Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

itf kontakti

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

SpAGE_
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 125
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Äetsä

itf kontakti

#1

Viesti SpAGE_ »

kuinka kovaa siis saa matsissa ottaa?
ittellä vähän jääny epäselväksi kun ei ole vielä yhtään ollu :)

mutta siis kilpailijan kannalta niin tuntuuko se potkut missään
jos joku vetää dollarilla mahaan ns. "täysiä"
yhen tyrmäyksen oon nähny ja sekin oli erikoismurskauksessa
kun jätkä hyppäs pää edellä rautatankoon... se oli aika karun
näkönen :lol:
Varma vote
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: itf kontakti

#2

Viesti AriJ »

SpAGE_ kirjoitti: yhen tyrmäyksen oon nähny ja sekin oli erikoismurskauksessa kun jätkä hyppäs pää edellä rautatankoon... se oli aika karun näkönen :lol:
Onhan se oman pään murskaaminen kyllä aika erikoinen tavoite, joo :lol: eiku :(
______________________
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3344
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

#3

Viesti Eppu »

Vaarini on aikoinaan valistanut minua:
"Kyllä ommaa piätä saa hakata."
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#4

Viesti flammee »

SpAGE_ kirjoitti: kuinka kovaa siis saa matsissa ottaa?
ittellä vähän jääny epäselväksi kun ei ole vielä yhtään ollu :)
Riippunee tuomarilinjasta. Mulle on jäänyt sellainen käsitys että täysiä saa lyödä/potkaista, mutta tekniikka pitää palauttaa heti osuman jälkeen. Eli tekniikan jälkeen ei saa olla niin huonossa tasapainossa että ei pysty palauttaan sitä raajaa. Eli esim. lyöntiin ei saa "heittäytyä" eli kommittoitua liikaa. Potkutekniikoissa tää ei välttämättä päde, hyppytakakietsaria kun ei ole niin helppo pitää hallittuna. Olen myös kuullu että vartaloon saisi vetää täysillä. Mutta, riippunee tuomarilinjasta.
SpAGE_ kirjoitti: mutta siis kilpailijan kannalta niin tuntuuko se potkut missään
jos joku vetää dollarilla mahaan ns. "täysiä"
Eräistä videopätkistä olen päätellyt että kyllä. Itselle ei jäänyt kyllä minkään sortin kivuntunteita siitä yhdestä leirikisamatsistani.
SpAGE_ kirjoitti: yhen tyrmäyksen oon nähny ja sekin oli erikoismurskauksessa
kun jätkä hyppäs pää edellä rautatankoon... se oli aika karun
näkönen :lol:
Selvennettäköön muille että erikoistekniikkamurskaus tarkoittaa hyppypotkua jossa kohde on korkealla, rautatangon päässä, sitä kohdetta on tarkoitus potkaista. ITF:ssä ei siis ole pään murskauskisoja.. Voin uskoa että oli karu. :maahan:
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
thejuha
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 252
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

Re: itf kontakti

#5

Viesti thejuha »

Yamazu kirjoitti:
SpAGE_ kirjoitti:yhen tyrmäyksen oon nähny ja sekin oli erikoismurskauksessa kun jätkä hyppäs pää edellä rautatankoon... se oli aika karun näkönen :lol:
Onhan se oman pään murskaaminen kyllä aika erikoinen tavoite, joo :lol: eiku :(
Tästä tulee mieleen hassu juttu meidän yhdeltä leiriltä, jossa otsalla sitten murskattiin tiiliä. Siinä lopputulemana oli murskattuja tiiliä joo, mutta sen verran ohutta on otsanahka ja sen verran karheita on noi tiilet, että kivasti se veri valui pitkin otsaa touhun jälkeen.

Erikoista ole nähdä videolta musrkaus, jossa murskaaja ei sitten murskannut oikealta kohdalta, vaan tuen kohdalta. Syntyi paljon murskautuneita tiiliä, mutta kuvaltakin näkee myös käden murskautuvan - ja kunnolla siis. Jos joku löytää tuon clipin jostain, niin se on karu. Ikäväkyllä minulla ei tuota clippiä enään ole tallessa kovalevytuhon jälkeen.
Jos vasara on ainut työkalu, niin kaikki
ongelmat alkavat näyttää nauloilta.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: itf kontakti

#6

Viesti AriJ »

thejuha kirjoitti: Tästä tulee mieleen hassu juttu meidän yhdeltä leiriltä, jossa otsalla sitten murskattiin tiiliä. Siinä lopputulemana oli murskattuja tiiliä joo, mutta sen verran ohutta on otsanahka ja sen verran karheita on noi tiilet, että kivasti se veri valui pitkin otsaa touhun jälkeen.
Muistelen nähneeni tiilien päällä käytetyn kankaanpalaa (pyyhettä?) varmaan juuri tuollaista ehkäisemään....
______________________
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

Re: itf kontakti

#7

Viesti johannes »

SpAGE_ kirjoitti: mutta siis kilpailijan kannalta niin tuntuuko se potkut missään
jos joku vetää dollarilla mahaan ns. "täysiä"
No sanoo kai sen nyt järkikin,että jos se kunnolla osuu niin tietty se sattuu. Itelle tuli yhdissä kilpailuissa ihan erän lopulla dollari ihan pimennosta lyöntisarjan jälkeen ja siitä meni palkeet ihan tyhjäksi...Koutsi sai elvyttää parhaansa mukaan tauolla.
"There's no business like ho business" :pimp:
thejuha
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 252
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

Re: itf kontakti

#8

Viesti thejuha »

Yamazu kirjoitti:
thejuha kirjoitti:Tästä tulee mieleen hassu juttu meidän yhdeltä leiriltä, jossa otsalla sitten murskattiin tiiliä. Siinä lopputulemana oli murskattuja tiiliä joo, mutta sen verran ohutta on otsanahka ja sen verran karheita on noi tiilet, että kivasti se veri valui pitkin otsaa touhun jälkeen.
Muistelen nähneeni tiilien päällä käytetyn kankaanpalaa (pyyhettä?) varmaan juuri tuollaista ehkäisemään....
"Pellet" käytti silloinkin talouspaperia. Vaan kovat kundit (lue: me tyhmät) ei moiseen sorruttu, kun piti uholla vetää. Vaan hassuja muistoja on vuosien varrelta monia. Usein ne tosin liittyy jonkinasteiseen epäonnistumiseen. Vaan ei noita kankaita yms muitakaan ole juurikaan käytetty. Viime leirilläkin murskattiin jotain 300 tiiltä ja yhtään tuollaista suojakangasta tai muuta käytetty - kun se paperikin unohtui.
Jos vasara on ainut työkalu, niin kaikki
ongelmat alkavat näyttää nauloilta.
Juho
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Hki

#9

Viesti Juho »

Silloin kun itse ITF:ssä treenailin (voi niitä hyviä aikoja) niin ei meille edes kerrottu mistään semikontaktista. Noh, kaippa olin sitten sen verran heiveröinen, ettei kontaktissa ollut kevennettävää. :oops:
Jokainen tsänssi on mahdollisuus!
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#10

Viesti Samppa »

Aina kun tästä semikontaktista puhutaan ITF:n osalta, on todella moni harrastaja sitä mieltä, että kyllä siellä kisoissa vedetään todellisuudessa täysiä perille ja treeneissäkään tähän ei juuri kiinnitetä huomiota. Jos näin todella on, niin miksi ihmeessä? Kun kerta säännöt määräävät, että lyönnit on semikontaktilla, niin miksi tätä ei sitten noudateta? Tuohan vaikuttaa jo suuressa määrin kilpailutaktiikkaan ja kilpailuihin valmistautumiseen. Vai puhutanko näissä aina kovasta ja kovasta lyönnistä? Se mikä toiselle on kova, voi toiselle olla semikontaktia?
ensquita
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: vammala city
Yhteystiedot:

semikontaktista

#11

Viesti ensquita »

Se mikä toiselle on kova, voi toiselle olla semikontaktia?
niinpä, erityisesti, kun naistensarjoissa painoluokkia yhdistellään harvinaisen paljon vähäisen kilpailijamääärän vuoksi, esim. kun -58:lla tulee noin 90 kiloinen neitokainen vastaan niin ei siinä ikinä ole hyvin näyttänyt käyvän, että "isommat": huomiota kokoon! Hyvän ottelijan pitäisi pärjätä puhtaalla tekniikalla hieman pienempi kokoisille vastustajille (ja siihen pitäisi pyrkiä, kait?).

Itse ainakin olen tämän huomannut kisoissa, että kyllä sitä turpaan tulee herkemmin isoimmilta (vähättelemättä pienikokoisia kilpailijoita).. Vaikka kuitenkin aina kisoissa sabub nim käskee kirjaimellisesti "hakkaamaan vastustajan niin kovaa kuin lähtee", että todellakin: semikontakti laji? Ja noiden isojen herrojen (valmentajat jne) tulisi luultavasti tietää lajin säännöt sekä arvioida esim. juuri "oppilaidensa" voimankäyttö ja painottaa sekä tekniikka- ei voimakeskeiseen ottelutaktiikkaa, näinkö? :?:
"And when I say "motherfucker" I do mean "motherfucker"
Because Mother Earth is dying and we continue to fuck her to death
Play with your own score sheet, become the master of your own.."
- Outkast -
ensquita
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: vammala city
Yhteystiedot:

#12

Viesti ensquita »

Vaikka kyllä se taitaa vaan niin mennä, että kaikki sitä täysillä kisoissa vetää, kun kerran on paikan päälle jo tultu ja kisoja varten treenattu... *allekirjoitan

Mutta on sitä muutama poikkeuskin tässä kisahistorian aikana tullut nähtyä! Thank God! ;)
"And when I say "motherfucker" I do mean "motherfucker"
Because Mother Earth is dying and we continue to fuck her to death
Play with your own score sheet, become the master of your own.."
- Outkast -
flammac
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 664
Lauteille: Toukokuu 2006
Etulaji: Taekwon-do
Takalajit: Hapkido

#13

Viesti flammac »

Kyllähän ne ITF ottelussa jakaa varoituksia ja (miinuksiakin), jos näyttää kontakti liian kovalta. Kuten ensquita totesi etenkin naistensarjoissa voi olla se 90 kiloinen 60 kiloista vastassa, jolloin huomaa että tuomarit on erityisen tarkkoja siitä kontaktista jolla osutaan. Itsellä ainakin jos on paljon pienempi vastustaja niin tulee ihan selvästi kevennettyä kontaktia, riippuen tietysti siitä miten kovaa toinen lyö.

Toisaalta, joskus tuntuu hassulta että tuomarit antaa varoituksia sellaisesta, mikä ei itsestä vaikuta mitenkään erityisen kovalta. (jos siis saa varoituksen kovasta kontaktista.) Kerran saatiin yhtäaikaa vastustajan kanssa miinuksetkin -) Kai se sit näytti niin pahalta.
Kuvake
MJR
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 120
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Muonio

#14

Viesti MJR »

flammee kirjoitti: Mulle on jäänyt sellainen käsitys että täysiä saa lyödä/potkaista, mutta tekniikka pitää palauttaa heti osuman jälkeen. Eli tekniikan jälkeen ei saa olla niin huonossa tasapainossa että ei pysty palauttaan sitä raajaa.
Näin minäkin olen asian käsittänyt; kontakti saa olla melko kova, mutta tekniikan pitää olla hallittu mutta kuitenkin
flammee kirjoitti: Potkutekniikoissa tää ei välttämättä päde, hyppytakakietsaria kun ei ole niin helppo pitää hallittuna.
Mutta kuten täällä joku jo mainitsikin, jonkun kova kontakti voi olla jollekin toiselle semikontaktia. :?
Johannes
Taekwon-do 4.gup

"...älä sano, että olet ihastunut minuun, saatat tarkoittaa sitä..."
heta_
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Kolari

#15

Viesti heta_ »

miten on kontakti vyökokeessa...? oliko näin, ettei kovaa osumaa eikä kontaktia päähän?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa