Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Han Moo Do -ottelusäännöt

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#61

Viesti Samppa »

Hanmuto kirjoitti: Hanmoodossa on tälläinen homma että mattotekniikka pitää omatoimisesti harjoitella. Meidän seurassa harjoittelemme usein painia.
Niin no. HMD:ssa siihen mattokamppailuun ei kauheasti panosteta. Jotain oppia löytyy mutta se ei ole lajissa kovin tärkeässä osassa. Mutta ei sitä ole välttämättä pakko omatoimisesti opetella. Siinä ei vaan ole se lajin pääpaino. Jos seurassanne harjoitellaan painia, niin miksi se on HMD seura? Vähän sama kun sanoisi, että Thainyrkkeilyssä pitää mattotekniikka harjoitella omatoimisesti.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18953
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#62

Viesti Andy »

Olen kerran kisoissa - ei hanmoodokisat - potkaissut kaveria etupotkulla naamaan. Kaveri ei arvostanut sitä, mutta ei se myöskään kuollut. Minusta naamaan suunnatun etupotkun ongelma on lähinnä se, että sitä on vaikea harjoitella turvalisesti ja siksi sitä ei yleensä osata kovin hyvin, eikä siten tule juuri tehtyäkään matsitilanteessa.

Tekniikka on inhottava, mutta ei niin kuolettavan vaarallinen kuin voisi kuvitella.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#63

Viesti Verr »

Hanmuto kirjoitti: Hanmoodossa on tälläinen homma että mattotekniikka pitää omatoimisesti harjoitella. Meidän seurassa harjoittelemme usein painia.
Aijaha? Tietääkseni lajissa kuitenkin on mattopainileiri, jossa kyseisiä taitoja harjoitellaan. Useimpien mustien vöiden matto-osaaminen on kuitenkin suoraan sanottuna kelvotonta, matossa pyritään vaan saamaan tilanne paikalleen ja päätymään itse rönöttämään tyylistä välittämättä päälle.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#64

Viesti Samppa »

Verr kirjoitti: Useimpien mustien vöiden matto-osaaminen on kuitenkin suoraan sanottuna kelvotonta, matossa pyritään vaan saamaan tilanne paikalleen ja päätymään itse rönöttämään tyylistä välittämättä päälle.
Jep,

tuo mattotekniikan vähäinenkin opetus on tullut kuvioihin vasta jokunen vuosi sitten. Lisäksi kisasäännöt puoltavat tuota päällä rönöttämistä eli kisoissa kaadon jälkeen on vain muutama sekunti aikaa hakea kaverista "hallinta" joten tuo päällä rönöttäminen toimii tähän oikein hyvin tässä. Lukeudun itse näihin luokattomiin mustiinvöihin. Treeniaikanani ei ollut yhtään mattotekniikoihin tähtäävää opetusta siinä mielessä mitä se on vaikkapa brassijutsussa. Tosin itseäni se ei juuri haitannut, koska kiinnostus tuonne mattopuolelle on just niin kova mitä nykyinen lajivalintani antaa ymmärtää :D
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#65

Viesti Verr »

Samppa kirjoitti: Lisäksi kisasäännöt puoltavat tuota päällä rönöttämistä eli kisoissa kaadon jälkeen on vain muutama sekunti aikaa hakea kaverista "hallinta" joten tuo päällä rönöttäminen toimii tähän oikein hyvin tässä.
Kaikille selvyydeksi että tuo aika on siis kolme sekuntia. Judon 20 sekunnin sidontaan vaaditaan hiukkasen parempaa hallintaa :p Tuskin kisaajia kiinnostaa opetella lopetuksiakaan, kun niistä ei saa sen kummempia pisteitä kuin esimerkiksi epäteknisestä makoilusta päällä.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11123
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#66

Viesti flammee »

Verr kirjoitti:
Samppa kirjoitti:Lisäksi kisasäännöt puoltavat tuota päällä rönöttämistä eli kisoissa kaadon jälkeen on vain muutama sekunti aikaa hakea kaverista "hallinta" joten tuo päällä rönöttäminen toimii tähän oikein hyvin tässä.
Kaikille selvyydeksi että tuo aika on siis kolme sekuntia. Judon 20 sekunnin sidontaan vaaditaan hiukkasen parempaa hallintaa :p Tuskin kisaajia kiinnostaa opetella lopetuksiakaan, kun niistä ei saa sen kummempia pisteitä kuin esimerkiksi epäteknisestä makoilusta päällä.
Tähän voisi olla hyvä tarkentaa että homma menee siis poikki 3 sekunnin "hallinnan" jälkeen, eikä siten että matossa on yhteensä 3 sekuntia aikaa, kuten tuosta lainatusta tekstistä voisi päätellä. Eikös se näin jossain ketjussa selvitetty..
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#67

Viesti Verr »

flammee kirjoitti:
Verr kirjoitti:
Samppa kirjoitti:Lisäksi kisasäännöt puoltavat tuota päällä rönöttämistä eli kisoissa kaadon jälkeen on vain muutama sekunti aikaa hakea kaverista "hallinta" joten tuo päällä rönöttäminen toimii tähän oikein hyvin tässä.
Kaikille selvyydeksi että tuo aika on siis kolme sekuntia. Judon 20 sekunnin sidontaan vaaditaan hiukkasen parempaa hallintaa :p Tuskin kisaajia kiinnostaa opetella lopetuksiakaan, kun niistä ei saa sen kummempia pisteitä kuin esimerkiksi epäteknisestä makoilusta päällä.
Tähän voisi olla hyvä tarkentaa että homma menee siis poikki 3 sekunnin "hallinnan" jälkeen, eikä siten että matossa on yhteensä 3 sekuntia aikaa, kuten tuosta lainatusta tekstistä voisi päätellä. Eikös se näin jossain ketjussa selvitetty..
Joo näin on. Kuitenkin joka (stabiili) positio on tietääkseni "hallinta", joten siinä ei juuri muuta kerkeä tekemään.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Olppaemi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1182
Lauteille: Joulukuu 2005

#68

Viesti Olppaemi »

Äskettäin HMD-sivuille ilmestyi harvinaisen selkeä selvitys ottelusäännöistä:

http://www.hanmoodo.fi/kilpailut/ohjeet" onclick="window.open(this.href);return false; ... nn%F6t.pdf
“The soldier, above all other people, prays for peace, for he must suffer and bear the deepest wounds and scars of war.”
Hanmuto
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 87
Lauteille: Helmikuu 2006

#69

Viesti Hanmuto »

Kiitän! Tuossa oli niin hyvin selitetty, ettei jäänyt mitään arvelujen varaan. ;)
HMD ja TKD ovat korealaisia lajeja :/
Nupo
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Heinola

Re: Han Moo Do -ottelusäännöt

#70

Viesti Nupo »

fatman kirjoitti: Viralliset säännöt nähtävissä täällä:
http://www.hanmoodo.fi/competitions.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... les&file=1
Voi jeesus mä en muistanukkaa millasta komediaa toi sääntökirja oli. :D

Pientä piilojeesustelua siellä täällä so not mut toi paini homma on kyllä niinku ihan täyttä komediaa :D Otetaa nyt vaikka esimerkkinä että henkilö A taklaa henkilö B:n mattoon. Henkilö B alimmaisena ottaa A:sta triangeli kuristuksen. Henkilö A 3 sekunttia triangelissa niin töttöröö tuomari antaa A:lle pisteen matto hallinnasta. Kaikkein hauskinta tossa ehkä on se että toiki oikeesti on tapahtunu jossain salikisoissa missälie perähikiällä.

Jokos sinne nykyää otetaa niitä kaikkien lajien edustajia vai vieläkö siellä on käytössä se hyvämaineiset ja pahamaineiset lajit :D (edit: OMD kisoihin siis)
IM BACK BOYS!!!!!
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#71

Viesti kaik »

Mistähän kohtaa säännöistä Nupo tuollaisen kuvan saa? Itse luin nuot säännöt läpi enkä havainnut missään kohtaa tuollaista sääntötulkintaa.

Onko joku hanmoodoin piessyt Nupon pahastikin jossain matsissa, kun vuodesta toiseen jaksaa trollata ja mollata hanmoodoa? :roll:
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Nupo
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Heinola

#72

Viesti Nupo »

Joo kuuppa punottaa vieläki :)
IM BACK BOYS!!!!!
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 929
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#73

Viesti Eizei »

Niin siis ensinnäkin hanskissahan on ihan päällikkösäännöt. ;) Yllättävänkin turvallista ja monipuolista hommaa. Jos laji perustuisi pelkästään tuon ottelumuodon hiomiseen, niin veikkaanpa, että olisi huikeaa menoa. Laji kun sattuu sisältämään tilpehööriä laidasta laitaan, niin kovin uskottavaan muottiin ei ottelukaan pääse välttämäti lajitasolla muodostumaan, vaikka koviakin iskijöitä joukossa on.

Nupolla on kyllä faktaakin taustalla, vaikka epäilenkin hänen olevan jonkin sortin aikamatkaaja. Suullinen ilmaisu ei ole muuttunut miksikään sitten kamppailu.netin aikojen... :D

Nimittäin noin on varmastikin aikanaan käynyt. Ennen tuo mattokuvio oli juurikin noin, että kaverin selkää lattiaan ja se on sitten piste. Sitten kun alkoi ilmaantumaan mattoonkin vähän laajempaa näkemystä, täytyi sääntöä muuttaa. Alkoi näkymään positioita, joissa allaolija dominoi. Nykyään homma menee niin, että se saa pisteen, joka hallitsee toista ja on kynenevä lopettamaan tilanteen. Esim. jos pääsen positioon, jossa kaveri on hallinnassani ja itse pystyn lähtemään pois, tai saada kaverin taputtamaan, mutta kaveri ei pysty tekemään vastaavia -> piste. Eli siis jos mä rymyän päälle ja kaveri veivaa triangelin, en ole kykenevä lopettamaan tilannetta, vaan siinä ollaan, vaikka kaverin selkä olisikin maassa -> ei pistettä.

Komediaa tai ei, mä saan ainakin hupia näistä postauksista. Se ei tosin johdu noista säännöistä... :D
Antti Junikka
IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

#74

Viesti IIsakki »

Eizei kirjoitti: Jos laji perustuisi pelkästään tuon ottelumuodon hiomiseen.....
Eikö se sitten muka perustu? :shock:
Potkuholisti
"The Art is in the Person, all we have to do is Bring it Out!"
"Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin." -Mjölnir
"Mora. Kun sanat ei auta ja kädet ei riitä"
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 929
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#75

Viesti Eizei »

Ei. Lajin tekniikkakartta koostuu erilaisista leireistä, joista suurin osa ei ole ottelukamaa. Itsepuolustusleirit, aseleirit jne. Kyseessähän on sikamonipuolinen laji, joka monessa määrin tarkoittaapi juuri sitä, että monella osa-alueella mennään pintaraapaisutasolla. Tämä samainen monipuolisuus/pintaraapaisu-ilmiö on tuonut mukanaan myös sen, että maan tasolla ne lajin kiinnostuskohdat ovat harrastajilla hyvin erilaisia riippuen missä päin lajia tahkoaa. Pohjanmaalla lymyilee sällejä, jotka on veivanneet Hoi Jeon Moo Soolia ja Han Moo Do:a homman alusta asti Suomessa (kohta 20v) ja veivaavat näitä lajin ip-tekniikoita mukavalla tatsilla, kun taas esim. omassa kotiseurassani on aina painotettu ottelupuoleen.

Tämä hajanaisuus ei myöskään salli tason nousta niin helposti samalla tavalla eri osa-alueissa, kuin lajeissa, joissa esim. se ottelumuoto on se painopiste. Kuvitellaan nyt vaikkapa thainyrkkeily.

Mutta nuori laji, nuoren lajin kujeet. Antaa mahdollisuuden erikoistua siihen, mikä kiinnostaa sen enempää kaavojen sitomatta. Periaatteessa koko ajan homma on mennyt enemmän siihen jaotteluun itsepuolustus/ottelu ja kaikki muu on sellaista pikkukivaa vaihtelua. Ottelupuolella haetaan sitä tappeluksen totista tuntua turvallisten sääntöjen puitteissa ja ip-puolella sitä säännötöntä ajattelua, eli pyritään löytämään molemmista elementtejä sopivassa määrin.
Antti Junikka
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 25 kurkkijaa