Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Oriental Moo Do -kisat

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Saturnus
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 137
Lauteille: Syyskuu 2005

#16

Viesti Saturnus »

MikaS kirjoitti: Itse olen nähnyt eräissä kisoissa tilanteen missä eräs ottelija tyrmäsi vastustajansa lyönnillä päähän ja voitti ottelun.
Mitähän järkeä tuossa on oikein ollut? :shock: En jummarra. Onko kellään tarkkaa tietoa, että montako kertaa kaveri saa takoa päähän, ennen kuin saa virhepisteen?
Rumaa, lujaa ja nopeasti!
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#17

Viesti Samppa »

Saturnus kirjoitti:
MikaS kirjoitti:Itse olen nähnyt eräissä kisoissa tilanteen missä eräs ottelija tyrmäsi vastustajansa lyönnillä päähän ja voitti ottelun.
Mitähän järkeä tuossa on oikein ollut? :shock: En jummarra. Onko kellään tarkkaa tietoa, että montako kertaa kaveri saa takoa päähän, ennen kuin saa virhepisteen?
Ensimmäisestä tahallisesta lyönnistä tulee virhepiste. Vahingoista ensiksi varotetaan. Jos lyönti vahingoittaa vastustajaa tai tyrmää vastustajan, pitäisi diskata heti. Tietysti tapauskohtaista. Tyrmäämällä ei kyllä pitäisi voida voittaa. Eli kyseessä on ollut tuomarin virhe tai sitten tilanne, jossa vaikkapa vastustaja on tunkenut naamansa vyötärön korkeudelle kesken toisen lyöntisarjan tai vastaavaa. Eli ei sillä naamalla saa niitä lyöntejä tahallaan kerätä. Tai saa, mutta silloin ei vastustajalle tule virhettä.
thejuha
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 252
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

#18

Viesti thejuha »

Andy kirjoitti: Mitenkäs, jos tyrmää vastustajan lyönnillä? Voitto vai diskaus :?:
Ehdoton diskaus. Sääntöjen vastaisella tekniikalla ei voi voittaa. Siis jos tuossa Andy tarkoitti lyöntiä päähän. Vartalolyönnillä olen nähnyt useammankin tyrmäyksen, jolloin kyllä voittaa.
Jos vasara on ainut työkalu, niin kaikki
ongelmat alkavat näyttää nauloilta.
thejuha
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 252
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

#19

Viesti thejuha »

siipeilijä kirjoitti: Mustien vöiden OMD-kisoissa on parempi tilanne noiden lajien osalta. Viime kisoissa taisi olla hapkidosta (kwan nyomista muistaakseni) ja taisipa olla yksi potkunyrkkeilijäkin. Muita en muista.
Hieman erikoista, jos joku kwan nyom tyyppi on päässyt mukaan. Tässä on ollut ikäväksi päinvastainen linja. Eli kwan nyom harrastajia, jotka olisivat halunneet tulla mukaan, on pääsy evätty.

Tkd ottelijoita on ollut mukana, tosin keskimäärin huonolla menestyksellä. Tämä johtuu säännöistä, jotka eivät sovellu hyvin tkd otteluihin perehtyneelle. Idea taustalla on minusta erityisen hyvä, vaikka sääntöjen osalta ovatkin hmd ottelijoita suosivia (säännöt ovat siis heille tutut omissa otteluissa).
Jos vasara on ainut työkalu, niin kaikki
ongelmat alkavat näyttää nauloilta.
Mika.Sutinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 96
Lauteille: Toukokuu 2012

#20

Viesti Mika.Sutinen »

Tuosta päähän lyönnistä vielä. Eli tilanne oli muistaakseni sellainen, että tämä tyrmääjä oli ollut koko ottelun ajan niskan päällä. Tahallinen lyönti ei missään nimessä ollut, mutta suora osuma päähän (naamaan tarkemmin sanottuna) kuitenkin. Voi kyllä olla että kaverin pää oli liian alhaalla (tapauksesta on jo pari vuotta aikaa) mutta muistaakseni kysymys oli normaalista matsitilanteesta. Ilmeisesti siis tuomarin moka.
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 931
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#21

Viesti Eizei »

Säännöistä ja OMD-kilpailuista jotain pientä täällä aiemmin käytynä:

http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?t=4412&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunhan on kamppailulajit kattava vakuutus, niin sillä selviää.

Tuo päähänlyönti on kiellettyä. Ainut tapaus, jossa päähänlyöjä voi kovalla tällillä voittaa on se, että kaveri tosiaan tunkee päänsä sinne tulilinjalle.

Ei ole OMD cupissa ollut Kwan Nyom miehiä koskaan. Makkosen Markus, Hentusen Johannes ja Josef Pap ovat käyneet KuDoKwanin puolelta, joten tässä kenties se sekaannus. Tarhasen Mika, Quong Pham, Heinon Teemu ja muitakin WTF TKD puolelta. Jani Ranta Sanshoun puolelta. Järkkälän Harri ITF TKD porukasta... The Tran Shukokai Karatesta... Joku ranskalainen Kungfu-mies joskus tuli pikaosallistujana edustamaan " Ranskan Kungfua"... :lol: Tää oli suhteellisen koominen. Teki tosin kisojen komeimman tyrmäyksen. :lol: Hienoa Ranska! JanneM varmaan muistaa tai peräti tuntee kaverin? Olit tuolloin katsomassa if i recall correctly...

On ollu hiljaiseloa OMD-cupin suhteen vähän aikaa. Liekkö järjestämiseen liittyvää motivaation puutetta tms. Tänä vuonna piti Lahdessa olla, mutta siirtyikin sitten ensi vuoden puolelle. Nämä ovat kyllä mukavat karkelot olleet ja yleensä onnistuneet hienosti.

Ja pahoittelut kaikille, joiden lajia tai nimeä en oikein kirjoittanut... :p
Antti Junikka
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

#22

Viesti Lohikäärmepallo »

Taaksepäin liikkuminen ei ole kiellettyä, mutta pakenemisesta alkaa tuomarisetä tai -täti varoittelemaan.
Päähän lyöminen on kiellettyä ja itse ainakin rokotin tuomaroidessani kielletyistä tekniikoista virhepisteitä aina kun niitä näin. Kyse on kuitenkin kamppailu-urheilusta, tappelunhakuiset voivat mennä nakkikioskijonoihin ja keskikaljakuppiloihin tappelemaan IMHO. Otteluissa on säännöt, jotka ovat olemassa kilpailijoiden terveyden turvaamiseksi.
Päähänlyöntikieltoa en ihan ymmärrä, YS itse oli sitä mieltä (kun joskus kysyin) että päähän voisi aivan hyvin lyödä. Silti jostain syystä päähän lyöminen on kiellettyä, mutta koska kyse on kamppailu-urheilusta jossa matsit voitetaan tai hävitään pisteillä, myös pisteitä tuovien tekniikoiden määrä on rajoitettu, jotta matseissa päästäisiin johonkin ratkaisuun.

HMD-ottelussa voitto ei ole kuitenkaan tärkeintä, vaan hyvä kilpaileminen ja oman harjoittelun tulosten testaaminen. Jos on harjoitellut ahkerasti, todennäköisyys voittaa kasvaa samassa suhteessa. Se ei välttämättä johda ylivertaisiin turpaanvetotaitoihin, niitä kun ei HMD-kisoissa tarvitse.

Mutta koska olen ollut sivussa toiminnasta jo jonkin aikaa, on kai parempi kun annan suunvuoron niille jotka ovat nykytilanteesta paremmin perillä.
Kahville
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#23

Viesti Kahville »

Seuraava Oriental Moo Do-Cup järjestetään Tampereella 17.3.-07.

Käykääpä kiinnostuneet kurkkaamassa ilmoitustaululle (http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?t=6296" onclick="window.open(this.href);return false;).
-Ville Wacklin-
HMD
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#24

Viesti Verr »

OMD sivut kirjoitti: liiton nimikkokilpailuihin kutsutaan vain hyvämaineiset ja -käytöksiset lajit ja harrastajat.
Miten tuo harrastajan hyvämaineisuus tarkastetaan? Entäs mikä laji on hyvä- ja mikä pahamaineinen :?:
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#25

Viesti Andy »

Ilmeisesti ainakin Kwan Nyom Hapkido kuuluu niihin pahamaineisiin lajeihin. Oletan itse kuuluvani pahamaineisten harrastajien listalle.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#26

Viesti Verr »

Andy kirjoitti: Ilmeisesti ainakin Kwan Nyom Hapkido kuuluu niihin pahamaineisiin lajeihin. Oletan itse kuuluvani pahamaineisten harrastajien listalle.
Syystä että?
Harva minua kestää ja minä harvaa.
thejuha
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 252
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

#27

Viesti thejuha »

Verr kirjoitti:
Andy kirjoitti:Ilmeisesti ainakin Kwan Nyom Hapkido kuuluu niihin pahamaineisiin lajeihin. Oletan itse kuuluvani pahamaineisten harrastajien listalle.
Syystä että?
Olen samaa mieltä tuosta kwan nyom hapkidon osalta. Tämä todistunee jo sillä, että harrastajat eivät ole noihin kilpailuihin tervetulleita. Jos joku tahtoo tietää tarkemmin syitä, niin sitten vain kysymään järjestäjiltä. Kyseessä on yhteisen historian ongelmien paisuminen kovin suuriksi.

Andyn osalta tuo on aika selvää. Historian havinaa tältäkin foorumilta voi hakea. Eli Andy ei ole toimiensa takia tervetullut. Vaikka yleisesti ottaen Andy tehnyt mitään raskauttavaa, on hänen toimintaansa pidetty sen verran ikävänä, ettei Andy olisi kovin tervetullut.

Pieniä on joskus syiden alkujuuri. Ikävää on suuttuneiden ihmisten pitkävihaisuus. Jos kommunikointia olisi enemmän, niin noitakaan ongelmia ei olisi syntynyt. Tosin kommunikoinnin tulee olla kaksisuuntaista, muuten kommunikointi johtaa vain suurempiin ongelmiin kuin ennen kommunikoitia.

Jos joku luulee, että minulla olisi jotain negaatioita tähän aiheeseen, niin ei ole.
Jos vasara on ainut työkalu, niin kaikki
ongelmat alkavat näyttää nauloilta.
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#28

Viesti Verr »

Käsitin että andyn laji olisi pahamaineinen. My bad. Olisi pitänyt lukea ajatuksella.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#29

Viesti Andy »

En tiedä, onko potkunyrkkeily (nyrkkeily, vapaaottelu...) ylipäänsä sovelias laji noihin kisoihin. Käsittääkseni niissä on haettu lähinnä korealaisia tai ainakin itämaisia lajeja ja niiden harrastajia.

Minä kuulun kaiketi "pahamaineisiin" harrastajiin siksi, että olen vähemmän hyvissä väleissä hanmoodoinien kanssa yleensä ja Young Sukin kanssa erityisesti. Syitä tilanteeseen ei kannata tässä yhteydessä kaivella. Oli miten oli, minulla ei ole mustaa vyötä mistään lajista, joten en sikälikään olisi kelvollinen osallistuja, vaikka SM-kultamitali roikkuukin tuossa seinällä.

Itseasiassa leikittelin ajatuksella, että olisin yrittänyt ilmoittautua Oulussa jotain vuosi sitten pidettyihin värivöiden OMD-kisoihin (keltaisten vöiden sarjaan tietysti, sattuneesta syystä...). Olisin ilmoittanut lajikseni ITF:n ja seuran edustuskin olisi kai järjestynyt. Jätin sen sitten kuitenkin tekemättä, kun ajattelin sen olevan vain turhaa provosoimista.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#30

Viesti Samppa »

Andy kirjoitti: En tiedä, onko potkunyrkkeily (nyrkkeily, vapaaottelu...) ylipäänsä sovelias laji noihin kisoihin. Käsittääkseni niissä on haettu lähinnä korealaisia tai ainakin itämaisia lajeja ja niiden harrastajia.

Minä kuulun kaiketi "pahamaineisiin" harrastajiin siksi, että olen vähemmän hyvissä väleissä hanmoodoinien kanssa yleensä ja Young Sukin kanssa erityisesti. Syitä tilanteeseen ei kannata tässä yhteydessä kaivella. Oli miten oli, minulla ei ole mustaa vyötä mistään lajista, joten en sikälikään olisi kelvollinen osallistuja, vaikka SM-kultamitali roikkuukin tuossa seinällä.

Itseasiassa leikittelin ajatuksella, että olisin yrittänyt ilmoittautua Oulussa jotain vuosi sitten pidettyihin värivöiden OMD-kisoihin (keltaisten vöiden sarjaan tietysti, sattuneesta syystä...). Olisin ilmoittanut lajikseni ITF:n ja seuran edustuskin olisi kai järjestynyt. Jätin sen sitten kuitenkin tekemättä, kun ajattelin sen olevan vain turhaa provosoimista.
Tietääkseni ovat nyttemmin laajentaneet hieman tuota lajien mukaan pääsyä. Eli luultavammin mainitsemistasi lajeista mukaan on mahdollista päästä. Myöskään musta vyö ei ole vaatimus. Ottelukokemus ratkaisee. Andyn tilannetta en tiedä. Mistään en ole kuullut enkä lukenut, että nimeäsi olisi otettu esiin kilpailujen yhteydessä. Tietysti historialla voi olla merkityksensä ja kisoihin sinua ei välttämättä hyväksytäisi mutta kantaa tähän asiaan ei ole missään tietääkseni otettu. Johtunee luultavammin siitä, että et ole kisoihin ilmoittautunut.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 40 kurkkijaa