Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taekwondo ja oppilisät

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Janne Puputti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 743
Lauteille: Huhtikuu 2006

#91

Viesti Janne Puputti »

fubar kirjoitti: Ensinnäkin minusta on huono asia jos lajiin tuodaan tekniikoita muista lajeista.
Itsekin olen tätä mieltä taekwondon kohdalla, lähinnä kuitenkin siitä syystä, että haluaisin lajin säilyvän KKW:n määrittelemissä puitteissa. En silti lähtisi sanomaan, että kyseessä on aina huono asia. Monet modernit lajithan ovat syntyneet juuri tuolla periaatteella, esimerkkeinä olkoon vaikka moderni jujutsu ja Krav Maga.

Onko se pelkästään huono asia, jos vain on taito koota yhteensopiva paketti?
Viimeksi muokannut Janne Puputti, kesä 29, 2007, 08.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#92

Viesti Mjölnir »

Janne Puputti kirjoitti:
fubar kirjoitti:Ensinnäkin minusta on huono asia jos lajiin tuodaan tekniikoita muista lajeista.
Itsekin olen tätä mieltä taekwondon kohdalla, lähinnä kuitenkin siitä syystä, että haluaisin lajin säilyvän KKW:n määrittelemissä puitteissa. En silti lähtisi sanomaan, että kyseessä on silti aina huono asia. Monet modernit lajithan ovat syntyneet juuri tuolla periaattella, esimerkkeinä vaikka moderni jujutsu ja Krav Maga.

Onko se pelkästään huono asia, jos vain on taito koota yhteensopiva paketti?
Mielestäni tietyllä tasolla opettajan kuuluu tuoda lajiin jotain uutta. Ehkä poikkeus voidaan tehdä lajien kohdalla, jotka historiasyistä halutaan pitää muuttumattomina.

Mutta nimenomaan itsepuolustuslajiin tai kilpailulajiin, joka muuttuu ihmisen ja valmennusmenetelmien ym kehittyessä hyvän opettajan pitää tuoda uusia juttuja.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
fubar
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 39
Lauteille: Tammikuu 2006

#93

Viesti fubar »

Janne Puputti kirjoitti:
fubar kirjoitti:Ensinnäkin minusta on huono asia jos lajiin tuodaan tekniikoita muista lajeista.
Itsekin olen tätä mieltä taekwondon kohdalla, lähinnä kuitenkin siitä syystä, että haluaisin lajin säilyvän KKW:n määrittelemissä puitteissa. En silti lähtisi sanomaan, että kyseessä on silti aina huono asia. Monet modernit lajithan ovat syntyneet juuri tuolla periaattella, esimerkkeinä vaikka moderni jujutsu ja Krav Maga.

Onko se pelkästään huono asia, jos vain on taito koota yhteensopiva paketti?
Olen kanssasi samaa mieltä. Voi olla ihan hyvä jos on osaamista ja haluaa synnyttää jotain uutta, mutta haluaisin taekwondon kehityksen tulevan ylhäältä eli kukkiwonista. Jos kukkiwon haluaa uudistaa lajia ja tuoda uusia tekniikoita tai harjoitustapoja se on minun puolestani OK.
fubar
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 39
Lauteille: Tammikuu 2006

#94

Viesti fubar »

Mjölnir kirjoitti:
Janne Puputti kirjoitti:
fubar kirjoitti:Ensinnäkin minusta on huono asia jos lajiin tuodaan tekniikoita muista lajeista.
Itsekin olen tätä mieltä taekwondon kohdalla, lähinnä kuitenkin siitä syystä, että haluaisin lajin säilyvän KKW:n määrittelemissä puitteissa. En silti lähtisi sanomaan, että kyseessä on silti aina huono asia. Monet modernit lajithan ovat syntyneet juuri tuolla periaattella, esimerkkeinä vaikka moderni jujutsu ja Krav Maga.

Onko se pelkästään huono asia, jos vain on taito koota yhteensopiva paketti?
Mielestäni tietyllä tasolla opettajan kuuluu tuoda lajiin jotain uutta. Ehkä poikkeus voidaan tehdä lajien kohdalla, jotka historiasyistä halutaan pitää muuttumattomina.

Mutta nimenomaan itsepuolustuslajiin tai kilpailulajiin, joka muuttuu ihmisen ja valmennusmenetelmien ym kehittyessä hyvän opettajan pitää tuoda uusia juttuja.
Kehittäminen vaatii mielestäni mittarit joiden avulla voi arvioida onko muutos parantanut suorituksia. Esim WTF ottelussa kilpailumenestys toimii mittarina, mutta perustekniikassa ja liikesarjoissa mittaaminen on nähdäkseni hankalampaa. Siksi on turvallisempaa tukeutua traditioon.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#95

Viesti Mjölnir »

fubar kirjoitti: Kehittäminen vaatii mielestäni mittarit joiden avulla voi arvioida onko muutos parantanut suorituksia. Esim WTF ottelussa kilpailumenestys toimii mittarina, mutta perustekniikassa ja liikesarjoissa mittaaminen on nähdäkseni hankalampaa. Siksi on turvallisempaa tukeutua traditioon.
Jos kaikki ajattelisivat näin, hehkulamppua ei oltaisi ikinä keksitty, eivät naiset olisi saaneet äänioikeutta...

Kyllä mittareita löytyy, kuten itsepuolustuspuolella on tehty kohtuullisen mittavia haastattelututkimuksia väkivallan ilmenemisestä, hyökkäyksistä jonka kohteeksi jouduttiin, millä tavalla itse toimi siinä tilanteessa jne.

Eri asia on, halutaanko sitä tai uskalletaanko sitä tehdä. Siis kehitystä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Janne Puputti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 743
Lauteille: Huhtikuu 2006

#96

Viesti Janne Puputti »

Mjölnir kirjoitti:
Janne Puputti kirjoitti:
fubar kirjoitti:Ensinnäkin minusta on huono asia jos lajiin tuodaan tekniikoita muista lajeista.
Itsekin olen tätä mieltä taekwondon kohdalla, lähinnä kuitenkin siitä syystä, että haluaisin lajin säilyvän KKW:n määrittelemissä puitteissa. En silti lähtisi sanomaan, että kyseessä on silti aina huono asia. Monet modernit lajithan ovat syntyneet juuri tuolla periaattella, esimerkkeinä vaikka moderni jujutsu ja Krav Maga.

Onko se pelkästään huono asia, jos vain on taito koota yhteensopiva paketti?
Mielestäni tietyllä tasolla opettajan kuuluu tuoda lajiin jotain uutta. Ehkä poikkeus voidaan tehdä lajien kohdalla, jotka historiasyistä halutaan pitää muuttumattomina.

Mutta nimenomaan itsepuolustuslajiin tai kilpailulajiin, joka muuttuu ihmisen ja valmennusmenetelmien ym kehittyessä hyvän opettajan pitää tuoda uusia juttuja.
Taekwondo lukeutuu minun kohdallani tuohon historiallisista syistä säilytettävään. Tosin, jos aivan tarkasti muotoilen, niin olennaista ei ole se lajin muuttumattomuus, vaan pikemminkin yhtenäisyys, joka on taekwondon ydin kaikesta hajanaisuudesta huolimatta. Itselleni kelpaa siis luonnollisesti muutokset, jos ne tulevat lajin päämajasta.

Mitä tulee kilpaurheiluosastoon, niin varmaan aiemmistakin teksteistä ilmenee, että olen samaa mieltä kanssasi. Säännöthän määräävät mitä saa ja voi tehdä kilpailutilanteessa ja on lähinnä valmentajan ammattitaidosta kiinni, millaisia harjoitteita saleilla sahataan.

edit. typo
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#97

Viesti diesel 64 »

Oppilas: "Mestari, mikä on totuus?"
Mestari: "Anteeksi, mitä sanoit?"
Oppilas: "Kysyin, että mikä on lopullinen totuus?"
Mestari: "Ai se, laita vain kätesi veteen ja yritä tarttua siihen..."

:)
Janne Puputti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 743
Lauteille: Huhtikuu 2006

#98

Viesti Janne Puputti »

Mjölnir kirjoitti: Eri asia on, halutaanko sitä tai uskalletaanko sitä tehdä. Siis kehitystä
Tämä on jo tosi tosi off-topic, mutta kun olen ymmärtänyt, että sinä nimenomaan olet IP opettaja, niin oletko itse kehittänyt jotain juttuja ja jos niin millaisia?
fubar
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 39
Lauteille: Tammikuu 2006

#99

Viesti fubar »

Mjölnir kirjoitti: Jos kaikki ajattelisivat näin, /.../, eivät naiset olisi saaneet äänioikeutta...
Olisiko tuo ollut niin huono asia :evil:
Mjölnir kirjoitti: Kyllä mittareita löytyy, kuten itsepuolustuspuolella on tehty kohtuullisen mittavia haastattelututkimuksia väkivallan ilmenemisestä, hyökkäyksistä jonka kohteeksi jouduttiin, millä tavalla itse toimi siinä tilanteessa jne.

Eri asia on, halutaanko sitä tai uskalletaanko sitä tehdä. Siis kehitystä
Totta toki, mutta taekwondon kohdalla itsepuolustustaito ei ole ainoa päämäärä ja mittari. Ja yksittäisten opettajien kohdalla kehitys on tehtävä siten että säilytetään yhteensopivuus päämajan linjausten kanssa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#100

Viesti Mjölnir »

Janne Puputti kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:Eri asia on, halutaanko sitä tai uskalletaanko sitä tehdä. Siis kehitystä
Tämä on jo tosi tosi off-topic, mutta kun olen ymmärtänyt, että sinä nimenomaan olet IP opettaja, niin oletko itse kehittänyt jotain juttuja ja jos niin millaisia?
Kyllä. Useitakin asioita, joita olen esitellyt sitten pääkouluttajalle. Yksi esimerkki on (ei tosin yksin omakeksimäni, vaan Fierfighterin kanssa kehitetty) maassa puolustautumisen järjestelmä ja ehkä tärkeimpänä sen harjoittelu, joka vakuutti muun muassa erään seminaarin pitäjän niin, että hän vaihtoi alunperin suunittelemaansa ohjelmaa, ja treenattiinkin tätä esittelemäämme mallia.

Sitten näitä variaatioita eri tekniikoista, jotka sopivat johonkin tiettyyn tilanteeseen riippuen puolustautujan käsien asennosta, kulmasta jne.

Mutta ennenkaikkea tärkeintä, mitä opettajat lajiin tuovat ovat harjoitteet, joilla saadaan ihminen oivaltamaan joku juttu, tai voidaan mahdollisimman realistisesti treenata jotain ongelmaa. Näitä on myös tarttunut vuosien varrella, kuten varmasti kaikille opettajille.

Eri asia on, ymmärretäänkö tämäntyyppinen toiminta jonkin uuden asian tuomisena lajiin tai lajin kehittämisenä. Minä ymmärrän sen näin.


EDIT: sotilaspuolelle luonnollisesti olen tuonut paljonkin erilaista virallisten koulutusohjelmien ulkopuolelta ja muokannut niistä järjestelmää, jota voidaan opettaa vallitsevien määräysten liikkumavaran sisällä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93959
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#101

Viesti Mika »

Mjölnir kirjoitti: Eri asia on, ymmärretäänkö tämäntyyppinen toiminta jonkin uuden asian tuomisena lajiin tai lajin kehittämisenä. Minä ymmärrän sen näin.
Meinasin jo aiemmin kommentoida, mutta nyt Mjölnir selvitti asiaa itse. Eli "uusi" ei tässä tilanteessa välttämättä tarkoita jotakin uutta tekniikkaa, vaan esim. opetustapaa. Tätä Mjölnir tarkoittaa, jos olen oikein ymmärtänyt, ja tästä olen samaa mieltä. TKD:hen tällainen soveltuu aivan erinomaisen hyvin, olympialaji kun on. Ja olen varma että tätä tapahtuu TKD:ssä joka päivä (kuvainnollisesti).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
fubar
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 39
Lauteille: Tammikuu 2006

#102

Viesti fubar »

Mika kirjoitti: ...olympialaji kun on.
Vain WTF ottelu on olympialaji. Sitä onkin "helppo" kehittää: säännöt ovat selkeät ja kilpailumenestys kertoo onko menty oikeaan suuntaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93959
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#103

Viesti Mika »

Hyvä korjaus. Muiden tyylisuuntien kohdalla saman asian ajaa se, että ne ovat kilpailulajeja.

Vaikka jokin tyylisuunta ei sitten kilpailulaji olisikaan, on tämä Mjölnirin mainitsema kehittyminen esim. opetuspedagogiikassa mielestäni väistämätöntä ihan siksikin, että yhteiskunta ja ihmiset muuttuvat vuosikymmenien ja -satojen saatossa ainakin jonkin verran.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#104

Viesti diesel 64 »

Mjölnir kirjoitti:
Janne Puputti kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:Eri asia on, halutaanko sitä tai uskalletaanko sitä tehdä. Siis kehitystä
Tämä on jo tosi tosi off-topic, mutta kun olen ymmärtänyt, että sinä nimenomaan olet IP opettaja, niin oletko itse kehittänyt jotain juttuja ja jos niin millaisia?
Kyllä. Useitakin asioita, joita olen esitellyt sitten pääkouluttajalle. Yksi esimerkki on (ei tosin yksin omakeksimäni, vaan Fierfighterin kanssa kehitetty) maassa puolustautumisen järjestelmä ja ehkä tärkeimpänä sen harjoittelu, joka vakuutti muun muassa erään seminaarin pitäjän niin, että hän vaihtoi alunperin suunittelemaansa ohjelmaa, ja treenattiinkin tätä esittelemäämme mallia.

Sitten näitä variaatioita eri tekniikoista, jotka sopivat johonkin tiettyyn tilanteeseen riippuen puolustautujan käsien asennosta, kulmasta jne.

Mutta ennenkaikkea tärkeintä, mitä opettajat lajiin tuovat ovat harjoitteet, joilla saadaan ihminen oivaltamaan joku juttu, tai voidaan mahdollisimman realistisesti treenata jotain ongelmaa. Näitä on myös tarttunut vuosien varrella, kuten varmasti kaikille opettajille.

Eri asia on, ymmärretäänkö tämäntyyppinen toiminta jonkin uuden asian tuomisena lajiin tai lajin kehittämisenä. Minä ymmärrän sen näin.


EDIT: sotilaspuolelle luonnollisesti olen tuonut paljonkin erilaista virallisten koulutusohjelmien ulkopuolelta ja muokannut niistä järjestelmää, jota voidaan opettaa vallitsevien määräysten liikkumavaran sisällä.
Hyvää asiaa :thumbsup:

esimerkkinä voin mainita,että meillä on oma matto-ohjelma ja "ase"ohjelma(siis erillään vyökoe ohjelmasta).Tällä hetkellä ajan uutta vyökoe ohjelmaa sisään Taekwondo puolella.Suurin syy muutokseen Combat Hapkidon sisään ajaminen ja korvaamaan entinen IP-ohjelma.

Mainittakoon että liikesarjat eivät kuulu vyökoe ohjelmaan.Niiden rooli on minimaalinen,puran niitä pilkottuina IP-näkökulmasta.Kukkiwon tyyli toteuttaa on ok,mutta ei tällä hetkellä sovi minun käsitykseen "toimivuudesta".

Mittareina pidän Itseäni ja "omia" danin saavuttaneita oppilaitani(5kpl).
"oppilisistä" ja niiden sisään ajamisesta keskustelen/treenaan kyseisten henkilöiden kanssa.(A.Laine 6dan ITA ja GM J.Pellegrin siunaus tietenkin)

(esimerkkinä: En epäröisi hetkeäkään antaa lapsiani kyseisten henkilöiden "vastuulle").
Janne Puputti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 743
Lauteille: Huhtikuu 2006

#105

Viesti Janne Puputti »

Mika kirjoitti: Vaikka jokin tyylisuunta ei sitten kilpailulaji olisikaan, on tämä Mjölnirin mainitsema kehittyminen esim. opetuspedagogiikassa mielestäni väistämätöntä ihan siksikin, että yhteiskunta ja ihmiset muuttuvat vuosikymmenien ja -satojen saatossa ainakin jonkin verran.
Eikä tämän kaltainen toiminta ole edes ristiriidassa "perustaekwondon" periaatteidenkaan tai KKW:n ajatusmaailman kanssa. Ne, jotka ovat kyseisen instanssin ohjaajakursseilla päätään raapineet, tietävät että siellä keskitytään myös pedagogiikkaan ja painotettaan luovuutta erilaisten asioiden ja ihmisten kohdatessa. Ylipäätään luovuutta esim. harjoitusmenetelmien kohdalla on vaikea nähdä uhkana millekään lajille, jos niiden avulla kehitetään suorituskyvyltään entistä parempia yksilöitä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 54 kurkkijaa