muuta), niin ehkä silloin taekwondo ei ole sitä opettajaa varten, tai olisi ainakin tarvis opetella jotain lajia johon nämä puuttuvat osa-alueet kuuluvat.

Mun 0.2€
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
fubar
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 39
Lauteille: Tammikuu 2006

#90

Viesti fubar »

JanneM kirjoitti: Haluaisin tässä vaiheessa penätä ja keskusteluun kärkkäästi osallistuneilta kysyä, että mikä siinä taekwondon itsepuolustuksessa mättää?
Se, että se ei vastaa teidän käsitystä itsepuolustuksesta, vai se että jotkut opettajat opettavat taekwondon saralla asioita jotka eivät ole alunperin taekwondoa.
No yritetään vähän kiteyttää omia ajatuksia asian tiimoilta:

Ensinnäkin minusta on huono asia jos lajiin tuodaan tekniikoita muista lajeista.

Toiseksi minua kiinnostaisi tietää miten taekwondossa tuo siirtyminen perusmuodosta sovellettuun muotoon on ajateltu tapahtuvan ja minkälaisilla harjoitusmetodeilla (opetataanko esim KKW:n kursseilla?). Vaikka olen suht kauan harjoitellut tämä ei oikein ole auennut.

Kolmanneksi, halusin tuoda esille sen asian, että vaikka kukkiwonin kirjoissa on kasakaupalla tekniikkaa joista teoriassa voisi rakentaa vaikka mitä, niistä ei ole juurikaan hyötyä jos niitä ei harjoitella kovaa ja realistisesti. Ja väitin vielä että tällaista harjoittelua ei taekwondon piirissä juurikaan näe pl. WTF ottelu.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa