Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#76

Viesti AriJ »

Kurowashi kirjoitti:
Yamazu kirjoitti:
steelduck kirjoitti: Tähän hieman hilpeä kuva kyseistä tekniikasta, jonka googlella tähän tähään löysin: http://www.mudokai.com/MBwrist.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkemmin ehkä Uragyakudori to Hongyakudori :D Jos Bujinkan Budô Taijutsun suunnalta puhut....
Dori on tässä tapauksessa tuon tehostavan käden määritelmä ?
Hmm, Tori noissa molemmissa merkkaa, nappaamista, otetta, kiinni pitämistä.
______________________
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

#77

Viesti Kurowashi »

Yamazu kirjoitti:
Kurowashi kirjoitti:
Yamazu kirjoitti:
steelduck kirjoitti: Tähän hieman hilpeä kuva kyseistä tekniikasta, jonka googlella tähän tähään löysin: http://www.mudokai.com/MBwrist.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkemmin ehkä Uragyakudori to Hongyakudori :D Jos Bujinkan Budô Taijutsun suunnalta puhut....
Dori on tässä tapauksessa tuon tehostavan käden määritelmä ?
Hmm, Tori noissa molemmissa merkkaa, nappaamista, otetta, kiinni pitämistä.
Niin siis tässä tapauksessa jos kuvaa katsotaan niin vasemmalla kädellä nappaamista määrittää tuo dori ? Se vasemman käden funktio on käsittääkseni tehostaa sitä ura guakua.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#78

Viesti AriJ »

Kurowashi kirjoitti: Niin siis tässä tapauksessa jos kuvaa katsotaan niin vasemmalla kädellä nappaamista määrittää tuo dori ? Se vasemman käden funktio on käsittääkseni tehostaa sitä ura guakua.
Hmm... jaa... niin... ööö....

Uragyaku on siis "vääntö sisäänpäin" ja Hongyaku (vaikkapa) "pitkulaisen esineen vääntö"... eli oikea tuossa vääntää sisäänpäin (Ukea), ja vasen pitkulaista (Uken käsivarsi)..... Tori viittaa kummankin käden tapauksessa kiinnipitämiseen ko. otteessa...

Pahoittelen OffTopicointia :D
______________________
Jiu-Jitsu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 868
Lauteille: Huhtikuu 2005

#79

Viesti Jiu-Jitsu »

OffOffTopic: Ei taida olla käden pitkulaisuudella mitään tekemistä hongyaku-termin (本逆) kanssa...
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#80

Viesti AriJ »

Jiu-Jitsu kirjoitti: OffOffTopic: Ei taida olla käden pitkulaisuudella mitään tekemistä hongyaku-termin (本逆) kanssa...
Nooh... "Hon" lienee myös laskumääre pitkulaisille esineille :D

PS. tosin tarkemmin taitaa olla pitkille sylinterimäisille esineille...
______________________
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#81

Viesti AriJ »

Kurowashi kirjoitti: Se vasemman käden funktio on käsittääkseni tehostaa sitä ura guakua.
Tämmöinen giffianimaatio sattui silmiin :arrow: http://kihon.com/dojo/pics/hongyaku_animation2.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Tekijänä (AFAIK) Shihan Joe Maurantonio, NYC.
______________________
steelduck
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 923
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#82

Viesti steelduck »

Sovitaan, että se on S-Lukko ja mennään takaisin asiaan. :D
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#83

Viesti L.K. »

Joni K kirjoitti: Tietysti vastustaja pistää hanttiin eikä anna lähteä kääntämään kättänsä sillä tavalla että se murtuis. Mutta esim meillä opetetaan antamaan nopea pieni isku vaikka nenukkaan niin että huomio siirtyy hetkeksi siihen omaan nenään eikä käsiinsä joilla on takertunut toisen rinnuksiin. Silloin on hetki aikaa vääntää se käsi muusiksi :)
Pieni kivunsiirto tai hämäys on ihan jees,mutta juridisesti voi olla aika hankala selittää miksi löit ensin ja sitten vasta lukotit?Erityisesti jos kaveri rinnuksissa kii?

Tuli vaan mieleen jos noin juridiselta kantilta ajatellaan,mitä ei tietty liikaa pidä tehdä kuitenkaan ip-jutuissa,mutta vähän kuitenkin...ehkä... ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#84

Viesti JanneM »

Mun mielestä se ois juridisesti paljon arveluttavampaa jos ensin lukottaa ja sitten vasta lyö. ;)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

#85

Viesti F. M. Luder »

Meillä taasen opetetaan potkaisemaan vaikka sääreen vastustajan "rentouttamiseksi"/huomion siirtämiseksi, jotta päästään tekemään se tekniikka. Vaikuttaa hiukan vähemmän brutaalilta ja rangaistavalta kuin jos lyö nenään, eikä juuri aiheuta vahinkoa.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#86

Viesti L.K. »

JanneM kirjoitti: Mun mielestä se ois juridisesti paljon arveluttavampaa jos ensin lukottaa ja sitten vasta lyö.
On toki.Siksi mielestäni jos näkee,että lukotukset tms. riittää,ei pitäisi edes joutua lyömään.Toki sitten jos homma menee ns .reisille niin ainahan sen voi perustella,etä yritin ensin pehmeästi,sitten oli pakko ottaa vähän kovemmat keinot käytöön kun hyökkäys vain jatkui entistä kovempana. ;)
Kuitenkin taas jos lyö ensin käkättimeen ja sitten lukottaa,voi olla sille maallikolle aika hankala perustella miksi teki näin.Ei välttämättä ainakaan kannata mainita,että teki sen takia,kun treeneissä opetettu että näin lukotus pelaa paremmin..
F.M. Luder kirjoitti: Meillä taasen opetetaan potkaisemaan vaikka sääreen vastustajan "rentouttamiseksi"/huomion siirtämiseksi, jotta päästään tekemään se tekniikka. Vaikuttaa hiukan vähemmän brutaalilta ja rangaistavalta kuin jos lyö nenään, eikä juuri aiheuta vahinkoa.
Jep,juuri näin.Toki se hämäys tai pieni pehmennys voi suuntautua minne vain,mutta lyönti kasvoihin on aina lyönti kasvoihin.Toki vammat vaikuttavat rikosnimikkeeseen yms. mutta taas se syyttäjä ei välttämättä ole aina niin ajantasalla näissä ja tiedä,että tarkoitus oli vain tehdä tilaa pehmeämälle tekniikalle.

En nyt toki tarkoita sitä,että aina pitää vain tuijottaa juridiseen puoleen ja aina mennä pehmeimmän kautta.Itse asiassa itse ainakin vedän aika kovaa linjaa,silloin kun puhe ip:stä,ei voimankäytöstä.Ja voimankäytössäkin mieluummin astetta kovemmin kuin varoen.

Hiukan off-topic:Itse asiassa lukkojen käyttö muuten kuin voimankäytössä tai sitten sen naapurin Pertsan taltuttamiseen omissa grillijuhlissa on jokseenkin arveluttavaa.Onhan ne kiva osata,mutta kuinka moni oikeasti haluaa pitää sitä röllikkää 15-20min lukossa odotellen poliisia?
Kyllä omasta mielestä ensisijainen toimintamalli itsepuolustuksessa on mahdollisimmat nopeat ja tehokkaat vastatekniikat hyökkäyksen lopettamiseksi ja irti tilanteesta jos mahdollista.Jos sitten käydään lukottlemaan tai pitämään hallinnassa,niin esim tuo mainittu "s-lukko" ei ole kyllä niitä järkevimpiä.Yleisesti ottaen ainoa tapa missä pyrkisin itse kaveiria pitämään aloillaan pidempään kuin 30-60sek olisi kaveri maassa mahallaan ja kunnon olkavarsilukko tms. päällä,painoa reilusti kaverin päällä.Tai sitten taju pois. ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

#87

Viesti F. M. Luder »

K.Maga kirjoitti: Hiukan off-topic:Itse asiassa lukkojen käyttö muuten kuin voimankäytössä tai sitten sen naapurin Pertsan taltuttamiseen omissa grillijuhlissa on jokseenkin arveluttavaa.Onhan ne kiva osata,mutta kuinka moni oikeasti haluaa pitää sitä röllikkää 15-20min lukossa odotellen poliisia?
Kyllä omasta mielestä ensisijainen toimintamalli itsepuolustuksessa on mahdollisimmat nopeat ja tehokkaat vastatekniikat hyökkäyksen lopettamiseksi ja irti tilanteesta jos mahdollista. Jos sitten käydään lukottlemaan tai pitämään hallinnassa,niin esim tuo mainittu "s-lukko" ei ole kyllä niitä järkevimpiä.Yleisesti ottaen ainoa tapa missä pyrkisin itse kaveiria pitämään aloillaan pidempään kuin 30-60sek olisi kaveri maassa mahallaan ja kunnon olkavarsilukko tms. päällä,painoa reilusti kaverin päällä.Tai sitten taju pois. ;)
Olen ihan samaa mieltä. Vaikka hapkido onkin "itsepuolustuslaji", niin se sisältää kyllä paljon sellaista mikä ei "juridisesti" sovi itsepuolustukseen. Parasta onkin oikeassa päällekarkaustilanteessa maallikon suorittaa irtautuminen/lukko/tekniikka ja lähteä pakoon. Ainakin näin naisnäkökulmasta. Vähän tilanteesta riippuen.

Itse en ole koskaan joutunut hyökkäyksen kohteeksi, joten en tiedä miten toimisin. Luultavasti lähtisin karkuun enkä jäisi odottelemaan poliisia vaikka saisinkin hyökkääjän taltutettua. Tosin on mahdollista, että hyökkäys vapauttaisi sisäisen vihani naisten pahoinpitelijöitä kohtaan ja jäisinkin karjumaan maassa mahallaan olevalle lukotetulle rosmolle :x ja odoteltaisiin yhdessä poliisia.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#88

Viesti JanneM »

Turina lukkojen toimivuudesta yleensä on siirretty tänne.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

#89

Viesti kollegiassessori »

Koin jonkinsortin valaistuksen.

Vaikka lukot olisivat kuinka huonoja tahansa, niin eihän kukaan pakota minua käyttämään niitä. Hapkido sisältää myös lyöntejä ja potkuja, jotka sopivat ihan hyvin itsepuolustukseen.

Mun treeni on pelastettu, nyt voin harjoitella rauhassa ilman tälläisten epäilyjen vaivaamista. :)
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#90

Viesti AriJ »

kollegiassessori kirjoitti: Koin jonkinsortin valaistuksen.

Vaikka lukot olisivat kuinka huonoja tahansa, niin eihän kukaan pakota minua käyttämään niitä. Hapkido sisältää myös lyöntejä ja potkuja, jotka sopivat ihan hyvin itsepuolustukseen.

Mun treeni on pelastettu, nyt voin harjoitella rauhassa ilman tälläisten epäilyjen vaivaamista. :)
Itse arvelisin, että voisi pitää jonkinsortin itsestäänselvyytenä että "kaikelle (tekniikalle) on aikansa ja paikkansa... mutta kaikkea ei voi tehdä jokapaikassa"...
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa