Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hanmoodo-videoita?

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#166

Viesti Eizei »

Ottelutreeniä Jyväskylässä:
Ylipotkija: Video upotettu.
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#167

Viesti Eizei »

Hanmoodo Helsingin esittelyvideo:
Ylipotkija: Video upotettu.
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#168

Viesti Eizei »

Jyväskylän Han Moo Do:n peruskurssinäytös sunnuntailta. Sivustolta löytyy myös korealaisvetoista vanhaa matskua lajin rantautumisesta kaupunkiin. Tsekkaa ihmeessä. :)

[video][/video]
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#169

Viesti Eizei »

Suomalaiskorealaisia kuulumisia Jyväskylästä. Kyseisestä ryhmästä löytyy muutakin videomatskua. Pyritään päivittämään vähän väliä jotakin. :)

Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#170

Viesti Eizei »

Eilen jumpan päälle puolen tunnin kuvaussessiot:

https://www.facebook.com/jklhanmoodo/vi ... i6yV31u674
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#172

Viesti Eizei »

Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#173

Viesti Eizei »

Vuosi 1993, Jyväskylän seuran perustamisvuosi (toimintaa vuodesta 1991)

Choi Mun Gi (Jinsu) ja Jarno Manninen. Saatetekstistä löytyy lisää.

Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#174

Viesti Eizei »

Marko Kokki ja Tommi Pasanen pyörittelevät näytösluonteisesti toisiaan vuosituhannen vaihteen tietämillä Karjaalla lajinlevityshommissa. Molemmat olivat alunperin Mun Gi Choin (Jinsun) oppilaita kahdesta eri keskisuomalaisesta Han Moo Do-seurasta. Näiden ukkojen puurtamisella on ollut kyllä meikän innostukseen ja touhuun ihan mieletön vaikutus.

Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#175

Viesti Eizei »

Velipojan kanssa kisiksellä venyttelemässä vuonna 2001. Taskuun jäi itelle tuosta potkukisasta 500 markkaa. Velipojalle jäi enemmän. Siksi varmaan ajelee Jaguaarilla ja minä ilmaiseksi saadulla polkupyörällä...

Antti Junikka
Samiv
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 41
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#176

Viesti Samiv »

Eizei kirjoitti: elo 5, 2018, 18.23 Vuosi 1993, Jyväskylän seuran perustamisvuosi (toimintaa vuodesta 1991)

Choi Mun Gi (Jinsu) ja Jarno Manninen. Saatetekstistä löytyy lisää.

Sen verran korjausta seuranne historiikkiin että muistaakseni Jarno Manninen ei ollut seuran perustajajäseniä. Tiedän sen itse kun olin paikalla kokouksessa jossa ko.yhdistyksen perustamispaperit kirjoitettiin hallituksen toimesta muistaakseni 91 ja 93 lähdin itse armeijaan joka katkaisi harrastuksen. Muistaakseni Jarno tuli kyllä mukaan hyvin alkuvaiheessa mutta meitä oli vanhaa poliisitaloa vastapäätä yhdessä kämpässä muistaakseni kolme tai neljä henkilöä kirjoittelemassa yhdistyksen perustamispapereita. Jinsu toimitti esimerkkimallit joita oli käytetty Pohjanmaalla. Saattaa olla vieläkin yhdistysrekisterissä alkuperäiset hallituksen jäsenet jos niitä ei ole sinne päivitetty :) Yhdistys tarvittiin jotta saatiin haettua vuorot monnarilta. Tietysti en tiedä onko sen jälkeen perustettu joku toinen seura/yhdistys toimimaan Jyväskylässä mutta ainakin -93 tai -94 asti vedettiin harjoituksia ja toimintaa tuon vuonna -91 perustetun yhdistyksen alla.

Oikein jos joskus kaivelen jäämistöjä multa saattaisi löytyä kuvaamani video ensimmäisistä Jyväskylässä järjestetyistä Han Moo Do kisoista Viitaniemen koululla. Muistan että ainakin yksi tyrmäys tuli potkulla päähän kisoissa. Jotkut nykyisin lajin kautta tunnetuksi tulleet olivat silloin vaahtosammuttimen kokoisia nassikoita :)

Alkuaikojen Jinsun opetustyylin voin kyllä allekirjoittaa ja kun hänen luonnaan Kinkomaalla tuli lukuisia iltoja -92 istuttua iltaa niin hän kertoili syitäkin osittain. Alkuaikoina keskityttiin paljon esimerkiksi potkuharjoiteluun jotta harrastajien potkutekniikka oltaisiin saatu hyvälle tasolle (siihen aikaan Takewondon harrastajien kanssa oli ollut jotain kärhämää Pohjanmaalla joten piti tärkeänä saada harjoittelijen tekniikka hyvälle tasolle)
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#177

Viesti Eizei »

Moi Sami, kiitos viestistäsi! Kiva kuulla alkuajoista tarinaa. Onkohan systeemi ollut tuolloin 91 erilainen? Osaatko sanoa? Prh:lle rekisteröinti on tullut vasta 93:
http://yhdistysrekisteri.prh.fi/pertied ... nro=158492

Manninen taisi olla alkuaikoina puheenjohtaja mutta on tosiaan mahdollista, ettei hän ollut tuossa alkuhässäkässä. Mä näin ensimmäisen lajinäytöksen 93 jolloin veljeni lähti hommaan mukaan. Tällöin käsittääkseni Jinsua lähimpänä olivat Jari Kivelä, Marko Kokki ja Jarno Manninen. Näistä ainoastaan Kokki jatkoi danille saakka (suoritti 98) ja on messissä edelleen.

Myöhemmin Jyväskylän alueen toimintaa pyörittivät kaveripiiri Kokki, veljeni Sami, Aslak de Silva, Tom Kinnunen ja Marko Latva-Karjanmaa, kunnes lähialueelle perustivat uusia seuroja ja vähän myöhemmin läksivät omiin suuntiinsa ollen toiminnassa mukana enemmän tai vähemmän. Sen jälkeen hommassa on ollut
moottorina useampia tahoja, mä olen messissä ollut 20 vuotta vaihtelevasti enemmän tai vähemmän.

Avaa toki alkuajan juttuja lisää jos yhtään siltä tuntuu. Täällä tai vaikka privaatisti. Itseä kiinnostaa nää kovastikin.

Ajateltiin tänä vuonna pitää pirskeet ja kutsua menneitä keskeisiä naamojakin paikan päälle.

Mulla on kans joku vanha nauha 93 jyväskylästä. Jossain. XD
Antti Junikka
Samiv
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 41
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#178

Viesti Samiv »

No kuten sanoin niin tosiaankin en muista enään täysin tarkasti päivämääriä ym mutta muistan että kesäkuussa -93 lähdin armeijaan ja silloin olin jo Han Moo Do:ta Jyväskylässä harrastanut muistakseeni vihreään vyöhön asti (jotenkin sellainen mielikuva).

-92 kesällä kun Jinsu oli kesän Koreassa vaimonsa kanssa niin käytiin sitä varten mm. pankissa kirjoittamassa valtakirja minulle jolla pystyin hoitamaan hänen asioitaan tarvittaessa Suomessa. Pyöritti yrityksen kautta varustemyyntiä ja koulutustoimintaa ym. Muistaakseni yhden laskunkin kävin joskus maksamassa/hoitamassa. -92 ennen armeijaan menoa vietin paljonkin aikaa JinSun luona Kinkomalla osittain koska hän tykkäsi sinne kutsua harrastajia koska ei heillä Jyväskylässä ollut muita ystäviä ja siellä oli välillä pari kertaa myös Jyväskylässä opettamassa käynyt JinSu:n kaveri Takewondoa opettanut korealainen ja pari kertaa Hoi Jeon Moi Soolia Helsingissä opettaneet (en muista enään nimiä). Muistan myös että -92 talviolympialaisia katsoessa Jinsu totesi että Toni Niemisellä on musta vyö mäkihypyssä. Muistaakseni -93 syntyi Jinsun poika ja hommattiin hänelle lastenvaunut äitini veljeltä. Joten noilla haarukoin noita alkuaikoja vuosiin 91-93...

Noiden muistikuvien pohjalta olen melko varma että syksyllä -91 pidettiin Monitoimitalon alakerrassa näytös jossa oli Jinsu ja YoungSuk pitämässä parin Seinäjoelta (taas muistaakseni :) ) olevan harrastajan kanssa (muistaakseni sinivöisiä) näytöstä jossa pyörähti alkeiskurssi käyntiin.

Kun touhua varten piti saada monnarilta vuorot ja Jinsu ei voinut (halunnut) sitä yrityksensä kautta pyörittää, perustettiin hyvin nopeasti oikeastaan muistaakseni melkein sen näytöksen jälkeen Jyväskylän Han Moo Do tai jotain vastaavaa yhdistys jolle valittiin myös puheenjohtaja, sihteeri ym. Yhdistysksen ns. viralliset perustamispaperit ym allekirjoitettiin Gummeruksenkadulla toimitettavaksi yhdistysrekisteriin. Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin muistaakseni Kangasvuoresta päin oleva Pete (älä kysy sukunimeä) joka kyllä aika nopeasti lopetti harrastamisen. Ensimmäisessä hallituksessa oli myös mukana SInikka (tai Sini tai jotain vastaavaa) joka oli töissä jossain keskustassa olleessa kiinantavaroita myyvässä kaupassa. Parin muun nimiä en muista.

Tuon yhdistyksen nimissä haettiin sitten vuoroja monnarilta ja järjestettiin sitten esim ne Viitanimen ekat Han Moo Do kisat.

Tietysti mielenkiintoiseksi menee minkä takia tuo rekisteröityminen on vasta 1993. Onko ollut niin että henkilö kenen ne paperit on pitänyt toimittaa Patentti ja rekisterihallitukseen ei ole niitä vienyt ja sitä kautta yhdistys on ollut käsityksessä että on rekisteröity yhdistys vaikka rekisteröintiä ei ole tehty vai ovatko hävinneet jonnekin (pidän todennäköisempänä ekaa vaihtoehtoa). No siinä on pari vuotta toimittu sitten yhdistyksenä jota ei oikeasti ole ollut... Joskus kävi mielessä että pitäisi tarkistaa että vieläkö olen siellä vastuuhenkilönä mutta varmastikaan en.

Aslak De Silva oli muistaakseni mukana ensimmäisellä peruskurssilla vaahtosammuttimen kokoisena ja muistaakseni myös Kivelä ja Kokin Marko. Ehkä myös Marko Latva-Karjanmaa. Myös muutamia muita muisssa lajeissa nykyisin vaikuttavia tunnettuja jyväskyläläisiä (tai ainakin yksi). Mannisen Jarno tuli muistaakseni mukaan -92 tai -93 ja jatkoi siitä sitten parin vuoden paasta Hokutory jujutsuun tai siellä harkoissa häneen joskus 90-luvulla törmäsin.

Sen verran alkuajoista että Jinsu tosiaan näin jälkeenpäinkin ajatellen kyllä osasi hommansa ja teki töitä kuin hevonen kiertäen ympäri Keski-Suomea pitämässä eri paikkakunnilla kursseja. Eihän se mitään kultakaivosta ollut kun oli vielä perhe (vaimo ja pieni lapsi elätettävänä) vieraassa maassa. Lisäksi noina aikoina laji sai kärsiä uutena lajina kaikenlaista ja tosiaan tästäkin syystä kuten todettua Jinsulla oli koulutuksessa tavoitteena saada etenkin potkutekniikaltaan päteviä seuralaisia nopeassa tahdissa. Myös ukemit vedettiin jo melkein alkeiskurssilla hyppimällä korkealta kumartuneen kaverin yli ym. Tuolloin 92-93 ainakin yksi keppileiri kerittiin pitämään josta muistona on jossain vanhempien luona aito korealainen harjanvarren virkaa toimittava pitkä keppi. Nuchakuja, miekkoja tai muita välineitä ei vielä tuolloin ollut. Pari kertaa Jinsu kyllä niitä demosi ja totesi että myöhemmin.

Tässä tälläisiä pikaisia muistoja...
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#179

Viesti Eizei »

Mahtavaa tarinaa! Kiitos! Olikohan muuten tuo 93 tyrmäys suoralla etupotkulla naamaan vastapalloon? Muistan tällasen jostain vanhalta kisanauhalta!
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hanmoodo-videoita?

#180

Viesti Eizei »

JanneM tietänee oliko tuo korealainen taekwondo-opettaja hänen tkd opettajansa ja muistaakseni korean taekwondomaajoukkueen tämän hetkinen päävalmentaja Park Jong Man?
Antti Junikka
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa