Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taekwondo ja kuntosali.

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

NWooT
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5
Lauteille: Joulukuu 2006

Taekwondo ja kuntosali.

#1

Viesti NWooT »

Itse olen aloittamassa kyseistä lajia(WTF) keväällä,ihan puhtaasti omasta mielenkiinnosta, kunnon kasvattamiseksi ja ehkä vähän itsepuolustus mielessä myös.
Mutta tahtoisin myös jatkaa punttisalilla käyntiä ja voiman kasvattamista (hieman helpompi pärjätä jos tappelu menee painiksi nakkikioskin jonossa?).
Tällä hetkellä kaikki vähäiset "tiedot" taekwodosta perustuu youtube videoihin ja teksteihin :roll: . Kaikissa pätkissä on taekwondon harrastaja ollut laiha ja heikko lihaksinen.

Hidastavatko lihakset liikkeiden tekoa ja eikö iskujen voima kasva lihasten myötä? Voiko lihakset olla "este" taekwondolle?

Ja huomatkaa, en tarkoita nyt 100+ kiloisia karpaaseja jotka työntävät 210kg penkistä.

PS. ensimmäinen postaus ja varmaan perinteinen (kysymys kysymyksen perään) :lol:
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#2

Viesti JanneM »

Taekwondoa silmällä pitäen on hyvä olla räjähtävyyttä ja nopeutta. Hyvästä peruskunnostakaan ei ole haittaa.
Varsinaisesti isoista lihaksista tai kovasta penkkituloksesta ei ole mitään hyötyä.
Pohkeet ja takareidet kasvaa ihan itsestään sitten treenin myötä.;)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#3

Viesti Verr »

No jos se kiinnostus on siellä nakkaripaineissa niin ehkä kannattaa aloittaa sellainen laji jossa painitaan? Mikäli tuo korealaisuus ja potkiminen kiinnostaa niin ehkä hapkidoa jonninlaista?
Harva minua kestää ja minä harvaa.
NWooT
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5
Lauteille: Joulukuu 2006

#4

Viesti NWooT »

Oikeastaan en ole pyrkimässä nakkikioski tappeluihin, vaan ihan mielenkiintoista harrastusta etsimässä ;) . Eikös taekwondossa opeteta myös torjumaan lyöntejä/potkuja ja tottuuhan siinä ottamaan iskuja myös vastaan?

Tuo voimapuoli on oikeastaan se johon voi(kai) turvautua ns. "painitilanteessa". Mutta kyllä juokseminen se minun 1. vaihtoehto on.

Jostain luin (ettei vain olisi ollut tämä forum), että taekwondo on kova laji polville? Ilmaanpotkut vahingoittavat?

Edit. Mutta hapkido sisältää sekä lyöntejä/potkuja ja heittoja/lukkoja?
Viimeksi muokannut NWooT, joulu 21, 2006, 16.02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#5

Viesti Verr »

NWooT kirjoitti: Tuo voimapuoli on oikeastaan se johon voi(kai) turvautua ns. "painitilanteessa". Mutta kyllä juokseminen se minun 1. vaihtoehto on.

Jostain luin (ettei vain olisi ollut tämä forum), että taekwondo on kova laji polville? Ilmaanpotkut vahingoittavat?
Voimapuoleen voi turvautua painitilanteessa aika vähän, mikäli et tiedä painimisesta mitään. Ilmaanpotkut väärin tehtynä ovat varmasti haitallisia, kuten lyönnitkin.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

#6

Viesti F. M. Luder »

NWooT kirjoitti: Jostain luin (ettei vain olisi ollut tämä forum), että taekwondo on kova laji polville? Ilmaanpotkut vahingoittavat?

Edit. Mutta hapkido sisältää sekä lyöntejä/potkuja ja heittoja/lukkoja?
Ei, jos et potkaise jalkaa "lukkosuoraksi", jolloin nivel joka kerta ikään kuin taipuu yli ja siitä sitten rasittuu. Kovaa TKD saattaa silti olla polville, en tiä, mutta itselläni (ja monella kaverillani) on polvet alkanu hajoilla hapkidossa. Tosin siihen vaikuttaa polvien aikaisempi kunto.

Hapkidossa on myös lyöntejä, potkuja, heittoja ja lukkoja ja paljon muutakin. Myös jonkin verran sitä painia.
NWooT
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5
Lauteille: Joulukuu 2006

#7

Viesti NWooT »

WTF:ssähän ei saa iskeä päähän, koskeeko tämä myös potkuja vai onko kyseessä lyönnit päähän?
JanneM tuossa mainitsi että isoista lihaksista ei ole mitään hyötyä, mutta jos vähän lihasta onkin niin ei se haittaakkaan?
Riippuu varmaan hyvin paljon seurasta, mutta kuinka paljon teillä taekwondon harrastajilla väsyy lihakset treeneissä?
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#8

Viesti Verr »

NWooT kirjoitti: WTF:ssähän ei saa iskeä päähän, koskeeko tämä myös potkuja vai onko kyseessä lyönnit päähän?
JanneM tuossa mainitsi että isoista lihaksista ei ole mitään hyötyä, mutta jos vähän lihasta onkin niin ei se haittaakkaan?
Riippuu varmaan hyvin paljon seurasta, mutta kuinka paljon teillä taekwondon harrastajilla väsyy lihakset treeneissä?
Wtf:ssä saa kenkiä päähän, ei lyödä. Lihaksesta ei varmasti ole haittaa mikäli et harrasta kehonrakennusta. Lihakset väsyvät joka paikassa jos vetää täysiä.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
NWooT
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5
Lauteille: Joulukuu 2006

#9

Viesti NWooT »

No hyvä niin :D . Vasen polvi on tosin alkanut v*ttuilemaan jostain syystä, vaikka mitään varsinaista vammaa siihen ei ole ikinä tullut :cry: . Mutta kokeilemallahan se selviää kestääkö. Kiitos vastauksista.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#10

Viesti johannes »

NWooT kirjoitti: Oikeastaan en ole pyrkimässä nakkikioski tappeluihin, vaan ihan mielenkiintoista harrastusta etsimässä ;) . Eikös taekwondossa opeteta myös torjumaan lyöntejä/potkuja ja tottuuhan siinä ottamaan iskuja myös vastaan?

Tuo voimapuoli on oikeastaan se johon voi(kai) turvautua ns. "painitilanteessa". Mutta kyllä juokseminen se minun 1. vaihtoehto on.

Jostain luin (ettei vain olisi ollut tämä forum), että taekwondo on kova laji polville? Ilmaanpotkut vahingoittavat?

Edit. Mutta hapkido sisältää sekä lyöntejä/potkuja ja heittoja/lukkoja?
En tiedä miten asiat on wtf-taekwondossa mutta itf-taekwon-do antaa ainakin täälläpäin varsin hyvät eväät pärjätä nakkikioskipaineissa. Kai se on opettajasta kiinni,miten se hosinsul opetetaan.
"There's no business like ho business" :pimp:
thejuha
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 252
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

#11

Viesti thejuha »

Wtf tkd kokonaisuuteen ei paini kuulu, mutta opettajasta riippuen eri kokonaisuuksiin panostetaan. Esim Kouvolan tkd:ssa on painia silloin tällöin. Mutta jos painia tahtoo opetella on wtf tkd hieman väärä valinta, jos siis vain yhtä lajia aikoo treenata.

Hapkidosta sen verran sanottava, jos jollakin menee hapkidon takia polvet on syy aika varmasti jossain muussa kuin hapkidossa lajina. Yliojentavat potkut ei ole hapkidon ominaistapa tekniikan suorittamiseen. Tosin on niitäkin tyylisuuntia, joissa näin saatetaan tehdä, mutta ei ole omalle kohdalle osunut. Toisaalta voihan jollakin opettajalla olla sellainen tapa opettaa tai suorittaa itse potkuja, jossa muut joutuvat polvensa yliojentamaan. Syy voi olla myös se, että oppilas ymmärtää jotain väärin ja koittaa korjata oikeanlaista ojennusta (joka on hyvä asia) liiallisella ojentamisella (jolloin polvi rasittuu). Esim seurassa jossa mie usein käyn, on polvivammat tai -ongelmat jostain muusta syystä syntyneet kuin potkuista. Tosin näissä lajeissa vammat tulevat helposti esille, varsinkin jos on polvissa ongelmia.
Jos vasara on ainut työkalu, niin kaikki
ongelmat alkavat näyttää nauloilta.
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

#12

Viesti F. M. Luder »

thejuha kirjoitti: Tosin näissä lajeissa vammat tulevat helposti esille, varsinkin jos on polvissa ongelmia.
Tuo taitaa lähinnä olla se syy ihmisten paikkojen "rikkoutumiseen". Monilla on polvi- ja erityisesti selkäväivoja, mutta luultavimmin se johtuu kyseisen ihmisen fysiikasta, eikä suoranaisesti itse lajista.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#13

Viesti johannes »

thejuha kirjoitti: Tosin näissä lajeissa vammat tulevat helposti esille, varsinkin jos on polvissa ongelmia.
Mulla on ainaki semmonen epäilys,että lyömis-ja potkimishommissa menee selkä. Mulla ainaki on ollu huonot polvet mitkä sai mut lopettamaan salibandyhommat mutta tkd:ssä ei muu oo oikutellu ku selkä. Enkä oo kuullu paljokaan polvivammoista vaan juurikin selkävaivoista muilla harrastajilla
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#14

Viesti JanneM »

Pakara ja takareisijumista johtuvaa alaselkävaivaa on tavattu useallakin taekwondoinilla. Pitää siis pitää huoli lihashuollosta ja venytellä sekä hierotuttaa selkää, jalkoja ja pakaroita säännöllisesti.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
thejuha
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 252
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

#15

Viesti thejuha »

Selkävaivoista :
Janne tosin kertoikin jo yleisimmät syyt "selkävaivoihin". Lähes kaikki selkävaivat, joihin olen itse törmännyt on johtunut tarkemmassa selvittelyssä takareiden tai pakaran kireydestä. Tuon syynä voi olla vanha revähtymä tai huono lihashuolto.

Selkävaivat tulee esille korkeissa potkuissa. Toinen tapa selkävaivojen löytämiseen on maksimaalisen ulottuvuuden hakeminen. Noissa tapauksissa on enemmän lihaksia maksimaalisessa venytystilassa, jolloin ongelmat tulee esille. Usein ei potkaisija edes huomaa, että selkä on suuressa venytyksessä, koska keskitytään jalan venyvyyteen.

Nopeat liikkeet jännittynyttä lihasta vastaan myös aiheuttaa ei haluttuja lopputuloksia. Etukiertopotku on hyvä esimerkki potkusta, jossa moni vaurioittaa itseään. Itseni olen vammauttanut takakiertopotkulla. Vika ei ole itse potkussa, vaan miten itse potkun tekee.

Tuossa on muuten se syy miksi olen sanonut, ettei tkd ole paras itsepuolustuslaji. Tekniikat perustuvat kunnossa olevaan vartaloon, joka on lämmin (venytelty tai lämmitelty). ;)
Jos vasara on ainut työkalu, niin kaikki
ongelmat alkavat näyttää nauloilta.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa