Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tae Kwon Do

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
masamus
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Seinäjoki

#61

Viesti masamus »

Terves kaikille! Olen itse tällä hetkellä Wushun harrastaja, mutta koska kaikki lajit kiinnostavat ja olen katsellut mm. youtubesta Tae Kwon Do -pätkiä, niin kertokaas miksi näyttää, että matseissa "Takiksen" harrastajat eivät näytä yhtään suojaavan yläkroppaa? Komeita "pudotuksia" kyllä löytyikin, mutta olisiko niistä osa jäänyt osumatta jos olisi ollu kädet suojaamassa?
Using no way as way, having no limitation as limitation
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 20211
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#62

Viesti JanneM »

masamus kirjoitti: Terves kaikille! Olen itse tällä hetkellä Wushun harrastaja, mutta koska kaikki lajit kiinnostavat ja olen katsellut mm. youtubesta Tae Kwon Do -pätkiä, niin kertokaas miksi näyttää, että matseissa "Takiksen" harrastajat eivät näytä yhtään suojaavan yläkroppaa? Komeita "pudotuksia" kyllä löytyikin, mutta olisiko niistä osa jäänyt osumatta jos olisi ollu kädet suojaamassa?
Taekwondossa (Olympia tyyli) taktiikan kannalta on parempi pitää kädet rentoina keskivartalon korkeudella silä se rentouttaa ylävartaloa ja näin ollen on huomattavasti rennompaa ja sitä kautta nopeampaa potkia (nopeasti potkiminen kun on taekwondossa valttia). Pään suojaaminen on siksikin toissijaista koska päähän ei saa lyödä joten kokoajan ei pyritäosumaan pikku napuilla kasvoihin. Potkut huomaa helpommin. YOutubeen on valikoitunut paljon komeita tyrmäyksiä taekwondosta, mutta tyrmäyksiä tulee vääjäämättä kaikissa täyskontakti kamppailu-urheilulajeissa. Useimmissa jopa enemmän kuin taekwondossa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#63

Viesti Jussi Häkkinen »

Lisäksi ne roikkuvat räpylät suojaavatkin kohtalaisen aktiivisesti - eniten monoa tulee kuitenkin kiertoteitse keskikroppaan ja jos/kun kädet ovat jo siellä, ne saa myös väliin näppärästi. Tätä näkyy myös käytettävän kokolailla paljon matseissa (ja myös harjoiteltavan - "aremakki" lähtee usein ihan roikkuvasta raajasta ilman sen kummempia preppauksia).

Erittäin toimiva ja tehokas ottelutyyli noilla säännöillä. Jos kädet olisivat ylhäällä, pistehäviö tulisi aika helposti.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
masamus
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Seinäjoki

#64

Viesti masamus »

Jeeps.. Kiitoksia hyvistä vastauksista! Selveni tyyli aikas lailla :)
Using no way as way, having no limitation as limitation
elekrep
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4
Lauteille: Lokakuu 2006

#65

Viesti elekrep »

ITF:ssähän roikottamista näkee vähemmän. Johtuen luonnollisesti siitä että lyönnit päähän(kin) ovat sallittuja.

Näin ihan huomautuksena, ei arvosteluna kukkiwondolle. Kukin taaplaa tyylillään.

Mielenkiintoista sinänsä tuo ihmisen oppimiskyky: kummasti ne räpylät nousevat kun alkaa sattumaan nenään. :badgrin:
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#66

Viesti flammee »

elekrep kirjoitti: ITF:ssähän roikottamista näkee vähemmän. Johtuen luonnollisesti siitä että lyönnit päähän(kin) ovat sallittuja.
No, kyllähän ITF:ssä roikotetaan käsiä pitkällä etäisyydellä lähes yhtä paljon, varmaan samasta syystä kuin WTF-ottelussakin. Ja sitä monet matsit ovat suureksi osaksi. Lähietäisyydellä taasen lyödään nopeasti ja monesti yhtä aikaa toisia päätä kohden, joten ei siinä niin hirveästi suojausta aina näy..

Ite kun harjoittelin itf:ää niin mun piti kyllä koko ajan pitää käsiä tiukasti ylhäällä ettei satu nenään, oli etäisyys mikä tahansa, jotkut vastustajat liikkuvat sieltä kaukaa lähelle nopeammin kuin mun käsi liikahtaa ylemmäs. :p Mutta ilmeisesti nopeammat kaverit pärjäävät kisoissa paremmin kädet alhaalla;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;

Noissakin tulee pari tyrmäystä vaikka tyrmätty pitääkin käsiä ylempänä kuin vastustajansa..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#67

Viesti Jussi Häkkinen »

elekrep kirjoitti: ITF:ssähän roikottamista näkee vähemmän. Johtuen luonnollisesti siitä että lyönnit päähän(kin) ovat sallittuja.

Näin ihan huomautuksena, ei arvosteluna kukkiwondolle. Kukin taaplaa tyylillään.
Pieni tarkennus: Sinällään Kukkiwon ei ole tuota ottelutapaa (ts. sääntöjä) määrittävä organisaatio. WTF määrittää kilpailusäännöt, Kukkiwon lajin muulta osin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#68

Viesti johannes »

elekrep kirjoitti: ITF:ssähän roikottamista näkee vähemmän. Johtuen luonnollisesti siitä että lyönnit päähän(kin) ovat sallittuja.

Näin ihan huomautuksena, ei arvosteluna kukkiwondolle. Kukin taaplaa tyylillään.

Mielenkiintoista sinänsä tuo ihmisen oppimiskyky: kummasti ne räpylät nousevat kun alkaa sattumaan nenään. :badgrin:
Samalla tavalla ne kädet roikkuvat itf-ottelijoillakin. Tämä on tietty ottelusääntöjen mukainen ottelutapa.
"There's no business like ho business" :pimp:
elekrep
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4
Lauteille: Lokakuu 2006

#69

Viesti elekrep »

johannes kirjoitti:
elekrep kirjoitti:ITF:ssähän roikottamista näkee vähemmän.
Samalla tavalla ne kädet roikkuvat itf-ottelijoillakin. Tämä on tietty ottelusääntöjen mukainen ottelutapa.
Jotenkin arvasin että tähän päädytään. Siis "vähemmän", ei siten että roikottaminen olisi jotenkin tyystin kadonnut ITF-ottelusta(kaan). "Vähemmän" on tietysti varsin subjektiivinen käsite.

Ja Jussi, seison korjattuna. Joku voisi toki nimittää kommenttiasi melkoiseksi pilkunviilaamiseksi, mutta minä en sitä aio tehdä, sillä syyllistyn sanalliseen hiustenhalkomiseen juuri nyt itsekin.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#70

Viesti Jussi Häkkinen »

elekrep kirjoitti: Ja Jussi, seison korjattuna. Joku voisi toki nimittää kommenttiasi melkoiseksi pilkunviilaamiseksi, mutta minä en sitä aio tehdä, sillä syyllistyn sanalliseen hiustenhalkomiseen juuri nyt itsekin.
Toki, ymmärrän tuon. Kuitenkin, ottelusääntöjärjestelmällä on sen verran suuri vaikutus ottelutapaan, että ajattelin kommentin olevan kohtalaisen asiallinen. Kaikki taekwondoharjoittelu kun ei keskity ottelemiseen eikä toimi samalla rakenteella kamppailullisestikaan ajatellen.

(Samahan se omankin lajini osalla on. Kilpailumuoto eroaa niin paljon, että kyseessä on täysin eri laji jonka yhtäläisyys varsinaiseen muotoon jää nimeen).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Koramo-N
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18
Lauteille: Maaliskuu 2008

#71

Viesti Koramo-N »

Tervehdys! Tässä syksyä ja ensimmäistä Tae Kwon Do -kurssiani odotellessa, nousee pintaan pieni kysymys.

Eli siis, minkälaista 'valmistautumisharjoituksia' kaltaiseni normaalin ihmisen (tai no vähän normaalia pitemmän ja jäykemmän) suorittaa? Itse olen kirjastosta lainannut pienen tekniikka- ja harjoittelukirjan (kirj. mestari Y.K. Kim), josta olen muutamia peruspotkuja ja -lyöntejä läpi käynyt.

Olisikohan peruskunto- vai venyttelyharjoitukset tässä tilanteessa järkeviä? Tai jotain muuta? Mitä mieltä olette?

Vastauksia odottaen ja kiittäen jo etukäteen, N.K.
7. gup, TKD-Akatemia, ITF
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#72

Viesti Jussi*M »

Koramo-N kirjoitti: Itse olen kirjastosta lainannut pienen tekniikka- ja harjoittelukirjan (kirj. mestari Y.K. Kim), josta olen muutamia peruspotkuja ja -lyöntejä läpi käynyt.

Olisikohan peruskunto- vai venyttelyharjoitukset tässä tilanteessa järkeviä? Tai jotain muuta? Mitä mieltä olette?
Peruskunto- ja venyttelyharjoitukset ovat aina järkeviä, joskaan eivät millään tavalla edellytys alkeiskurssilla pärjäämiseen.

Toivottavasti tarkoitat tuolla "läpi käymisellä" ihan vaan kuvien katselua...

Jätä niiden opettelu ja kokeileminen sinne alkeiskurssille ja opettaminen osaavan valmentajan tehtäväksi. On helpompi opetella tekemään tekniikat oikein kun niitä ei ensin ole opetellut tekemään väärin ;) .
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Koramo-N
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18
Lauteille: Maaliskuu 2008

#73

Viesti Koramo-N »

Joo aivan, ne 'läpikäynnit' ovat olleet vain selailuja. :) Onhan niitä tultu kokeiltua, muttei mitenkään useasti (pari potkua/lyöntiä sinne sun tänne)
Eli tässä pitäisi sitten vain odotella syksyyn.

Herää kysymys. En ole täysin varma Tae Kwon Do -varusteiden hinnoista, joten voisiko joku arvioida täyden varustuksen (asu + vyö [+ suojat]) hinnan?

Myös muuten, onko täällä Foorumeilla ketään nyt syksyllä aloittavaa kuusamolaista harrastajaa, tai vähän kokeneempaa?
7. gup, TKD-Akatemia, ITF
Jakari
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Hämeenlinna

#74

Viesti Jakari »

Hyödynnetäänkö Taekwondossa Ki- energiaa?
WRYYY!
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3351
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

#75

Viesti Eppu »

Mistään ki-energioista en osaa sanoa. Minun mestarillani on vankka käsitys siitä, että jokaisessa ihmisessä on elämän energiaa, joka voidaan varustaa kamppailijan voimavaraksi. Pienet mietiskelyharjoitukset ja asioiden pohdiskelu auttavat käytäntöön siirtyessä.

Tähän voisi liittää oman kokemukseni, kun 1.danin kokeen jälkeen aloin suhtautumaan taekwondoon jotenkin kokonaisvaltaisemmin. Kun pyrin jalostamaan keskittymiskykyäni ja itseni hallintaa, huomasin kuinka tekniikasta jäi paljon kaikkea turhaa pois ja suoritusten taso nousi ehkäpä jopa huomattavasti.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 44 kurkkijaa