Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kysymys HMD:n vöiden suorittamisesta

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#61

Viesti Eizei »

Kuulostaa tutulta... taitaa olla sama tekniikka kuin Hoi Jeon Moo Soolin konseptissa oli ainakin vuosituhannen vaihteessa. Blokataan siis kiertari ja otetaan jalka molemmin käsin ikään kuin kainaloon... kuin kannettaisi tukkia. Lakaisu takaviistoon tukijalkaan ja kaatuminen on aika lennokas. Hankala selittää mutta vaikuttaako samalta?
Samalta vaikuttaa.
Kuusi peruspotkua eli etu-, kierto-, sivu-, taka- ja ilmeisesti koukku- ja takakiertopotku? Tehdäänkö vyökokeessa mitään muuta kuin nuo potkut? Entä potkujen korkeus?
Juuri nämä. Jos en ihan ketunpesään veikkaa, niin sivu ja takapotku alas, muut ylös.

Vyökokeet ulkomailla menee samalla setillä. On tainnut Inseon pääosin käydä pyörimässä tuolla...
Antti Junikka
RikuH
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Muurame

Kysymys HMD:n vöiden suorittamisesta

#62

Viesti RikuH »

taitaapi olla sama heitto kyseessä... potkut ovat samat kuin siellä HJMS.. sinisen vyön vyökokeessa on tuplapotkujen lisäksi alastulot, ja ruskean vyön kokeessa on vain sekapotkusarja... etupotku päänkorkeus, kuin myös kiertopotku,frigi(koukkupotku),takakiertoptku...vyötärön korkeuten potkitaa sivu ja takapotkut
Reenaamalla oppii!
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#63

Viesti Jussi*M »

Ruskeaan vyöhön kaikki 120 potkua pitää ilmeisesti myös olla oikeita potkuja eikä mitään puolikuolleita jalanheittoja uuvuksissa vähän sinnepäin... Tossa ei taida riittää enää että on hyvä potkija vaan pitää olla myös rautainen fysiikka... eihän tuosta mitään muuten tule. Itselläni ainakin kun potkiessa alkaa uupumus painaa menee myös tekniikat pelkäksi roiskimiseksi. 24 potkua vielä menis... No... jokainen voi tuon itse testata miten saa sujumaan ennen kuin ilmoittautuu graduun vai mitä? ;) Mites joku vähän vanhempi ja kankeempi kaveri ton selvittää... jos vaikka kiertopotku ylös on hankala tehdä?
Johnny kirjoitti: Oranssin vyön yrittäjillä meni eniten penkin alle, niistä ei vissiin saanu kukaan vyötä vaikka yrittäjiä oli 8-10. Ruskeen yrittäjiä ei ollu kun yks mut en tiiä miten sen loppujen lopuks sit kävi.
Mitä nuo oranssin kokelaat joutui tekemään? Tuolla aiemmin mainittiin että potkuja... potkiko kaikki niin huonosti?

Oliko se ruskeen kokelas miten uupunut suorituksensa jälkeen...?
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#64

Viesti Verr »

Jussi*M kirjoitti: Mitä nuo oranssin kokelaat joutui tekemään? Tuolla aiemmin mainittiin että potkuja... potkiko kaikki niin huonosti?

Oliko se ruskeen kokelas miten uupunut suorituksensa jälkeen...?
Etu- sivu- kierto- taka- koukku- ja takakiertopotkut tahdissa. Olen nähnyt kolme oranssin vyön koetta ja yhdessä kokeessa kaksi tyyppiä potki oikeasti hyvin. Muuten taso on ollut suhteellisen matalaa. Seuran hanskikaverit olivat saaneet pääopettajalta kehuja tänä syksynä, itse en ollut näkemässä.

Tuo ruskean vyön sarja on aika tuskallinen, itse tehnyt joskus muutaman kerran. Itse olen nähnyt tämän kokeen pari kertaa ja potkut ovat vaihdelleet kohtalaisista aika huonoihin. Tuo kuntopuoli varmasti uuvuttaa, ja potkujen taso hiipuu.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Johnny
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4
Lauteille: Syyskuu 2006

#65

Viesti Johnny »

Joo kyllä se ruskeen yrittäjä aika uupuneelta näytti. Oon kans sitä sarjaa kokeillu ja kyllä se oma hommansa on siinä yrittä pitää uupumuksen lisäks potkuja hyvinä.
Ei ne oranssin kokelaat ihan hirveen hyviä potkuja tehny. YS siinä puhu että pitää olla yksi liike potkussa (eli ei mee vaiheittain), rento potku, pitää pitää tasapaino, oikee asento (pääasiassa selän) ja pitää pitää suojaus koko ajan. Niitä virheitä ainakin löyty ja joillakin jotkut potkut ei ees muistuttanu niitä potkuja. Mutta oli siellä kai pari ihan kohtalaistakin potkijaa mutta nyt näyttäs olevan tiukka linja. :?
RikuH
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Muurame

Kysymys HMD:n vöiden suorittamisesta

#66

Viesti RikuH »

voin sanoo kokemuksesta että kyllä siinä on aika puhki sen sekapotkusarjan jälkee ku tein ruskeen tossa kuukausi sitten...kaikkein vaikeinta on pitää tasapaino kun on maitohapoila.
Reenaamalla oppii!
Mika.Sutinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 96
Lauteille: Toukokuu 2012

#67

Viesti Mika.Sutinen »

Sekapotkut potkitaan vyötärön korkeudelle, sillä tuplapotkut tehdään pään korkeuteen, tosin koukku- ja takakiertopotku ilmeisesti potkaistaan molemmissa pään korkeudelle.
RikuH
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Muurame

Kysymys HMD:n vöiden suorittamisesta

#68

Viesti RikuH »

pitää potkasta myös etu ja kiertopotkutkin
Reenaamalla oppii!
Mika.Sutinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 96
Lauteille: Toukokuu 2012

#69

Viesti Mika.Sutinen »

Ai, jostaki taisin lukea että potkut tulis vyötärön korkeuteen.
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys HMD:n vöiden suorittamisesta

#70

Viesti Jutoka »

RikuH kirjoitti: taitaapi olla sama heitto kyseessä... potkut ovat samat kuin siellä HJMS.. sinisen vyön vyökokeessa on tuplapotkujen lisäksi alastulot, ja ruskean vyön kokeessa on vain sekapotkusarja...
Alastulot vasta siniseen vyöhön? Tarkoittaako alastulo HMD-kielessä ukemia vai mitä? Luulisi että pyyhkäisyjen runsas harjoittelu alemmilla vöillä on tuskaista, jos ukemeita ei olla harjoiteltu hyviksi.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Kysymys HMD:n vöiden suorittamisesta

#71

Viesti Mjölnir »

Jutoka kirjoitti: Alastulot vasta siniseen vyöhön? Tarkoittaako alastulo HMD-kielessä ukemia vai mitä? Luulisi että pyyhkäisyjen runsas harjoittelu alemmilla vöillä on tuskaista, jos ukemeita ei olla harjoiteltu hyviksi.
Aika yllättävää, että painissa harjoitellaan kyllä heittoja, mutta ei kaatumista.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Kysymys HMD:n vöiden suorittamisesta

#72

Viesti Mika »

Mjölnir kirjoitti:
Jutoka kirjoitti: Alastulot vasta siniseen vyöhön? Tarkoittaako alastulo HMD-kielessä ukemia vai mitä? Luulisi että pyyhkäisyjen runsas harjoittelu alemmilla vöillä on tuskaista, jos ukemeita ei olla harjoiteltu hyviksi.
Aika yllättävää, että painissa harjoitellaan kyllä heittoja, mutta ei kaatumista.
Aivan, ja silti he osaavat kaatua varsin hyvin. OK, kyllähän se molski pehmentää, mutta silti.

Eli kyse on ihmiselle luontaisesta toiminnasta, jota harjoittelu saattaa jopa pahentaa (koska jokaisella on se oma tapansa, jota jossakin tietyssä opetuskaavassa ei välttämättä ole huomioitu).

Aikuis- ja muuten erityisen kankeat tai epäliikunnalliset harrastajat ovat toki luku sinänsä. Painihan aloitetaan yleensä varsin nuorena.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#73

Viesti Eizei »

Kaatumisia treenataan hanskissa peruskurssilta lähtien ja kaikki kaatumatekniikat on käyty läpi jo keltaisella vyöllä.

Se että ne katsotaan tarkemmin vyökokeessa, menee sitten myöhemmäksi. Muutenkin step by step. Alussa tehdään helpoimman kautta ja myöhemmässä vaiheessa kovempaa ja korkeammalta.
Antti Junikka
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Kysymys HMD:n vöiden suorittamisesta

#74

Viesti AriJ »

Mika kirjoitti: Eli kyse on ihmiselle luontaisesta toiminnasta, jota harjoittelu saattaa jopa pahentaa (koska jokaisella on se oma tapansa, jota jossakin tietyssä opetuskaavassa ei välttämättä ole huomioitu).
Lasten kaatumistaidot on tullut useaan otteeseen omien ja sukulaismuksujen menoja seuratessa - niin eteen- kuin taaksepäinkin kaatuvat vaivatta, pehmeästi, hallitusti ja kivuttomasti, kovastakin vauhdista. Aikuisempaan ikään päässeet ovat kai jo niin korkealla maasta että se kontakti muilla kuin jalkapohjilla hirvittää, ja koitetaan sitten kaatuessa työntää maata poispäin... suorilla käsillä, ja muutenkin itseään jännittämällä. Eli juurikin niillä melko päinvastaisilla keinoilla :(

Eikä niitä kaatumisia tarvitse kai yksinään opettaa, vaan juurikin osana tuota heittotekniikkaa?
______________________
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#75

Viesti Verr »

Ainakaan itsellä ei tullut ongelmia tuossa jalastaheitossa. Kaatuminen tuli luonnollisena ja sitä heittoa treenattiin alussa "laskemalla". Leirillä myös käytiin läpi kuinka siitä oikeaoppisesti tultiin alas. Laji antoi minusta valmiudet tehdä tuota heittoa ihan turvallisesti.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa