Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa

#1

Viesti kollegiassessori »

Lueskelin tuota "lukkojen toimivuus itsepuolustuksessa" ketjua Saunassa, ja se sai vähän mietityttämään.

Hapkidon tekniikkarepertuaarissa on iso kasa lukkoja. Jos ne näiden mielipiteiden mukaan ovat hyödyttömiä, niin miksi Ji Han Jae(ja muiden hapkidojen kehittäjät.) laittoi niitä Hapkidoon niin paljon? Johtuiko tämä heidän kokemattomuudestaan oikeista itse-puolustustilanteista vai mitä? Itseäni tämä kyrsii todella paljon, sillä aloitin hapkidon juuri itsepuolustuksen takia, koska olen vielä liian nuori krav magaan tai muihin ip-lajeihin.

Täällä Potkussa myös pyörii varmaan paljon hapkido-opettajia, jotken kysyn myös sitä, että mitä pitäisi tehdä jos on onnistunut saamaan jonkin kadulla kimppuunkäyneen maahan lukkoon? Eihän sitä siinä voi ikuisuutta pitää...
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Magician
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 734
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vorssa
Yhteystiedot:

#2

Viesti Magician »

Sepä riippuu siitä miten hyvin osaat soveltaa niitä lukkoja... luultavasti kaikille on aikansa ja paikkansa.
Kuvake
Magician
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 734
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vorssa
Yhteystiedot:

Re: Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa.

#3

Viesti Magician »

kollegiassessori kirjoitti: jotken kysyn myös sitä, että mitä pitäisi tehdä jos on onnistunut saamaan jonkin kadulla kimppuunkäyneen maahan lukkoon? Eihän sitä siinä voi ikuisuutta pitää...
Irrota kun poliisit on tullu ;)
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa.

#4

Viesti Verr »

kollegiassessori kirjoitti: Täällä Potkussa myös pyörii varmaan paljon hapkido-opettajia, jotken kysyn myös sitä, että mitä pitäisi tehdä jos on onnistunut saamaan jonkin kadulla kimppuunkäyneen maahan lukkoon? Eihän sitä siinä voi ikuisuutta pitää...
Juuri samaa kuin mitä teet jos saat kuristuksen tai saat kaverin vaikka tyrmättyä. Riippuu aivan täysin tilanteesta. Yksi jujutsuvetäjistämme laittoi lukotuksen jälkeen jalan pään päälle ja poistui paikalta.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#5

Viesti MaKo »

Älä kollegiassessori huolestu! Tää on terminologiakysymys. Tai niin minä ainakin sen näen ja saattaa olla, että tämän jälkeen tähän ketjuun tulee monta eriävää mielipidettä.

Kun ammattilaiset puhuvat suoranaisesta itsepuolustuksesta, tarkoitetaan sellaisia hätävarjelutilanteita, jossa oma henki tai terveys on välittömässä vaarassa ja josta pitää päästä pois heti. Näissä tilanteissa yksinkertaiset tekniikat ovat varmaan parhaita ja ne pitää pystyä tekemään täysin ajattelematta ja riittävän rajusti.

Lukot ja muut kuuluvat nykyterminologiassa voimankäytön puolelle eli sellaisiin tilanteisiin, jossa sinulla itselläsi on tavalla tai toisella etulyöntiasema (olet kookkaampi, 1 vs 1, yms) tai tilanne ei muuten ole sovelias rajuille otteille.

Siviilin päässä näitä asioita on vaikea erottaa ja lisäksi siviili-itsepuolustuksessa kannattaa muistaa tarkoituksenmukaisuus - kohdatut tilanteet ovat kuitenkin harvoin niin vaarallisia, että on tarkoituksenmukaista potkaista kivekset aivojen paikalle(*). Esimerkkinä käytettiin jossain sitä, että sukujuhlissa setä-Arttu saa liikaa alkoholia ja hänet pitäisi tavalla tai toisella taltuttaa. Setä-Arttu tuskin potkii sinusta p*skoja pihalle, vaikka sattuisit kaatumaan maahan (tai mistä sitä tietää, se pitää vaan pystyä arvioimaan).

Minusta tavalliselle siviilitreenarille itsepuolustuksen kannalta on parasta monipuolisuus eli lukot, painit. iskut, potkut ja kaikki muu on matkassa. EDIT: Ja nyt tähän tulee sitten monta vastinetta, että; "Ei, siviilille itsepuolustuksen kannalta parasta on harjoitella yksinkertaisia toimivia tekniikoita", mutta siis tarkoitan tässä nyt siis siviilin kohtaamia väkivaltatilanteita ihan yleensä (ne ovat aika usein enemmän tuolla voimankäytön puolella). Poliisit, sotilaat, vartijat ja JV:t ovat ryhmä ihan erikseen.

EDIT2: (*) Coined to Mjölnir.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa.

#6

Viesti Mjölnir »

Magician kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti: jotken kysyn myös sitä, että mitä pitäisi tehdä jos on onnistunut saamaan jonkin kadulla kimppuunkäyneen maahan lukkoon? Eihän sitä siinä voi ikuisuutta pitää...
Irrota kun poliisit on tullu ;)
Entä kun ne sen riehujan kaverit tulee potkimaan sinua päähän, kun pidät yhtä lukossa...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa.

#7

Viesti MaKo »

Mjölnir kirjoitti: Entä kun ne sen riehujan kaverit tulee potkimaan sinua päähän, kun pidät yhtä lukossa...
Mun kaverit tulee repimään niitä lukotetun kavereita irti tilanteesta?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa.

#8

Viesti Mjölnir »

MaKo kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Entä kun ne sen riehujan kaverit tulee potkimaan sinua päähän, kun pidät yhtä lukossa...
Mun kaverit tulee repimään niitä lukotetun kavereita irti tilanteesta?
Mutta lukottajaa kopsahtaa aina... Nimimerkki kokemusta on. Muutamia kertoja kun olen ollut järjestyksenvalvojana tilanteessa, jossa on ollut useita kohdehenkilöitä ja useita järjestyksenvalvojia, niin kertaakaan ne säälittävät tyypit, joiden kanssa olen ollut töissä eivät ole pystyneet pitämään selkääni puhtaana. Esim 2 järkkäriä vastaan 5 riehujaa. Olisi pitänyt jo silloin tajuta, että monimaalitilanteessa tajuttomuus on ainut toimiva hallintaote...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa.

#9

Viesti Verr »

Mjölnir kirjoitti:
Magician kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti: jotken kysyn myös sitä, että mitä pitäisi tehdä jos on onnistunut saamaan jonkin kadulla kimppuunkäyneen maahan lukkoon? Eihän sitä siinä voi ikuisuutta pitää...
Irrota kun poliisit on tullu ;)
Entä kun ne sen riehujan kaverit tulee potkimaan sinua päähän, kun pidät yhtä lukossa...
Oliko tää vitsi? :?
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa.

#10

Viesti Mjölnir »

Verr kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Magician kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti: jotken kysyn myös sitä, että mitä pitäisi tehdä jos on onnistunut saamaan jonkin kadulla kimppuunkäyneen maahan lukkoon? Eihän sitä siinä voi ikuisuutta pitää...
Irrota kun poliisit on tullu ;)
Entä kun ne sen riehujan kaverit tulee potkimaan sinua päähän, kun pidät yhtä lukossa...
Oliko tää vitsi? :?
Ei. Mitä teet sitten, kun olet joutunut tilanteeseen, otat tyypin hallintaa (jos pystyt) ja sen yksi - useita kavereita tulee kimppuusi. BTW: live-tilanteissa riidanhaastajalla on 60% tapauksissa kaveri tai useita mukana...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#11

Viesti MaKo »

Mjölnir, olet tietenkin oikeassa eli ei siinä lukossa välttämättä kannata pitkään viipyä - mutta se on aina kiinni tilanteesta. Riidanhaastajilla on useimmiten kavereita, kyllä, ja niin on monesti silläkin, jota riitaan haastetaan. Monestikaan kummankaan osapuolen kaverit eivät juuri ota kantaa itse riitaan - näin siviileillä. Lisäksi, jos olet yksin, niin siviilin kannattaa tietysti livetä tilanteesta mahdollisimman kivuttomasti ja se onnistuu siviililtä usein helposti siksi, ettei riitoihin tarvitse puuttua - toisin kuin esimerkiksi järjestyksenvalvojien. Ammatikseen rähinöitä selvittävä katsoo asiaa vähän eri kantilta kuin tavallinen siviiliharrastaja, eikö?

Mutta kaikki on tietysti kiinni tilanteesta. Setä-Arttua voi todennäköisesti pitää lukossa niin kauan, että vihdoin ja viimein alkaa järki taas palata päähän. Jos taas kimppuusi kävi porukka, jolla on tavoitteenaan ainoastaan pistää sinut niin pahaan kuntoon kuin mitenkään saavat, niin lukottaminen ei liene ensimmäisenä keinona listalla.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#12

Viesti Mjölnir »

MaKo kirjoitti: Mjölnir, olet tietenkin oikeassa eli ei siinä lukossa välttämättä kannata pitkään viipyä - mutta se on aina kiinni tilanteesta. Riidanhaastajilla on useimmiten kavereita, kyllä, ja niin on monesti silläkin, jota riitaan haastetaan. Monestikaan kummankaan osapuolen kaverit eivät juuri ota kantaa itse riitaan - näin siviileillä. Lisäksi, jos olet yksin, niin siviilin kannattaa tietysti livetä tilanteesta mahdollisimman kivuttomasti ja se onnistuu siviililtä usein helposti siksi, ettei riitoihin tarvitse puuttua - toisin kuin esimerkiksi järjestyksenvalvojien. Ammatikseen rähinöitä selvittävä katsoo asiaa vähän eri kantilta kuin tavallinen siviiliharrastaja, eikö?

Mutta kaikki on tietysti kiinni tilanteesta. Setä-Arttua voi todennäköisesti pitää lukossa niin kauan, että vihdoin ja viimein alkaa järki taas palata päähän. Jos taas kimppuusi kävi porukka, jolla on tavoitteenaan ainoastaan pistää sinut niin pahaan kuntoon kuin mitenkään saavat, niin lukottaminen ei liene ensimmäisenä keinona listalla.
Kyllä, saunailtariehuntaan paini sopii hyvin. Mutta olen muuttunut vähän kyyniseksi tuon lukottamisen kanssa, sillä viimeiset kaksi tilannetta, johon olen siviilinä joutunut ovat olleet monimaalitilanteita...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Re: Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa.

#13

Viesti Jussi*M »

Mjölnir kirjoitti: Entä kun ne sen riehujan kaverit tulee potkimaan sinua päähän, kun pidät yhtä lukossa...
Siinä vaiheessa kun tajutaan että lukotetulla onkin apuvoimia, katkaistaan se käsi naps poikki ja aletaan tappelemaan näiden muiden kanssa. Katkinaisella kädellä se tuskin tulee enää onneaan koittamaan...
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#14

Viesti MaKo »

Mjölnir kirjoitti: Kyllä, saunailtariehuntaan paini sopii hyvin. Mutta olen muuttunut vähän kyyniseksi tuon lukottamisen kanssa, sillä viimeiset kaksi tilannetta, johon olen siviilinä joutunut ovat olleet monimaalitilanteita...
Niissä tilanteissa kait lukko (jos sen saa) pitäisi sitten suosiolla vetää yli, mutta taitaa olla jo maltillisempaa takoa äly kankaalle murtuneiden nenien ja irronneiden hampaiden uhallakin kuin aiheuttaa elinikäinen nivelvamma...

BTW, itse en ole koskaan joutunut tuollaisiin monimaalitilanteisiin. Mietin tässä, että mistäköhän se johtuu ja varmaan yksi syy on se, etten tod. näk. uskaltaisi sellaisiin tilanteisiin puuttua (jos porukka on riittävän isokokoista).
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa.

#15

Viesti Mjölnir »

Jussi*M kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:Entä kun ne sen riehujan kaverit tulee potkimaan sinua päähän, kun pidät yhtä lukossa...
Siinä vaiheessa kun tajutaan että lukotetulla onkin apuvoimia, katkaistaan se käsi naps poikki ja aletaan tappelemaan näiden muiden kanssa. Katkinaisella kädellä se tuskin tulee enää onneaan koittamaan...
Niin, ja olet aiheuttanut pysyvän ruumiinvamman henkilölle, joka vain yritti päästä pakoon pahoinpitelyäsi...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa