Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hapkidon toimivuus itsepuolustuksessa

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

#46

Viesti kollegiassessori »

Hmm.. Luin tuossa tuota hokuto-ketjua dojon puolella, ja siinä mainittiin moneen kertaan se, että lukotetavan/heitettävän pitäisi laittaa vastaan, kun tekniikkaa tehdään. Meillä sitä ei vielä tehdä(olenha vasta keltavöinen.) mutta entäs muut hapkido-ihmiset? Missä vaiheessa tämä vastaanlaittaminen tulee mukaan vai tuleeko lainkaan?
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#47

Viesti porky »

kollegiassessori kirjoitti: Hmm.. Luin tuossa tuota hokuto-ketjua dojon puolella, ja siinä mainittiin moneen kertaan se, että lukotetavan/heitettävän pitäisi laittaa vastaan, kun tekniikkaa tehdään. Meillä sitä ei vielä tehdä(olenha vasta keltavöinen.) mutta entäs muut hapkido-ihmiset? Missä vaiheessa tämä vastaanlaittaminen tulee mukaan vai tuleeko lainkaan?
Hyvin vähäisellä kokemuksella väittäisin, että alkuun on ihan hyvä ettei heitettävä vastustele. Ei heittämään opi kuin heittämällä 8) . Muutenkin heiton vastustaminen tuntuu vähän pelottavalle. Ennemminkin käsittäisin vastaanlaittamisen niiden heittopaikkojen elimnointiin, pitää vaan erottaa se "point of no return" milloin on fiksumpaa alkaa katsella sopivaa laskeutumispaikkaa ja miettiä miten siitä eteenpäin.
Saija Tarvainen
IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

#48

Viesti IIsakki »

Samaa mieltä porkyn kanssa...Alkuun opetellaan perustekniikkaa ja kun se alkaa olemaan "hallinnassa", nostetaan vaikeustasoa: vastustelulla, tekemällä heittoliikkeestä...
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#49

Viesti AriJ »

porky kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti:Hmm.. Luin tuossa tuota hokuto-ketjua dojon puolella, ja siinä mainittiin moneen kertaan se, että lukotetavan/heitettävän pitäisi laittaa vastaan, kun tekniikkaa tehdään.
Hyvin vähäisellä kokemuksella väittäisin, että alkuun on ihan hyvä ettei heitettävä vastustele. Ei heittämään opi kuin heittämällä 8) .
Viitattaisiinko tässä nyt ennemminkin että alussa opetellaan se heiton tekniikka, oikeat liikeradat, paras kehon dynamiikka (ettei tulisi mitään turhaa [väärillä] lihaksilla vääntämirunnomista)?

Sitten kun on tuo opittu (se eräskin Shu-vaihe japanilaisittain), niin voidaan siirtyä tutkimaan hieman eri kantilta vaikkapa vastustelun kera (se eräskin Ha-vaihe japanilaisittain).

:oops: nyt taas moni jättää tänkin viestin lukematta kun puhuin Shuharista :lol:
______________________
Piitteri
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 78
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vantaa

#50

Viesti Piitteri »

Itse ainakin opetan tekniikat juuri niin että ensin perusasiat kuntoon ja sen jälkeen aletaan vasta harjoittelemaan niin että vastustaja laittaa vastaan.

Kyse on aika paljon myös turvallisuudesta. Mikäli vedetään kovaa ja tekniikka ja yleinen vastustajan lukeminen ei ole hallussa tulee vedettyä voimalla ja loppuuasti niin että käsi yms. hajoaa.

Yamazun kommentti pätee aika hyvin ainakin allekirjoittaneen opetustyyliin.
Petri Raunio
3. dan Sin Moo Hapkido
Kuvake
kumikameli
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 299
Lauteille: Lokakuu 2006

#51

Viesti kumikameli »

Piitteri kirjoitti: Itse ainakin opetan tekniikat juuri niin että ensin perusasiat kuntoon ja sen jälkeen aletaan vasta harjoittelemaan niin että vastustaja laittaa vastaan.
Toi on järkevin tapa oppia näin aloittelijankin kannalta. Kun aluksi ei meinaa edes askeleet osua kohdalleen niin iha hyödyllistä saada treenata se liike 'itsekseen'.

Mikään ei raivostuta niinkuin oman elämänsä osaajat jotka ihan perustreenissä joko keksii "hei jos mä pidän kädet seläntakana ni et saa rannelukkoa" tai vaihtoehtosesti keskittyy jälkitilanteeseen "no nytkun oot heittäny/lukottanu/jne mut ja päästäny irti niin mä voi sähäkästi ryysää sun päälle koittaen alasvientiä eiks oo hyvä liike?".
"Kokemukseni mukaan myös alemman aseman ihmiset ovat keskimäärin kovaäänisempiä suuttuessaan ja taipuvaisempia väkivaltaiseen käyttäytymiseen."
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#52

Viesti Verr »

kumikameli kirjoitti: Mikään ei raivostuta niinkuin oman elämänsä osaajat jotka ihan perustreenissä joko keksii "hei jos mä pidän kädet seläntakana ni et saa rannelukkoa" tai vaihtoehtosesti keskittyy jälkitilanteeseen "no nytkun oot heittäny/lukottanu/jne mut ja päästäny irti niin mä voi sähäkästi ryysää sun päälle koittaen alasvientiä eiks oo hyvä liike?".
Yllättävästi loppuu nuo perustekniikkatreenin oivaltelut kun napauttaa kevyesti kuuppaan :p
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#53

Viesti AriJ »

kumikameli kirjoitti: Mikään ei raivostuta niinkuin oman elämänsä osaajat jotka ihan perustreenissä joko keksii "hei jos mä pidän kädet seläntakana ni et saa rannelukkoa" tai vaihtoehtosesti keskittyy jälkitilanteeseen "no nytkun oot heittäny/lukottanu/jne mut ja päästäny irti niin mä voi sähäkästi ryysää sun päälle koittaen alasvientiä eiks oo hyvä liike?".
Tuon jälkipelinhän poistaa sillä, että "hyökkääjä aloittaa, ja hyökkääjä lopettaa" eli puolustautuja jatkaa tilanteen hallussapitoa niiiiiiiiiin kauan kunnes hyökkääjä ilmoittaa (sovitulla tavalla, esim. se taputus) että nyt en enää ole "pahis".... Japanilaisittain Zanshiniin (l. valppauteen) liittyvä juttu.

PS. tosin eihän sitä valppaana olemista koskaan salilla ollessa(kaan) kannata pois päältä pudottaa :) Vähintään saattaa vahingossa sattua jotain....
______________________
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#54

Viesti porky »

Yamazu kirjoitti: Tuon jälkipelinhän poistaa sillä, että "hyökkääjä aloittaa, ja hyökkääjä lopettaa" eli puolustautuja jatkaa tilanteen hallussapitoa niiiiiiiiiin kauan kunnes hyökkääjä ilmoittaa (sovitulla tavalla, esim. se taputus) että nyt en enää ole "pahis".... Japanilaisittain Zanshiniin (l. valppauteen) liittyvä juttu.

PS. tosin eihän sitä valppaana olemista koskaan salilla ollessa(kaan) kannata pois päältä pudottaa :) Vähintään saattaa vahingossa sattua jotain....
Juu... Olen monesti omassa pienessä mielessäni miettinyt tota perinteistä harjoittelutapaa, pahis hyökkää ja puolustaja puolustaa ja pahikselle käy huonosti ja tilanne loppuu. On varmasti erinomaista asennekasvatusta junnuille, mutta isot tytöt ja pojat on jo niin fiksuja että sitä harvemmin tarvitaan. Tulee vain äkkiä paha tapa jäädä seisomaan tumput suorina tekniikan jälkeen.

On myös aika huvittavaa, että usein kuulee tekniikkaa harjoiteltaessa viisaan lauseen: "jos sä teet noin, niin mä voin sitte tehä näin ja sit toi ei toimi" ja tämän mielenkiintoisen spekuloinnin perään sparrataan kovana IHAN TOSISSAAN, kuitenkin ilman suojia ja niin ettei päähän saa osua :? . Mitäs iloa tuosta on? Mä jätän sparrin ilman suojia/osumia päähän ennemmin väliin, kun muutenkin on paha tapa tiputtaa suojausta liian alas kun parit on yleensä lyhyempiä.
Saija Tarvainen
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#55

Viesti AriJ »

porky kirjoitti: Juu... Olen monesti omassa pienessä mielessäni miettinyt tota perinteistä harjoittelutapaa, pahis hyökkää ja puolustaja puolustaa ja pahikselle käy huonosti ja tilanne loppuu. On varmasti erinomaista asennekasvatusta junnuille, mutta isot tytöt ja pojat on jo niin fiksuja että sitä harvemmin tarvitaan. Tulee vain äkkiä paha tapa jäädä seisomaan tumput suorina tekniikan jälkeen.
Sorry, nyt en ymmärrä oikein mitä ajat takaa? Isot poijjaat/tytöt ymmärtävät [jotain], mutta silti jäädään tumput suorina toljottamaan...

Itse annoin ylläolevan esimerkkinä siihen "vastustaja ei lopetakaan vaan syöksyy heti kun pääsee uudestaan syliin" -ongelmaan. Eihän tuo perinteinen tapa sitä tietenkään estä, jos toinen päättää ensin taputtaa tilanteen seis, ja sitten kuitenkin käy kimppuun kun olettaa toisen asenteen herpaantuneen.... Mutta, kuten sanoin, valppaus tulisi säilyttää kokoajan, salille astumisesta alkaen, himppa.. korkeammalla tasolla. Kyse ei ole paranoiasta, vaan siitä valppaudesta treenissä tapahtuvien asioiden suhteen. Niin vaaratilanteiden välttämiseksi, kuin kaiken mahdollisen tarjolla olevan oppimiseksikin.
porky kirjoitti: On myös aika huvittavaa, että usein kuulee tekniikkaa harjoiteltaessa viisaan lauseen: "jos sä teet noin, niin mä voin sitte tehä näin ja sit toi ei toimi" ja tämän mielenkiintoisen spekuloinnin perään sparrataan kovana IHAN TOSISSAAN, kuitenkin ilman suojia ja niin ettei päähän saa osua :? . Mitäs iloa tuosta on? Mä jätän sparrin ilman suojia/osumia päähän ennemmin väliin, kun muutenkin on paha tapa tiputtaa suojausta liian alas kun parit on yleensä lyhyempiä.
Tuo "ei toimi" on taas sitä Ha-vaihetta aiemmin mainitsemastani japskiajatuksesta Shuhari; tutkitaan mikä voi mennä pieleen ja miten, parannetaan sitä omaa tekniikkaa. Sparrataan toista, jos niin halutaan sanoa. Tapoja on erilaisia, varmasti.
______________________
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#56

Viesti porky »

Yamazu kirjoitti:
porky kirjoitti:Juu... Olen monesti omassa pienessä mielessäni miettinyt tota perinteistä harjoittelutapaa, pahis hyökkää ja puolustaja puolustaa ja pahikselle käy huonosti ja tilanne loppuu. On varmasti erinomaista asennekasvatusta junnuille, mutta isot tytöt ja pojat on jo niin fiksuja että sitä harvemmin tarvitaan. Tulee vain äkkiä paha tapa jäädä seisomaan tumput suorina tekniikan jälkeen.
Sorry, nyt en ymmärrä oikein mitä ajat takaa? Isot poijjaat/tytöt ymmärtävät [jotain], mutta silti jäädään tumput suorina toljottamaan....
Tarkoitin, että isot pojat ja tytöt eivät niinkään tarvitse sitä perinteistä asennekasvatusta, missä hyökkääjälle käy itseoikeutetusti heti huonosti. Näin käsittääkseni kuitenkin harjoitellaan aika paljon.
Yamazu kirjoitti:
porky kirjoitti:On myös aika huvittavaa, että usein kuulee tekniikkaa harjoiteltaessa viisaan lauseen: "jos sä teet noin, niin mä voin sitte tehä näin ja sit toi ei toimi" ja tämän mielenkiintoisen spekuloinnin perään sparrataan kovana IHAN TOSISSAAN, kuitenkin ilman suojia ja niin ettei päähän saa osua :? . Mitäs iloa tuosta on? Mä jätän sparrin ilman suojia/osumia päähän ennemmin väliin, kun muutenkin on paha tapa tiputtaa suojausta liian alas kun parit on yleensä lyhyempiä.
Tuo "ei toimi" on taas sitä Ha-vaihetta aiemmin mainitsemastani japskiajatuksesta Shuhari; tutkitaan mikä voi mennä pieleen ja miten, parannetaan sitä omaa tekniikkaa. Sparrataan toista, jos niin halutaan sanoa. Tapoja on erilaisia, varmasti.
Hedelmällistä toki sitä tekniikkaharjoittelua ajatellen, ip-harjoittelussa tuon spekuloinnin myötä hyökkääjä vain usein muuttuu kokeneeksi ninjaksi, joka oli varautunut puolustukseen. Ja kokeneet ninjat eivät kai hyökkäile viattomien kimppuun kadulla (hope so) :? .
Saija Tarvainen
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

#57

Viesti Kurowashi »

porky kirjoitti: Juu... Olen monesti omassa pienessä mielessäni miettinyt tota perinteistä harjoittelutapaa, pahis hyökkää ja puolustaja puolustaa ja pahikselle käy huonosti ja tilanne loppuu. On varmasti erinomaista asennekasvatusta junnuille, mutta isot tytöt ja pojat on jo niin fiksuja että sitä harvemmin tarvitaan. Tulee vain äkkiä paha tapa jäädä seisomaan tumput suorina tekniikan jälkeen.
Nyt alkoi minuakin kiinnostamaan millaista perinteistä harjoittelutapaa ja missä se on perinteenä ?
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#58

Viesti AriJ »

porky kirjoitti: Tarkoitin, että isot pojat ja tytöt eivät niinkään tarvitse sitä perinteistä asennekasvatusta, missä hyökkääjälle käy itseoikeutetusti heti huonosti. Näin käsittääkseni kuitenkin harjoitellaan aika paljon.
Sorisorisori, vieläkään en hiffaa mitä tällä tarkoitat :oops: Jonkun esimerkin kautta jos vaikka aukeaisi....
porky kirjoitti: Hedelmällistä toki sitä tekniikkaharjoittelua ajatellen, ip-harjoittelussa tuon spekuloinnin myötä hyökkääjä vain usein muuttuu kokeneeksi ninjaksi, joka oli varautunut puolustukseen. Ja kokeneet ninjat eivät kai hyökkäile viattomien kimppuun kadulla (hope so) :? .
Hmm....

"Entä jos mä ehdin torjua ton?"
"Kokeillaan!"
*iskee*
*torjuu*
*potkaisee*
"Aivan... Entä jos sen potkunkin torjuu....."
"Kokeillaan!"
*iskee*
*torjuu*
*potkaisee*
*torjuu ja saa osuman kädestä*
"Aijjoo, toi... No entäs...."

jne. jne. jne.

Ehkä mä tässäkin ajattelen väärin, olenhan ihan väärän maan lajien parissa huutelemassa :D
______________________
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#59

Viesti porky »

Kurowashi kirjoitti:
porky kirjoitti: Juu... Olen monesti omassa pienessä mielessäni miettinyt tota perinteistä harjoittelutapaa, pahis hyökkää ja puolustaja puolustaa ja pahikselle käy huonosti ja tilanne loppuu. On varmasti erinomaista asennekasvatusta junnuille, mutta isot tytöt ja pojat on jo niin fiksuja että sitä harvemmin tarvitaan. Tulee vain äkkiä paha tapa jäädä seisomaan tumput suorina tekniikan jälkeen.
Nyt alkoi minuakin kiinnostamaan millaista perinteistä harjoittelutapaa ja missä se on perinteenä ?
Väärä sanavalinta: parempi olisi ollut ehkä tavallinen tapa harjoitella.
Saija Tarvainen
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

#60

Viesti Kurowashi »

porky kirjoitti: Väärä sanavalinta: parempi olisi ollut ehkä tavallinen tapa harjoitella.
Ehkä tilanteiden näytteleminen ?

Eli harjoitellessa paritekniikoita molemmat pareista toimivat niin että varmistavat harjoiteltavan tekniikan "onnistumisen", eli esim. heittoa harjoitteleva yrittää heittää ja heitettävä hyppää itse tai saattaa olla menossa ennen kuin toinen tekee mitään (jää levy jotenkin päälle kun toistetaan kuin liukuhihnalta) ? Eli autetaan toista tekemään mutta tämä ei opikaan vaan saa väärän kuvan taidoistaan ?

Tuon tumput suorina seisomisen ymmärtäisin tekstistäsi niin että harjoitteita ei lopeteta selvästi vaan molemmat jäävät tavallaan kuulostelemaan tyyliin "oliks sulla vielä jotain, oliko tää nyt tässä ?" tai tyyliin sun vuoro, mun vuoro.

Näinkö ?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa